Jump to content

Recommended Posts

Jag har en mach1-73 där det sitter en Cleveland 351-4V-70. Jag funderar på hur man ska få bättre fart på den till rimliga pengar. Idag är motorn standard förutom Ignitor2 och Holley 600-vac.

Den drag mycket soppa 2,5-3 l vid blandad körning, har provar byta fjäder i vacumsteget till den näst mjukaste, men det blev nog år fel håll då den verkar få för mycket vid full gas så svarar han inte direkt utan suckar lite innan den kommer.

Har fel utväxling 2,75 vilket jag också funderar på att byta. Detta är nog en viktig del, vad ska man ha för utväxling, är det svårt att byta

Vad ska man göra lämpligt för rimliga pengar (5-10 tkr)? Annat insug och förgasare (600 DP var det någon som sa till mig) byte av kam också ?

Tacksam för svar

Per Ola Persson Halmstad

CMC1299

har du kring 2,75 bak bör ju bensinförbrukningen inte ligga över 1,5 blandat ,och lägre på landsväg.

.men först måste du bestämma hur du vill ha bilen.

med vassare utväxling så blir den törstig och rätt jobbig att köra på landsväg,speciellt längre stäckor..

Men först bör du kolla upp motorn och serva den,något verkar var sjukt.

Förgasaren verkar ge för mycket.

2.75 utvx.,ekonomi förgasare och high performance motor fungerar nog inte särskilt bra ihop,dina 4V topplock fungerar som bäst mellan 3000 till 7000 rpm och med din kombination kommer du knappt upp i 3000rpm ;)

Freddes kombination/2V topplock (flödar lika Windsor gt40)fungerar därimot suveränt från tomgång till 5000 (?)rpm.

Viktigast/enklast/billigast? är som alltid att byta utväxling till ex.3.55, om ekonomin tillåter bör diffspärr monteras samtidigt (så du kan utnyttja dina hästkrafter när allt fungerar) har du ingen vana så ska du låta någon som kan byta utväxling.

därefter diverse förslag som förbättrar funktionen:

byt förgasare till 650-750 dp med 50cc accpump OCH rätt accpumpkam gärna med portmatchad 1-2 tumms spacer (kan tillverkas av 25mm formplyfa)

Stort luftfilter, fungerar bra med 351cl originalluftburk men inget litet kromat skräp som fungerar som choke.

Dubbelt 2 1/2 avgassystem

Bra tändspole och fördelare ( Jag kan inget om ignitor men den borde väl vara bra)

Ett nytt alu. insug är aldrig fel.

Men framförallt måste motorn vara fräsch med bra oljetryck och jämn komp, OCH allt måste vara ordentligt injusterat. Bensinförbrukningen ändras nog inte men därimot har du nog mycket roligare!!Och fråga flera personer som åker/kan 351cl så du kan bilda dig en egen uppfattning om hur du ska göra.

Är ekonomin viktigast så montera 2V toppar och 2 portsinsug med tillhörande förgasare, det funger bättre än med det som du har idag.

Kolla munstyckenas storlek på primärsidan, tändkurva och tidpunkt. Motorn drar alldeles för mycket soppa, kolla om det finns vakumläckage eller defekt förgasare. Bränsleekonomin blir inte bättre av insugsbyte.

Sekundärspjällena öppnar för tidigt / för snabbt /för mycket om motorn stapplar vid pådrag. Ryker det svart vid fullt gaspådrag, alltså plattan i mattan från tomgång?

Jag ska göra en ordentlig check på hela motorn, dock så tror jag att komp och oljetryck är ok då motorn har inte gått mer 200 mil sedan jag renoverade den, dock var det redan 1986 och sedan har den stått tills för två år sedan.

Jag har bytt till Inigot med ny spole, dock tror jag att förgasaren behöver en omgång alt. att jag köper en DP. Är det billigare och köpa det direkt från staterna? (typ Holley 650DP eller ska det vara Edelbrock eller annat märke?)

