Jump to content

Recommended Posts

Har byggt om mitt avgassystem flera gånger den här sommaren men inte fått till ett avgasljud som jag är nöjd med.

Antingen blir det för högt med en massa resonanser som gör att bilen blir olidlig att åka några längre sträckor med. Eller så blir det så lågt att V8-attityden försvinner.

Det kanske verkar löjligt men jag tycker faktiskt att en Mustang ska ha ett dovt och kaxigt muller.

Är det någon som har fått till ett gött ljud?

Hur gjorde ni?

Vi Hörs!

Har själv haft olika system på olika motorer och ljudet kommer med dimensionen på rören.

Jag har haft både 2'',2.5'' och 3'' och bröligast var 3'' vilket jag inte gilla alls.

2'' var lite mesigt

Nu har jag ett tjockväggigt 2.5'' och är väldigt nöjd.

Valde de största Apple Racing dämparna jag fick dit(60cm långa)

Enda gången jag tycker det är jobbigt är när resonansen kommer vid ca 80km/h men försvinner snabbt.

Haft även mindre billigare dämpare men då blev ljudet direkt för vasst.

Såg att mitt V8 ljud fortfarande ligger kvar på Aftonbladet!

Då var det en vassare mekanisk kam men lät skönt ändå.

http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/2327_normal.html

Svårt med ljud och det är lite slumpen som avgör resultatet.

Nu vill jag själv få ett tystare gång och mer likt en modernare bil typ som en Corvette eller 05 Mustang.

Hej.

Glöm inte att montera X pipe eller orginalet H-Rör

som förbinder båda rörsidorna, detta för att avgaserna

skall kunna vetileras ut ur systemet, s.k. tryck utjämning. 8)

Många som har problem med avgasljud har oftast glömt

denna viktiga del, är alltid original på Fordar med V8a

fabriksmonteras på dubbelsystem och skall alltid finnas

på systemet oavsett original motor eller trimmad. ;)

Du har ett gött ljud i din bil Per. Det är lite som motorporr att lyssna på en varvande v8:a.

Jag har ett 2" system med x-rör och små ovala dämpare under golvet och slimmade dämpare ( 80mm i diameter) som slutdämpare ( passar precis mellan tanken och bakfjädern). Ljudet är behagligt när man åker långt men lite mesigt.

Hälsningar

Jag kör med 2.5", H-Pipa, Sidepipes och ett par Flowtec Raptor dämpare.

Låter gött ute, och inte allt för mycket inne, och då har jag inte någon asfaltmatta inlagd ännu. Sen är väl ljudet inne i kupen kanske subjektivt lågt eftersom jag tycker det är så skoj att lyssna på en V8. :)

Jag monterade ett system från magnaflow på min, mullrar lite mera än orginal, men är ett rappt ljud när man trycker på gasen, Per, det kanske vore ngt för dig? Det låter modernt det ljudet.

Ska byta ut H-pipan mot en X istället, och hoppas får ännu rappare ljud.

har dock ingen klassiker utan en 92 5.0

Jag har kört med 2 1/2 med sonicturbo dämpare, ingen H eller X pipe (ännu). Har varit ett väldigt tillfreddställande ljud under åren, enlig andra i varje fall, men alldeles för högt enligt mig själv. Tröttnade i år på resonansljud och muller.

Testade en billig snik lösning och köpte färdiga primitiva insatser som man enkelt stoppar längst bak i slutrören och bara punktar dit. Fick tipset från Mc åkare som använder metoden inför besikting och som då påstod att deras mc även gick bättre.

Blev mycket bra ljudnivå och det mesta resonasljudet försvann. Går säkert att göra själv men lönar sig inte. Inköpt på mekonomen, märke Simonz, kostnad 140:-.

Jag tycker också att jag fick betydligt bättre och rappare gassvar. Den varvar även ur bättre.

Vill flika in en grej här, jag har dubbla 2.5 tumms rostfria system som jag har byggt själv.

Det låter helt rätt om man bara skall ströga och inte ligga i 70-80 km/h för då får man har hörsel proppar.

Jag har inte något förbindelse rör mellan rören och det skall ju ta bort en del ljud, om jag nu skall montera det så är måtten viktiga har jag hört.

Hur långt bak skall röret sitta?

