Jump to content

Bygga relativt billig 5.0 turbomotor? *funderingar*


Recommended Posts

Hejsan!

Tänkte dela med mig av mina tankar och se vad ni tycker...

Först och främst ett block från en SN95, 302cui.

Behövs stödgördel för ungefär 400rwhp?

Orginalvevaxel.

Stakar?

Funderar på om man törs köra med motorcraft uppgraderingsstakar som är relativt billiga eller skaffa riktiga h-profilare typ eagle?

Kolvar?

Här funderar jag på att vara väldigt sniken och köra med smidda kolvar från fox modellen, vet inte vilka år dessa satt men det kanske nån här vet? Svarva av dessa kanske 1-2mm? Blocket honas och nya ringar monteras, typ totalseal.

Topparna kommer vara orginal som portas och eventuellt större avgasventiler. En riktig turbokam och eventuellt rullvippor+lyftare och matchande fjädrar till detta då självklart.

Allt detta dras ihop med ARP-bult...

Vad tror ni? Ös på med egna idéer och funderingar!

Har som jag tidigare sagt klurat på det där jag med.

Utgå från ett 5,0 block från typ -95.

original vevaxel kan gå, men vet ej om man vågar chansa, eagle stakar och kolvar från mahle som ger max 8>1 i komp. Ska man överladda utan knacksensorer bör man INTE snåla på kolvarna, de tar mycket stryk. Troligen alutoppar till det med lite större förbränningsrum. Visst, det kostar men hellre det än en motor som inte pallar trycket.

Till det behövs även MS eller Nira insprutning helst med tändning och laddtrycksstyrning med. Massa pengar totalt men man kan plocka otroligt mycket effekt med.

En billigare variant är ju som du skriver, dock skulle jag fortfarande satsa på lite dyrare kolvar, vev & stakar bör funka med original så länge man inte laddar på för mycket. Även topparna bör funka om du skall stanna runt 400hkr. Jag vill ju ha det dubbla... minst. 8)

Det är inte bara enskilda invertes komponenter som är klent på 302 för rejält med laddning.

Blocket i sig är vekt och har flera gånger hört om block som delat sig rakt av i kamlagren.

Vår revisor på firman som kört mycket laddat 5.0 har spottat ut en hel del genom avgasröret plus block problem.

Eftersom det bara sitter 4st toppbult/cylinder på Ford plus att det är klenare dimension så är det problem med få packningarna att hålla tätt

O-ringningar och andra dyra lösningar finns dock.

Nu menar jag alltså laddade maskiner på över 500häst

400rwhp är ganska mycket och det är svårt att snika på prylarna då

Säker på du vill upp dit?

Du ville vi skulle ösa på med ideer... 8)

Vill du inte snika finns lösningen nu på Ford Racing! BOSS 302 is back :!:

Likt 351W är det ½'' bultat plus mycket "kött" i blocket och rejäla överfall

Priset $1800-$250(gördel)=$1550 är ju överkommligt

(måste ju räkna positivt :roll: )

Läst i en tidning (Mustangs and Fords??) om en snubbe som plockade över 1000hkr ur en tuboladdad 5.0 utan jättestora modifieringar. Den saat dessutom i en gatreggad bil. :shock: Ska se om jag finner artikeln...

1000hk utan större mods. Jo ja tackar ja!

Låter ungefär som reklamen på TV-Shop. :--

Typiskt jänkare att bre på.

5.0 block tål mycket stryck utan större mods.

500Hk är en nivå på vad som är "relativt" säkert för gatbruk utan svindyra ingrepp

Sen börjar det kosta med "high quality parts" av diverse saker.

Allting går! Frågan är bara hur länge och hur mycket man bygger om.

Något man inte tänker på är att motorer på strippen håller längre än det vi har som busar på gatan.

På gatan kör man längre stunder och om & om igen vilket frestar mycket hårt medans i race är det frågan om ynka 8-10s

1000Hk tål säkert en 5.0 i 10 sekunder.

