Jump to content

Gör om gör rätt (detta tog emot) Kamaxel val...


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Kryper till korset och erkänner att jag "misslyckades" med mitt första försök i V8 renovering. :(

Här; och här har ni kunna följa mitt bygge av en lagom kul 351w som jag monterat i min Mustang -67. Dom nämns i en av trådarna har jag haft ett "kamaxelvarvsregelbundet" tickande som växt sig starkare och starkare. Igår fick jag tagit mig tid och lyfte insuget för att kolla läget. Var jag hittade var PRECIS det jag INTE ville finna. Nämligen; (klicka på bilden)

3497-14.jpg

Tydligen sket sig något isamband med inkörningen av kammen. Tar nu i höst ur motorn igen och plockar ner den den i delar för att göra rent från alla spån som kam / lyftare lagt i min motorolja. Hoppas att lagren klarat sig men troligen får jag byta dem. Bara hoppas på att det räcker så.

Nu till min egentliga fundering. Ny kam och nya lyftare är det minsta jag behöver, tanken på att montera en rullkam känns inte helt oäven just nu. Dock måste jag ju då byta ut mina nya stötstänger med så det känns lite surt. Hur motiverat är det att köpa en rullkam med tillbehör jämnfört med en "vanlig kam"? Dubbelt så dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte säkert att lagren har tagit stryk. Spånorna har väl passerat oljepumpen (så den skulle jag kika lite extra på vid isärtagningen) men efter det har dom väl förhoppningsvis fastnat i oljefiltret och aldrig kommit så långt som till lagren?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om jag var du skulle jag riva och inspektera hela motorn. Filtret tar ej hand om all olja dvs filtrerar inte all olja. Om jag inte har helt fel här så har Ford bypassventil som släpper oljan förbi filtret vid högre oljetryck, allt detta för att inte motorn skall bli utan olja om ägaren glömmer att byta filtret regelbundet. Stämmer detta, jag har mest skruvat i Chevrolet och den motorn har ovanstående system.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Är inte säkert att det är din inkörning det är fel på,utan kammar kan gå ner sig när dom är nya..

Vet en bekant som monterade en ny Isky kam i sin nyrenoverade 289,och en nock gick ner sig direkt.,och då var inkörning efter konstens alla regler..

Amerikansk kvalitet,tyvärr...

Men angående rullkam finns det något annat alternativ?. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om jag var du skulle jag riva och inspektera hela motorn. Filtret tar ej hand om all olja dvs filtrerar inte all olja. Om jag inte har helt fel här så har Ford bypassventil som släpper oljan förbi filtret vid högre oljetryck, allt detta för att inte motorn skall bli utan olja om ägaren glömmer att byta filtret regelbundet. Stämmer detta, jag har mest skruvat i Chevrolet och den motorn har ovanstående system.

Stanley

det gör väl de flesta bilar,(utom vissa GM på sextiotalet,som bara filtrerade oljan som gått genom överströmningsventilen :lol: )

En av anledningarna att man inte ska belasta en kall motor.

och varför det är så viktigt att snabbt byta olja när man renoverat en motor.

Link to comment
Share on other sites

Hjälp mig i denna djungel av kammar nu.

Vilken duration är att föredra då man vill ha en rapp motor upp till ca 6000rpm?

Hur vet jag vilket lyft som passar min motor? Har ju org toppar med litet förbränningsrum, större ventiler och KB flattop kolvar.

Intressant vore ju att veta vad duration / lyft är på en originalkam till en tidig 351w.

Samt vad är "Lobe Separation" ?

Link to comment
Share on other sites

Hjälp mig i denna djungel av kammar nu.

Hydraulic flat tappet = vanliga lyftare?

Hydraulic roller tappet = lyftare till rullkam?

Duration; räknas det på samma sätt på vanlig & rullkam?

Olika duration på in & utblås?

Vilken är att föredra då man vill ha en rapp motor upp till 5>6000rpm?