När det gäller nytt insug, vad skulle passa till denna motor?

Utväxling ska jag byta snarast till 3,25-3,5. Jag vill ha accerlation och utnyttja motorn effaktivt (viktigare än bränsle ekonomi). Jag är alltså inte ut efter en supersnål motor, ytan jag vill ha bra klös, dock ska den gå att köra under 2 liter om man kör landsvägskörning

Mvh Peo

I första hand ska du nog inte få ner gashastigheten mer i motorn genom större insug eller förgasare,men visst finns det insug ,värst är väl australienska Funnelweb.

Men misstänker att din förgasare går att fixa,och då blir både körbarhet och bränsleekonomi bättre. För max effekt holley DP,ekonomi och körbarhet edelbrock.

Är själv i valet och kvalet hur min cleveland ska byggas upp,men det kanske blir något slags sprut istället för fugge.

Kolla powervalve membranen i Holleyn. Använd nuvarande förgasare om du får den att funka som den skall. Släng på ett Weiand Stealth insug om du vill ha aluminium. Kommer troligen inte att bli utrymmesproblem under huven med Weiand, (om du vill använda spacer) till skillnad från det andra märket (som alla på detta forum tycks föredra).

Soppaförbrukning närmare 3 liter per mil med landsvägsutväxling är svår att åstakomma i blandad körning även hur mycket man gasar, men om du står på på gasen mest hela tiden så är 2 liter inga problem. Jag tror på teorin nämd tidigare här i forumet. Kolla tillskottsventilen så att den inte fått "punka".

Ställ in tändningen schysst, så ska den inte dra mer än 1,5-2 liter blandad körning. Har du kollat vilken kam som sitter monterad?, är det original?

Stanley

Jag tror i alla fall att gashastigeten ändå är så låg som den kan bli med den kombination som Peo har och att ett byte till annan utväxling och större/bättre(?) förgasare inte försämrar soppa förbrukningen, som det är nu så är säkert gashasigheten hög genom förgasaren... men sedan då med 4V insug / topparnas kanalarea??? och att motorn aldrig kommer upp i ett effektivt varvtal?? Och när man gasar, räcker tillskottsventilen till, ger den tillräckligt mycket bränsle??? Det är svårt att förklara allt genom att bara skriva men jag tor att Peo nu måste gasa mer än han borde bara för att få bilen att röra sig över huvudtaget..

Och att gå vidare med ett Stealth/torker insug helt ok men då är det väl bara att gå vidare med 850dp 4781,headers, bosskam (t.ex),liten turbin, 3.90 utv. bättre tändsystem och slicks vid behov... (varva inte mer än 6500rpm), nu börjar det låta riktigt "roligt" va!!

Men nu blir t.om. landsvägsåkat dyrt..ca. 2l milen... och stadskörningen ligger säkert på 4l milen....samt 3000rpm vid 90km/h (ber. på däckdiam. förstås)

650 eller 850dp ??? 650:n planar ut vid 5500rpm men ger lite bättre vrid på lågvarv förstås medans 850:n ger full effekt upp till växlingsläget vid 6300rpm, landsvägsåkat drar lika oavsett vilken förgasare du använder.

Mitt sista alternativ är jobbigt på längfärd men väldigt kul vid "lämpliga" tillfällen och min rekomendation är att gå "halvvägs" enligt mitt förra inlägg.

Jag tror i alla fall att gashastigeten ändå är så låg som den kan bli med den kombination som Peo har och att ett byte till annan utväxling och större/bättre(?) förgasare inte försämrar soppa förbrukningen, som det är nu så är säkert gashasigheten hög genom förgasaren... men sedan då med 4V insug / topparnas kanalarea??? och att motorn aldrig kommer upp i ett effektivt varvtal?? Och när man gasar, räcker tillskottsventilen till, ger den tillräckligt mycket bränsle??? Det är svårt att förklara allt genom att bara skriva men jag tor att Peo nu måste gasa mer än han borde bara för att få bilen att röra sig över huvudtaget..

