bjornpersson October 6, 2008 Report October 6, 2008 Hej på er!Nu har det blivit dags att planera aktiviteter i garaget för februari och mars. Det jag har tänkt göra är en renovering av motorrummet samt motor.Nu behöver jag dock lite råd och tips. Jag vill få ut ca 100 hästar extra mot min nuvarande 351 med 2 portare.Motorn är frisk och låter inte illa alls men saknar orken tycker jag.Det jag har:351C2-port förgasarestandard tändsystemDet jag också har är en far som jobbat 35 år på bilverkstäder och som skruvat V8 sen 16 års ålder. Detta är ju en tillgång helt klart.Någon som kan ge tips på lämplig väg framåt ? Är det kanske smartast att köpa en färdig-kittad motor och släppa i eller vad gör man ?Tack på förhand! Citera
Janne Holm CMC1740 October 6, 2008 Report October 6, 2008 Vi är nog många här som följt ditt projekt tidigare så en färdig motor passar nog inte dig eller hur Clevland motorn går säkert att skrämma upp hyfsat mycket med ny kam insug och förgasare Citera
bige October 6, 2008 Report October 6, 2008 http://www.ausfordparts.com/index.htmlhttp://www.powerheads.com/aussieheads.htmlhttp://www.network54.com/Forum/119419/ Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 6, 2008 Report October 6, 2008 Hej.Skönt att ha Björn P tillbaka, 351C kan jag tyvärr inget om,jag skruvar 351W. Det borde finnas massor att göra med en Clevland motor-typen har ju några Ford bröder. Citera
JH October 7, 2008 Report October 7, 2008 100hk extra, "du vill alltså upp till ca 350hk". Borde gå utan att köpa ny motor, fast du kanske borde riva isär lite först för att konstatera status i den befintliga. Den kanske bara är lite trött på grund av allmänt slitage.Delar är inte så dyrt men tyvärr maskinbearbetningen, och arbete kostar om du ska köra hela kitet, från borrning, balansering till topprenovering. Det kan också vara bra att stämma av oljeflödet i motornAnnat insug, förgasare, rullkam, lyftare och vippor borde räcka som förändring. Kanske eventuellt även andra kolvar och naturligtvis alla bultar + slitdelar. Du kan köra med ignitor som tändförbättring. Frågan är hur du vill ha vridmomentet, cleveland är ju ganska varvvillig.Lite portning av topparna är heller aldrig fel, och 2V topparna passar bra för dina önskemål. Kompressionen kan du höja lite med kolvarna. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 7, 2008 Report October 7, 2008 Hej.Det är som JH skriver, kanske en genomgång och renoveringpå originalplanet ger dig det du saknar, har själv vid ett partillfällen märkt att en originalrenovering med nya delar germer än man kunde tro. Citera
bjornpersson October 7, 2008 Author Report October 7, 2008 Vi är nog många här som följt ditt projekt tidigare så en färdig motor passar nog inte dig eller hur Clevland motorn går säkert att skrämma upp hyfsat mycket med ny kam insug och förgasareHej, nej jag kanske måste göra lite själv också Hej.Skönt att ha Björn P tillbaka, 351C kan jag tyvärr inget om,jag skruvar 351W. Det borde finnas massor att göra med en Clevland motor-typen har ju några Ford bröder. Tack för det! Och tack för dina positiva ord i klubbtidningen!Hur kommer det sig att jag har en 351C och du en W när det är samma årsmodell och karosstyp ?100hk extra, "du vill alltså upp till ca 350hk". Borde gå utan att köpa ny motor, fast du kanske borde riva isär lite först för att konstatera status i den befintliga. Den kanske bara är lite trött på grund av allmänt slitage.Delar är inte så dyrt men tyvärr maskinbearbetningen, och arbete kostar om du ska köra hela kitet, från borrning, balansering till topprenovering. Det kan också vara bra att stämma av oljeflödet i motornAnnat insug, förgasare, rullkam, lyftare och vippor borde räcka som förändring. Kanske eventuellt även andra kolvar och naturligtvis alla bultar + slitdelar. Du kan köra med ignitor som tändförbättring. Frågan är hur du vill ha