Jump to content

Mach 1 1971 351c


Fröberg

Recommended Posts

Hej,

Jag har tidigare postat inlägg om denna bil. Jag och sambon var iväg och kollade på den idag igen. Denna gång har vi tagit en hel del bilder.

VIN: 1F05M159359

1= 1971

F= Dearborn, Michigan

05= Sportsroog Mach 1

M= 351 4v V8

Unit: 159359

Enligt säljare:

Nylackad (tidigare vinröd)

Motor och låda är inte renoverade

Bilen är avställd 2003-09-30

Besiktigad till 2009-06-30

Vi startade igång motorn och fick lyssna. Pumpade ett par gånger på gasen och bilen startade direkt. I mina öron lät allt bra. Säljaren säger att den spinner som en katt. Motorn har enligt mätarna fått 10800 mil. Varken låda eller motor är renoverad.

Automatolja - ser och luktar bra.

Motorolja – enligt min näsa luktade det nästan lite fotogen? Lät en oberoende besökare provlukta och han tyckte den luktade som den skulle, även säljaren tycker det.

Hur ska motoroljan lukta?

Enligt tidigare tråd saknar bilen:

Relativ ovanlig då endast 10% av alla Mustanger 1971 kom med en M code.

Borde ha haft AC (reglage finns inuti bilen)

Saknar original ratt

Vindrutespolning verkar inte finnas (Spolarbehållare saknas, någon har ersatt den med en stomipåse. Vågade inte kolla innehållet :D )

Eftermarknadsinsug

Ej original fälgar

Saknar dataplate

Det jag oroar mig lite över är motor och automatlåda de det inte har varit renoverat. Jag vill inte börja renovera varken motor eller låda, utan vill kunna köra en del i sommar. Enligt en annan tråd är Cleveland reservdelar svåra och dyra att få tag på. Även att bilen har varit avställd under flera år, vad händer med bussningar osv...

Säljaren vill ha 169 000 kr och jag har försökt att pruta under hela förra veckan. vi kan då den för 160 000 kr men inte billigare det har han varit väldigt tydlig med.

Vi har ”tjingat” bilen tills på måndag förmiddag då det kommer dit en värderare. Men jag skulle gärna vilja höra era åsikter igen. Vad anser ni om t.ex. underredet? Före eventuellt köp får vi självklart provköra bilen.

Link to comment
Share on other sites

Mach1 71 hade som standard den lackerade gummikofångaren, gick säkert att välja bort men det finns nog andra orsaker varför denna bil nu har en kromad. Den saknar ju också de gummin som skall täta mellan skärm och kofångare om man har den kromade varianten.

Link to comment
Share on other sites

1973 kom en lag som tvingade alla biltillverkare att som standard ha godkända kofångare samt anordning som skulle klara krockar i låga hastigheter. Den var till verkad av ett plasthölje skal och Urethane/gummikärna. Anordningen bestod av skenor som fäster i ramen. 1971-1972 var de sk Spolier-bumper som var option och fick och få i sin bils färg. 1973 kofångaren väger ca 40 kg...stämmer det med 1971-1972? De jag har sett max 5 kg? Dvs bara skalet...

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt som du säger angående lagen gällande 73 års modell och framåt. det är andra hållare för kofångaren på 73, därav att det inte är samma framskärmar 71-72 som på 73. Det är även en skillnad i urtagen på bakskärmarna mellan dessa årsmodeller.

Själva gummi kofångaren är större och kraftigare på 73 därför är den också tyngre, 71-72 var mer en utseende sak samt att den skulle ha en liten spoiler verkan åtminstone enligt reklamen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker bilen ser mycket bra ut om man ser på korten.

Det är ju inte en orginalbil med tanke på hjul, färg, kofångare osv.

Några saker som jag reflekterar över är:

Oljepöl under motor?

Plåten bakom "stomipåsen" är inte den lite väl bulig? Krockad?

Vad är det för vitt på inredningen? Damm? Färg?

