Jump to content

Varning för krockade Mustanger på Blocket


mill

Recommended Posts

Hej!

Tänkte bara tipsa blivande Mustang-ägare att en hel del av Mustangerna på Blocket är klassade som skrot i USA (dvs det är körförbud på dem) och sen hitskickade då vi har lite slappare regler här.

En av de som jag tänkte köpa visade sig vara ett fd skrotobjekt.

Så -- be om att få VIN-numret och kolla sen med CARFAX!

http://www.carfax.com/

Annonsen på den jag var o tittade på är borta nu, så ngn stackare har köpt en fd totalkrockad bil, jag hade iaf bett om att få pengarna tillbaka, det var en firma som sålde den.

Link to comment
Share on other sites

Har sett en hel del sådana faktiskt, tyvärr.

Tyvärr är det ju inte säkert att bilen är ok fast den är ren i CarFax. Då det kan ju mkt möjligt ej rapporterats dit. Men det är absolut ett bra sätt o kontrollera endå.

Kontrollerar alltid jag innan köp.

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med skrotobjekt?

Om du krockar en volvo här i sverige kan den åxå beläggas med körförbud, ändå lagas dom upp av försäkringsbolagen och sedan tas åter i trafik. Vad är skillnaden med en mustang????

Skillnaden är att dom har inte samma försäkrings system som vi har.

Har bilen blivit krockad i usa får dom ut pengar för bilen och får sedan själva uppsöka bilreparatör. Det rullar många krockade bilar i Sverige av olika märke. Det viktigaste är ju att kolla skicket på bilen du ska köpa. Även om det är en relativt liten skada i usa kan den beläggas med körförbud och därmed hamnar i carfax, det betyder inte att bilen är helt skrot utan kan lagas upp ändå. Det finns många exemplar på detta.

Då borde vi varna för alla bilar som säljs men i sverige har vi inget sådant register.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle endå inte köpa en mustang som har Junk / Salvage title.

Om den nu är krockad är det bättre om man inte vet om det isåfall.

En krockad musse och en krockad volvo är inte samma sak för mig.

När det finns ett system i USA, är det väl lika bra o använda det!? Tycker det borde finnas ett i Sverige också. Är bilen ok på Carfax då kan man gå vidare.

Link to comment
Share on other sites

Om du krockar en volvo här i sverige kan den åxå beläggas med körförbud, ändå lagas dom upp av försäkringsbolagen och sedan tas åter i trafik. Vad är skillnaden med en mustang????

Har inget speciellt med Mustang att göra, mer generellt bilar från USA, andra regler där.

Skillnaden är att dom har inte samma försäkrings system som vi har.

Har bilen blivit krockad i usa får dom ut pengar för bilen och får sedan själva uppsöka bilreparatör. Det rullar många krockade bilar i Sverige av olika märke. Det viktigaste är ju att kolla skicket på bilen du ska köpa. Även om det är en relativt liten skada i usa kan den beläggas med körförbud och därmed hamnar i carfax, det betyder inte att bilen är helt skrot utan kan lagas upp ändå.

I det här fallet så frågade jag bilförsäljaren om den var krockad, och det sa han att den inte var, så iom att man har möjlighet att kolla upp den via CARFAX så borde man göra det.

En bil som är krockad en gång är väldigt mycket farligare att krocka med igen, så jag tycker det är väldigt viktigt att man är medveten om det. Det finns en del billiga Mustanger på Blocket just nu, och jag skulle gissa på en hel del av dem är krockade. Den kan se bra ut, men kan vara skev och ha en massa dolda skader som man inte kan se.

Det finns många exemplar på detta. Då borde vi varna för alla bilar som säljs men i sverige har vi inget sådant register.

Varför blir du så upprörd?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som fixen är försäljare. Kan det därför han blir så upprörd.