vridmomentet, cleveland är ju ganska varvvillig.Lite portning av topparna är heller aldrig fel, och 2V topparna passar bra för dina önskemål. Kompressionen kan du höja lite med kolvarna.Ja, det låter ju lätt ...Skillnaden mellan att renovera en motor och att renovera kaross är ju att det inet duger att göra "nästan rätt". Det märks så tydligt när kolvarna hamrar genom huven Om jag sammanfattar det ni alla säger så ska jag byta lager etc för att renovera blocket och sedan gå på med bättre toppar och nya kolvar samt elektronisk tändning ...Bra kontakt med firmor som gör borrning och sånt har jag genom min far så det ska väl inte kosta en förmögenhet bara man har en plan och ger dem lite tid att klämma in det i lugn och ro.Jag ska fundera och undersöka mera. Fler dumma frågor kommer garanterat!Tack ska ni ha så länge! Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 7, 2008 Report October 7, 2008 Hej.302 2V original, motorfästen är sammaför 351W, behålla vikten i nosen jagletar alltid likvärdigt för att slipa krångel. Citera
fast_back October 8, 2008 Report October 8, 2008 Lite ot, men är en cleveland tyngre eller lättare än en 351w, kanske rentav samma vikt? Citera
Janne Holm CMC1740 October 8, 2008 Report October 8, 2008 De siffror jag sett är att Cleveland väger 550lbs 249kg och Windsor väger 225lbs 238kg så det skiljer 11kg mellan dem Citera
JH October 8, 2008 Report October 8, 2008 Jodå cleveland är en lite större klump, men ack så potent. Otroligt rask motor redan i original. Endast marginella prestanda skillnader fanns mellan 351C 4v, och 428Cj 1970. Citera
hasco October 8, 2008 Report October 8, 2008 HejsanJag hade valt följande om man skall behålla orginal turbinsamt utväxling.En kam ifrån comp cams xe268Ett edelbrock performer insugEn 600 cfm förgasareev ett par hedders.Kanske inte fullt 350hk men väl 300+ är min uppskattning. Citera
bjornpersson October 10, 2008 Author Report October 10, 2008 OK tack alla för svaren!Utväxling kanske man är sugen på att ändra också. Det vore ju fint att inte behöva varva max i 110.Någon som petat i en modernare låda med fler steg i sin musse ? Citera
Janne Holm CMC1740 October 10, 2008 Report October 10, 2008 OK tack alla för svaren!Utväxling kanske man är sugen på att ändra också. Det vore ju fint att inte behöva varva max i 110.Någon som petat i en modernare låda med fler steg i sin musse ?Vad har du för utväxling då över 4:1eller Vet om en här som hade 4.11 i uväxling då fungerade miles mätaren som kilometerräknare Citera
bjornpersson October 10, 2008 Author Report October 10, 2008 Jag vet faktiskt inte men jag tror inte den är ändrad då allt i bilen verkade i princip oskruvat. Citera
bjornpersson October 24, 2008 Author Report October 24, 2008 Det här ljudet skulle ju sitta fint ... lite ilsket! Citera
Gresse October 30, 2008 Report October 30, 2008 Cleveland är fränt. Låt den andas bara.1 3/4"- 1 7/8" headers, torker insug, Holley 750 och en kam på ca 230 grader 0.50. Kom ihåg att byta ventiler om det är original i nu.Dom tenderar att tappa tallriken.....Gärna skapligt med kompression oxå.Lycka till.Gresse Citera
M-Code February 21, 2009 Report February 21, 2009 Tja Björn PSkulle oxså vilja få 100 hk till i mussen När jag har läst denna tråd,vet jag fortfarande inte vad man ska göra för att få dessa 100 hk Hur ska du gå till väga Ser fram emot hur det blir med ca 350 hk. Cool färg på Mussen Citera
Ingo February 25, 2009 Report February 25, 2009 här finns lite ideer om tänk kring cleveland powerhttp://www.carmemories.com/cgi-bin/view ... nce_id=869 Citera
JockeH February 26, 2009 Report February 26, 2009 Samma författare, Dan Jones har även skrivit: "Some basics of Cleveland building"För övrigt är ju 351cleveland.net ett bra dedikerat forum för funderingar kring 351C. Glöm bara inte att ta med nya kunskaper hit Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.