Vill flika in en grej här, jag har dubbla 2.5 tumms rostfria system som jag har byggt själv.

Det låter helt rätt om man bara skall ströga och inte ligga i 70-80 km/h för då får man har hörsel proppar.

Jag har inte något förbindelse rör mellan rören och det skall ju ta bort en del ljud, om jag nu skall montera det så är måtten viktiga har jag hört.

Hur långt bak skall röret sitta?

Det är nackdelen med rostfritt. Det hårda och tunnare materialet transporterar ljud effektivt.

Sätt förbindelsen så långt fram som möjligt.

Oftast blir det på ett "praktiskt" ställe strax bakom växellådan.

Beror lite på hur pass avancerat man vill göra om det ska vara helsvetsat eller demonterbart.

Jag har för mig att man kan luska ut var det exakt ska sitta genom att titta på färg som bränns bort på ditt gammla rör.

Det blir varmare där pulserna kolliderar.

Har ingen aning om detta funkar eller om det bara är teori! :?

Jag kopierade en artikel på ett Corvetteforum som beskriver H och X pipa

How And Why "X"-Pipes Work

By Bruce Wayne, MagnaFlow Performance

There has been an enormous amount of press about getting more out of performance exhaust systems. By incorporating "cross-over" or "X"- pipes in dual pipe systems, to balance out flow, many enthusiasts have found an extra edge. However, the perception is that this is new technology. Nothing could be further from the truth. But, why is an "X" pipe better than an "H"?

The reason an X-Pipe crossover works better than an H-pipe crossover isn't more flow because of volume, but more effective use of exhaust gas velocity. Exhaust gas (or air) has surface tension, and flows much like liquid would through the same pipe system. As the cylinders of each bank on a "V" style motor fire, they create a pulse in the system. The pulses will alternate back and forth from bank to bank as the motor runs. With multiple cylinders, such as a V-8, the eight cylinders alternately fire creates lots of pulses in the system.

If you put your hand behind the tailpipe, it would feel like a constant flow of air, but what it really is a lot of singular pulses giving the impression of constant flow. The idea behind the H and X style crossover is to unite the two banks of cylinders for better exhaust gas scavenging. Instead of two separate banks of four cylinders doing their own work, the crossover uses the pulse created by a firing cylinder of one bank to create a vacuum in the other bank because of surface tension. When a cylinder of the other bank is ready to fire, instead of the piston having to force the exhaust gas out of the cylinder, the vacuum that was created by the other cylinder bank helps suck the exhaust gas out of the cylinder, hence the term "scavenging."

Whenever you can reduce the load on an internal combustion engine, you are likely going to see performance and efficiency benefits. The difference between an H and X crossover is a smoother path for the exhaust gas to follow. Exhaust gas, like a liquid, will follow a path with the least amount of resistance. An H crossover has a path with two sharp 90-degree angles that are close together. An X crossover has a path with a much more gradual bend to allow the exhaust gases to continue their path back out to the ends of the tailpipes, rather then turning sideways for a short distance, then turn again to head out the tailpipes. Smooth flow with high velocity means more power by use of scavenging. Using an exhaust system with too large of piping diameter work against scavenging in the same way that running an exhaust with too small of tubing chokes the motor and forces it to work harder to expel the exhaust gases.

Nu kommer den där från Linköping igen med konstiga funderingar

Men frågar man inte får man inga svar som bekant ;)

När jag var i moppe åldern (Oj det var ett tag sedan) lärde man sig att

en tvåtaktsmotor krävde ett visst motstånd att funka bra men en fyrtakt funka bäst utan motstånd (kanke var fel lärdom vad vet jag)

Kanske då skulle man ha 8 stycken rör som gick ut baktill och inte blanda ihop alla cylindras "slutfas" eller är det jag som är ut och cyklar ;)

Hmmm nu kom jag på det själv tror jag summan av allt blir mindre motstånd om man fort som tusan lägger ihop alla "avgasfaserna" i H-Pipe eller X-pipe

Kan de va så tro :!:

Det här med X eller H och vilket av dom som är bäst tycker jag personligen är focus på "peanuts".

Det man märker mellan dom är ljudet och de ynka hästkrafterna man vinner på att ha en X-pipa gentemot H-pipa är oftast inte i proportion mot arbetsinsatsen.