Det kanske var känsligt. Vet inte om dom som gör på detta sätt kan sova tryggt. Såg en mustang förra året som hade varit krockad. Har själv så stor erfarenhet av att se om en bil är krockad. Så mig kunde han inte lura. Han visste inte heller om någonting sådant. Det hette så fint. Detta är ett försäljnings uppdrag som jag har åtagit mig. JO JO tänkte jag.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Fixen vad är skildnaden om en Volvo eller Mustang är krockad? Ingen enligt mej om nu skada är gjord på rätt vis.Jag är själv bilplåtslagare och står och lagar krockade bilar varje dag och när dom sedan byter ägare så är det ingen som vet att dom varit skadade då vi i Sverige inte har något register på det.Samma regler i Tyskland när du krockar med din bil så får du ut pengar av fösäkringsbolaget sedan kan man välja om man ska reparera eller sälja bilen som skadad,Ser man det på det viset så går det mycket bilar i Sverige som ingen borde köpa för dom har varit krockade.Stackars alla bilhandlare isåfall som bytt in en bil som varit skadad och kunden sedan kräver pengar tillbaka när han fått reda på att den varit skadad,nä då får vi nog skrota alla skadade bilar och köpa nya och jag har inget arbete,men jag skulle nog kunna börja att sälja nya bilar vilket skulle bli en väldig massa.Men man bör hålla ögonen öppna om man ska köpa bil från Usa för det kommer mycket skit därifrån som tyvärr är fusklagat och det gäller nytt som gammalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Fixen vad är skildnaden om en Volvo eller Mustang är krockad? Ingen enligt mej om nu skada är gjord på rätt vis.Jag är själv bilplåtslagare och står och lagar krockade bilar varje dag och när dom sedan byter ägare så är det ingen som vet att dom varit skadade då vi i Sverige inte har något register på det.Samma regler i Tyskland när du krockar med din bil så får du ut pengar av fösäkringsbolaget sedan kan man välja om man ska reparera eller sälja bilen som skadad,Ser man det på det viset så går det mycket bilar i Sverige som ingen borde köpa för dom har varit krockade.Stackars alla bilhandlare isåfall som bytt in en bil som varit skadad och kunden sedan kräver pengar tillbaka när han fått reda på att den varit skadad,nä då får vi nog skrota alla skadade bilar och köpa nya och jag har inget arbete,men jag skulle nog kunna börja att sälja nya bilar vilket skulle bli en väldig massa.Men man bör hålla ögonen öppna om man ska köpa bil från Usa för det kommer mycket skit därifrån som tyvärr är fusklagat och det gäller nytt som gammalt.

Jag tycker du svarade dig själv.

Ingen större skillnad på Volvo och Mustang som sagt, men en Mustang körs antagligen hårdare en gemene bil (SAAB, Volvo osv). Och jag tycker iaf man bör informeras om att bilen har varit krockad. Plåtskador är inget problem, det är ju allt annat. En krockad balk lär inte hålla alls lika bra som en okrockad -- lär vecka sig mkt lättare.

Link to comment
Share on other sites

Det är just det jag menar att försöka sälja en bil som man kan se är skadad. Skulle inte säga någoting om jag inte kan upptäcka skador eller dåligt lagat. Då skiter jag i det. Men säga att det inte finns någonsomhelst fel eller skador. Det är för jävligt. Och sedan tycka att det är helt rimligt att ta ut närmare tvåhundra tusen för en sådan bil. Skulle du köpa en sådan och vara nöjd. När folk med mycket blick upptäcker vilka problem den stackars saten har råkat ut för. Men det kanske är okay att blåsa varandra så mycket som möjligt. Vi gör just bara likadant som våra fina politiker. För fan sälj morsan med. Hon ingår i köpet.

Berra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ändå inte att en mustang och en volvo är samma sak. Iallafall inte i sammanhanget för mig. Då mussen är en leksak/hobby och volvon fraktar jag mig i.

Jag vill inte ha en mustang som varit krockad. Däremot kan man ju inte veta säkert. Men om den ska ha varit krockad så vill jag inte veta/se det.

OCH jag vill att Carfax:en ska vara blank! Är väl inte så konstigt?

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Enligt en som importerar bilar från usa så får bilar i Florida oftast title of destruction så fort försäkringsbolaget betalat ut ersättning. Tex bilar som man tex har glömt stänga takluckan på och det regnat in, eller en nyckel repa. Medans man i andra stater kan få en bil på 6 pallar och den har salvage title. Bara för att en bil är klassad som skrot i USA är det inte säkert att det är sopor för det. Han sa också att köpa bil på Ebay är ganska säkert, då man inte kan lägga in en bil med salvage title och skriva att den är clear. Systemet ändrar det automatiskt. Man kan dock köpa en bil med title of destruction och få den fixad för ett par tusen dollar.

Men som alltid så finns det ju folk som vill tjäna pengar och luras oavsett vad man köper för bil, här hemma eller i övriga världen.

Skulle jag köpa en Mustang så skulle jag nog ta kontakt med en importör som enligt hörsägen är bra, och ta hem en "själv", än att handla importerat på tex Blocket. Då slipper man åtminstone en till som vill tjäna pengar.

Link to comment
Share on other sites

Nej du berra jag är inte bilförsäljare, men jag menar att många kan bli skeptiska till att handla mustang trots att bilen är felfri. det bästa är att var och en bildar sig en uppfattning av köp av bil. Till exempel om en mustang blir påkörd i dörren räknas det som krock, är bilen då totalt livsfarlig att va med i en krock igen då??? Detta var ett exempel bara.

Själv är ja mustangsamlare

:roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Som exempel ur carfaxen på den bilen jag tittade på:

"Vehicle involved in collision with another motor vehicle

Vehicle disabled

Airbag deployed"

Dvs den säger lite mer än vad ni verkar tro.