Och att gå vidare med ett Stealth/torker insug helt ok men då är det väl bara att gå vidare med 850dp 4781,headers, bosskam (t.ex),liten turbin, 3.90 utv. bättre tändsystem och slicks vid behov... (varva inte mer än 6500rpm), nu börjar det låta riktigt "roligt" va!!

Men nu blir t.om. landsvägsåkat dyrt..ca. 2l milen... och stadskörningen ligger säkert på 4l milen....samt 3000rpm vid 90km/h (ber. på däckdiam. förstås)

650 eller 850dp ??? 650:n planar ut vid 5500rpm men ger lite bättre vrid på lågvarv förstås medans 850:n ger full effekt upp till växlingsläget vid 6300rpm, landsvägsåkat drar lika oavsett vilken förgasare du använder.

Mitt sista alternativ är jobbigt på längfärd men väldigt kul vid "lämpliga" tillfällen och min rekomendation är att gå "halvvägs" enligt mitt förra inlägg.

Visst har 4V stort flöde och därigenom låg gashastighet,men vi pratar om en relativt orginalmotor ,som har något mer långspringande utväxling än orginal,men inte så mycket.

Att inrikta sig på förgasaren är nog det klokaste,och orginalinsuget flödar inte så dåligt,problemet är tydligen när insuget bli riktigt varmt tappar man effekt. men att plugga förvärmning är nog billigare än att byta insug.

MEN det är en 351cl. 4V originalmotor.....som enligt min åsikt inte är att jämnföra med en ex. 351W el.390 originalmotor.

Varför inte ?

för att den är vassare?

Tänk på att den motorn sitter orginalmonterad i DeTomaso Panteran.

Med ditt resonemang skulle den vara okörbar på fyran ,för att inte tala om femmans växel :roll:

Okörbart är det säkerligen inte i någon kombination men jag menar att motorn är roligare om den är i närheten av sitt effektiva vridmomentområde.

Och vad är det för utväxling på Panteran? däcksdiam.?och du har väl 2 växlar till att utnyttja, är du nöjd med vridet på lågvarv och påslag så är det kanon, och enligt mitt första inlägg så tror jag att det är bra kombination för en original Cl 4V.

Vilken utvx. satt det original på Mussar med 351cl. 4V? någon som vet??

Hej igen,

Intressant läsning och trevligt att få många svar. Några frågor:

- Plugga förvärmning? Hur gör man det, vad är det?

- Funnelweb, Weiland osv. vad skiljer dessa insug åt?

- Var köper man ny förgasare till vettiga priser, är det bra priser att köpa direkt?

Jag vet inte originalutväxling, men på 2V var det 2,75. Jag tror det var 3,25-3,75

MVH Peo, Halmstad

I boken "Mustang Recognition guide 1965-73" finns tabeller på vilka utväxlingar som var standard med olika motoralternativ. Om man tittar på 351-4V 1970-73 så beror det lite på årsmodell, växellådstyp och om det var Ram-Air eller inte, men 3.00, 3.25 och 3.50 sattes i dessa bilar.

Visst blir det mer pulver om man sänker utväxlingen till kring 3,50 ,men vi pratar om en relativt standard bil med sjuk förgasare,man kanske inte ska överarbeta? :roll:

Angående cleveland insug

http://www.panteraplace.com/page35.htm

http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJ ... takes.html

Här finner du lite matnyttigt.

Finns en test på nätet med massor av enplansinsug det vann holley strip dominator (tilllvärkas inte längre,men är ofta på ebay)

Funnelweb är ett australiensiskt insug (och giftspindel),som verkar vara ännu värre

http://www.fordmuscle.com/archives/2001 ... ndex.shtml

Hej igen,

Intressant läsning och trevligt att få många svar. Några frågor:

- Plugga förvärmning? Hur gör man det, vad är det?