Självklar beror det ju på motorkonfiguration.

Jag menar en 800Hk Big Block drar ju mer nytta av detta än 180Hk 302'a i orginalskick.

Ljudet med X blir helt anorlunda och tystare men inte alls det V8 sound man är van vid

Vitsen med båda är tryckutjämning mellan pulserna och därmed minskat baksug som då ger en jämnare gång.

Men självklar vill man krama ut allt som går så snickra ihop X om ni vill.

Framförallt om man vill ändra ljudet. (hmmm kanske ska pröva själv!! ;) )

Huvudsaken är att något finns mellan de båda rören. :lol:

Jag funderade på varför NASCAR bilarna lät som hysteriska bålgetingar på steroider, inte alls som traditionella V8:or, utan mera Europeiskt/Japanskt. Bl.a. var jag inne på att de kanske använde en flat vevaxel och att den ändrade tändföljden gjorde att de lät så underligt.

Ett besök hos Joe Gibbs Racing förra sommaren fick mig att inse det faktiskt inte var konstigare än att man sedan många år använde en X-pipa för att få så bra avgasflöde som möjligt vid de höga varv man använder på ovalerna. Vid 10000 varv är säkert förbättringen markant, mne reglementet tillåter inte alltför stora avsteg från de gamla originalmotorerna som racemotorerna måste vara baserade på (vilket man säkert kan diskutera när man numera får leta med ljus och lykta för att hitta en nyare Amerikansk personbil med stötstångs-V8), så där föll min teori på en mer exotisk motorkonstruktion platt till marken.

Så, såvitt jag har förstått gör X-pipan en del på de här högvarviga maskinerna, huruvida den gör någon märkbar skillnad över en H-pipa kan man säkert fundera över, men om man inte har något av dem så kan det nog göra en hel del nytta att installera endera. Kanske man skulle kunna påstå att man ska ha en H-pipa om man vill att bilen ska låta Amerikanskt, en X-pipa om man vill att den ska låta Europeiskt/Japanskt.

Behöver jag tilllägga att jag har en H-pipa på min bil?

Den karakteristika V8 ljudet (WhoaWhoaWhoa på tomgång) är resultatet av tändfördelningen. I fall av en 289/302 till exempel är den 15426378, som ger h-v-h-h-v-h-v-v (h=höger cylinderbänk, v=vänster). Två cylindrar på en bänk tänder alltså direkt efter varandra, och den kombinerade ljudet av den två cylindrar hörs tydligara utöver den andra cylindrar.

En Ferrari V8 däremot, har en platt vevaxel, som ger en h-v-h-v-h-v-h-v fördelning, och låter därför som två fyrcylindrar. En annan möglighet är att ha en "vanligt" V8, fast headers som låter vissa rör korsa över till andra sidan, som ger samma resultat. Ford GT40 och andra bilar med motorn bak ha en sådan konstruktion, fast med en frammonterad V8 blir det besvärligt, framförallt om man vill ha rör av samma längd.

Med en X pipa fördela blir pulsarna mer utjämnda över både avgasrören vilket därför minska den kombinerade pulsen av den två cylindrar som tänder strax efter varandra. Det hela låter då inte så V8 likt längre, som nenne redan nämnde.

Själv har jag en hemmabygd dubbel 2.5" system av rostfritt med X pipe. Mina dämpare är Ford Racing "dual mode", som har en spjäll i som öppnar sig vid en visst mottryck och tillåter gasarna att strömma rakt genom. Längre bak (bredvid tanken) har jag ett par "resonators".

Det hela låter ganska bra. Vid låga varv är det ganska tyst, men varva man upp motorn, då låter det ganska racy.

Jag var så entusiastiskt att jag till och med gjorde mina headers själv, eller bättre sagt, jag byggde om ett par Hooker Super Competitions till ett Tri Y design (4-2-1). Anledningen var att den Hookers slog i marken hela tiden, och hade blivit skadade. Det tröttnade jag på och bestämde att bygga om den. Om det var en bra ide vet jag inte, för det tog otroligt mycket tid, precis som resten av avgassystemet. Efter många timmar är jag dock nöjt, och allt passar bra med gott om markfrigång.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...