I övrigt mycket fin.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte du behöver vara orolig för automaten. Ingen bränd lukt eller andra konstigheter med provkörning. Känns inte som problem. Motor kan lukta lite illa om det är många provstarter, tack vare allt pumpande på gas pedal. bensin kommer ned till oljan. Be om ett oljebyte och var med, titta på oljan om du kan se något. Be om komp prov, eller ett leakdown test. Kolla att oljetryck är okay. om detta är bra, ser jag inga problem med att motorn inte skulle hålla. Sen kan Murphy alltid närvara. men det kan han göra på splitter nya bilar med.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Oljepöl under motor?

Ja styrservon har börjat att läcka, men det har dem lovat att åtgärda vid eventuellt köp.

Plåten bakom "stomipåsen" är inte den lite väl bulig? Krockad?

Japp det är nog som Johan (429SCJ-R) sa på telefon, bilen har troligen varit krockad eftersom plåten är buklig. Det kan vara en anledning till att spolarbehållaren är utbytt mot påsen och att kofångaren är utbytt. Jag tyckte även att springa mellan skärmen och dörren var större i nunderkant än ovankant.

Vad är det för vitt på inredningen? Damm? Färg?

Det är bara damm.

Jag ska som sagt vara där i morgon klockan 10.30 tillsammans med en besiktningsman som ska göra en värdering. Får se till att han ser detta.

Sitter och gör en sammanställning om alla fel/brister som har sagts här på forumet och i telefon med Johan (429SCJ-R). Slänger ut den när jag är klar.

Link to comment
Share on other sites

Sammanställning

? = osäker på

- AC Saknas

- Spolarbehållare saknas

- Munstycken för vindrutespolning saknas

- Dataplate saknas

- Säkerhetsbältet som sitter i taket saknas?

- Saknar chin spoiler (är inte denna standard?)

- Ratt ej org.

- Insug ej org.

- Fälgar ej org.

- Kofångare ej org.

- Plåten i motorrummet är bucklig (krockad?)

- Hål i panelen vid baksätet, samt en reva?

- Konsolen mellan sätena är i dåligt skick, sticker ut skruv i framkant på facket?

Säten är inte utbytta, vi trodde detta då dom saknar den lilla metallemblemet. Men säten som sitter i heter "Black Knit Vinyl - 5A" och har inte emblemet.

Jag har kollat runt lite och det går att få tag i en -71 i bra skick, med allt original för runt $22 000 = 175 000 kr ink frakt landad och klar? Känns inte som

160 000 är ett bra pris, snarare runt 130 000 kr? Ska dock se vad värderingsmannen säger i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag har rätt, men jag tycker att bilarna där i globen ofta är lite läskiga. :cry:

Jag gick där 3-4 gånger i veckan under 1 års tid och tittade innan jag

bestämde mig för att köpa hos Monica i Motorborgen. :--

Min personliga åsik är att bilarna är av bättre kvalitet hos motorborgen

än i globen.

:shock: Så var försiktig och lycka till :P:P

MVH Lasse 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Jo men jämfört med bilar USA, köpta via Internet, så kan man titta på, klämma på och provköra bilarna i Globen... Vilket är värt ganska många 1000-lappar för mig...

/tomarc

Link to comment
Share on other sites

Jo men jämfört med bilar USA, köpta via Internet, så kan man titta på, klämma på och provköra bilarna i Globen... Vilket är värt ganska många 1000-lappar för mig...

/tomarc

Absolut!

Link to comment
Share on other sites

Flera saker gör att "den röda lampan blinkar" hos mig när jag ser bilen.

1.Med stor sannolikhet frontsmälld och dåligt riktad.

2 Amatörmässigt motorrum, fel färger e.tc

3 Ingen varvräknare till vänster utan klocka istället. Aldrig sett en M1

i sverige som inte har varvräknare, särskilt inte ihop med instrument group package. Tänk på att det är skillnad mellan en Sportsroof och en Mach1a och att det är lätt att bli blåst.

4 Alla pengar har lagts på en fräck lack för att locka och dölja annat?!

Har du kollat om det är matching numbers??

Mitt tips: KÖP INTE!

Satsa hellre på en bil som inte är omlackad, bara den är rostfri.

ALLA originaldelar måste finnas med i denna prisklass

Om du skall ge 160000 loppor så skall bilen inte se ut som denna menar jag.

Ha tålamod! Rätt bil kommer till dig vad det lider.

Hör gärna av dig om du vill veta mer om 71-73. Har varit slav under dessa modeller i många år och gjort alla misstag själv i början.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Flera saker gör att "den röda lampan blinkar" hos mig när jag ser bilen.