- Funnelweb, Weiland osv. vad skiljer dessa insug åt?

- Var köper man ny förgasare till vettiga priser, är det bra priser att köpa direkt?

Jag vet inte originalutväxling, men på 2V var det 2,75. Jag tror det var 3,25-3,75

MVH Peo, Halmstad

Plugga förvärmningen är bra på en motor man söker effekt.

Det är en kanal som går genom insuget i vilket varma avgaser går genom.

Denna är bra då man exempelvis kör i ett kallt klimat men inte bra för prestanda.

Genom att du pluggar denna kanal så blir insuget kallare och då blir även luft/bränsle blandningen kallare.

Kallare blandning=tätare densitet=större detonation

Detta är egentligen en viktig tanke i hela motorutrymmet!

Tex termolinda eventuella headders mot värmen, en ny effektivare kylare, isolera förgasare mot insuget etc,etc

Små knep gör ofta mycket.

En ny förgasare är alltid en enkelt första byte och en Edelbrock 750 är en superbra förgasare och framförallt enkel att jobba med.

Men i grunden tycker även jag att 4V inte är nägot vidare att få liv på.

Som LasseS sa tidigare så är byte till 2V toppar det som verkligen ger motorn nytt liv.

Realistiskt så använder man ju en motor i ett varvtalsområde som ligger runt 1500-6000rpm varav merparten under 4000rpm

Så 2V topparna är rätt väg.

Du skrev att motorn "renoverades 1986"

Vad innebär det?

Du skrev tidigare även "rimlig peng 5-10 000kr"?

Det räcker ingenting när man petar med motorn. Max förgasare+insug

Tänk dig för innan du gör något så du inte slösar bort pengar i onödan.

Vore jag i dina kläder skulle jag nog först försöka lokalisera felet och åtgärda det med det du redan har.

Tex justera förgasare och tändning.

Du kan ju även kontrollera kamaxeln genom att mäta lyfthöjd på vipporna vilket är ett tidsödande jobb.

Är det omöjligt så skulle jag lyfta ur maskineriet och göra en full översyn hos en motorrenoverare som har rätt verktyg.....mätning, balansering etc

Det finns massor av osynliga källor som kan själa effekt.

Har läst och snackat med de flesta motorbyggarna i Sverige som sysslat med 351 cleveland ,nu när jag våndats om min egen.

Och att byta ut 4V toppar mot gjutjärns 2V är att pissa på sig.

Att gå på aluminium däremot ,då vinner man vikt.

Men ser man flödestabellerna så skiljer det inte så hiskeligt mycket som man förleds att tro när man hör snacket.

Och faktum är att en cleveland blir alltid vassare än windsorn,men för mer pengar (cleveland var prestanda motorn ,och den dödades av bensinkrisen,inget annat)

Men kritiken mot cleveland är samma som räven om rönnbär,dom är svåra att få tag på.

Det finns ju lite olika ideer hos de olika motorbyggarna ,men gemensamt är att man bör hålla sig under 6000 varv.,och försöka få kompförhållandet kring 9,5:1.

Ett restrictor kit i oljesystemet bör också monteras men hur mycket man stryper beror på vilken typ av kam man använder..

Arp vavstaksbultar bör monteras.

Om man ska åka pressat eller fullflytande har byggarna olika uppfattning om men det är väl mest en ekonomisk fråga.

Ett enplans insug fungerar bra ,speciellt om man strokar.

Lampan och de andra gamla rävarna är inte så för stroking,dom tycker orginal räcker,men nya generationen gillar att stroka cleveland..

För att få ut maximalt med effekt så rekommenderas höglyftande kammar och gärna ännu större ventiler..

Och inga högvolymsolje pumpar (dom stjäl effekt)

har även pratat med folk som åker med rätt vassa kammar o 4V på ostrokade motorer med edelbrock Torker insug.

