Jump to content

Recommended Posts

Hej

Tänkte jag skulle byta tankgivare då jag misstänker att den som sitter i inte fungerar efter som jag inte får någon indikation på instrumentet,

Jag kröp under bilen och fick se att givaren verkar var fastklämd bakom någon typ av bricka.

Har någon bytt detta , måste jag ha specialverktyg? eller finns något speciellt sätt att lossa ringen ?? :idea:

TonyM67

Tankgivaren är ett variabelt motstånd som påverkas av en flottör.

Om du inte redan har så skaffa ett universalinstrument ( brukar finnas helt ok för 2-300 kr) och ställ in det på ohmmätning. Kolla sedan mellan utgången till tankmätaren och jord. Motståndet brukar ligga mellan några få ohm för full tank upp till ca 300 ohm för tom tank.

Kolla också att tankarmaturen verkligen jordar i karossen.

Lycka till

Tack grabbar för era snabba svar ,,

Jag har redan köpt ny armatur, problemet jag menade var hur man får bort den gamla verkar vara någon sorts bricka som löper i spår och man kanske måste ha något spec verkty för att lossa den ?

TG

Det brukar gå bra att vrida loss låsringen genom att knacka omväxlande på ena och andra sidan på ringen med en dorn. Speciellt när man ska återmontera allt får man vara lite försiktig och ta det i omgångar så att låsringen "tar" på samtliga ställen den ska in i.

Förutom det Mr Turbo

mycket fin -67 du har jag köpte min i höstas så jag har inte mycket erfarenhet av just denna typ av bil.kanske du och fler av medlemmarna på forumet kan ge mig ytterligare råd . 8)

Tony M67

Hej.

Att byta tankgivare är inte så lätt som många vill påstå, oftast

så säger man det när man gjort detta, var försiktig på alla

sätt. 8)

Du bör få ur all bensin och att slå på låsringen som håller

tangivaren går bra förutsatt att donet helst bör vara i mässing

eller annat mjukare matrial. :shock:

Varför jo om du mot förmodan skulle klappa till snett på ett

don gjort av järn så finns risken för att en gnista skulle kunna

uppstå. :?

Låsringen skall som tidigare skrivet knackas loss, har fäste

av bajonett typ, försiktighet gäller om du skall spara ringnen. :roll:

Jag brukar råda alla att köpa ny låsring och gummipackning. :)

Komihåg att endast 100% tätt är vad som gäller, du kan prova

efter montering med en liten del bensin, max 5 liter för att

se om det är tätt. ;)

Hej TACK:

Anledningen till att jag vill ge er dessa uppgifter är att det

hänt stora olyckor i detta ämne byte av tangivare, jag har

själv fått bensin i ansiktet och i mun,ögon, det som händer

då om du ligger under bilen är svårt att förstå men det

blir fullkomlig panik. :shock:

Det är då det kan bli än väre om det finns elamtur med lampa

som kanske åker med i paniken. :?

En släckare och en hink vatten är en billig säkerhet. 8)

Var försiktig så gård det garanterat bra, ta lång tid på dig och

försök ha ett bevarat lugn, jag har bytt tre stycken, för mig blev

den senare ett he-vete. :(

Att det inte gick så bra sist får jag ta på mig, man blir

arogant och tror bara för att man gjort det tidigare blir en

lätt match. :cry:

Ett råd till dig är att kolla den nya ordentligt så att den funkar

som den ska, för mig var det inte bara det med att bytet blev

svårt, det var även så att den nya var trasig elektroniskt. :)

Det blev alltså två byten för mig på samma bil, fick byta flotören

på den gamla som satt i och återmontera den givaren, allt fungerar

nu, men mycket jobb blev det. 8)

Jag hadde dessutom efter att monterat den nya åkt iväg och

tankat fullt, det blev många dunkar soppa till bruksbilarna,

tur att det står tre stycken på uppfarten. ;)

  • 1 month later...

Jag har köpt en ny tankgivare och gjort mätningar men ohm mätare för att kolla den innan montering.Nu är det så att ohmem på min givare visar 11 ohm i ett bottenläge och 76 ohm i det andra bottenläge vad gör jag nu då?, enligt era uppgifter här ska det ju vara några få ohm till ca 300 ohm. Är det bara att kasta eller? det är väl knappast lönt att försöka få en ny, har köpt den i usa på mustang unlimited

Hej.

Om du provisoriskt jordar den nya mätaren i karossen och

drar en ny provisirisk förlängningsladd från din original

tankgivare för att testa den nya, med tändningen på så

kan du nu lyfta trotteln och följa rörelsen på intrumentet-

brädan i bilen. 8)

Det är det bästa och enklaste sättet att kolla om den nya

stämmer man behöver inte mäta med multi instrument. :?

Det är i bilen den skall sitta och inte på bänken i garaget,

använd alltså bilen som instrumet, mer exakt kan det inte

bli. ;)

  • 1 month later...

Nu har jag fått i min tankgivare med hjälp av era intruktioner, lätt som en plätt tack vare er. Kollade först genom att koppla den utanför och det stämde precis trots "fel" ohm, sen var det bara att ta bort den gamla och i med den nya (lite strul med att få gummitätningen på rätt plats) hällde på bensin och mätaren gav utslag och tanken var tät.Så nu kan jag köra utan att ha en reservdunk i bagaget,den gamla låsringen var som ny trots att den nog har suttit där länge, om det är någon som behöver en sådan kan ni få den. Det är bara att höra av sig så ordnar vi det på något sätt

MVH Henrik

  • 7 years later...

Lånar tråden lite. Jag bytte precis givaren i min 70:a mach 1. Testade nya givaren innan och den funkade. Men nu när jag tankat ca 50 liter visar den knappt över halv tank. Nån som har nåt tips? Eller rymmer tanken 90liter?!?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...