Link to comment
Share on other sites

Har själv hjälpt en person med carfax på en krockad mustang. Det stod mycket noga vilka delar på bilen som blivit skadade, sedan blev bilen inlöst och slutligen vehicle exported from xxxx to sweden...

Självklart tar man carfax och självklart köper man inte ett sådant fordon. Det kan självklart vara mycket väl lagat osv, men vad hjälper det när dessa uppg alltid går att få tag i via carfax? Andrahandsvärdet springer ju till skogs!

Link to comment
Share on other sites

Okay Fixen. Fårstår vad du menar. och självklart en liten smäll på dörren inget mer. Är nästan omöjligt att upptäcka. Det jag menar en bil so är riktigt ram sned. Och så man ser att den inte är okay. Det är det jag menar. Ville inte bli otrevlig. Men blev förbannad när folk inte fårstår att jag menade en bil som är nära till totalkvaddad. Och sedan fixad av chicken shit body shop. Och sedan när försäljaren står och spelar ovetande. Det är för mycket för mig. Så jag menade inget ont till dig. Det var gammalt groll i mig som tog överhanden. Ber verkligen om förlåtelse om tog illa vid dig. Vi är alla lika galn i Mustang. Så då ska vi vara vänner istället.

Berra.

Link to comment
Share on other sites

tackar! ska kika ikväll när man kommer hem från jobbet.

edit

ja just 6 records found in our database

har alla som har skadefria bilar 1 record?

eller är det bara jag som betalat ~150:- för att få reda på att bilen är tillverkad år 94.. duh

kan ju vara bra o veta för andra som ej betalat i onödan ännu.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tänkte bara tipsa blivande Mustang-ägare att en hel del av Mustangerna på Blocket är klassade som skrot i USA (dvs det är körförbud på dem) och sen hitskickade då vi har lite slappare regler här.

En av de som jag tänkte köpa visade sig vara ett fd skrotobjekt.

Så -- be om att få VIN-numret och kolla sen med CARFAX!

http://www.carfax.com/

Annonsen på den jag var o tittade på är borta nu, så ngn stackare har köpt en fd totalkrockad bil, jag hade iaf bett om att få pengarna tillbaka, det var en firma som sålde den.

Det går inte att handla från Carfax om du bor utanför USA. Någon som vet en annan tjänst eller hur man löser det?

Link to comment
Share on other sites

Löste problemet. Knapprade bara in en adress i USA :D

Tog en rapport på min egna Mustang, tänkte att det kan vara bra att visa vid försäljning, om den ser bra ut dvs.

Med hjärtat i halsgropen beställde jag en rapport min bil... Se dokument.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag slog in mitt chassinummer på Carfax och det stod så här:

"VIN: 1ZVHT82H865236349

Vehicle: 2006 FORD MUSTANG GT

Records: 4 records found in the CARFAX Vehicle History database"

Är det lönt att betala och gå vidare eller har alla okrockade bilar "4 records"?

Link to comment
Share on other sites

Jag slog in mitt chassinummer på Carfax och det stod så här:

"VIN: 1ZVHT82H865236349

Vehicle: 2006 FORD MUSTANG GT

Records: 4 records found in the CARFAX Vehicle History database"

Är det lönt att betala och gå vidare eller har alla okrockade bilar "4 records"?

Tog en rapport på ditt VIN och det är ingen fara på taket. Allt ser grymt bra ut.

89 poäng.

Säkert detta som ger 4 records

OdometerCheck - 46 milage 06/09/2006

04/11/2006 Independent Source VEHICLE MANUFACTURED AND SHIPPED TO DEALER

06/09/2006 FL 46 Motor Vehicle Dept. ODOMETER READING FROM DMV

07/19/2006 MIAMI, FL Motor Vehicle Dept. TITLE (Title #:0096314804)

Link to comment
Share on other sites

Jag slog in mitt chassinummer på Carfax och det stod så här:

"VIN: 1ZVHT82H865236349

Vehicle: 2006 FORD MUSTANG GT

Records: 4 records found in the CARFAX Vehicle History database"

Är det lönt att betala och gå vidare eller har alla okrockade bilar "4 records"?

Tog en rapport på ditt VIN och det är ingen fara på taket. Allt ser grymt bra ut.

89 poäng.

Säkert detta som ger 4 records

OdometerCheck - 46 milage 06/09/2006

04/11/2006 Independent Source VEHICLE MANUFACTURED AND SHIPPED TO DEALER

06/09/2006 FL 46 Motor Vehicle Dept. ODOMETER READING FROM DMV

07/19/2006 MIAMI, FL Motor Vehicle Dept. TITLE (Title #:0096314804)[/quote:1hab6mdz]

Tack för hjälpen, jätte schysst :D Nu är jag helt lugn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...