Jump to content

Recommended Posts

Vid motorbytet tänkte jag fixa till mitt motorum lite. Färgen finns för både pensel och som spray. Hur mycket går det åt? Antar att spray är att föredra.

Sitter det bara en dekal eller har jag missat någon? Denna är det enda jag finner;

dekal.jpg

Vilken färg skall det vara på huvudbromscylindern och dess lock?

Morsning,

När jag lackade om motorutrymmet gick det åt 4dl svart färg (Sikkens) och en burk med härdare.

Vad gäller klistermärken så finns det fler att tillgå. Det finns kit som man kan köpa från usa som innehåller märken till bl a luftrenare, tändspole, kylarram mm. Kolla på mustangsunlimited eller NPD´s hemsidor.

Huvudbromscylindern skall vara olackad orginal.

/Fredde

När jag fixade mitt motorutrymme blev jag tipsad här att "Würth" sidensvart är den svarta färg som skall matcha till 99% mot original svart mustang kulört. Blev fint. Det gick åt många burkar. Bra med primer innan. Det tål lite mer då. Pulverlack är bra med. Då riskerar man inte att ta sönder färgen då man drar åt muttrar mm. Riskerar nog att bli dyrt. Lycka till....

:D

När jag fixade mitt motorutrymme blev jag tipsad här att "Würth" sidensvart är den svarta färg som skall matcha till 99% mot original svart mustang kulört. Blev fint. Det gick åt många burkar. Bra med primer innan. Det tål lite mer då. Pulverlack är bra med. Då riskerar man inte att ta sönder färgen då man drar åt muttrar mm. Riskerar nog att bli dyrt. Lycka till....

:D

Hej,

Jag grundade med Hagmans stålplast (2-komp).

/Fredde

Tack för svaren! Tre brukar färg bör mao räcka för min "snabbmålning". Erkänner att jag inte tänker montera ner front & loss med skärmar.. :oops:

Men i själva motorummet finns bara ovan visad dekal? Räknar ej med dem på själva motorn.

Men i själva motorummet finns bara ovan visad dekal? Räknar ej med dem på själva motorn.

Om du räknar varningsmärke på fläktkåpan, servicemärke på kylarramen, och märke på spänningsregulatorn (om den nu kallas för det :oops: ) till motorrelaterade så borde det väl inte finnas några fler. Dock så är jag nog inte rätt man att svara på dessa frågor då jag personligen är gravt insnöad på 71-73 modellerna ;)

/Fredde

Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.

Paul

Jo, köper troligen där. Inte billigast men enklast! Köpte motorfärgen där med...

Men i själva motorummet finns bara ovan visad dekal? Räknar ej med dem på själva motorn.

Om du räknar varningsmärke på fläktkåpan, servicemärke på kylarramen, och märke på spänningsregulatorn (om den nu kallas för det :oops: ) till motorrelaterade så borde det väl inte finnas några fler. Dock så är jag nog inte rätt man att svara på dessa frågor då jag personligen är gravt insnöad på 71-73 modellerna ;)

/Fredde

Fläktkåpa har jag ingen :roll:

Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.

US Carparts kan jag oxå rekommendera, dom har kompletta satser med dekaler till motorrummet till alla årsmodeller.

Nackdelen när jag beställde var att det tog lång tid att få grejorna... :roll:

Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.

US Carparts kan jag oxå rekommendera, dom har kompletta satser med dekaler till motorrummet till alla årsmodeller.

Nackdelen när jag beställde var att det tog lång tid att få grejorna... :roll:[/quote:1v3qt1m3]

Det tar ca 30 minuter bara ju. :-- Nära...

Fyra burkar färg och EN dekal (till att börja med) då...

  • 2 years later...

Två år senare kommer jag och startar upp tråden igen, med en dum fråga.

Mitt motorutrymme ser rent utav FÖRJÄVLIGT ut. (Du måste raka dig, du ser FÖRJÄVLIG UT!)

Så skulle vilja göra en snabb sväng och förbättra det.

