Jump to content

Byte packning 9"


Recommended Posts

Hej

Jag håller på och byter till 9" bakaxel och tänkte då passa på att byta den store packningen vid klumpen. Men antingen har jag fått totalt hjärnsläpp eller så är det väldigt svårt. Jag har lossat allting, klumpen, den lilla kåpan på klumpen men det vill inte lossna. När jag försöker lyfta av klumpen så vill allting innuti följa med. Jag har även försökt lossa axlarna (heter det väl?) utan resultat. Verkstadshandboken tycker jag inte hjälper något direkt. Kan någon enkelt förklara vad jag gör för fel eller förklara i enkla steg hur man gör.

Mvh "desperat som ska besikta om en vecka"

Link to comment
Share on other sites

Hej Jimmy för att få ut "klumpen" måste du dra ut drivaxlarna först och då måste du ta bort bromstrumman och beläggen och lossa 4 skruvar, sedan drar du ut axlarna och om dom sitter hårt så kan man sätta dit trumman baklänges och fästa muttrana lite grann och använda trumman som en slagmejsel, då brukar det ge med sig.

Link to comment
Share on other sites

Hallå,

Jag tänkte också byta tätning på klumpen samt byta lager och packningar (både på drivaxlar och yoke). Hur är det vid ihopmontage m a p kuggarnas lägen. Skall det "mätas" in något eller är det bara att "Smacka" ihop? :oops:

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Har du verkligen lossat plattan som håller drivaxeln som kenneth sa?

Se bild där muttern nr 34445s går in.

Axlarna kommer rätt lätt med bestämt våld utan överdrift.

Mycket möjligt att lagret har sugit fast i banjon så det kan gå segt.

Du kanske vet det men lager och allt följer med axlarna

Ja fredde har du spärr diff kan det vara strul att få in axlarna.

Jag har varit med om när splinsen i klumpen hamnat fel och det var ett trixande att få splinsen att komma i linje.

Link to comment
Share on other sites

Fredde

Ska du byta difflagren så måste du ha en indikatorklocka för att ställa in spelet, ska du bara byta pinion lagren så borde det räcka att kolla anläggningsbilden på dreven men det är nog tryggast att kolla spelet även då.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jimmy the 1, hade själv isär drivaxlar å klump nu i vinter....å det satt som faen rent ut sagt...värst var det på förarsidan (alltid värst på den sidan) En glidhammare löste dock problemet, men inte ens med en sådan gick det lätt...bara att svettas vidare allzå....Mvh K. Baah

Link to comment
Share on other sites

Fredde

Vi förstår nog inte varandra riktigt, mitt råd är att du köper en rephandbok innan du plockar ner den.

Jag har rephandbok. Tänkte bara höra först vad andra mustang-lovers har för erfarenheter. Om pinjongen är den gaffel som du skruvar fast kardanen i så talar vi nog samma språk ;)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

OK

Diffrential är det som gör att hjulen kan snurra olika fort så det har du nog en fast den inte är "diffad" = diffbromsad. Det jag kallade pinionen är piniondrevet + axel som sedan det du kallar gaffel sitter på. Piniondrevet driver kronhjulet som är bultat på diffrentialen, och det är när du ska byta dom lagren du måste justera in spelet mellan dom dreven. Du ska byta lagren till drivaxlarna, om du då menar hjullagren, som sitter längs ut på drivaxlarna så påverkar det ingenting inuti klumpen. Hoppas du föestår vad jag menar.

MvH

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Jajjamänsan,

Nu förstår vi nog varandra :lol:

Lagren på drivaxlarna skall jag byta. Inklusive packningar. Vid pinjongaxeln tänkte jag endast byta packningen. Men om även det ingreppet innebär injustering så kanske man skall byta lagret också, när man ändå håller på.

Tack för info!

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

För att byta p-boxen på ingående axeln (pinjongen) så behöver man inte göra några justeringar. Bara att plocka bort medbringaren, byta p-box och sen tillbaka med medbringaren och dra åt muttern "lagom" hårt. Tror att åtdragningsmomentet står i Haynes-boken...

Good Luck!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

Drivaxlarna brukar inte vara svåra att demontera?,är alla bultar borta?

Pinjongen blev ja rekommenderad att köra lös med muttermaskin ,och även dra med densamma,inte superseriöst men på plats är det svårt att följa verkstadshandboken. men krita så du vet ungefär hur hårt du ska dra.

i verkstadshandboken står 2 liter olja,men dragracing folk brukar fylla en liter ,då påstår dom att axeln klarar sig,men fyll upp tills det rinner ut genom pluggen (om du har någon) ,gammal klump på nyare banjo då finns inga pluggar,så då får man gissa :lol:,å andra sidan ny klump på gammal banjo då har man dubbel uppsättning av pluggar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ta ut medbringaren (supporten), som pinion och yoke sitter fast i, sätt upp den i ett skruvstycke eller liknande, använd en lång hävstång för att lossa pinionmuttern.

Plocka sedan ur yoke resp. pinion. med pinionen borde det komma en klämhylsa som sitter mellan lagren, denna hylsa skall deformeras av trycket som blir när man drar åt pinionmuttern.

OBS! En klämhylsa är en förbrukningsvara, dvs den fungerar endast en gång OBS!

Alltså, när du tagit bort packboxen och satt i en ny, så måste du också byta klämhylsan. Dra sedan åt så glappet försvinner, känn sedan hur tungt pinion/yoke snurrar i medbringaren. De ska inte gå jättelätt och inte heller jättetungt.

Det moment som brukar stå i handböcker är det moment som det ska krävas för att snurra på pinion/yoke, inte det som krävs för att dra åt. Krävs nog en bra bit över 100 Nm, glöm inte loctite. Lycka till!

/Danne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...