Jump to content

Renovera och förbättra 351C i min HT 70

bjornpersson

Recommended Posts

Hej på er!

Nu har det blivit dags att planera aktiviteter i garaget för februari och mars. Det jag har tänkt göra är en renovering av motorrummet samt motor.

Nu behöver jag dock lite råd och tips. Jag vill få ut ca 100 hästar extra mot min nuvarande 351 med 2 portare.

Motorn är frisk och låter inte illa alls men saknar orken tycker jag.

Det jag har:

351C

2-port förgasare

standard tändsystem

Det jag också har är en far som jobbat 35 år på bilverkstäder och som skruvat V8 sen 16 års ålder. Detta är ju en tillgång helt klart.

Någon som kan ge tips på lämplig väg framåt ? Är det kanske smartast att köpa en färdig-kittad motor och släppa i eller vad gör man ?

Tack på förhand!

100hk extra, "du vill alltså upp till ca 350hk". Borde gå utan att köpa ny motor, fast du kanske borde riva isär lite först för att konstatera status i den befintliga. Den kanske bara är lite trött på grund av allmänt slitage.

Delar är inte så dyrt men tyvärr maskinbearbetningen, och arbete kostar om du ska köra hela kitet, från borrning, balansering till topprenovering. Det kan också vara bra att stämma av oljeflödet i motorn

Annat insug, förgasare, rullkam, lyftare och vippor borde räcka som förändring. Kanske eventuellt även andra kolvar och naturligtvis alla bultar + slitdelar. Du kan köra med ignitor som tändförbättring. Frågan är hur du vill ha vridmomentet, cleveland är ju ganska varvvillig.

Lite portning av topparna är heller aldrig fel, och 2V topparna passar bra för dina önskemål. Kompressionen kan du höja lite med kolvarna.

Vi är nog många här som följt ditt projekt tidigare så en färdig motor passar nog inte dig eller hur :D

Clevland motorn går säkert att skrämma upp hyfsat mycket med ny kam insug och förgasare

Hej, nej jag kanske måste göra lite själv också ;)

Hej.

Skönt att ha Björn P tillbaka, 351C kan jag tyvärr inget om,

jag skruvar 351W. 8)

Det borde finnas massor att göra med en Clevland motor-

typen har ju några Ford bröder. ;)

Tack för det! :) Och tack för dina positiva ord i klubbtidningen!

Hur kommer det sig att jag har en 351C och du en W när det är samma årsmodell och karosstyp ?

100hk extra, "du vill alltså upp till ca 350hk". Borde gå utan att köpa ny motor, fast du kanske borde riva isär lite först för att konstatera status i den befintliga. Den kanske bara är lite trött på grund av allmänt slitage.

Delar är inte så dyrt men tyvärr maskinbearbetningen, och arbete kostar om du ska köra hela kitet, från borrning, balansering till topprenovering. Det kan också vara bra att stämma av oljeflödet i motorn

Annat insug, förgasare, rullkam, lyftare och vippor borde räcka som förändring. Kanske eventuellt även andra kolvar och naturligtvis alla bultar + slitdelar. Du kan köra med ignitor som tändförbättring. Frågan är hur du vill ha vridmomentet, cleveland är ju ganska varvvillig.

Lite portning av topparna är heller aldrig fel, och 2V topparna passar bra för dina önskemål. Kompressionen kan du höja lite med kolvarna.

Ja, det låter ju lätt :shock: ...

Skillnaden mellan att renovera en motor och att renovera kaross är ju att det inet duger att göra "nästan rätt". Det märks så tydligt när kolvarna hamrar genom huven :D

Om jag sammanfattar det ni alla säger så ska jag byta lager etc för att renovera blocket och sedan gå på med bättre toppar och nya kolvar samt elektronisk tändning ...

Bra kontakt med firmor som gör borrning och sånt har jag genom min far så det ska väl inte kosta en förmögenhet bara man har en plan och ger dem lite tid att klämma in det i lugn och ro.

Jag ska fundera och undersöka mera. Fler dumma frågor kommer garanterat!

Tack ska ni ha så länge!

Jodå cleveland är en lite större klump, men ack så potent.

Otroligt rask motor redan i original. Endast marginella prestanda skillnader fanns mellan 351C 4v, och 428Cj 1970.

Hejsan

Jag hade valt följande om man skall behålla orginal turbin

samt utväxling.

En kam ifrån comp cams xe268

Ett edelbrock performer insug

En 600 cfm förgasare

ev ett par hedders.

Kanske inte fullt 350hk men väl 300+ är min uppskattning.

OK tack alla för svaren!

Utväxling kanske man är sugen på att ändra också. Det vore ju fint att inte behöva varva max i 110.

Någon som petat i en modernare låda med fler steg i sin musse ?

Vad har du för utväxling då över 4:1eller Vet om en här som hade 4.11 i uväxling då fungerade miles mätaren som kilometerräknare :twisted:

• 2 weeks later...

Cleveland är fränt. Låt den andas bara.

1 3/4"- 1 7/8" headers, torker insug, Holley 750 och en kam på ca 230 grader 0.50. Kom ihåg att byta ventiler om det är original i nu.

Dom tenderar att tappa tallriken.....

Gärna skapligt med kompression oxå.

Lycka till.

Gresse

• 3 months later...

Tja Björn P

Skulle oxså vilja få 100 hk till i mussen ;)

När jag har läst denna tråd,vet jag fortfarande inte vad man ska göra för att få dessa 100 hk :!: Hur ska du gå till väga :?:

Ser fram emot hur det blir med ca 350 hk. Cool färg på Mussen