MrTurbo_1645 January 3, 2008 Report January 3, 2008 Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång.Du har inte fel, utan är inne på rätt spår.Men förklara för oss då så slipper vi sitta och gissa... Om du vet svaret finns det ju ingen anledning till att bara sitta och komma med korta kommentarer. Citera
Janne Holm CMC1740 January 3, 2008 Report January 3, 2008 Nåväl, jag kan säkert ha fel, även denna gång.Du har inte fel, utan är inne på rätt spår.Då med andra ord behöver man aldrig byta tändstift Citera
Gurra January 3, 2008 Report January 3, 2008 Att alla gnistor/förbränningar är 100% lyckade är dessvärre utopi ,därför tror jag elektronisk tändning är bättre ,alltså fler lyckade arbetstakter och kanske just därför lite bättre siffror vad gäller effekt osv dock är det väl sällan som man märker denna otroliga förbättring som reklamen lovar......ps höjda besinpriser påverkar inte mej det minsta,tankar alltid för 300kr ds Citera
Tommyax January 3, 2008 Report January 3, 2008 Kompressionen påverkar gnistan negativt, därför är en kraftig gnista viktig givetvis i rätt tid.//Tommy Citera
ThomasFB January 4, 2008 Report January 4, 2008 Om du vet svaret finns det ju ingen anledning till att bara sitta och komma med korta kommentarer.Sorry det har varit brådis.. Okej, som alla vet så är världen full av kompromisser. Så även här.Om du kör in megastor mängd ström in i stiftet, får du en kraftig gnista, men kort livslängd på stiftet. Varje gnista som bildas, "äter" på materialet, med avtagande funktion som följd. Gnistan hoppar alltid mellan polerna där förhållandet är gynnsammast, alltså hellre från ett kantigt hörn, än från en rund kula. Alltså gnistan "vandrar" vartefter stiftet slits. Alltså: kompromiss mellan livslängd och effektiv funktion.Allt som behövs är en enda LAGOM STOR gnista vid rätt tidpunkt att få blandningen att tända, och i en perfekt värld kan vi leverera detta, men inte med brytarspetsar och fördelare. Alltså elektroniskt lättare att styra förutsatt att impulsen kommer i rätt tid. Om du kör in en "enorm" gnista i rätt ögonblick, förbrukar du redan en hel del av spänningen / strömmen vid t.ex. cylinder nr 1 arbetstakt, så kanske du har en svagare gnista redan vid följande stift som skall tändas och föjande och följande..... Det du vill ha är en 100% pålitlig gnista som tänder blandningen under alla arbetstakter, i slutändan spelar du lite med elektrodavståndet för att leverera den "optimala ( hahaaaaa) gnistan" ur stiftet.Här kommer vi sen in på MSD boxar, direkttändning mm. Med dem får du flere gnistor levererade kring tändögonblicket, vilket åtminstone i teorin säkrar att alla cykler arbetar. Det är fråga om balans i systemet, redan väldigt olika längd på stiftkablarna kan ha stor inverkan på funktionen, det finns 8 cylindrar sm skall tändas många gånger om, inte bara 1 cylinder som skall tända 1 gång..Varje missad förbränningstakt gör att du tappar betydligt med effekt och kör ut delvis oförbränt bränsle i atmosfären. Atmosfären är en bra sak, men skit i luften är en dålig...Kort och lättfattat skrivet, va? Citera
MrTurbo_1645 January 4, 2008 Report January 4, 2008 Om du vet svaret finns det ju ingen anledning till att bara sitta och komma med korta kommentarer.Sorry det har varit brådis.. Okej, som alla vet så är världen full av kompromisser. Så även här.Om du kör in megastor mängd ström in i stiftet, får du en kraftig gnista, men kort livslängd på stiftet. Varje gnista som bildas, "äter" på materialet, med avtagande funktion som följd. Gnistan hoppar alltid mellan polerna där förhållandet är gynnsammast, alltså hellre från ett kantigt hörn, än från en rund