Enligt legenden ska det inte fungera för torker ger inte effekt förrän vid tretusen ,men dom som åker med kombinationen säger att det går aldeles utmärkt även om effekt höjningen kommer lite väl häftigt.

Att välja insug verkar inte vara så lätt :

Har blivit avrådd weiand av min speedshopkille,just på grund av passformen.Men det är väl rätt lågt.

Han rekommenderar edelbrock, och då performer RPM airgap.

Men det finns ju bara till 2V. edelbrock skriver att det funkar och att man kan portmatcha.

Men eftersom det går åt "rätt" håll,borde ju ett 2v insug fungera på 4V toppar.

Har du någon erfarenhet av RPM insuget(speciellt som du gillar 2V :D )?

Och hur högt är Funnelweb?

PÅ en stroke motor och torkerinsug blev jag rekommenderad att sätta platta mellan förgasare o insug.

- Funnelweb, Weiland osv. vad skiljer dessa insug åt?

- Var köper man ny förgasare till vettiga priser, är det bra priser att köpa direkt?

Jag vet inte originalutväxling, men på 2V var det 2,75. Jag tror det var 3,25-3,75

MVH Peo, Halmstad

Köpa förgasare så finns ett par stycken så som Persåkers och Lövens här i Sverige.

Dom har ganska OK priser men insug är lite si och så med lagervaran.

Köpa direkt är egentligen lika enkelt som att köpa här i sverige.

Summit Racing har en mycket snabb service och bra priser så prova där.

Finns många fler så som JEGS och några till.

Slutpriset färdigt till din dörr kan variera men runt 15kr/$ för en mindre sändning och om du har bråttom

Kan variera lite.

Har du tid att vänta så kan du kommar ner ett par kronor

Ett Funnelweb är radikalare än ett Weiand stealth. För gatbruk är Weiand bra.

Men passningen på Weiand mot 351C är lite sisådär. Det senaste jag var med på att montera dit fick vi borra i för att det skulle passa.

Men funkar bra!

Utväxling är något som gör mycket....Ett runt 3.5:1 gör gott!

inläggen kastades om.... :roll:

Alla jag sett med Weiand är nöjda med funktion.

Edelbrock Air Gap verkar vara bra på pappret.

Där får man dels kallare insug vilket låter bra och dessutom kyls utrymmet med lyftarna ner.

Men i min favorittidning "Popular Hotrodding" fick Air Gap kritik eftersom de bakre cylindrarna gick betydligt svalare än övriga med en ojämn förbräning som följd.

Vet inte hur sant detta är.

Det kan ju skillja på typ av V8.

Vanliga RPM är mycket bra. Inget jag kör just nu men i tidigare 302 gillade jag kombinationen.

Men dessa finns väll ej till 351C ännu?

I boken "Big Smallblock"(tror jag den heter) så är spacer mellan alltid sämmre.

Där bänkar dom 4 olika 1'' plattor och alla gav sämmre resultat än en tunn värmesköld.

Själv har jag kört både 302er och 351or och spacer är inget jag märkt av.

En 6mm plywood får duga för mig som bariär

För dragrace är en sak. För gatbruk verkar detta vara en skröna men det snackas och skrivs från alla håll och egentligen vet jag inte om det är så viktigt

Misstänkte nästan att air gap var lite väl reklam upphausat.,eftersom det inte nämns nästan någon stans.

Och plattan är väl till för att få maxeffekt längst upp i varvtalsregistret.

Torker 2 finns ju inte till cleveland som det verkar,så weiand kanske int eär så dumt.

Vet att i testen jag såg var det något Ford motorsportinsug som låg strax under Holley strip dominator.

Weiand trots passning är bra på351C för gata.

Torker är väll bra om behovet finns.

Men hur många av oss här behöver det verkligen Torker?

Majoriteten busar bara runt på stan och på träffar och då duger "dual plane"

Själv har jag ett gammalt "Holley Street Dominator" och jag älskar det!

Lite av båda värdarna

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...