Jump to content

Tankrengörning...


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Hade ju förra sommaren problem med at mitt bränslefilter tätnade vid de mest olämpliga tillfällen. Blåste rent bränslerören och bytte alla slangstumpar. Har nu plockat ur tanken och den var ju inte så vacker innuti. Utanpå är den hur fräsch som helst men på insidan syns ytrost. Så nu vet jag ju vart skiten kommer ifrån. Min fråga är då hur f*n jag gör rent den. Det är ca 8 liter bensin i nu, om jag slänger i en tändsticka så kanske det bränner rent? (obs> det var ett skämt) Klurade på att hälla i lite grovt grus och sedan skaka tanken nån timme eller två (grova fina armar att flexa med på stranden med) , då borde väl insidan bli fri från ytrosten? Några tips på hur jag skall göra så jag slipper bli stående efter vägarna i sommar (igen)...

Link to comment
Share on other sites

Lämplig blandning av Citronsyra kanske tar bort rosten?

Eller ett tretex bad.

På något sett ska du nog kunna få bort rosten, grannen på landet jobba med kemiska reningsverk förut och han prata om syror som var så starka så glasögonglasen vart dimiga när han hade håll i sin rymdräksliknade dräkt. Så nog vore det finnas något som tar kåll på lite rost.

Lycka till och berätta hur du fick bort rosten.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem förra våren på min Dodge 70, tog av tanken och armaturen som sitter längst fram och sedan genom detta hål stoppade jag in en diskborste fasttejpad på ett kvastskaft hällde i ett par liter diesel skurade och upprepade detta 3-4 gånger, i botten på spannen när jag var klar låg skiten såg ut som 1/2 kilo kaffe, en sak att förenkla ta en toaborste istället köp gärna en ny. Bilen har gått som en klocka sen dess ingenting har kommit fram till fitret kan va värt att prova, innan stannade den var 5 km.

Sven.

Link to comment
Share on other sites

Det finns även olika kemikalier som "bygger" upp en gummiliknande hinna innuti tanken. Läste detta på ett mc-forum. Dyrt var det, så frågan är om det inte är billigare i att investera i en ny tank. De är trots allt inte särskilt dyra.

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Ta en sotarborste ( eldstadsborste) som har stålflärpar och monterad på ett runt skaft. Sedan lågvarviga borrmaskinen, in i tanken, så ska du se att den rensar bort allt löst sittande rost. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tack grabbar! Er kan man lita på!

Gillade det där med kraftig borste som några av er skrev, testar med det först!

Mitt bränslefilter ser ut PRECIS som om någon fyllt det med kaffesump ja, mycket bra liknelse!

Köper helst ingen ny nu, den är för övrigt fräsch och alla mina pengar går till nya motorn just nu. :--

Skall ge mig på tanken i veckan, medelar resultatet....

Kan ju medela att få stopp på bilen på Stallbackabron i Trollhättan 16.20 en fredageftermiddag INTE är något jag rekomenderar ens min värsta fiende...

Link to comment
Share on other sites

Mr Turbo, Stallbackabron i Trollhättan fredageftermiddag!! Blaha Blaha.

Kom hit till Stockholm och få stopp i mittfilen på Essingeleden en fredageftermiddag!! Då slutar nog kön nere i Trollhättan???

Lycka till med tanken.

/S

ps

Detta med eldstadsborsten började jag med för 15 år sedan då jag inte orkade rensa oljepannan för hand. Så jag letade efter grejer som monterades på borrmaskin. Sotargubben blev svart i ansiktet!

Link to comment
Share on other sites

Tankrengöring och tanktätning är en bra ide.

Har använt det i flera bilar med gott resultat.

Men tanktätningen gillar inte större mängder sprit,så försök hålla dig till vanlig bensin.

Link to comment
Share on other sites

Tankrengöring och tanktätning är en bra ide.

Har använt det i flera bilar med gott resultat.

Men tanktätningen gillar inte större mängder sprit,så försök hålla dig till vanlig bensin.

Då var d kört, kommer troligen exprimentera en del med E85 framöver...

Tömnde tanken på bensin idag, även tankarmaturen var täckt med ett brunt "gegg" Även hela botten på tanken var täckt med denna gegga. Dock märkte vi att såfort bensinen avdunstat så blev det ett brunt pulver som lätt kan borstas av. Så här såg det ut när det torkat; www.saab4fun.com/Bild006.jpg Tanken står nu på "tork" så skall jag i veckan gå på den med borste invändigt...

Link to comment
Share on other sites

Tror det är metanol först och främst man menar med sprit,men kolla med US car parts,för när jag använde gas tank sealer var inte E85 påtänkt.

Ska man köra hårt med E85 är det ingen dum ide med Fuelcell.

