Jump to content

351w 351c?


Larsson72

Recommended Posts

Okey, här ser man ju klart och tydligt lite skillnader.

Men prestandamässigt då? Är det bara lite utseende som diffar eller nått mer maskinellt?

Ser ett 351w block från sent 80 ut lika dant som de äldre? Varför jag frågar är därför ett byte mellan 302 -72 och nämnd 351w kanske är aktuellt. Vad krävs egentligen för att det ska funka? tex. motorfästen, passning på C4 låda, styrservo osv!

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Okey, här ser man ju klart och tydligt lite skillnader.

Men prestandamässigt då? Är det bara lite utseende som diffar eller nått mer maskinellt?

Ser ett 351w block från sent 80 ut lika dant som de äldre? Varför jag frågar är därför ett byte mellan 302 -72 och nämnd 351w kanske är aktuellt. Vad krävs egentligen för att det ska funka? tex. motorfästen, passning på C4 låda, styrservo osv!

Mvh Jonas

Cleveland var framtagen för att spöa chevor inom racing ,inget annat.

Vindsorn är en truckmotor som har högre block än 302 för att få bättre vrid i pickisarna.

för att få ut cleveland motorer så tillverkade man 2 V också med tvåportare och snällare toppar.

Efter bensinkrisen 73 lade man ner cleveland och satsade på vindsor istället.

men i australien fortsatte man att utveckla cleveland genom nedstrokning och toppar som låg mitt emellan 2V-4V.

att ersätta 302,an med en vindsor är vanligt och rätt diskret. eftersom det är likadana ventilkåpor etc.

men blocket är högre så motorn blir vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte från 289 till 351w i min och det gjorde mycket gott. I mitt fall passade både motorfästen och växellåda på 351. Skulle dock rekommendera en kraftigare låda än den som sitter på de de mindre motorerna, i vart fall om du har C4. 8)

Link to comment
Share on other sites

Cleveland hade väl avsevärt bättre topplock än Windsor när det begav sig ?

"Canted valves" var en teknik som gjorde att Cleveland topparna flödade bättre ... även 2v topparna ... ända till i våra dagar, då det naturligtvis finns bättre grejor än orginal Ford Cleveland. Fast inte mycket till just Cleveland blocket, eller hur Ingo? :)

Idag är det väl också enklare att trimma upp en Windsor med många valmöjligheter på eftermarknadsgrejor.

Fast en Cleveland är ju ändå en "legendarisk" Cleveland som man är stolt över att ha i sin Ford, eller hur? Just för detta med racingen som de från början togs fram för.

Oborrade Cleveland's block växer inte på träd. Jag skänkte bort ett (billigt) förra året, som visserligen behövde renoveras, men ändå. Oftast kan man bara borra dem en gång (0.03") sedan är det slut efter ca. 20k+ mil till.

Var rädda om era Cleveland's :boss

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och renoverar en oborrad '71 2V Cleveland, planerar ha klart bygget i vinter. Jag sitter nu mest och planerar kombination av delar samt plockar upp tips från andra byggen på http://www.351cleveland.net.

Jag har träffat flera som rycker till bara av namnet "Cleveland", särskilt min chevrolet-kompisar... Nu är det bara upp till bevis när bygget är klart, jag vill ju inte tappa ansiktet :--

Link to comment
Share on other sites

Jag har träffat flera som rycker till bara av namnet "Cleveland", särskilt min chevrolet-kompisar... Nu är det bara upp till bevis när bygget är klart, jag vill ju inte tappa ansiktet :--

Jag har märkt att den "äldre" generationen av bilfanatiker i allmänhet och mustangdiggare i synnerhet gillar Cleveland medans den yngre skaran föredrar Windsor...

Åtminstonde så är det intryck jag fått från träffar mm...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Jag har träffat flera som rycker till bara av namnet "Cleveland", särskilt min chevrolet-kompisar... Nu är det bara upp till bevis när bygget är klart, jag vill ju inte tappa ansiktet :--

Jag har märkt att den "äldre" generationen av bilfanatiker i allmänhet och mustangdiggare i synnerhet gillar Cleveland medans den yngre skaran föredrar Windsor...

Åtminstonde så är det intryck jag fått från träffar mm...