Hur vet jag vilket lyft som passar min motor? Har ju org toppar med litet förbränningsrum, större ventiler och KB flattop kolvar.

Intressant vore ju att veta vad duration / lyft är på en originalkam till en tidig 351w.

Samt vad är "Lobe Separation" ?

hydrulic flat tappet avser hydrauliska lyftare ,mek flat tappet ,stumma mekaniska.

Finns ju både mekaniska och hydrauliska rullkammar också.

faktum är att man brukar låta kamfirman få specifikationer på motorn,och så väljer dom ut den som är lämplig.

frågan är hur motorn ska vara i karaktär stark på lägre varvtal ,eller maximal toppeffekt,ska man få ut hästar behövs ett rejält lyft..

Link to comment
Share on other sites

Trist att åka på detta med allt jobb du gjort. :(

Jag håller med "Ingo" att du ska skicka ett mail till någon tillverkare du är intresserad över.

Det går inte ge någon seriös rekomendation utan att ha alla fakta.

Ge dom motorkonfiguration,växellåda, turbin, bakaxel etc. Finns alltid ett formulär hos varje tillverkare som du kan fylla i och skicka iväg.

Ofta snabba svar och rätt rekommendation.

"Lobe separation" talar om i grader hur mycket insug respektive avgas nocken går isär.

Detta ger då ett överlapp mellan avgas och insugsventilen

På en racemotor vill man ha mycket överlapp vilket betyder låg vinkel.

Exempelvis 106 grader

Då "spolas" förbränningsrummet av insugsgaser som delvis går ut i avgasventilen=mer syre/bränsle i förbränningsrummet.

Samtidigt får man istället sämmre avgasvärden=smutsig och en sämmre gång

På en orginalmotor kan det vara en högre vinkel på ca 112-114 grader.

Vitsen med en rullkam är att man kan ha en låg lobe separation men motorn beter sig som en snällare motor med hög seperation.

Detta tack vare att man kan ha en betydligt brantare stigning på kamnockarna som då ger volymmässigt mindre separation.

Eftersom en brantare kamnock öppnar venilen mer under en bestämd tid så får man då också mer luft/bränsle in i cylindern.

Äääässsh detta lät snurrigt så jag vet inte om jag fatta själv vad jag skrev! :--

Den här lite överdrivna bilden visar tydligt hur mycket brantare den kan bli med rulle samt att man verkligen kan tänka sig in att motorn andas bättre.

Eller sök på nätet vettja! :)

p174971_image_large.jpg

Här är länken där jag tog bilden och artikeln verkar beskriva ingående hur det fungerar.

http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/95298_camshaft_lobe_phasing/

Så rullkam är det som absolut är nödvändigt! ;) Bara plånboken som är ett hinder.

COMP Cams har det billigaste systemet men kräver slipning och borrning.

Mycket lätt och har själv gjort detta tidigare.

http://www.odlaren.se/php-files/photogallery.php?album=11

Håller dock inte riktigt med om höga lyft. Detta ger mer mekaniska problem och påfrestningar på bultar,stänger och vippor än vad man får ut i effekt

Det är mer för race och inte så lämpligt på en motor som ska vara tillförlitlig. Men visst ger det mer på bekostnad av hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Tack, nu börjar det klarna lite.

Men nästan alla kammar jag finner, av båda modellerna har 110 i Lobe Separation. Hittade nån med 112 men då var priset +$100.

Nån som har värden på orgkam så man kan jämnföra lyft etc?

COMP Cams har det billigaste systemet men kräver slipning och borrning.

Mycket lätt och har själv gjort detta tidigare.

http://www.odlaren.se/php-files/photogallery.php?album=11

Håller dock inte riktigt med om höga lyft. Detta ger mer mekaniska problem och påfrestningar på bultar,stänger och vippor än vad man får ut i effekt

Det är mer för race och inte så lämpligt på en motor som ska vara tillförlitlig. Men visst ger det mer på bekostnad av hållbarhet.

Det var en sådan manöver jag då hade tänkt och det är just comp cams jag tittar på. Men det stannar inte under $500 + stötstänger ändå. Men ingår "gafflarna" som håller lyftarna och övriga tillbehör då? Var köpte du ditt "kitt"?

Vanlig kam + lyftare hittar man ju på runt $200.

Vad går gränsen för vad man ska ligga på i lyft då? Hittat en kam som ger 0.510 int./0.512 exh. lift. och är verksam 1,600-5,800 RPM. (vanlig kam då)

Link to comment
Share on other sites

Det är just det att man egentligen inte riktigt kan jämföra.

Nått som funkar bra på en bil funkar inte alls på din.

Skicka deras formulär

http://www.compcams.com/Information/CamForm/camform.asp

Ja ekonomiskt tar det emot rulle.

Finns mycket annat att göra så en hederlig flatt tappet känns lindrigare.

Trimgraden blir lite lägre men kanske tillräckligt för dig?

Ingen ide sätta i nätt värre om resten av motorn inte kan tillgodogöra det.

Link to comment
Share on other sites

Om jag ändå ska tipsa om kamaxel för mild trimgrad så är Ford Racing mitt eget val.

Har haft 2st från dom och varit extremt nöjd!!!

M-6250-A312 i 302 tändföljd även i 351 tändföljd M-6250-A332

Kvalitet och riktigt utforskade profiler som funkar.

Ford toppar behöver extra duration på avgassidan och det vet Ford bäst! :)

Link to comment
Share on other sites

Nej inte alls orginal utan jag upplevde den riktigt pigg.

Körde den med dels en 302 och 351W med Edelbrock RPM insug.

Så du har inte släppt rull tankarna?;)

Ja CCA-SK35-421-8 verkar vara reko och snäll.

Den motsvarar Ford kammen. Som du ser är total duration mycket lägre!

Däremot vid .050 lyft som man ska gå på så liknar dom varandra.

Ford kammen har lite mer duration på avgas gentemot insug

Så Comp kammen kommer gå mycket lugnare men ge mer eller samma effekt.

Säkerligen ett bättre vacum.

Som sagt testa formuläret och se vad du får för svar från dom.

Link to comment
Share on other sites

M-6250-A332 kammen ligger Lobe separation på 107. hur var din bil på tomgång Per? Nästan alla andra ligger på 110.

Hade smakat med kam och lyftare från Ford Racing total summa $170.

Ihop med en packningsstas och övrigt jag lär behöva så blir det inte farligt dyrt ändå. Nya lager räknar jag med, hoppas

min NYA högflödes oljepump klarat sig, hur kontrollerar man det?

Link to comment
Share on other sites

Nej det du läser är "Intake valve=Lobe centerline 107 grader"

Inte riktigt samma sak som "Lobe separation"

Lobe Centerline talar om när exakt på gradskalan en ventil börjar stänga.

I detta fall 107 grader före TDC

Avgasventilen= 117 grader efter TDC

Lobe seperation är skillnaden mellan insug och avgas som då ger överlappet.

Går även räkna ut överlappet med "Lobe Center" siffror.

Vad jag minns så gick kammen väldigt bra.

"JH" här på forumet köpte en 302 av mig med just denna kam och jag har för mig han har kvar den.

Link to comment
Share on other sites

Ja just det, damn. Kanske inte ska blanda ihop siffrorna på det viset. :shock:

Så den kammen var "lagom"? Är ute efter en kam som känns men inte sabbar tomgång, bensinförbrukning, avgasvärden och inte dödar det låga registret.

Kan bli en sådan då (om jag inte trillar dit på rullkammen), hur är det med lyftare? Köper ford racing lyftare med då, så kanske de kommer bättre överens. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja den var kanon för mig just då.

112 grader separation och gick bättre än exempelvis Edelbrock RPM kam som har 110.