Link to comment
Share on other sites

Nu har tanken legat på tork och skall förhoppningsvis kunna ta mig ner imorgon och bortsa / damsuga ur böset som är i. Klurade på att ta ett par nävar sten (gårdsplagrus) och hälla i med för att sedan skaka tanken lite. Kan d var som en billig modell av bläster? Får ju dessutom bra träning. :--

Sedan blir det en rekoderlig omgång med damsugaren igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eftersom det inte står vilket år inläggen har blivit postade så skriver jag ändå här =) Så här kommer mitt första inlägg =)

Såg liknande rödbrunt damm i min holley-förgasare. Är du säker på att det är från rosten? Min bil kommer från Texas så jag misstänkte att det var damm.. Har dock inga problem med att bilen stannar så ska väl vara nöjd. Enda problemet jag har är att min 289a drar 2,5 liter milen.. Why?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara ett år sedan.. :--

Rost vette fan om det var i mitt fall egentligen, inga tecken på rost utvändigt och det jag såg när jag lyste in med ficklampa tydde inte heller på rost, menman vet ju aldrig iofs. Kan vart på damm å annat mög. Min kommer ju med från Texas, kanske är rött Texas-damm? 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel, välkommen till forumet!

Kul att se att det kommer in fler från Umeåtrakten.

Eftersom det inte står vilket år inläggen har blivit postade så skriver jag ändå här =) Så här kommer mitt första inlägg =)

Datum för inläggen står längst upp i inlägget.

2,5 liter/mil? Min 390 drar mindre än 2 liter. Har du för stora munstycken i

förgasaren? Känner du "Kimpan" i Ersmark? Han kan nog hjälpa dig.

Eller prata med Björn på Umeå Vanservice.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara ett år sedan.. :--

Rost vette fan om det var i mitt fall egentligen, inga tecken på rost utvändigt och det jag såg när jag lyste in med ficklampa tydde inte heller på rost, menman vet ju aldrig iofs. Kan vart på damm å annat mög. Min kommer ju med från Texas, kanske är rött Texas-damm? 8)

Det var precis vad jag åxå tänkte på när jag såg det röda rostbruna dammet. var väldigt finkornigt.

Hej Daniel, välkommen till forumet!

Kul att se att det kommer in fler från Umeåtrakten.

Datum för inläggen står längst upp i inlägget.

2,5 liter/mil? Min 390 drar mindre än 2 liter. Har du för stora munstycken i

förgasaren? Känner du "Kimpan" i Ersmark? Han kan nog hjälpa dig.

Eller prata med Björn på Umeå Vanservice.

Tack för välkommnandet =)

Datumen står men inte vilket år tyvärr.

Har nu provat med en kompis orginalförgasare och nu ligger den runt 1,5l/mil. Låter mycket mer rimligt.

Kan det verkligen bara räcka med att byta munstycken? Det är en holley 500 och munstyckena var en storlek större än vad den är utrustad med orginal. Tror det var storlek 74.

Link to comment
Share on other sites

Datumen står men inte vilket år tyvärr.

Om du tittar helt øverst på dina egne innlegg står det;

Skrivet: Tis Apr 24, 2007 4:36 pm Rubrik:

John[/quote:17io5pye]

Nope, står det inte. Inte här i vart fall. Tog en "print screen" se bild nedan.

112.jpg

Har troligen med någon inställning att göra. Skall spana i profilen. Troligen beror det på om man har tid i AM/PM eller 24h.

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel, välkommen till forumet!

Kul att se att det kommer in fler från Umeåtrakten.

Eftersom det inte står vilket år inläggen har blivit postade så skriver jag ändå här =) Så här kommer mitt första inlägg =)

Datum för inläggen står längst upp i inlägget.

2,5 liter/mil? Min 390 drar mindre än 2 liter. Har du för stora munstycken i

förgasaren? Känner du "Kimpan" i Ersmark? Han kan nog hjälpa dig.

Eller prata med Björn på Umeå Vanservice.

Mvh.

Prövade att ringa å få tag på den där Björn på vanservice. Den enda Björn dom hade var på reservdelar och hade redan gått för dagen. Är det han du tänker på?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, det var han. Han har själv en 69 Shelby. Han kanske inte är expert på

förgasare men han har många kontakter. Hälsa från Olsson i Vindeln.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Fick inte tag på han idag. Hade redan hunnit smita idag igen.. Fick istället prata med någon på verkstaden som tyckte jag kunde lämna in den för att få den ombestyckad. Pratade om ca 2 timmar och 1500kr.. Kändes lite dyrt att göra det där.

Nåja. Helgen är då räddad. Försöka få loss styrventil och renovera den står på schemat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...