Jump to content

Äntligen nere från pallbockarna


wind
 Share

Recommended Posts

Sänkte ner 66:an från pallbockarna igår kväll och kunde köra en sväng kring kvarteret. Har stått på bockar sen i november. Körde inte längre än så med läckande bensin vid förgasaren och nästan inga bromsar alls. Men det var svårt att hålla sig! :D

Verkar som om det läcker där bränslefiltret ansluter in i förgasaren. Kunde åtminstone minska läckaget kraftigt genom att dra åt överfallsmuttern. Handlar nytt på måndag så är nog det löst.

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt bromsarna bara. Allt är nytt eller bara några år gammalt. Bytte bromsledningar och huvudcylinder till en tvåkrets nu över vintern. Har luftat enligt kostens alla regler förutom bench-bleeding. Fyllde på mastern med alla luftnipplar öppna på hjulcylindrarna (med slang ned i flaskor). Lät det stå någon natt innan jag började att trycka lätt på pedalen fortfarande med allt öppet för att få fram vätskan så långt som möjligt innan jag började lufta som vanligt. Många timmars luftning. Men pedalen är väldigt nära golvet och det känns svampigt. Sulan når golvet innan bilen stannar...

Är det någon som har några ideer???

Har sänkt 2" fram och en bak. Shelbydrop och kapat ett varv på originalfjädern. Jodå den lila färgmärkningen var kvar under smutsen. Sänkblock bak. Den blev nog lite lägre fram än vad jag hade tänkt mig.

Eller vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till en mycket snygg bil.

Enligt mig så har du helt rätt höjd (sänk) fram. Bak ser den lite hög ut.

Drog du åt bladfjäderhänkena bak när bilen var upphissad?

Isåfall skulle jag prova att lossa och dra åt dem igen när bilen står på hjul belastad,, annars "tycker jag" du borde sänka lite mer bak.

När det gäller bromsarna så har du nog luft någonstans i systemet.

Kanske mest troligt i huvudcylindern. Risken är om man inte "bänkblöder" denna är att man bränner packningarna i denna,,,.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Verkar som du har kvar luft i systemet ,om du inte har aldeles för glappt justerade bromsar.

Men gå runt och lufta metodiskt får du till det till slut.Börja med kortaste röret etc.

men att kolla huvudcylindern är en bra ide.

Risken är att bilen sätter sig ännu lägre när du börjar köra och fjädrarna spänner ihop sig.

Men snygg blev den.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag vet inte om jag har helt fel men under de mer än tio år jag jobbade som bilmek så började alltid vi lägst bort från cylindern alltså höger bak, sedan vä bak och höger fram, sist men inte minst vänster fram (närmst cylindern). Även ifall det finns folk som säger att det är helt fel så kan jag berätta att jag aldrig misslyckats med en luftning om det nu inte varit fel på någon komponent.

Finns flertalet olika sätt att lufta och mycket beroende på vilken utrustning man har. En Vacula som suger ur nippeln är enligt mig absolut smidigast och mest skonsamt för huvudcylindern eftersom man inte behöver trycksätta den. Trycksättning är också ett bra sätt om man nu har en Klocka.

Ett bra tipps ifall man saknar utrusning men har en medhjälpare är att stänga alla nipplar och börja med höger bak. Öppna nippeln och be medhjälparen trycka ned pedalen till botten ( inte våldsamt) när pedalen är nere så stänger man nippeln innan medhjälparen släpper upp pedalen igen. Så håller man på så tills det bara kommer olja/bromsvätska en strid stöm utan luft spott. Så kör man hö bak, vä bak, hö fram, vä fram.

(Öppna )Tryck ner... (stäng) Släpp upp o.s.v

Bra idé är också att innan du börjar lufta att ordentligt justera ut banden så det ligger an lite. Prova dra i handbromsen för att se om pedalen tar lite högre.

Mv. Matte

Link to comment
Share on other sites

Jodå den sjönk en hel del - där framme alltså. Släppte på hänkena igår men det har inte satt sig över natten. Har nu 12" och 14" fram respektive bak i ride-height. Droppade nästan en tum fram. Känns som om jag kommer att lyfta lite fram och sänka lite bak. Siktar på ca 13 fram och 13 1/2 bak. Bak får jag plats med knappt 20mm block med befintliga U-bultar.

Har inte luftat vidare än - assistenten kan nog inte förrän senare i veckan. Han ska ju hinna fylla 20 också...