Dock är jag väldigt negativ mot att måla med pensel då det alltid blir bättre med spray.

Men då jag inte har möjligheten att montera ut motorn i nuläget så överväger jag penseln.

Någon som målat med pensel och kan slänga in en varning om hur förjävligt det blir så jag kanske ändrar mig? :--

Hej.

Jag kan inte förstå vad det är som är problem med

penselmålning, det kan bli lite ränder efter pensel

men det beror alldeles på hur bra man är på att

måla, inte många målare som använder spray. :roll:

Jag kan avslöja att jag målat både motor och

motorrum med pensel på nästan alla bilar jag

gjort i ordning inte bara Mustang. 8)

På den jag fixat med senast är 80% målat med

pensel, jag kan också med ganska god vetskap

säga att även när USA bilar tillverkades på 40-50-

60-70 talen så var det många delar som doppades

i färg istället för sprayas dessutom grundmålades

nästan inget i motorrum. :shock:

Lägger med en bild på min penselmålade motor

och motorrum, jag tyker det ser bra ut, vad tycker

du (ni), penselmåla du om du känner att det kan bli

okay. ;)

Tycker det ser riktigt sexigt ut. Duger det som svar? :--

Näe men då kör jag på det. Vad är det för färg du använt till motorutrummet?

Fick precis reda på att en bekant tydligen målat sin Pontiacs motorutrymme med svart Hammarlack, och det ser faktiskt riktigt bra ut. :shock:

Hej.

Ja det går faktiskt att använda den typen av hammarlack

som inte har dom s.k. hammarslagen (flammighet), det

finns solid svart hammarlack. :?

Motorfärgen kommer från UScarparts finns just den blå

som det skall vara, kolla deras hemsida. 8)

Färgen jag annväder i motorrum vågar jag knappt nämna,

färgen är köpt på biltema och är naftabasserad, #36-1256

kostar 65.- liter. :)

Den är matt och blir lite lättare att måla med om du späder

den lite med lacknafta, tyvärr är torktiden lite lång men vem

brott. :roll:

Jag har använt solid svart hammarlack till alla lösa delar,

fläkt, stag till generator, kylare, exportstag, remskivor

styrservopump mm. 8)

Den blå färgen till laddrelä finns på spray också biltema,

underdelen på relä som är metall har jag spraymålat med

kallgalv, kallgalv går jättebra att anväda till huvlåsdetaljer

gångjärn o fjädrar, målas över med klarlack från samma

ställe. 8)

Men köp inte hammarlacken på biltema, deras variant är

värdelös, sattsa på originalet. :shock:

Jaha så var det slut för mig på Forumet, nu när jag erkänner

att jag aldrig skulle gå och köpa dyra Eastwoodprodukter

för att göra i ordning ett motorrum. ;)

En bild till tagen våren 2006 första gången motorrumet såg

dagsljus, tog bort snorkel på luftrenaren på prov. ;)

Även min tidigare Mach1 72 fick samma behandlig, skippade

att fixa grenrör i övrig är allt annat samma fix idé som 70an. :shock:

Även en 67 och en 68 har fått samma typ av behandling

förutom att 68an fick billack i motorrum. :oops:

Det känns bra att vi är minns två amatörer då, det du gjort

tidigare och nu tycker jag är jätte bra jobbat med din musse

mr Turbo, vi har ju pratmailat tidigare om ditt o datt. :)

Jag har ju följt med dinna utmaningar runt Mustangen

från början, nog tycker jag att du har du gjort ett mycket

mycket bra jobb. 8);)

Hej,

Jag tycker att du ska köpa Eastwoods färger (www.skevab.se) istället för att köra Hammarlack. Det blir, i mitt tycke, ofta för tjocka lager när man målar med Hammarlack. Visst kostar Eastwoodfärgen lite mer, men det lönar sig. Jag har målat hela underredet på min bil med Eastwood-färg och är grymt nöjd med resultatet. Motorutrymmet lackade jag som sagts med Sikkensfärg (lånade en kompressor av en polare).....

