TonyM67 December 30, 2006 Report December 30, 2006 Hej Tänkte jag skulle byta tankgivare då jag misstänker att den som sitter i inte fungerar efter som jag inte får någon indikation på instrumentet,Jag kröp under bilen och fick se att givaren verkar var fastklämd bakom någon typ av bricka.Har någon bytt detta , måste jag ha specialverktyg? eller finns något speciellt sätt att lossa ringen ?? TonyM67 Citera
Pelle cmc 375 December 30, 2006 Report December 30, 2006 Kolla först genom att lossa kabeln vid givaren och jorda den, då ska mätaren gå till fullt. Citera
JanneJ December 30, 2006 Report December 30, 2006 Tankgivaren är ett variabelt motstånd som påverkas av en flottör.Om du inte redan har så skaffa ett universalinstrument ( brukar finnas helt ok för 2-300 kr) och ställ in det på ohmmätning. Kolla sedan mellan utgången till tankmätaren och jord. Motståndet brukar ligga mellan några få ohm för full tank upp till ca 300 ohm för tom tank.Kolla också att tankarmaturen verkligen jordar i karossen.Lycka till Citera
TonyM67 December 30, 2006 Author Report December 30, 2006 Tack grabbar för era snabba svar ,,Jag har redan köpt ny armatur, problemet jag menade var hur man får bort den gamla verkar vara någon sorts bricka som löper i spår och man kanske måste ha något spec verkty för att lossa den ?TG Citera
Ronnie S December 30, 2006 Report December 30, 2006 Det brukar gå bra att vrida loss låsringen genom att knacka omväxlande på ena och andra sidan på ringen med en dorn. Speciellt när man ska återmontera allt får man vara lite försiktig och ta det i omgångar så att låsringen "tar" på samtliga ställen den ska in i. Citera
TonyM67 December 30, 2006 Author Report December 30, 2006 Hej Ronnie Tack för tipsetJag får testa med ett don lite försiktigtTG Citera
MrTurbo_1645 December 31, 2006 Report December 31, 2006 Montera ny packning med och se till att den ligger 100% rätt. Citera
TonyM67 December 31, 2006 Author Report December 31, 2006 hej MrTurbo jag fick en gummi packning(ring) med menar du den??TG Citera
TonyM67 December 31, 2006 Author Report December 31, 2006 Förutom det Mr Turbo mycket fin -67 du har jag köpte min i höstas så jag har inte mycket erfarenhet av just denna typ av bil.kanske du och fler av medlemmarna på forumet kan ge mig ytterligare råd . Tony M67 Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 31, 2006 Report December 31, 2006 Hej.Att byta tankgivare är inte så lätt som många vill påstå, oftastså säger man det när man gjort detta, var försiktig på allasätt. Du bör få ur all bensin och att slå på låsringen som hållertangivaren går bra förutsatt att donet helst bör vara i mässingeller annat mjukare matrial. Varför jo om du mot förmodan skulle klappa till snett på ettdon gjort av järn så finns risken för att en gnista skulle kunnauppstå. Låsringen skall som tidigare skrivet knackas loss, har fästeav bajonett typ, försiktighet gäller om du skall spara ringnen. Jag brukar råda alla att köpa ny låsring och gummipackning. Komihåg att endast 100% tätt är vad som gäller, du kan provaefter montering med en liten del bensin, max 5 liter för attse om det är tätt. Citera
TonyM67 January 1, 2007 Author Report January 1, 2007 Lasse Tackar Vill bara tacka för denna exclusiva beskrivning alltså koppar eller mässingdon gäller TonyM67 Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 1, 2007 Report January 1, 2007 Hej TACK:Anledningen till att jag vill ge er dessa uppgifter är att dethänt stora olyckor i detta ämne byte av tangivare, jag har själv fått bensin i ansiktet och i mun,ögon, det som händerdå om du ligger under bilen är svårt att förstå men detblir fullkomlig panik. Det är då det kan bli än väre om det finns elamtur med lampasom kanske åker med i paniken. En släckare och en hink vatten är en billig säkerhet. Var försiktig så gård det garanterat bra, ta lång tid på dig ochförsök ha ett bevarat lugn, jag har bytt tre stycken, för mig blev den senare ett he-vete. Att det inte gick så bra sist får jag ta på mig, man blirarogant och tror bara för att man gjort det tidigare blir en lätt match. Ett råd till dig är att kolla den nya ordentligt så att den funkarsom den ska, för mig var det inte bara det med att bytet blevsvårt, det var även så att den nya var trasig elektroniskt. Det blev alltså två byten för mig på samma bil, fick byta flotören på den gamla som satt i och återmontera den givaren, allt fungerarnu, men mycket jobb blev det. Jag hadde dessutom efter att monterat den nya åkt iväg ochtankat fullt, det blev många dunkar soppa till bruksbilarna,tur att det står tre stycken på uppfarten. Citera
TonyM67 January 1, 2007 Author Report January 1, 2007 Hej Lars Ännu en gång tack alla dessa råd tar jag till mig och absolut det går inte att vara tillräckligt försiktig tack igen TonyM67 Citera
H.Jensen February 10, 2007 Report February 10, 2007 Jag har köpt en ny tankgivare och gjort mätningar men ohm mätare för att kolla den innan montering.Nu är det så att ohmem på min givare visar 11 ohm i ett bottenläge och 76 ohm i det andra bottenläge vad gör jag nu då?, enligt era uppgifter här ska det ju vara några få ohm till ca 300 ohm. Är det bara att kasta eller? det är väl knappast lönt att försöka få en ny, har köpt den i usa på mustang unlimited Citera
Pelle cmc 375 February 10, 2007 Report February 10, 2007 Koppla in den utan att montera den i tanken och rör flottören i endlägena och kolla mätaren. Glöm inte att "jorda" armaturen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 10, 2007 Report February 10, 2007 Hej.Om du provisoriskt jordar den nya mätaren i karossen ochdrar en ny provisirisk förlängningsladd från din original tankgivare för att testa den nya, med tändningen på såkan du nu lyfta trotteln och följa rörelsen på intrumentet-brädan i bilen. Det är det bästa och enklaste sättet att kolla om den nyastämmer man behöver inte mäta med multi instrument. Det är i bilen den skall sitta och inte på bänken i garaget,använd alltså bilen som instrumet, mer exakt kan det intebli. Citera
H.Jensen April 4, 2007 Report April 4, 2007 Nu har jag fått i min tankgivare med hjälp av era intruktioner, lätt som en plätt tack vare er. Kollade först genom att koppla den utanför och det stämde precis trots "fel" ohm, sen var det bara att ta bort den gamla och i med den nya (lite strul med att få gummitätningen på rätt plats) hällde på bensin och mätaren gav utslag och tanken var tät.Så nu kan jag köra utan att ha en reservdunk i bagaget,den gamla låsringen var som ny trots att den nog har suttit där länge, om det är någon som behöver en sådan kan ni få den. Det är bara att höra av sig så ordnar vi det på något sätt MVH Henrik Citera
Henke cmc 2171 July 31, 2014 Report July 31, 2014 Lånar tråden lite. Jag bytte precis givaren i min 70:a mach 1. Testade nya givaren innan och den funkade. Men nu när jag tankat ca 50 liter visar den knappt över halv tank. Nån som har nåt tips? Eller rymmer tanken 90liter?!? Citera
Henke cmc 2171 July 31, 2014 Report July 31, 2014 Då kanske inte mätarn visar helt galet ändå. Kanon! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.