Jump to content

Recommended Posts

Jag har alldeles nyss varit ute och skruvat på sprillans nya Wheel Vintiques Magnum 500 på min 69 Mach 1.

15x7 fram, 4 1/4 back space, 235/60R15 BFG Radial TA

15x8 bak, 4 1/2 back space, 255/60R15 BFG Radial TA

Hade kanske kunnat ta 8 tummare fram också men fegade. Jag lekte med tanken att ta en av deras 10 tumsversioner bak (den med 5 1/2 back space) men insåg att skärmkanten inte skulle tycka om det. Dessutom skulle däcket sticka ut utanför skärmen och det är inte i min smak.

Nenne! Bilder tack!!

Själv har jag Cragar S/S 15x7" fram och bak. Enligt mitt tycke det absolut

snyggaste som fanns på 60/70-talet.

BF Goodrich Radial T/A. 235/60 bak. 225/60 fram.

Kolla på medlemsgalleriet! (68 390 GT Cab)

Mvh.

Har femekrade 17x? M5-fälgar fram med 235:or och 15x15

Centerline-Autodrag med 33x21,5-15 bak. Dock ska jag nog snart sätta dit Slicksen som är 33x16,5-15 och sitter på Convo-Pro 15x15.

Nenne! Bilder tack!!

Jag ska försöka ta ett par färska på fredag.

Kanske blir det inte så mycket gjort i helgen eftersom Jag funderar på att åka till dels en lokal bilträff i Chester, SC (Mustangs & Memories, 20 minuter härifrån), ...

http://www.upstatescalz.org/mustangs.pdf

... dels till Fun Ford Weekend i Bristol, TN, som ingår i en dragracing-/bilträffsserie för Fordar. (Jag mötte nog 100 trimmade Mussar förra året när de med poliseskort tog sig från strippen till utställningsområdet (En del av dem lät riktigt, riktigt elaka :evil: )

http://www.funfordevents.com/

Trippen till Bristol innebär sisådär 4 timmars bilåka över Apalacherna (enkel resa). Fantastiska vägar att smyga på, på sina ställen är det så krokigt att man nästan kan se sina egna baklysen.

Nu har ju jag rätt okej fälgar redan men man e ju alltid sugen på att byta upp sig.

Har två riktlinjer när jag väljer fälgar till en jänk;

#1; ALLTID blanka fälgar.

#2; ALDRIG över 17".

Utbudet är stort ändå. 8)

Har två riktlinjer när jag väljer fälgar till en jänk;

#1; ALLTID blanka fälgar.

#2; ALDRIG över 17".

Håller med dig. Det är mode med jättestora fälgar med "gummiband" på. Jag tycker inte alltid att det passar på alla äldre bilar. Fälgarna tenderar också vara bredare än däcket som sitter på :shock: Härligt om man skulle råka någon trottoarkant eller liknande :?

Ja, själv kör jag på Centerline 205/60 15" på 7.5" fälg fram och 295/50 15" på 10" fälg bak.

Finns det någon Musse ägare här med Centerlinefälgar så räck gärna upp handen . 8) Mina kommer nog från sent -80 tal eller tidigt -90 tal.

Vet någon när de var som mest poppis?

Tackar, jag är nöjd med slutresultatet.

Jag funderade på andra klassiker som Torque Thrust D och Minilite också, men svårast var nog att hitta riktig information om vad som egentligen får plats i hjulhusen eftersom det inte tycks vara särskilt många runt om i världen som talar om exakt vad de har på bilen: Fälgdiameter och -bredd samt däcksdimensioner verkar de flesta ha koll på men back space (eller offset) är det sämre med. Titta bara i den här tråden, hur många har med den uppgiften?

Halibrands uppgifter om att 15x9 med 5 1/2 tum back space är max på 69/70 (om man inte vill riskera att det tar i lite här och där) stämmer bra med mina mätningar. Jag köpte först de två 8 tummarna från Summit Racing, skruvade dit dem på bilen, mätte lite och kom fram till att jag kunde inte sträcka mig 15x10 med 5 1/2 B.S. eftersom det skulle äventyra skärmkanten och jag tycker för mycket den lilla blanklisten runt hjulhuset för att rulla kanten.

Eftersom 10 tummarna är relativt nya på marknaden så kollade jag med Wheel Vintiques om de hade något mer i backfickan men deras kundservice svarade att några 9 tummare inte fanns med i deras nuvarande planer för Magnum 500 serien. Fram såg det lite trångt ut så jag bestämde mig för att nöja mig med 7 tummare. Däcken handlade jag lokalt här i Rock Hill.

Totalt gick kalaset på $1108 vilket är lite mer än vad CJ Pony Parts tar för färdiga satser. Antagligen blev det billigare i alla fall eftersom CJ Pony Parts debiterar extra pga av att de klassar däck och fälgar som skrymmande.

Fälgarna kostade $480 (med $40 i rabatt), centrumkåporna $120 och en hjulmuttersats gick till $40, till det kommer $20 i frakt. Däcken kostade $412 plus $37 för "moms" (6% här i South Carolina), montering och en knippa av de småavgifter de alltid ska dra en på i det här landet, INGET kostar vad det står på prislappen.

  • 3 weeks later...

jag kör funktion före form på min (lite nyare modell visserligen)

MB Competition wheels 17x9 (väger runt 6kg st!!)

Sitter Yokohama Advan 032R på också med 255:or runt om.

Själv kör man 18" Saleen Speedline Magnesiumfälgar.

Rariteter ifrån USA tog ett par månader att leta rätt på en uppsättning.

18" 35 offset fram samt 18" 10 offset bak.

En kombination av good looks och funktionalitet. Vägning av fälgen resulterade i 7-8 kg ;)

mustang12.jpg

mustang11.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...