kula. Alltså gnistan "vandrar" vartefter stiftet slits. Alltså: kompromiss mellan livslängd och effektiv funktion.Allt som behövs är en enda LAGOM STOR gnista vid rätt tidpunkt att få blandningen att tända, och i en perfekt värld kan vi leverera detta, men inte med brytarspetsar och fördelare. Alltså elektroniskt lättare att styra förutsatt att impulsen kommer i rätt tid. Om du kör in en "enorm" gnista i rätt ögonblick, förbrukar du redan en hel del av spänningen / strömmen vid t.ex. cylinder nr 1 arbetstakt, så kanske du har en svagare gnista redan vid följande stift som skall tändas och föjande och följande..... Det du vill ha är en 100% pålitlig gnista som tänder blandningen under alla arbetstakter, i slutändan spelar du lite med elektrodavståndet för att leverera den "optimala ( hahaaaaa) gnistan" ur stiftet.Här kommer vi sen in på MSD boxar, direkttändning mm. Med dem får du flere gnistor levererade kring tändögonblicket, vilket åtminstone i teorin säkrar att alla cykler arbetar. Det är fråga om balans i systemet, redan väldigt olika längd på stiftkablarna kan ha stor inverkan på funktionen, det finns 8 cylindrar sm skall tändas många gånger om, inte bara 1 cylinder som skall tända 1 gång..Varje missad förbränningstakt gör att du tappar betydligt med effekt och kör ut delvis oförbränt bränsle i atmosfären. Atmosfären är en bra sak, men skit i luften är en dålig...Kort och lättfattat skrivet, va? Tack. Det där var faktiskt en bra förklaring om hur det bör fungera. Om jag tolkar dig rätt borde väl då, rent teoretiskt, elektronisk tändning kunna bidraga till att bränsleförbrukningen sänks pga av att gnistan missar mer sällan? (det var ju grundfrågan för våra spekulationer)Och missar inte gnistan används bränslet effektivare och ger mer kraft vilket i sin tur kräver mindre påslag på gasen vid "jämn" körning...Hehe, känns som vi klyver hårstrån nu iofs. Citera
FastMagnus January 4, 2008 Report January 4, 2008 Bensinare har en verkningsgrad på ca 30% per droppe bränsle vid full belastning kan du öka detta så sjunker bränsle åtgången typ dom nya commonrail diesel motorerna där verkningsgraden är närmare 50% om jag inte minns fel. Citera
Janne Holm CMC1740 January 4, 2008 Report January 4, 2008 Det här blev en riktigt intressant tråd.Känns som både RTM och Mr turbo har rätt i sina inläggPersonligen så har jag monterat Ignitor men inte med tanke påbensinförbrukningen 5liters motor ska dra en del soppa Jag monterade den av två anledningar egentligen dels för att slippa brytarspetsarna. (visserligen ligger de med i kofferten utifall ignitor skulle lägga av) Andra anledningen var att jag fick ett annat vaceum då jag bytte från 2V till 4V och ville va säker att det tände som det skulle vid högre varv.Jag har alltså orginal fördelaren på som förmodligen inte är riktigt 100efter 38år. Citera
ThomasFB January 4, 2008 Report January 4, 2008 Bensinare har en verkningsgrad på ca 30% per droppe bränsle vid full belastning kan du öka detta så sjunker bränsle åtgången typ dom nya commonrail diesel motorerna där verkningsgraden är närmare 50% om jag inte minns fel.Bensinmotorerna har nog idag runt 34-38% Dieseln kanske väl över 40 Citera
ThomasFB January 4, 2008 Report January 4, 2008 Tack. Det där var faktiskt en bra förklaring om hur det bör fungera. Om jag tolkar dig rätt borde väl då, rent teoretiskt, elektronisk tändning kunna bidraga till att bränsleförbrukningen sänks pga av att gnistan missar mer sällan? (det var ju grundfrågan för våra spekulationer)Och missar inte gnistan används bränslet effektivare och ger mer kraft vilket i sin tur kräver mindre påslag på gasen vid "jämn" körning...Jo, just det, du behöver nödvändigtvis inte megamycketenorm gnista, utan du behöver leverera en lagom (lagom= rätt storlek- inte för stor, men inte heller för liten) sådan i exakt rätt ögonblick. Det ögonblicket bestämmes av många olika faktorer, tändstiftets och ventilernas placering i cirkusen det har en betydelse.. Förbränningsrummets utformning, fyllnad, tömning, (läs: gashastighet, spolning) spelar in. En modul istället för spetsar eliminerar också problemen med kontaktvinkeln och lite glapp i axeln stör inte. Du lägger bara en optisk eller magnetisk läsare dit. Egentligen borde man göra en 8 kantig precisions- trigger istället för kamhjulet, då skulle styrningen bli exaktare. Har personligen ingen fräsmaskin, annars skulle jag ha provat det. Blir för dyrt att ha nån att göra programvara.. (Ser jag några frivilliga sträcka upp sin hand?) Det finns ju fina strömfördelare att köpa färdiga nuförtiden, så impulsen får man nog i rätt tid, eller så gör man en cranktrigger. Sen kommer vi till följande problem: rotor och lock. Ärgade poler och sliten rotor, samt "lös" inpassning och indexering. Äähh, nu blir det teorier. Ingen orkar resonera det här.... Citera
JanneJ January 4, 2008 Report January 4, 2008 rtm skrev: Ingen orkar resonera det här....Kunskap är inte tungt att bära!Läser gärna denna typ av resonemang även om jag själv inte har något att tillföra.Tråden heter Minska bränsleförbrukningen. Fokus har varit runt motorn men det finns fler faktorer som påverkar.anliggande bromsarfelaktig hjulinställningbreda däck!förmodligen fler.. Citera
ThomasFB January 4, 2008 Report January 4, 2008 Tråden heter Minska bränsleförbrukningen. Fokus har varit runt motorn men det finns fler faktorer som påverkar.förmodligen fler..Inte minst faktorn mellan ratten och ryggstödet på förarsidan.. Citera
Stanley January 4, 2008 Report January 4, 2008 Om du vet svaret finns det ju ingen anledning till att bara sitta och komma med korta kommentarer.Sorry det har varit brådis.. Okej, som alla vet så är världen full av kompromisser. Så även här.Om du kör in megastor mängd ström in i stiftet, får du en kraftig gnista, men kort livslängd på stiftet. Varje gnista som bildas, "äter" på materialet, med avtagande funktion som följd. Gnistan hoppar alltid mellan polerna där förhållandet är gynnsammast, alltså hellre från ett kantigt hörn, än från en rund kula. Alltså gnistan "vandrar" vartefter stiftet slits. Alltså: kompromiss mellan livslängd och effektiv funktion.Allt som behövs är en enda LAGOM STOR gnista vid rätt tidpunkt att få blandningen att tända, och i en perfekt värld kan vi leverera detta, men inte med brytarspetsar och fördelare. Alltså elektroniskt lättare att styra förutsatt att impulsen kommer i rätt tid. Om du kör in en "enorm" gnista i rätt ögonblick, förbrukar du redan en hel del av spänningen / strömmen vid t.ex. cylinder nr 1 arbetstakt, så kanske du har en svagare gnista redan vid följande stift som skall tändas och föjande och följande..... Det du vill ha är en 100% pålitlig gnista som tänder blandningen under alla arbetstakter, i slutändan spelar du lite med elektrodavståndet för att leverera den "optimala ( hahaaaaa) gnistan" ur stiftet.Här kommer vi sen in på MSD boxar, direkttändning mm. Med dem får du flere gnistor levererade kring tändögonblicket, vilket åtminstone i teorin säkrar att alla cykler arbetar. Det är fråga om balans i systemet, redan väldigt olika längd på stiftkablarna kan ha stor inverkan på funktionen, det finns 8 cylindrar sm skall tändas många gånger om, inte bara 1 cylinder som skall tända 1 gång..Varje missad förbränningstakt gör att du tappar betydligt med effekt och kör ut delvis oförbränt bränsle i atmosfären. Atmosfären är en bra sak, men skit i luften är en dålig...Kort och lättfattat skrivet, va? Tack. Det där var faktiskt en bra förklaring om hur det bör fungera. Om jag tolkar dig rätt borde väl då, rent teoretiskt, elektronisk tändning kunna bidraga till att bränsleförbrukningen sänks pga av att gnistan missar mer sällan? (det var ju grundfrågan för våra spekulationer)Och missar inte gnistan används bränslet effektivare och ger mer kraft vilket i sin tur kräver mindre påslag på gasen vid "jämn" körning...Hehe, känns som vi klyver hårstrån nu iofs.[/quote:2re1qc0v]Är det ingen mer än jag som undrar om påståendet, "delivers twice the voltage at the spark plugs". Betyder det tt ignitorn skall dubblera spänningen i högspänningslindningen från ca 35-40kV till 70-80 kV?. Knappast. Helt klart gör ignitorn sitt jobb mycket bättre än brytarspetsar och kondensator, och troligtvis sänker den bensinförbrukningen, men påståendet med dubbel spänning tror jag inte på, framförallt inte om man kör med samma tändspole, som användes vid brytardrift. Kan det vara så att ignitorn öppnar strömkretsen på ett snabbare sätt vilket i sin tur får fältet i spolen att falla. Nån som vet ignitorns gåta? Citera
MrTurbo_1645 January 4, 2008 Report January 4, 2008 Tråden heter Minska bränsleförbrukningen. Fokus har varit runt motorn men det finns fler faktorer som påverkar.anliggande bromsarfelaktig hjulinställningbreda däck!förmodligen fler..Jo men det där e ju inget inget kul. Trumbromsar ligger sällan på, hjulinställningen skall vara "lite fel" så man tar kurvorna snabbare och ju bredare däck ju bättre fäste... hehe Kan säga att det köra bränslesnålt är det sista jag tänker på bakom ratten i mustangen så länge bränslemätaren inte ligger i bott iofs... Citera
JanneJ January 5, 2008 Report January 5, 2008 Jo men det där e ju inget inget kul. Kan säga att det köra bränslesnålt är det sista jag tänker på bakom ratten i mustangen så länge bränslemätaren inte ligger i bott iofs...Håller med, på mina vardagsbilar för jag kördagbok med tankningar reparationer, service mm.I mustangen finns ingen kördagbok! Alla utgifter hamnar på nöjeskontot.En underbar kickdown drar säkert flera liter men vad gör det när mungiporna sitter uppe i öronen! ( nu kommer säkert nån miljövän och lägger ett avhugget hästhuvud i min säng, fy, fy Janne ) Citera
Kenneth Olsson July 2, 2008 Author Report July 2, 2008 Vet någon om det går att justera bränsleblandningen på en original 4 portare från 1964 ? Eller är det fasta munstycken ?Det finns ju en skruv för tomgångsjustering samt en skruv i framkant på förgasaren, tror att det kan vara för justering av luft eller bränsle på tomgången.Har den skruven någon inverkan på förbrukningen ?Har nyligen monterat ignitor och högeffekt tändspole men inte hunnit kolla någon förbrukning ännu.Får väl kolla förbrukningen efter bytet, innan jag ger mig på förgasaren. Citera
Christ -CMC 2405- July 22, 2009 Report July 22, 2009 Om du vet svaret finns det ju ingen anledning till att bara sitta och komma med korta kommentarer.Sorry det har varit brådis.. Okej, som alla vet så är världen full av kompromisser. Så även här.Om du kör in megastor mängd ström in i stiftet, får du en kraftig gnista, men kort livslängd på stiftet. Varje gnista som bildas, "äter" på materialet, med avtagande funktion som följd. Gnistan hoppar alltid mellan polerna där förhållandet är gynnsammast, alltså hellre från ett kantigt hörn, än från en rund kula. Alltså gnistan "vandrar" vartefter stiftet slits. Alltså: kompromiss mellan livslängd och effektiv funktion.Allt som behövs är