Mickey August 3, 2006 Report August 3, 2006 Hej,Det verkar som kylaren har fått skräp i någon av kanalerna och måste bita i det sura äpplet nu med ett byte. Nu kan jag antingen köpa ett nytt eller skicka in det för renovering. Frågan är vilket alternativ som är bäst och tänkte höra om det finns någon som har en åsikt om det.Jag har varit i kontakt med Veberöds bilkylarservice och fick ett pris på 3000.- för att sätta in ett 3 raders istället för 2 som jag har nu. Hansen Racing säljer ett sprillans nytt "heavy duty" med två rader för 3290.-. Det låter väldigt frestande att köpa helt nytt, men misstänker att tre raders kan hålla längre. Hur skulle ni gurus valt?Anders Citera
Radioman August 3, 2006 Report August 3, 2006 Jag hade lödat om det du har till ett treraders. Citera
MrTurbo_1645 August 4, 2006 Report August 4, 2006 Jag köpte ett nytt tre raders på http://www.laurelmountainmustang.com/ Vart inte så dyrt alls, under 3000:- i vart fall. Dock nån månads leveranstid. Citera
Leffe N cmc712 August 4, 2006 Report August 4, 2006 Jag håller med! När inte prisskillnaden är större så är det bättre med nytt. Citera
Radioman August 4, 2006 Report August 4, 2006 Annars kan man köpa ett 24" för bigblock hos Rolands Mustang för 5000 kr. som jag gjorde för tre år sedan. Dyrt är det men det fanns hemma direkt.Är gavlarna fina så blir kylet som nytt med nytt element fastlött på dem. Tre rader är bättre än två. Citera
convertible90 August 4, 2006 Report August 4, 2006 Hej,Checka med Malmö Bilkylarservice 040-926740.Jag fick betala 2000 Sek inkl. moms till min 90:a för en helt ny kylare./Lasse Citera
Mickey August 4, 2006 Author Report August 4, 2006 Jag hörde med Malmö Bilkyl, men blev mindre imponerad när de först sa att det inte gick att renovera och sedan sa att han inte var riktigt säker. Misstänker att gamla jänkare kanske inte är deras specialitet. Laurel Mountain Mustang verkar riktigt billiga och säljer ett 20", tre raders till min -67a för $189,95. Även om deras kylare kan vara bättre än originalet är frågan hur "autentiska" de ser ut.MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet. Citera
Ingo August 5, 2006 Report August 5, 2006 Att cella om en mustangkylare bör inte vara det minsta problem för en kylar firma,då blir kylaren som ny,det är ju bara baljorna som är kvar. hansen kylare är säkert renoverade på gamla stommar också ,men av en mexare på svältlön,eller också nya baljor som garanterat inte är av bättre kvalitet än orginal.Så jag skulle definitivt satsa på att cella om med ett treraders när prisskillnaden inte är större.Är däremot baljorna buckliga och fula kan man ju grubbla på Hansen kylaren.men om du skulle cella om med ett 2raders paket blev renoveringen antagligen billigare än Hansen kylaren.Tänk på att svensk kvalitet är avsevärt bättre än amerikansk eftermarknad.Priset är rätt ok håller själv på att renovera en lastmaskinskylare, och det går på över 6000. Citera
Ingo August 5, 2006 Report August 5, 2006 Man kan ju reparera kylaren också,vilket innebär att man löder igen en läckande cell,men då blir kapaciteten sämre. Citera
MrTurbo_1645 August 5, 2006 Report August 5, 2006 MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet. Nu är inte jag så "originalberoende, men visst den såg ju inte exakt likadan ut. Skillnaden e dock inte så stor att man reagaerar. Gamla kylen; www.saab4fun.com/kyl1.jpgNya kylen från ovan; www.saab4fun.com/kyl.jpgResten ser man ju inte så mycket av... Citera
Mickey August 5, 2006 Author Report August 5, 2006 Skillnaden ser inte så stor ut på bilderna som du tog. Det exempel jag hört var någon som beställt en ny kylare till en äldre Mustang och fick en med modern kylare med expansionskärl. Kylaren passade säkert men skulle se helt fel ut i en klassisk Mustang om det inte var en Funny car eller nåt. Citera
Dr Frelin March 28, 2008 Report March 28, 2008 Ser ut att behöva en ny kylare till min 68:a… vet inte om den han frusit sönder eller om den va trasig då den kom… va lite vatten i den så jag är lite misstänksam… men iaf. tänkte köpa mig en tre-radig istället för att försöka lämna in den gamla men sen upptäckte jag modellen för 390/428 också… hade förr eller senare planer på att montera en 390 eller 428 i den så frågan är om det inte är bättre att gå på den då och funkar det ihop med en 302:a som jag har idag? Fördelar nackdelar?Den jag tänkte : http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG3340Eller ska jag köpa den här:http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG379 Citera
87gt50 March 28, 2008 Report March 28, 2008 Jag hörde med Malmö Bilkyl, men blev mindre imponerad när de först sa att det inte gick att renovera och sedan sa att han inte var riktigt säker. Misstänker att gamla jänkare kanske inte är deras specialitet. Laurel Mountain Mustang verkar riktigt billiga och säljer ett 20", tre raders till min -67a för $189,95. Även om deras kylare kan vara bättre än originalet är frågan hur "autentiska" de ser ut.MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet.Det är rätt stor skillnad på Bilkylarservice och Malmö Bilkyl. Christer på Bilkylarservice är rätt vass på amerikanskt, han åker själv dragracing med en Monza med BB och lustgas i Competition... Han har bytt ut paketen på min kylare, så visst vet han vad han håller på med.mvhJocke Citera
Ingo March 28, 2008 Report March 28, 2008 Ser ut att behöva en ny kylare till min 68:a… vet inte om den han frusit sönder eller om den va trasig då den kom… va lite vatten i den så jag är lite misstänksam… men iaf. tänkte köpa mig en tre-radig istället för att försöka lämna in den gamla men sen upptäckte jag modellen för 390/428 också… hade förr eller senare planer på att montera en 390 eller 428 i den så frågan är om det inte är bättre att gå på den då och funkar det ihop med en 302:a som jag har idag? Fördelar nackdelar?Den jag tänkte : http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG3340Eller ska jag köpa den här:http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG379Som du ser så skiljer ju nedre slanginfästningen,så har du otur blir det konflikt mellan kylfäkt o slang ,om du har kylare av "fel"typ.men oftast går det att fixa genom att dra slangarna under el dyl.Dollarn är ju väldigt låg nu så nu kan det kanske löna sig bättre med USA renoverade ?.men hur som helst satasa på treraders. Citera
MrTurbo_1645 March 28, 2008 Report March 28, 2008 Ja, det är viktigt att du ser till att nedre kylslangen går ut på samma ställe som den kylen du har nu. personligen skulle jag utan minsta tvekan beställa från USA, helst med tanke på dollarkursen! Citera
Dr Frelin April 1, 2008 Report April 1, 2008 Ok, tackar! Det får nog bli en vanlig 3-raders... antar att det är långt bort innan det blir nån 390 eller liknande i min bil... ska prioritera lite annat först... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.