Men jag har lite funderingar under tiden. Pedalen sitter väldigt lågt. Har ca 8cm ner till mattan. Känns egentligen inte som om det vore luft i systemet när jag trycker ned pedalen flera gånger i följd. Bottenläget går inte upp tydligt som det ju brukar göra. Kan trycka pedalen ca 6cm innan det stumnar och det är ju innanför maxspec som är 6,5cm enligt Hayneshandboken. Stumnar är väl fel ord förresten - trummorna har alltid kännts svampiga jämfört med något modernt med skivor. Har börjat ställa ut backarna för att få mindre slag i pedalen. Fick leta upp nya platser till domkrafterna fram - den går inte in under rambalkarna längre.

:D Och så undrar jag - kan jag fått fel tryckstång till mastern? Pedalen borde ju vara högre upp från början. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Tja egentligen tror jag det kvittar var man börjar lufta,bara man är konsekvent.

lite märkesstyrt också.

men vänster framhjul fick man lära sig att börja med (jag var på verkstad mellan 77 och 90) :roll:

Anledningen är att man snabbt ser resultat,sedan skiljer det ju lite mellan en och tvåkretssystem.

men är det skivorfram och bakrebromsarna är rätt jsterade borde ju pedalen komma upp.

man kan ju lufta själv också.

Ett enkelt sätt att baklufta är att sätta en slang som går på luftnippeln i en gammalspolarvätskebehållare,eller bigbag, och montera den vid taket i garaget,och sedan i med någon liter bromsvätska.

Bakluftar man brukar det vara effektivast att börja med längsta bromsröret.

Om det ligger skit eller någon färgflaga i huvudcylindern kan den bli skum att lufta om hålet är delvis igenlagt i huvudcylindern.

Men jag gissar att det ligger luft någonstans ,det är vanligaste problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jodå - det var fel tryckstång! Den gamla var 19mm längre. Ska göra ett försök att flytta över den gamla eller så sågar jag av den nya och skarvar på med en mutter. Då blir ju pedalhöjden justerbar också om jag får till det rätt.

Är det någon som vet hur man får ur tryckstången ur mastern? Har prövat att dra men det behövs nog något knep...

Bara för att berätta vad som hänt sen senast:

Åkte så småningom till en bromsverkstad som hjälpte mig att lufta. Det kom en del luft även efter mina egna luftningar. De justerade också ut beläggspelen lite. Men inte ville det bromsa ändå. Kändes som om jag höll på att trampa igenom golvet.

Drog av kolvstången från pedalen och testade med att låta tappen på pedalen trycka på den platta yttersta änden på kolvstången(där givaren för bromslampan sitter). Pedalen hamnade i samma höjd som kopplingspedalen. Det kändes helt OK vid torrbromsning. . Vågade faktiskt köra en sväng så också innan jag plockade av mastern för att få bekräftat att kolvstången var för kort.

Link to comment
Share on other sites

Har sänkt 2" fram och en bak. Shelbydrop och kapat ett varv på originalfjädern. Jodå den lila färgmärkningen var kvar under smutsen. Sänkblock bak. Den blev nog lite lägre fram än vad jag hade tänkt mig.

Eller vad tycker ni?

Men asså....

Jag har sänkt 2" runt om jag med. 2" sänkblock bak. Tror jag samma höjd som du där. Fram är det shelbysänkning och nya (hårda) framfjädrar som skulle sänka 1". Det borde ju ge 2" totalt fram. Men den är hög som tusan. Trots att jag släppt ner en 351w med originaltoppar á 23kg...

Jag får nog kapa mina fjädrar fram lite då.

Link to comment
Share on other sites

De flesta missuppfattar "Shelby sänkningen"

Man sänker inte bilen 25mm utan det är infästningen på övre bärarm som sänks 25mm

Eftersom fjädern sitter på ca 1/3 på bärarmen räknat från spindeln så blir sänkningen motsvarande för chassit

Ca 9mm alltså

En snabbskiss är lättare att se detta

Kapa fjädrar är standard på Mustang och det är bäst kapa 1/4 varv i taget för att utprova effekt både i utseende och den ökade hårdhet som kapning innebär

Link to comment
Share on other sites

De flesta missuppfattar "Shelby sänkningen"

Man sänker inte bilen 25mm utan det är infästningen på bärarmen som sänks.

Ca 9mm alltså

Eftersom fjädern sitter ca 1/3 ut på bärarmen så blir sänkningen motsvarande för bilen

En snabbskiss är lätt förstå

Kapa fjädrar är standard på Mustang och det är bäst kapa 1/4 varv i taget för att utprova effekt både i utseende och den ökade hårdhet som kapning innebär

Hum okej, Jag sänkte infästningen och antog att det skulle motsvara ca 1" i sänkning av chassi. Det är vad jag fått berättat för mig innan men efter en funderare så ser man ju på skissen hur det funkar. Lite kap får det bli!

Var dag lär man sig något nytt som någon sa... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...