/Fredde

"Vi" (om jag får sälla mig till den yngre skaran av bilfanatiker och mustangdiggare) skulle nog gärna ha en Cleveland men då ekonomin och tillgång på delar (helst vid beställningar via internet) ger Windsdor en del fördelar blir det enklast med en truckmotor. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag har träffat flera som rycker till bara av namnet "Cleveland", särskilt min chevrolet-kompisar... Nu är det bara upp till bevis när bygget är klart, jag vill ju inte tappa ansiktet :--

Jag har märkt att den "äldre" generationen av bilfanatiker i allmänhet och mustangdiggare i synnerhet gillar Cleveland medans den yngre skaran föredrar Windsor...

Åtminstonde så är det intryck jag fått från träffar mm...

/Fredde

"Vi" (om jag får sälla mig till den yngre skaran av bilfanatiker och mustangdiggare) skulle nog gärna ha en Cleveland men då ekonomin och tillgång på delar (helst vid beställningar via internet) ger Windsdor en del fördelar blir det enklast med en truckmotor. 8)

Så en Clevelandmotor inbringar alltså ett högre pris en Windsor motor? Det var mer en vad jag visste...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Jag har träffat flera som rycker till bara av namnet "Cleveland", särskilt min chevrolet-kompisar... Nu är det bara upp till bevis när bygget är klart, jag vill ju inte tappa ansiktet :--

Jag har märkt att den "äldre" generationen av bilfanatiker i allmänhet och mustangdiggare i synnerhet gillar Cleveland medans den yngre skaran föredrar Windsor...

Åtminstonde så är det intryck jag fått från träffar mm...

/Fredde

"Vi" (om jag får sälla mig till den yngre skaran av bilfanatiker och mustangdiggare) skulle nog gärna ha en Cleveland men då ekonomin och tillgång på delar (helst vid beställningar via internet) ger Windsdor en del fördelar blir det enklast med en truckmotor. 8)

Så en Clevelandmotor inbringar alltså ett högre pris en Windsor motor? Det var mer en vad jag visste...

/Fredde

Mjao... Det med men framförallt känns delarna till W vara större i utbudet, lättare att få tag på och billigare.

Marknad och efterfrågan styr priset för som som det sagts här, Clevelandmotorerna är någe extra...

Link to comment
Share on other sites

De "skippade" den nog inte. Motorn var byggd för racing men för att få använda dem inom tävling var de tvungna att "serieproducera" ett visst antal. Så de gjorde ett antal med 2V och drog ut på marknaden för att sedan framgångsrikt kunna tävla med de "riktiga" motorerna. Sedan kom väl den där bensinkrisen tror jag....

Detta är slutsatsen jag dragit, kan inte utlova att den 100% stämmer med sanningen...

Link to comment
Share on other sites

Låter iofs vettigt men för att tävla med motorn behövde väl man bara

göra ett antal hundra typ 500-1000 st.

Men 351 clevland måste ju ha suttit hundratusentals bilar.

Den satt ju olika ford modeller även Meurcury ( vart det rätt stavat)

och De Tomaso och dessutom runt hela jordklotet. :roll::roll:

Kan säkert vara fel men jag har fått det intrycket i alla fall. :oops:

MVH Lasse 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Låter iofs vettigt men för att tävla med motorn behövde väl man bara

göra ett antal hundra typ 500-1000 st.

Men 351 clevland måste ju ha suttit hundratusentals bilar.

Den satt ju olika ford modeller även Meurcury ( vart det rätt stavat)

och De Tomaso och dessutom runt hela jordklotet. :roll::roll:

Kan säkert vara fel men jag har fått det intrycket i alla fall. :oops:

MVH Lasse 8)8)

Det var bensinkrisen som dödade cleveland,ingenting annat.

Tänk på att mustang 74 bara hade v6,a och en fyrcylindrig motor.

Behovet sjönk alltså av v8 motorer så då skippade man den som var dyrast att producera och köra med.

Detomaso tog ju motorer som var avsedda för mercury cougar,men satte sedan i australienmotorer efter att den var nerlagd i usa.

Och konceptet dog ju inte helt i Usa heller man utvecklade ju en truckmotor ur cleveland också 400 cleveland.

Men den har ju bigblockarnas växellådsbultning..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...