Jump to content

Radio


Recommended Posts

Jag har ett liten allmän fråga... Har planer på att sätta in en stereo i bilen men lila haken eller det lite roliga är ju att den är orginal och att det aldrig suttit radio i den tidigare. Detta gör att jag har täcklocket kvar över den plats där radion skulle sitta. Personligen tycker jag att det är lite synd att slita bort denna detalj, har förstått att det är ganska sällsynt att den sitter kvar. Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Haha, det är en variant det med ;)

Jag tror det blir något typ av bygge, kanske lyckas hänga upp 2x5,25" under instrumentbrädan, sätta 2x3,5" i befintligt hål på ovansidan och sen en skrikare på var sida. Rervhjulets täcke ger mig lite inspiration till en stilren och dold baslåda...får se hut det går 8)

Link to comment
Share on other sites

Eller bygg en konsol som går upp till brädan och spännfast den då behöver du inte göra skruv hål eller förstöra något alls. Byggde min av alu och form plyfa. Fick plats för mätare samtidigt. Klädde den med biltemas svrta högtalar matta. Jag blev nöjd och det är huvudsaken.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara slutsteg och högtalare fast monterat i bilen. Sen har jag dragit fram lågnivå kabel mellan sätena där jag pluggar in min Mp3 spelare. Diskret och funkar mycket bra.

Smart värre! Det är med vanlig 3.5mm då?

Vill också hitta någon bra lösning.. dock vill jag inte ha synliga högtalare.

Eller snarare, vill inte förstöra hatthylla etc. Byggde en låda med dubbla 6x9 som står i bakluckan nu.

Dock så blir det inge bra ljud alls.. måste nog ordna till det med ett slutsteg och dela upp högtalarna.

Någon här som har lyckats gömma sina högtalare på nått smart vis?.. man vill ju inte förstöra inredningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Japp. Köpte kabeln på Clas Ohlson med phono-kontakter i ena änden och 3,5-kontakt i andra. Högtalarna har jag skruvat underifrån i hatthyllan och klätt en skiva med tunt svart tyg. Funkar bra för mej.

Link to comment
Share on other sites

När jag är ensam i bilen brukar jag köra med mp3 spelare och hörlurar.

Den har jag monterat i byxfickan. Hörlurssladdarna döljer jag innanför tröjan...väldigt diskret och snyggt. :lol::lol::lol:

När jag har medpassagerare så tvingar jag dem att lyssna på min fullt fungerande original stereo8! :--

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med orginal AM-radion med hjälp av en mp3-spelare kopplad till en liten AM-sändare i handskfacket. Inget vidare bra ljud men bättre än inget.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara slutsteg och högtalare fast monterat i bilen. Sen har jag dragit fram lågnivå kabel mellan sätena där jag pluggar in min Mp3 spelare. Diskret och funkar mycket bra.

Det var så allt började för mig. Vad kör du för mp3:spelare? Jag har en ipod men jag tycker att ljudnivån som kommer ut är så pass låg samt jag tror att justeringen av volym samt EQ kommer vara lite svårt.

Link to comment
Share on other sites

Japp. Köpte kabeln på Clas Ohlson med phono-kontakter i ena änden och 3,5-kontakt i andra. Högtalarna har jag skruvat underifrån i hatthyllan och klätt en skiva med tunt svart tyg. Funkar bra för mej.

Det är ett sådant bygge jag funderat på.

Du sköter alltså allljudkontroll från mp3spelaren?.

Har kopplat in på liknande sätt i min jobbarbil,men det går ju genom befintlig stereo ,så jag är inte helt nöjd med ljudbalan o dyl,,dessutom har jag ju ingen laddare så det blir ju lite bök att komma ihåg att slå av mp3spelaren etc.

Link to comment
Share on other sites

För tillfället så har jag en Sandisk e280. Slutsteget är ett MDS. Två 10 tums högtalare i hatthyllan och två diskanter vid solskydden. Har givetvis en separat brytare för remoten. Skulle säkert inte vinna nåt pris i en bilstereotävling men jag är nöjd. Räcker för att överrösta V-8:an iallafall om man nu skulle tröttna på det ljudet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu är delarna beställda!

-Pioneer huvudenhet DEH P6000UB

Helgen räddad! :--

Ja de kan man säga att den är. Köpt själv en Pioneer DEH-4000UB Till bruksbilen för ca 2 mån sen. Är jätte nöjd med den. MEN ja får inte radiostationerna att ligga där ja vill.

De är ju inte en knapp till varje radiostation, utnann man ska flippa med ljudratten... :evil: Å de kan ju va ok. Men ja kan inte lägga in dom kanalerna ja vill, där ja vill ha dom :evil: . ex P1 till P4 lägger den efter varandra sen finns de bara 2 kanaler kvar för 5 andra stationer :evil:.

När du löst de tala om för jag hur man gjör :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bygget har börjat!

Idag stängde jag in mig i förrådet och började ta de första stegen mot nyabilstereon. Min grundtanke är ju att få en vettig anläggning som inte skall synas för mycket.

Började med att sätta ihop baslådan som skall ersätta reservhjulet och få bo under kåpan så den inte syns. Kommer att sitta en 10" bas samt husera ett trekanals slutsteg för bas och frontar. Gick helt ok att slå ihop denna idag, tog sina 8 timmar men jag tror det kommer bli kanon! Hade man haft lite studieskulder kanske mattematiken hade varit lite lättare och ett mindre misstag kunnat undvikas, men det löste sig ändå :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...