Jump to content

289" går ojämnt


rossander

Recommended Posts

Hej!

Har en helt genomgången 289" Fabriksrenoverad förgasare. Nya kolvar, lager, planade toppar, frästa ventilsäten, nytt tändsystem. Allt nytt/genomgånget. Dock vill den inte gå som den borde. Går ojämnt både på tomgång och vid körning. 6 av stiften är helt vita på elektroden med en liten beläggning på, de två andra är lite oljiga. Kompen är jämn på alla cylindrar. En av luftskruvarna reagerar inte motorn på alls. På besiktningen sa de att det fanns oförbrännd bensin i avgaserna, än fast förgasaren och tändningen är grundinställda. Var börjar jag någonstans?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också ojämn gång tidigare. Märktes tydligt på tomgång. Det hördes att någonstans läckte det in luft där det ine skulle. Kom till slut på att en bit vacumslang mellan aut. lådan och motorn var till hälften av.

Bytte slang. Motorn går nu bra på tomgång.

E J

Link to comment
Share on other sites

Vacuumläcka kan det vara - spraya 556 runt förgasarfoten och runt insuget med motorn igång. Då mäker du m det läcker där iom att varvtalet höjs eller att motorn tillfälligt går bättre.

Link to comment
Share on other sites

Rossander,

jag har en cab. 65, 289 med 4 portare som har i stort sett samma problem som du. Att köra i jämn fart i 30-40 km/tim är i stort sett omöjligt, både med kall och varm motor.

Jag letar fortfarnde efter felet. Besiktigade i förra veckan och pratade om problemet med bes. mannen och han upplyste om att det fanns oförbränd bensin i avgaserna.

Har varit hos en "motorguru" som trodde att det ev. kan vara någon eller några feljusterade ventiler. Har inte kollat detta än. Mina stift var alla i stort sett vita, inga var oljiga.

Ska du justera dina ventler? När? Kan man få veta resultatet i så fall?

Vad är det för slags PVC ventil som saknas? Var sitter den?

Link to comment
Share on other sites

PVC ventil är till vevhusventilationen och skall sitta i ventikåpan vad? Om så är fallet är den ganska vikig. Väl fungernade vevhusvent är aldrig fel.

Är det nått samband med vlka stift som är oljiga? tex 4 & 8 eller 1 & 5?

Tändstift skall vara lätt grå/svarta och torra om allt står rätt till. Går bilen månne för snålt? Munstycken och flotörnivå är rätt?

Är det lika kraftig gnista på alla stift? Stiften är av rätt modell? Felaktigt värmetal kan ställa till problem.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

I ditt fall skulle jag lossa alla bultar till ventiljusteringen tills det börjar klappra lite lätt om dem och börja om med justeringen.

De ska ju bara dras precis så att det blir tyst, sedan kan du köra en testrepa och se hur motorn känns. Det är ju ganska enkelt och går snabbt att fixa.

Jag har själv dragit ventiler för hårt en gång och då blev symptomen precis som på din bil, ojämn gång både på tomgång och när man kör.

Har man otur och har kört med alldeles för hårt dragna ventiler så stänger de aldrig riktigt vilket resulterar i att de bokstavligen blir glödheta av explosionerna i fröbränningsrummet. Sedan när man stänger av motorn och motorn svalnar dras ventilerna innåt och antar en "kantarell-liknande" form. Sedan är det bara att byta ventiler. :( Jag vet personer som råkat ut för detta men det kanske inte är så vanligt. Så undvik det om du inte gillar kantareller förstås :lol:

Kolla även gapet på tändstiften och att det är rätt typ som det nämdes tidigare.

PCV=Positive Crank Ventilation, denna ventil har ingen betydelse för motorns gång, i alla fall inte så pass mycket, däremot ska man se till att ha en sådan annars kan man få kondens och ett vitt skum i oljan vilket inte är bra. Det vet jag av erfarenhet.

Viktigt är att PCV:n är rätt ansluten så att det blir rätt sug i den. Den ska sitta på ventilkåpan och anslutas till insuget, lämpligen på ett uttag på spacerplattan(om jag minns rätt) mellan förgasaren och insuget.

Lycka till nu.

Link to comment
Share on other sites

Ang PCV ventilen så kan jag säga att jag kopplade den till slanganslutningen som jag har på spacerplattan och då går inte bilen på tomgång den går sakta ner i tomgång och stannar om man inte gasar till. Så jag pluggade den och drog PCV ventilen till luftrenaren istället och nu går motorn perfekt!

Link to comment
Share on other sites

PCV:n kanske inte skulle sitta i spacerplattan, jag minns inte nu i så fall var det ett annat uttag i insuget där den ska sitta. Har bilen en bit hemmifrån och har inte kollat det där på ett tag eftersom det funkar som det ska.

I luftrenaren gör den ingen nytta, så hade jag innan det rättades till och då fick jag kondensvatten och ett vitt skum i oljan som nu är helt borta.

Har du rätt PCV då? Det finns en massa junk som inte fungerar som det ska. Jag hade som en kromad "hatt" från Mr.Gasket innan och det var bara skräp. Nu är det en annan svart liten vinkel bara som sitter i en gummiplugg i hålet på kåpan, ser mera ut som original grejer, och nu funkar det perfekt!

Fick hjälp av Inge på US Car Service med detta.

Link to comment
Share on other sites

kan ju tillägga att felet med tomgången berodde inte på PCV ventilen utan att jag hade kopplat till den och i och med att jag inte har någon bromsservo så ska denna anslutning (till spacerplattan) pluggas. För som jag hade kopplat så drog han tjyvluft!

Mvh

Holly 660

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nu hittat felet. Fördelaren satt en kugg fel mot kamaxeln, vilket resulterade att det inte gick att ställa tändningen rätt. Justerade även brytarens läge mot fördelaraxeln. Nu går den som en klocka!

Link to comment
Share on other sites

Hur såg du att fördelaren satt en kugg fel? Vill gärna veta så att jag kan prova.

Man ser det enkelt genom att det inte går att ställa in tändningen som den skall vara fastän man justerar fördelaren i sina ändlägen.

Justerade även brytarens läge mot fördelaraxeln.

Du menar max brytaravstånd när brytaren är på toppen av varje kam på fördelaraxeln, eller?

Rolf-Enåsen

Har du kontrollerat var du har 0 grader på din remskiva/svängdämpare vid 1:ans kolv i övre dödpunkt i kompressionstakten?

Ställ sedan tändningen efter det enligt Fords rekomendationer för din 289:a.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...