RPM påstås dra från 1500-6500 vilket den inte gör. Tror det är båg och marknadsföringsknep med den siffran. Har inte sett någon annan kam med så brett varvtalsområde.

Den RPM jag en gång haft i 302 fick lite svårt att få iväg bilen från start. Lite för lågt stall på turbinen.

Eller så kanske det var nått annat än kammen som var fel! :?

Lyftare tror jag ärligt talat inte spelar någon roll.

Skulle inte förvåna mig om samtliga lyftare kommer från samma maskin.

Jag minns för sådär en 6-7år sedan så gick en stor tillverkare av lyftare i konkurs eller nått sånt.

Helt plötsligt var det skitsvårt att få tag på lyftare oavsett fabrikat. :?

Ingen erfarenhet av varken sämmre eller bättre.

Link to comment
Share on other sites

Håller dock inte riktigt med om höga lyft. Detta ger mer mekaniska problem och påfrestningar på bultar,stänger och vippor än vad man får ut i effekt

Det är mer för race och inte så lämpligt på en motor som ska vara tillförlitlig. Men visst ger det mer på bekostnad av hållbarhet.

Vad jag förstått så är höga lyft inte direkt något problem,om man ska hålla maxvarvet kring 6000,eftersom man då inte behöver så hårda ventilfjädrar som man använde påtidigare kamaxlar ,och på högvarvande motorer.

Min motorbyggare pratar även om att man kan ofta kugga om kammen någon grad för att dämpa problem,men det torde ju dämpa toppeffekten också.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så är höga lyft inte direkt något problem,om man ska hålla maxvarvet kring 6000,eftersom man då inte behöver så hårda ventilfjädrar som man använde påtidigare kamaxlar ,och på högvarvande motorer.

Min motorbyggare pratar även om att man kan ofta kugga om kammen någon grad för att dämpa problem,men det torde ju dämpa toppeffekten också.

Ja jag kanske fegar lite pågrund av egen erfarenhet av att blivit stående efter att en stödbult gått av.

Möjligt att det inte berodde på lyftet utan för klena prylar men den kammen var väldigt vass och gick ej under 3000rpm

Men så fort man drastiskt ändrar geomtrin i ventilspelet så påverkas något annat, och som du själv nämner så är det väll ett problem om din motorbyggare tycker att man ska kugga om kammen.

Beror väll också på vad ett "högt" lyft är.

Både högt på kammen och sen öka utväxling på vipporna så man ligger på .7 i lyft är lite "risky".

Kör man bara dyra beprövade kombinationer är det ju inga problem.

I detta fall är det en orginalmaskin och varje drastisk ändring påverkar mycket och ett högt lyft är inte det första man gör.

Även enkelt rullkambyte är ju jobbigt ekonomiskt.

Nej ventilfjädrarna kanske inte behöver vara benhårda men kanske måste bytas på grund av att dom kollapsar eller inte funkar.

Inte så kul att investera i ett set med Comp Beehive fjädrar för $500 bara för att klara snabba höga lyft. ;)

Investerar man så är ju annars ett högt snabbt lyft urbra.

Ett drömläge vore ju ha en kamaxel med fyrkantiga kamnockar. :--

Link to comment
Share on other sites

Kan intyga att Fordkammen M-6250-A312 till 302 som Per nämner är ett riktigt bra alternativ.

Det är fortfarande den motorbestyckningen jag har i min -67 Fastback som jag nu har till salu. Svårt att förklara men den låter bedrägligt snäll men svarar mycket bra på gasen, trots att jag har för stor förgasare på just nu. Med en Autolite 4100, så gick den riktigt bra.

Skulle jag skruva ihop en motor idag som är lätt modifierad, så skulle jag välja den kammen igen.

Det är sällan jag kör den bilen men det är lika roligt varje gång, delvis med anledningen av den överlag bra gången på motorn. Ett bra register "samt varvar upp snabbt och bra om man vill".

Jag har haft chansen att jämföra med andra lite mer trimmade rullkamsmaskiner, och inte har den här visat sig slö i jämförelse

Link to comment
Share on other sites

Men en 302 kam i en 351? Varför ändra tändföljden? Eller hur funkar det? Vad har det för "biverkingar"? Kan säga att det just nu lutar kraftigt åt FMS-M-6250-A332 kammen. Då får man ju lyftare och kam för max $170 vilket jag anser vara helt okej.

Packningssats från FelPro $70 och kanske en uppsättning lager. Klurar på om jag inte skall köpa en uppsättning ARP topplocksbultar med.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så är höga lyft inte direkt något problem,om man ska hålla maxvarvet kring 6000,eftersom man då inte behöver så hårda ventilfjädrar som man använde påtidigare kamaxlar ,och på högvarvande motorer.

Min motorbyggare pratar även om att man kan ofta kugga om kammen någon grad för att dämpa problem,men det torde ju dämpa toppeffekten också.

Ja jag kanske fegar lite pågrund av egen erfarenhet av att blivit stående efter att en stödbult gått av.

Möjligt att det inte berodde på lyftet utan för klena prylar men den kammen var väldigt vass och gick ej under 3000rpm

Men så fort man drastiskt ändrar geomtrin i ventilspelet så påverkas något annat, och som du själv nämner så är det väll ett problem om din motorbyggare tycker att man ska kugga om kammen.

Beror väll också på vad ett "högt" lyft är.

Både högt på kammen och sen öka utväxling på vipporna så man ligger på .7 i lyft är lite "risky".

Kör man bara dyra beprövade kombinationer är det ju inga problem.

I detta fall är det en orginalmaskin och varje drastisk ändring påverkar mycket och ett högt lyft är inte det första man gör.

Även enkelt rullkambyte är ju jobbigt ekonomiskt.

Nej ventilfjädrarna kanske inte behöver vara benhårda men kanske måste bytas på grund av att dom kollapsar eller inte funkar.

Inte så kul att investera i ett set med Comp Beehive fjädrar för $500 bara för att klara snabba höga lyft. ;)

Investerar man så är ju annars ett högt snabbt lyft urbra.

Ett drömläge vore ju ha en kamaxel med fyrkantiga kamnockar. :--

En fråga det finns ju olika ventiler på ex. Summit dels vanliga rostfria,och sedan någon typ av lättare raceventiler som ska ge mer flöde.

Finns det någon nackdel med raceventilerna jämfört med orginalmodellen (förutom priset :D ),tänker på hållbarhet och sådant.

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från CompCams inatt.

INT EXH

05 HYDRAULIC Y/N YES 14 DUR @.050 224 231

INTAKE EXHAUST 15 LOBE LIFT .3190 .3200

06 VALVE ADJUSTMENT HYD HYD 16 ROCKER RATIO .00 .00

07 MAX GROSS VALVE LIFT .510 .512

08 DUR @ .006 TAPPET LIFT 268 280 17 LOBE SEPARATI 110.0

18 ADVANCE 4

09 VALVE TIMING OPEN CLOSE 19 VALVE SPRINGS 942-16

@ .006 10 INT 28 60

11 EXH 74 26 DATE SETUP / /

Link to comment
Share on other sites

Om jag ändå ska tipsa om kamaxel för mild trimgrad så är Ford Racing mitt eget val.

Har haft 2st från dom och varit extremt nöjd!!!

:)

Instämmer här. Har B303 i en 302 med knappa 11:1 i komp. Låter som en racemaskin vid 3000+ rpm, går utmärkt ner till 450-500 rpm tomgång utan att hicka.

Enda som stör är att den "vibrerar och trallar" lite på tomgång, (alltså inte nödvändigtvis en "sleeper"). Borde montera stadigare motorfästen.

Samma gäller MoPar, oftast är fabrikskammar bäst för mildare gatbruk

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...