1.Med stor sannolikhet frontsmälld och dåligt riktad.

2 Amatörmässigt motorrum, fel färger e.tc

3 Ingen varvräknare till vänster utan klocka istället. Aldrig sett en M1

i sverige som inte har varvräknare, särskilt inte ihop med instrument group package. Tänk på att det är skillnad mellan en Sportsroof och en Mach1a och att det är lätt att bli blåst.

4 Alla pengar har lagts på en fräck lack för att locka och dölja annat?!

Har du kollat om det är matching numbers??

Mitt tips: KÖP INTE!

Satsa hellre på en bil som inte är omlackad, bara den är rostfri.

ALLA originaldelar måste finnas med i denna prisklass

Om du skall ge 160000 loppor så skall bilen inte se ut som denna menar jag.

Ha tålamod! Rätt bil kommer till dig vad det lider.

Hör gärna av dig om du vill veta mer om 71-73. Har varit slav under dessa modeller i många år och gjort alla misstag själv i början.

Magnus

När det gäller punkten 3 så fanns det även en option kallad Mach1 sports interior, den ger bland annat de 3 instrumenten (dock ingen varvräknare), knitted vinyl seats, deluxe ratt, elektrisk klocka, deluxe dörrsidor, askfat i baksäte samt kromlist runt pedalerna

Link to comment
Share on other sites

Flera saker gör att "den röda lampan blinkar" hos mig när jag ser bilen.

1.Med stor sannolikhet frontsmälld och dåligt riktad.

2 Amatörmässigt motorrum, fel färger e.tc

3 Ingen varvräknare till vänster utan klocka istället. Aldrig sett en M1

i sverige som inte har varvräknare, särskilt inte ihop med instrument group package. Tänk på att det är skillnad mellan en Sportsroof och en Mach1a och att det är lätt att bli blåst.

4 Alla pengar har lagts på en fräck lack för att locka och dölja annat?!

Har du kollat om det är matching numbers??

Mitt tips: KÖP INTE!

Satsa hellre på en bil som inte är omlackad, bara den är rostfri.

ALLA originaldelar måste finnas med i denna prisklass

Om du skall ge 160000 loppor så skall bilen inte se ut som denna menar jag.

Ha tålamod! Rätt bil kommer till dig vad det lider.

Hör gärna av dig om du vill veta mer om 71-73. Har varit slav under dessa modeller i många år och gjort alla misstag själv i början.

Magnus

När det gäller punkten 3 så fanns det även en option kallad Mach1 sports interior, den ger bland annat de 3 instrumenten (dock ingen varvräknare), knitted vinyl seats, deluxe ratt, elektrisk klocka, deluxe dörrsidor, askfat i baksäte samt kromlist runt pedalerna[/quote:3rjsj9vh]

Nja våran mach1, är en snik verkar vara svensksåld ,men uttagen 74.

Den har inte varvräknare eller tillbehörsmätarna,ingen konsol utan bara den lilla runt väljaren.snikinredning,

och platt huv.

Vad som utmärker mach 1 mot för andra fastback är att dom alltid hade V8,a,även om det var en liten.

våran har ju även skivor, och servostyrning,vilket jag inte fann på optionlappen,kan ju kommit dit senare.

vad jag däremot undrar över är om alla mussar av "sista riktiga" generationen :D

hade 9" bakaxel?.

På de äldre var det ju ofta 8" med små motorer.

Det sitter ju även en FMX i bilen och tycker det borde varit en C4 till minsta åttan.

Link to comment
Share on other sites

Vanligast är 9" men även 8" utväxling monterades i

höljet som är likt 9", detta är vanligast i 72-73 som

var snik :? Mach1 med 302cui C4 eller FMX. ;)

Vad säger du 8" i 9" banjo?,eller menar du att man lätt förväxlar 8" o 9"?

Visst är dom lite lika men 9" är ju trots allt grövre..

Link to comment
Share on other sites

Nu är du väl ute och cyklar Lars :shock: En 8" är 8 och en 9" är 9 inte sitter det 9" delar i en 8"are.Det är ganska stor skildnad på en 8 eller 9" axel och man ser det klart med ögat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...