Testa blåsa iväg 35mil för en mustangträff och se om det håller. :--

Dina tankar i inledningen "freddan302" om vad du tänkt göra är rimmliga.

5.0 85-92 (Är det 5.0 H.O är det automatiskt smidda kolvar annars gjutna. Men du kanske tvingas byta ändå för Turbo? )

Bra stakar och gördel är helt rätt.

Rejäla ARP för att hålla tätt är viktigt för laddning.

Orginalvev håller säkert. De är alla nodulärt stål och stryktåliga!

Ytterst tveksamt om du kan få orginaltoppar flöda för 400rwhp. :roll:

Det är nog där du ska plöja din ekonomi i botten tillsammans med sprut och luftflödet

Du får ursäkta jag kanske pladdra en massa strunt i onödan nu när du redan från start är på rätt spår. :oops: Ford sjukan! :--

Tackar för alla svar! :)

Visst ska man upp i många hästkrafter, läs 700-800hk så behövs det eftermarknadsblock, riktiga stakar och kolvar. Ordentliga toppar med saltkylda eller natriumkylda ventiler, etc etc etc... Det drar iväg snabbt i pengar!

Det jag också funderar över är om det kanske är lika att bygga en stroker 347 med smidda grejer + alutoppar, kanske typ trickflow EFI-kit med twisted wedge toppar, insug etc...

Det blir nog lika mycket pengar för att turbokit är inte billigt, ca 55000:- och då måste man ha en hållbar bottendel på det.

Vad får man mest glädje ur, turbo är ju jävligt coolt men ganska fränt med en sugis på många hästar... Man kan ju även köra gas på en sån maskin! :)

Finns ju färdiga motorer också!

Eller varför inte ett färdigt kitt från TFS? På en 302 ger ju det cirka 300-320hk på bakhjulen, vet dock inte hur det kittet lämpar sig till en 347.

Men det finns ju strokerkitt från 302>331cui, där passar det kittet kanske bättre. :?:

H.O motorn kom redan 1982, 79 hade den 140hk men 82 när 5.0L kom till mustangen igen kallades den High-Output med otroliga 157Hk.

Men stämmer att 5.0H.O motorn mellan 1985-1992 hade smidda kolvar.

Men huruvida "hypereutetic" gjutna som kom 93 håller sämre vet jag inte, men problemet med att turboladda är ju risken för spikingar, och kör du fullgas och det börjar att spika så har det nog mindre betydelse vilka "orginalgrejer" du har, då är det nog kört iaf.

Men seriöst, är det inte så att folk som går på gym börjar med anabola när träningen inte ger resultat längre?

Alltså, trimma motorn till max, SEN överladda...

Turbo för mig är en 740 med 250hk med risk att rasa vilken sekund som helst, eller en nissan 300zx med 1,5 i temporärt laddtryck för att köra på strippen med.

Tänk dig själv att ta 150kg i bänkpress, medans någon annan biff tar 150 med hjälp av anabola, vad imponerar på dig?

:)

Ta inte min jämförelse på fullaste allvar....

Stödgördel på ett original 5.0 block är inte rekomenderat.

Mer än 500 hk på ett originalblock är inget som rekommenderas av motorbyggare, oavsett kvalitet på roterande komponenter.

Har inte 85/86 lägre komp än 87-93? Har för mig det.

Titta på DSS och deras kit, där kan du förmodligen hitta nåt som passar.

/Jocke

Stödgördel på ett original 5.0 block är inte rekomenderat.

Mer än 500 hk på ett originalblock är inget som rekommenderas av motorbyggare, oavsett kvalitet på roterande komponenter.

Har inte 85/86 lägre komp än 87-93? Har för mig det.

Titta på DSS och deras kit, där kan du förmodligen hitta nåt som passar.

