MrTurbo_1645 April 23, 2006 Report Share April 23, 2006 Vid motorbytet tänkte jag fixa till mitt motorum lite. Färgen finns för både pensel och som spray. Hur mycket går det åt? Antar att spray är att föredra. Sitter det bara en dekal eller har jag missat någon? Denna är det enda jag finner; Vilken färg skall det vara på huvudbromscylindern och dess lock? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 April 24, 2006 Report Share April 24, 2006 Morsning,När jag lackade om motorutrymmet gick det åt 4dl svart färg (Sikkens) och en burk med härdare.Vad gäller klistermärken så finns det fler att tillgå. Det finns kit som man kan köpa från usa som innehåller märken till bl a luftrenare, tändspole, kylarram mm. Kolla på mustangsunlimited eller NPD´s hemsidor.Huvudbromscylindern skall vara olackad orginal./Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadMac April 24, 2006 Report Share April 24, 2006 När jag fixade mitt motorutrymme blev jag tipsad här att "Würth" sidensvart är den svarta färg som skall matcha till 99% mot original svart mustang kulört. Blev fint. Det gick åt många burkar. Bra med primer innan. Det tål lite mer då. Pulverlack är bra med. Då riskerar man inte att ta sönder färgen då man drar åt muttrar mm. Riskerar nog att bli dyrt. Lycka till.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 April 24, 2006 Report Share April 24, 2006 När jag fixade mitt motorutrymme blev jag tipsad här att "Würth" sidensvart är den svarta färg som skall matcha till 99% mot original svart mustang kulört. Blev fint. Det gick åt många burkar. Bra med primer innan. Det tål lite mer då. Pulverlack är bra med. Då riskerar man inte att ta sönder färgen då man drar åt muttrar mm. Riskerar nog att bli dyrt. Lycka till.... Hej,Jag grundade med Hagmans stålplast (2-komp)./Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 24, 2006 Author Report Share April 24, 2006 Tack för svaren! Tre brukar färg bör mao räcka för min "snabbmålning". Erkänner att jag inte tänker montera ner front & loss med skärmar.. Men i själva motorummet finns bara ovan visad dekal? Räknar ej med dem på själva motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PC cmc1834 April 25, 2006 Report Share April 25, 2006 Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.Paul Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 April 25, 2006 Report Share April 25, 2006 Men i själva motorummet finns bara ovan visad dekal? Räknar ej med dem på själva motorn.Om du räknar varningsmärke på fläktkåpan, servicemärke på kylarramen, och märke på spänningsregulatorn (om den nu kallas för det ) till motorrelaterade så borde det väl inte finnas några fler. Dock så är jag nog inte rätt man att svara på dessa frågor då jag personligen är gravt insnöad på 71-73 modellerna /Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 25, 2006 Author Report Share April 25, 2006 Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.PaulJo, köper troligen där. Inte billigast men enklast! Köpte motorfärgen där med... Men i själva motorummet finns bara ovan visad dekal? Räknar ej med dem på själva motorn.Om du räknar varningsmärke på fläktkåpan, servicemärke på kylarramen, och märke på spänningsregulatorn (om den nu kallas för det ) till motorrelaterade så borde det väl inte finnas några fler. Dock så är jag nog inte rätt man att svara på dessa frågor då jag personligen är gravt insnöad på 71-73 modellerna /FreddeFläktkåpa har jag ingen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 April 25, 2006 Report Share April 25, 2006 Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.US Carparts kan jag oxå rekommendera, dom har kompletta satser med dekaler till motorrummet till alla årsmodeller.Nackdelen när jag beställde var att det tog lång tid att få grejorna... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 April 25, 2006 Author Report Share April 25, 2006 Hej, kan tipsa om US Carparts i Uddevalla som har motorfärg (även andra färger) och dekaler att sätta i motorrummet.US Carparts kan jag oxå rekommendera, dom har kompletta satser med dekaler till motorrummet till alla årsmodeller.Nackdelen när jag beställde var att det tog lång tid att få grejorna... [/quote:1v3qt1m3]Det tar ca 30 minuter bara ju. Nära...Fyra burkar färg och EN dekal (till att börja med) då... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 April 25, 2006 Report Share April 25, 2006 Tänkte inte på D... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S April 26, 2006 Report Share April 26, 2006 Det finns en "Battery OK"-dekal som sitter vid batteriet också. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Två år senare kommer jag och startar upp tråden igen, med en dum fråga.Mitt motorutrymme ser rent utav FÖRJÄVLIGT ut. (Du måste raka dig, du ser FÖRJÄVLIG UT!)Så skulle vilja göra en snabb sväng och förbättra det.Dock är jag väldigt negativ mot att måla med pensel då det alltid blir bättre med spray.Men då jag inte har möjligheten att montera ut motorn i nuläget så överväger jag penseln.Någon som målat med pensel och kan slänga in en varning om hur förjävligt det blir så jag kanske ändrar mig? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Hej.Jag kan inte förstå vad det är som är problem medpenselmålning, det kan bli lite ränder efter penselmen det beror alldeles på hur bra man är på attmåla, inte många målare som använder spray. Jag kan avslöja att jag målat både motor ochmotorrum med pensel på nästan alla bilar jag gjort i ordning inte bara Mustang. På den jag fixat med senast är 80% målat med pensel, jag kan också med ganska god vetskapsäga att även när USA bilar tillverkades på 40-50-60-70 talen så var det många delar som doppades i färg istället för sprayas dessutom grundmåladesnästan inget i motorrum. Lägger med en bild på min penselmålade motor och motorrum, jag tyker det ser bra ut, vad tyckerdu (ni), penselmåla du om du känner att det kan bliokay. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Tycker det ser riktigt sexigt ut. Duger det som svar? Näe men då kör jag på det. Vad är det för färg du använt till motorutrummet? Fick precis reda på att en bekant tydligen målat sin Pontiacs motorutrymme med svart Hammarlack, och det ser faktiskt riktigt bra ut. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 June 12, 2008 Author Report Share June 12, 2008 Gaaahh? Hammarlack? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Hej.Ja det går faktiskt att använda den typen av hammarlacksom inte har dom s.k. hammarslagen (flammighet), detfinns solid svart hammarlack. Motorfärgen kommer från UScarparts finns just den blåsom det skall vara, kolla deras hemsida. Färgen jag annväder i motorrum vågar jag knappt nämna,färgen är köpt på biltema och är naftabasserad, #36-1256kostar 65.- liter. Den är matt och blir lite lättare att måla med om du späderden lite med lacknafta, tyvärr är torktiden lite lång men vem brott. Jag har använt solid svart hammarlack till alla lösa delar,fläkt, stag till generator, kylare, exportstag, remskivor styrservopump mm. Den blå färgen till laddrelä finns på spray också biltema,underdelen på relä som är metall har jag spraymålat medkallgalv, kallgalv går jättebra att anväda till huvlåsdetaljergångjärn o fjädrar, målas över med klarlack från sammaställe. Men köp inte hammarlacken på biltema, deras variant ärvärdelös, sattsa på originalet. Jaha så var det slut för mig på Forumet, nu när jag erkänneratt jag aldrig skulle gå och köpa dyra Eastwoodprodukterför att göra i ordning ett motorrum. En bild till tagen våren 2006 första gången motorrumet sågdagsljus, tog bort snorkel på luftrenaren på prov. Även min tidigare Mach1 72 fick samma behandlig, skippadeatt fixa grenrör i övrig är allt annat samma fix idé som 70an. Även en 67 och en 68 har fått samma typ av behandling förutom att 68an fick billack i motorrum. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 June 12, 2008 Author Report Share June 12, 2008 Före; Efter; Jag är iofs en glad amatör i jämförelse med vissa andra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Det känns bra att vi är minns två amatörer då, det du gjorttidigare och nu tycker jag är jätte bra jobbat med din mussemr Turbo, vi har ju pratmailat tidigare om ditt o datt. Jag har ju följt med dinna utmaningar runt Mustangen från början, nog tycker jag att du har du gjort ett mycket mycket bra jobb. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 June 14, 2008 Report Share June 14, 2008 Hej,Jag tycker att du ska köpa Eastwoods färger (www.skevab.se) istället för att köra Hammarlack. Det blir, i mitt tycke, ofta för tjocka lager när man målar med Hammarlack. Visst kostar Eastwoodfärgen lite mer, men det lönar sig. Jag har målat hela underredet på min bil med Eastwood-färg och är grymt nöjd med resultatet. Motorutrymmet lackade jag som sagts med Sikkensfärg (lånade en kompressor av en polare)...../Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools June 14, 2008 Report Share June 14, 2008 Hej,Jag tycker att du ska köpa Eastwoods färger (www.skevab.se) istället för att köra Hammarlack. Det blir, i mitt tycke, ofta för tjocka lager när man målar med Hammarlack. Visst kostar Eastwoodfärgen lite mer, men det lönar sig. Jag har målat hela underredet på min bil med Eastwood-färg och är grymt nöjd med resultatet. Motorutrymmet lackade jag som sagts med Sikkensfärg (lånade en kompressor av en polare)...../FreddeHej!Håller fullständigt med! Jag använde Eastwoods färg när jag gjorde om motorrummet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 14, 2008 Report Share June 14, 2008 Ärligt talat, vad är skillnaden egentligen, jag tycker det ser braut alla motorrummen. Ford använde ingen lyxfärg när dom gjorde sinna motorrum,trasfilt och svart färg, var vad dom använde och massor medljudisolerande massa på torpedväggen mm. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
axelg89 November 18, 2008 Report Share November 18, 2008 denna tråd verkar lyftas med jämna mellanrum och här kommer den igen...Har nu beställt färg för grenrör och motor från US carparts, har förstått att man kan använda biltemas naftabaserade för de svarta delarna i motorrummet samt att kallgalv + klarlack fungerar bra på gångjärn och huvlås. Undrar lite dock hur remskivor och termostathus ska se ut för att likna orginal, har sett både svart, silver, blått och kallgalv... Någon som vet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terner November 22, 2008 Report Share November 22, 2008 Tycker det ser riktigt sexigt ut. Duger det som svar? Näe men då kör jag på det. Vad är det för färg du använt till motorutrummet? Fick precis reda på att en bekant tydligen målat sin Pontiacs motorutrymme med svart Hammarlack, och det ser faktiskt riktigt bra ut. Hammarlack blir nog fint men kom ihåg att det är silicon iden så du kan aldrig måla ovanpå den senare med ett gott resultat. Har dock använt svart hammarlack under bilen den är ju lite "fjädrande" så passar bra för ytor som är lite utsatta. Dessutom ser det riktigt hyfsat ut efter ett tag då den mattats lite och det glittrar lite mindre.Vill du ha en bra grund för t ex golv inne så har Ferms en som heter Color nånting (om intresse finns kan jag kolla burken i garaget). Den finns i olika kulörer och är en effektiv roststoppare med. Kan med fördel lackas över med konventionell lack. Urprungligen användes den till lantbruks och entreprenadmaskiner där man i princip bara borstade av värsta rosten och sen målade rakt på. Funkar kanon. Tilläggas bör ju att jag blästrade och skrapade först men den är kanon och går ner i skarvar och sånt sen med./Terner Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 22, 2008 Report Share November 22, 2008 Tycker det ser riktigt sexigt ut. Duger det som svar? Näe men då kör jag på det. Vad är det för färg du använt till motorutrummet? Fick precis reda på att en bekant tydligen målat sin Pontiacs motorutrymme med svart Hammarlack, och det ser faktiskt riktigt bra ut. Hammarlack blir nog fint men kom ihåg att det är silicon iden så du kan aldrig måla ovanpå den senare med ett gott resultat. Har dock använt svart hammarlack under bilen den är ju lite "fjädrande" så passar bra för ytor som är lite utsatta. Dessutom ser det riktigt hyfsat ut efter ett tag då den mattats lite och det glittrar lite mindre.Vill du ha en bra grund för t ex golv inne så har Ferms en som heter Color nånting (om intresse finns kan jag kolla burken i garaget). Den finns i olika kulörer och är en effektiv roststoppare med. Kan med fördel lackas över med konventionell lack. Urprungligen användes den till lantbruks och entreprenadmaskiner där man i princip bara borstade av värsta rosten och sen målade rakt på. Funkar kanon. Tilläggas bör ju att jag blästrade och skrapade först men den är kanon och går ner i skarvar och sånt sen med./TernerFärger som både stoppar upp rosten och tål överlackning börjar bli lite problematiskt när allt ska vara så miljövänligt.Hammarlack är ju allt i ett,men nog vill jag lägga riktig grund om det inte är enmotordetalj ex.Men som sagt hammarlack är den slutgiltiga lösningen.har hittat en annan färg som påminde om den svarta hammarlacken,alltså färg och rostskydd i ett,men vet som sagt inte hur bra den är. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts