Jump to content

Rostskydd


samiklin

Recommended Posts

Jag har en GT 06:a ( från USA ) sen några månader och snart är det dax för den att gå i ide för vintern. Ni som bara kör bilen sommarhalvåret - har ni ändå rostskyddsbehandlat bilen här i Sverige eller kör ni utan? Jag har hört att dom från Kanda har bättre rostskydd än USA-bilarna.

Har ni i så fall några behandlare att rekommendera i Sthlms-trakten ?

Link to comment
Share on other sites

Har just lagt torrbollen i bilen och täcket över och önskat bilen god vinter i garaget. Kör bara sommarsäsong alltså. Jag lämnade in den förra sommaren när den var ny för rostskyddsbehandling hos http://www.dinitrolcenter.se/ i Halmstad. Finns i hela Sverige så det är bara att hitta närmaste center om du vill anlita dem. Om det är bra har jag faktiskt ingen aning om. Det vet man väl bara efter många år och om inte är det väl för sent, eller? Att jag ändå gjorde det beror på att jag hoppas kunna ha bilen i måååånga år frmöver och inte vill chansa.

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog vilja påstå att rostskydd är helt bortkastade pengar som dessutom skapar ett helvete den dagen man ska in och meka där under.

Det är totalt onödigt från och med årsmodell 1998.

jag kan tillägga att vi har haft 100-tals mussar i vår verkstad, både nya och gamla. EN musse har varit riktigt rostig undertill, och då snackar vi inte såpass rostig att det skulle gå hål någonstans, nejdå, bara att hela undersidan var helröd, mer än så var det inte, och det var en 95'a... that's it.

Link to comment
Share on other sites

"Det är totalt onödigt från och med årsmodell 1998."

OK, så kanske det är. Den observationen kan ju ha att göra med just åldern och inte årsmodellen dock, eller hur? :?: Hur som helst kan vi återuppta tråden om 15-20 år när vi har facit. Innan dess får det det bli vi fegisar mot ni snålisar ;) Själv grundlade jag nog rostnojan på 70-talet när jag såg hur mina föräldrars Renault 4l (kommer någon ihåg den modellen) förvandlades från snygg vardagsbil till Fred Flinta-bil på några år. Det är sant, man såg asfalten genom golvet :!:

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ringde en snubbe från Svensk Bilvård här i gävle precis.

Han undra om jag vill komma in o göra en rostskydds koll o så. Till ett förmånligt pris. Och om det va något så skulle det ju gå på rostskyddsgarantin!

Stopp sa jag, den slutar väl att gälla när bilen exporteras/importeras. Det visste han inget om.

Men visst är det väl så? Vi har väl inte en enda garanti, från Ford på bilen om man importerar själv. Enda gången man har garanti är om man köpt bilen hos en handlare här i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter i Cali for narvarande med en ratt farsk GT och kan bekrafta att det ar noll garantier om man skeppar den over altlanten. Jag har varit i kontakt med Ford dealers, Fords garanti-avdelning, samt Ford i sverige. Alla sager samma sak, NOLL garanti.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter i Cali for narvarande med en ratt farsk GT och kan bekrafta att det ar noll garantier om man skeppar den over altlanten. Jag har varit i kontakt med Ford dealers, Fords garanti-avdelning, samt Ford i sverige. Alla sager samma sak, NOLL garanti.

I Norge godtar ford all garanti som er utstedt av ford - om du importerer fra USA eller Tyskland . Eneste du må betale for jobben , så sender godkjent ford værksted bekreftelse på jobben til Ford som pleier og godskrive 60-75 % av summen - min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Ska lämna in min kälke på måndag hos Svensk Bilvård för en helkroppsbehandling. Hade tänkt köra i vinter så det ska bli spännande att se hur den klarar sig. Den är ju helt plåtren under som det är nu.

I värsta fall kan det ju bli en bra dragster om den blir naturligt lättad. :)

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

satte nyss på vintersulorna på vår nyinförskaffade Opel Astra Opc och konstaterade då att det såg lika skrallt ut under den som på Mussen...

är det månne nye grejen att det inte behövs nått lager underreds massa alt vax under dem... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd.

Vad tror ni händer när underredet blir blästrat av allt grus som finns på vägarna? Det måste ju börja rosta då? För fukt och syre finns det gott om även på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd.

Vad tror ni händer när underredet blir blästrat av allt grus som finns på vägarna? Det måste ju börja rosta då? För fukt och syre finns det gott om även på sommaren.

Får se till att tvätta bilen ofta....
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd.

Vad tror ni händer när underredet blir blästrat av allt grus som finns på vägarna? Det måste ju börja rosta då? För fukt och syre finns det gott om även på sommaren.

Får se till att tvätta bilen ofta....

Det hjälper väl inte mot stenskott på underredet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag får ta en span under bilen nästa gång jag är i garaget, jag har kört hela vintern och rostskyddat så det kan bli spännande.

Återkom med vad du finner! Kunde vara intressant att veta från dig som kört under vintern.

Min är komplett behandlad och enbart körd mycket korta sträckor under torra dagar nu i vinter. :--

Link to comment
Share on other sites

Alla är behandlade med en grund vid tillverkning, sen är det upp till var och en att underedsbehandla. Om man vill köra under vintertid så är det upp till var och en att ta en extra behandling. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...