/Jocke

... Helt enig, en bedre motorblokk må til ! Kjører selv 483hk med kun 10 psi, og Commetic 3 delte stålpakninger. 450-475hk(motoreffekt) er vel i grenseland hva en 5.0 H.O (-86 - 93) tåler. Tror -94og -95 er samme blokk som -86- 93.

Ang comp. -85 HO carb. 210hk, 8.4:1 , -86 HO SEFI 200hk,9.2:1

-87 og nyere HO motorer har 9.0:1 i comp.

En NA motor er nok den billigeste løsningen, men SKAL du ha mot 500hk, er overladding løsningen. Just Me.

-86GTStang Härliga siffror! Vad jag fattar kör du med orginalblock? Vad har du för kolvar, stakar, vevaxel?

Hp racing bromsar ur 443,8hk ur en helt standard 91:as mustang

fox%20dyno.jpg

Undrar hur driftsäkerheten är i en sån motor? Renoverar man med nya lager och ringar etc. kan man plocka den effekten dag ut och dag in utan probs eller börjar det flyga ur grejer från avgasrören? :roll:

Finns det ingen i vårat avlånga land som kör turbo i en SN95, menar på gatan då självklart...

Visst man kan ju rasa även den mest skottsäkra motorn om man inte vet vad man håller på med.. "hmm, vad är det som knackar? måste vara lågt laddtryck" typ...

Man blir väl tvungen att skaffa sig ett turbokit och sedan se hur långt orginalmotorn räcker, då vet man ju sen. Frågan är ju vad som ger sig först, gissar på kolvarna!

Takk, ja bilen fungerer bra den ;)

Jeg har allt orginalt. Ny main seal og driveshaft til oljepumpen... , samt pakning til oilpan. Slipte øyenbryn på stemplene, pga 2.02 ventiler.

40l2h5j.jpg

OG, ja, en racemotor får også defekter, men den koster bare mye mere.

Driftsikkerheten kan være bra den. Kjør motoren varm først, bruk kvalitetsolje og bensin, og kjør med hjernen.

Hvist din motor fungerer bra, sjekk kompresjon i hvert sylinder etc, så kjør med den. En renovering er greit, hvist det er nødvendig. På en annen side, har din motor tilpassede mekaniske deler, med milage "blueprinting".

Stemplene/kolvorna er nok i faresonen,men, også clutch, gearkasse, drivlinje etc..

Installerte først et TFS, EFI engine kit. (360hk). Kjørte med det i 2 år.

Så kom en liten jævel og sa mere, mere mere...

mvh Trygve A

2mi3tc4.jpg

Nu har jag suttit och kollat runt lite nya frågor har dykt upp!

Tänkte skaffa mig ett Sealed Power rebuild-kit med smidda kolvar.

Kompet kommer höjas till 10.13:1 och på detta ett Trick Flow EFI-kit med twisted wedge toppar.

Kolvarna står det Head CC: 58cc

Topparna har 61cc

Hur fungerar detta tillsammans?

Blir det lägre komp? Hur mycket lägre?

Sen förslag på följande:

70 eller 75mm throttle body?

190lph fuelpump?

Spridare?

Behövs fuelrailsen bytas?

Lyftare?

Koppling?

Vilka sorts headers, full length eller equal length "korta" ?

Ska man köra på nya orginalbultar till bottendelen eller är det lika att köpa ARP bultar? Dom går väl att använda igen?

Nu har jag suttit och kollat runt lite nya frågor har dykt upp!

Tänkte skaffa mig ett Sealed Power rebuild-kit med smidda kolvar.

Kompet kommer höjas till 10.13:1 och på detta ett Trick Flow EFI-kit med twisted wedge toppar.

Kolvarna står det Head CC: 58cc

Topparna har 61cc

Hur fungerar detta tillsammans?

Blir det lägre komp? Hur mycket lägre?

Sen förslag på följande:

70 eller 75mm throttle body?