en enda LAGOM STOR gnista vid rätt tidpunkt att få blandningen att tända, och i en perfekt värld kan vi leverera detta, men inte med brytarspetsar och fördelare. Alltså elektroniskt lättare att styra förutsatt att impulsen kommer i rätt tid. Om du kör in en "enorm" gnista i rätt ögonblick, förbrukar du redan en hel del av spänningen / strömmen vid t.ex. cylinder nr 1 arbetstakt, så kanske du har en svagare gnista redan vid följande stift som skall tändas och föjande och följande..... Det du vill ha är en 100% pålitlig gnista som tänder blandningen under alla arbetstakter, i slutändan spelar du lite med elektrodavståndet för att leverera den "optimala ( hahaaaaa) gnistan" ur stiftet.Här kommer vi sen in på MSD boxar, direkttändning mm. Med dem får du flere gnistor levererade kring tändögonblicket, vilket åtminstone i teorin säkrar att alla cykler arbetar. Det är fråga om balans i systemet, redan väldigt olika längd på stiftkablarna kan ha stor inverkan på funktionen, det finns 8 cylindrar sm skall tändas många gånger om, inte bara 1 cylinder som skall tända 1 gång..Varje missad förbränningstakt gör att du tappar betydligt med effekt och kör ut delvis oförbränt bränsle i atmosfären. Atmosfären är en bra sak, men skit i luften är en dålig...Kort och lättfattat skrivet, va? Tack. Det där var faktiskt en bra förklaring om hur det bör fungera. Om jag tolkar dig rätt borde väl då, rent teoretiskt, elektronisk tändning kunna bidraga till att bränsleförbrukningen sänks pga av att gnistan missar mer sällan? (det var ju grundfrågan för våra spekulationer)Och missar inte gnistan används bränslet effektivare och ger mer kraft vilket i sin tur kräver mindre påslag på gasen vid "jämn" körning...Hehe, känns som vi klyver hårstrån nu iofs.Är det ingen mer än jag som undrar om påståendet, "delivers twice the voltage at the spark plugs". Betyder det tt ignitorn skall dubblera spänningen i högspänningslindningen från ca 35-40kV till 70-80 kV?. Knappast. Helt klart gör ignitorn sitt jobb mycket bättre än brytarspetsar och kondensator, och troligtvis sänker den bensinförbrukningen, men påståendet med dubbel spänning tror jag inte på, framförallt inte om man kör med samma tändspole, som användes vid brytardrift. Kan det vara så att ignitorn öppnar strömkretsen på ett snabbare sätt vilket i sin tur får fältet i spolen att falla. Nån som vet ignitorns gåta?[/quote:1c3975ud]Alltid kul att sparka liv i gamla intressanta trådar. Ang. Ignitorns gåta;Eftersom den är exaktare & snabbare än en vanlig brytare så borde väl spolen få mer tid på sig att ladda upp sig? Tvekar på att en 40-50KV-spole lämna 40-50KV VARJE gång med vanlig brytare.. Kanske inte med Ignitor heller, men närmare?Bara mina 32öre.. Citera
Tony.S CMC 2246 July 22, 2009 Report July 22, 2009 Kör man en gammal mustang,är det bara att tanka och se glad ut Citera
bj0rne July 22, 2009 Report July 22, 2009 I början av tråden så handlade det väl om en tidig 289, är det verkligen korrekt att denna har en spole som lämnar 35-40 kv?Min förra Musse, en 65'a med orginalbitar i levererade inte nån imponerande gnista, tror inte att det var så hög spänning.Ignitorn lämnar nog betydligt högre spänning om man även kör med den spole som dom rekomenderar istället för orginal.Min nuvarande Musse är utrustad med TFI från en 5.0, lyfter man mittkabeln på fördelaren så levereras en gnista som man får passa sig för Betydligt högre spänning än på orginalbitarna/Björn Citera
Jonasm July 22, 2009 Report July 22, 2009 De va mycket ang tändningen här.. Men hur står de till med din förgasare ? och hur mår dina toppar ? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.