/Fredde

Hej,

Jag tycker att du ska köpa Eastwoods färger (www.skevab.se) istället för att köra Hammarlack. Det blir, i mitt tycke, ofta för tjocka lager när man målar med Hammarlack. Visst kostar Eastwoodfärgen lite mer, men det lönar sig. Jag har målat hela underredet på min bil med Eastwood-färg och är grymt nöjd med resultatet. Motorutrymmet lackade jag som sagts med Sikkensfärg (lånade en kompressor av en polare).....

/Fredde

Hej!

Håller fullständigt med! Jag använde Eastwoods färg när jag gjorde om motorrummet.

  • 5 months later...

denna tråd verkar lyftas med jämna mellanrum och här kommer den igen...

Har nu beställt färg för grenrör och motor från US carparts, har förstått att man kan använda biltemas naftabaserade för de svarta delarna i motorrummet samt att kallgalv + klarlack fungerar bra på gångjärn och huvlås.

Undrar lite dock hur remskivor och termostathus ska se ut för att likna orginal, har sett både svart, silver, blått och kallgalv...

Någon som vet?

Tycker det ser riktigt sexigt ut. Duger det som svar? :--

Näe men då kör jag på det. Vad är det för färg du använt till motorutrummet?

Fick precis reda på att en bekant tydligen målat sin Pontiacs motorutrymme med svart Hammarlack, och det ser faktiskt riktigt bra ut. :shock:

Hammarlack blir nog fint men kom ihåg att det är silicon iden så du kan aldrig måla ovanpå den senare med ett gott resultat. Har dock använt svart hammarlack under bilen den är ju lite "fjädrande" så passar bra för ytor som är lite utsatta. Dessutom ser det riktigt hyfsat ut efter ett tag då den mattats lite och det glittrar lite mindre.

Vill du ha en bra grund för t ex golv inne så har Ferms en som heter Color nånting (om intresse finns kan jag kolla burken i garaget). Den finns i olika kulörer och är en effektiv roststoppare med. Kan med fördel lackas över med konventionell lack. Urprungligen användes den till lantbruks och entreprenadmaskiner där man i princip bara borstade av värsta rosten och sen målade rakt på. Funkar kanon. Tilläggas bör ju att jag blästrade och skrapade först men den är kanon och går ner i skarvar och sånt sen med.

/Terner

Tycker det ser riktigt sexigt ut. Duger det som svar? :--

Näe men då kör jag på det. Vad är det för färg du använt till motorutrummet?

Fick precis reda på att en bekant tydligen målat sin Pontiacs motorutrymme med svart Hammarlack, och det ser faktiskt riktigt bra ut. :shock:

Hammarlack blir nog fint men kom ihåg att det är silicon iden så du kan aldrig måla ovanpå den senare med ett gott resultat. Har dock använt svart hammarlack under bilen den är ju lite "fjädrande" så passar bra för ytor som är lite utsatta. Dessutom ser det riktigt hyfsat ut efter ett tag då den mattats lite och det glittrar lite mindre.

Vill du ha en bra grund för t ex golv inne så har Ferms en som heter Color nånting (om intresse finns kan jag kolla burken i garaget). Den finns i olika kulörer och är en effektiv roststoppare med. Kan med fördel lackas över med konventionell lack. Urprungligen användes den till lantbruks och entreprenadmaskiner där man i princip bara borstade av värsta rosten och sen målade rakt på. Funkar kanon. Tilläggas bör ju att jag blästrade och skrapade först men den är kanon och går ner i skarvar och sånt sen med.

/Terner

Färger som både stoppar upp rosten och tål överlackning börjar bli lite problematiskt när allt ska vara så miljövänligt.

Hammarlack är ju allt i ett,men nog vill jag lägga riktig grund om det inte är enmotordetalj ex.

Men som sagt hammarlack är den slutgiltiga lösningen.

har hittat en annan färg som påminde om den svarta hammarlacken,alltså färg och rostskydd i ett,men vet som sagt inte hur bra den är.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...