190lph fuelpump?

Spridare?

Behövs fuelrailsen bytas?

Lyftare?

Koppling?

Vilka sorts headers, full length eller equal length "korta" ?

Ska man köra på nya orginalbultar till bottendelen eller är det lika att köpa ARP bultar? Dom går väl att använda igen?

... Comp med 61cc, er ca 9.95:1, ikke stor forskjell. Pr. 0.5 i økt comp, vil gi ca 15hk i effektøkning på din motor. Og lyden blir tøffere !

Eks TFS stage 2 kam, CNC portede topper, TFS , kan gi en fin effekt på din motor (430+hk). Max rpm bør ikke overstige 6200.

Sammen med 75mm TB, 190lph (NA)eller 255lph (blower/turbo), eller bruk en 255lph, så slipper du å bytte en gang til, dersom du vil ha mere effekt siden. Bruk #30 injectorer, og fuelrails (inntil 475+hk) og løftere er ok. Full length headers er best, men et par cheramic coated shorties fungerer også bra. Enkelt og montere/demontere. Equal lenght er ofte meget vanskerlig å innstallere mm. 2.5" rekker i rørdiameter,exhaust.

Husk, allt over 9.0:1 i comp er fy fy ang. blower etc.... ARP bolter er et fornuftig valg ! Clutch, hvor skal du kjøre ? Street og litt strip, minst en Stage 2 clutch, men gjerne med marchal springs i clutchdisken. Centerforce Dual Friction/ DFX, RAM etc....

ps, angående MAF, 75-80mm, sjekk C&L. Mvh Trygve A

Låter som att kommer bli bra! :)

När jag kollar på vevstakar så nämner dom busched eller pressed ?!

Det är väl vars kolvbulten sitter eller vad menar dom igentligen?

Vad ska man köra på?

Tror att dom menar, busched = "flytande" kolvbult med en bussning i staken (t.ex. Volvo har denna variant) eller pressed = kolvbult som är pressad i staken och lagrad i kolven (t.ex. Opel's CIH motorer har denna verson).

  • 2 weeks later...

Hej detta är mitt vinter projekt:

Vortech a trim, kommer bli ca 10psi ladd

42lbs spridare

Walbro 255l soppapump

Putsade kanaler i topparna

Byte till 3.55 i bakaxeln och sätta i powetrax diffspärr

kanske blir mappning med e85 för minder risk för spikning (102 oktan)

hoppas på 320+hk på hjulen

  • 2 weeks later...
Hej detta är mitt vinter projekt:

Vortech a trim, kommer bli ca 10psi ladd

42lbs spridare

Walbro 255l soppapump

Putsade kanaler i topparna

Byte till 3.55 i bakaxeln och sätta i powetrax diffspärr

kanske blir mappning med e85 för minder risk för spikning (102 oktan)

hoppas på 320+hk på hjulen

E85 är lurigt. Motorer ej byggda för det kan ta skada. Lager, bränslesystem etc tål kanske inte etanolen. De motorer som görs för E85 är byggda för det från grunden.

Man förkortar i vart fall livslängden på motorn om man kör med E85 (etanol) i en motor som är byggd för bensin, så mycket kan jag säga. Klurade nämligen själv på att köra min 351a på E85 men efter ett långt samtal med en av dem som var med när Saab tog fram sin E85-motor så avstog jag. Han rekommenderade inte etanol i en bensinmotor om man var rädd om motorn / bilen.

Tätare oljebyten är ett måste så etanolen tex fräter på lager.

På en "bruksbil" spelar det väl ingen roll om "en mil sliter som två" eller nått sådant men på en hobbybil är det ju mindre trevligt.

Men som sagt finns det massor av information på nätet hur man går tillväga för att konvertera till E85. Det är säkert bra informationskälla men jag tror inte de har koll på vad som hänt i motorn efter 10 000 mil på E85.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...