Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Jag har sneglat på Mustang nu läääänge och snart blir det Mustangköp.

Bilen är tänkt att fungera som vardagstransport och skall brukas året om.

Burnouts och lite banträffar kommer inkluderas 8)

Naturligtvis är det V8:an som är intressant!!!!!!!!!

Några frågor som är intressanta för mig är följande:

Rostskydd?

Cab och vinter?

Manuell eller automat?

Nån årsmodell man ska undvika av den nya generationen?

Vanliga fel? (jag vet om tankröret som är lite struligt)

Och sista kanske är helt absurd men jag ställer den ändå... Finns det drag att köpa till Mustang? :oops::roll:

Tjena!

Jag har sneglat på Mustang nu läääänge och snart blir det Mustangköp.

Bilen är tänkt att fungera som vardagstransport och skall brukas året om.

Burnouts och lite banträffar kommer inkluderas 8)

Naturligtvis är det V8:an som är intressant!!!!!!!!!

Några frågor som är intressanta för mig är följande:

Rostskydd?

Cab och vinter?

Manuell eller automat?

Nån årsmodell man ska undvika av den nya generationen?

Vanliga fel? (jag vet om tankröret som är lite struligt)

Och sista kanske är helt absurd men jag ställer den ändå... Finns det drag att köpa till Mustang? :oops::roll:

Välkommen till oss! :)

Ang drag kan du läsa här: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... t=dragkrok

Rostskyddas bör den absolut göras om du ska köra året runt om det inte redan är gjort. Den är helt plåtren under orginal.

Många verkar tycka att man ska hoppa över 05ans modell pga barnsjukdomar, men det är inget som jag tycker verkar behövas. Min är en 05a och den funkar klockrent.

Vilken låda du ska ha är ju beroende på hur du vill köra.

// Danne

Tack svaren! :)

Hur menar du 'hur du ska köra?'

Jag ska väl köra mest vardags men några svängar på Knutstorp kan det nog bli. Det jag undrade mest var hur de olika lådorna håller och om man skulle få för sig att trimma nån dag. (Not likely...)

Och hur känslig är kopplingen för misshandel?

Och såklart blir det ju ett antal burnouter då o då! :)

Tack svaren! :)

Hur menar du 'hur du ska köra?'

Jag ska väl köra mest vardags men några svängar på Knutstorp kan det nog bli. Det jag undrade mest var hur de olika lådorna håller och om man skulle få för sig att trimma nån dag. (Not likely...)

Och hur känslig är kopplingen för misshandel?

Och såklart blir det ju ett antal burnouter då o då! :)

Ska du köra på bana o så, så hade jag rekommenderat manuell. Automat e ju jävligt bra om man ska bara åka o cruisa.

kopplingen står nog pall mellan 500-600 häst om man e snäll mot den. jag har ungefär 500 hk i min bil nu, o jag e lite stygg mot kopplingen ibland, men än så länge har det inte hänt nått som tur är :--

Håller absolut med vad det gäller automat och bana, även cab och bana är en tveksam kombination. Många klubbar godkänner inte cab om den inte är försedd med en klassad båge, dessutom brukar cabbar generellt vara sämre busbilar på gata/bana pga den sämre vridstyvheten i karossen.

Svårt att svara på när du inte säger vad du egentligen vill ha :?

Vardagsbil till och från jobbet, till stormarknaden, vinter sommar och samtidigt race bil :? Kanske lite svår kombination. Samtidigt hur mycket är du villig att lägga :?:

Skulle jag välja en att rejsa med blir det en coupé med manuell låda. Som vintebil en coupé. Som sommarbil en cab. Som enda bil en coupé och som 2:a bil en cab.

Jag har en GT Cab -01 automat absolut ingen race bil karossen felxar som :twisted: men mycket skön att åka i på sommaren nedcabbad :lol::lol:

Som sagt svårt att råda andra :roll:

Svårt att svara på när du inte säger vad du egentligen vill ha :?

Vardagsbil till och från jobbet, till stormarknaden, vinter sommar och samtidigt race bil :? Kanske lite svår kombination. Samtidigt hur mycket är du villig att lägga :?:

Skulle jag välja en att rejsa med blir det en coupé med manuell låda. Som vintebil en coupé. Som sommarbil en cab. Som enda bil en coupé och som 2:a bil en cab.

Jag har en GT Cab -01 automat absolut ingen race bil karossen felxar som :twisted: men mycket skön att åka i på sommaren nedcabbad :lol::lol:

Som sagt svårt att råda andra :roll:

hejhej!

Nejnejnej!! Jag ska inte ha den som banbil!! Jag har redan en banbil - en Ford Escort -76 med stel axel o bladfjädrar som garanterar vida spår!! :D

Men såklart hade det varit kul att köra på banträffar. Banträffar är nog ett mer korrekt ord som beskriver vad jag tänkt syssla med på Knutan.

Jag har en taxifirma o kör massa massa bil varje dag och min Musse skall enbart användas för: Burnout, Powerslides, Handla på ICA, köpa grejer till min lgh, åka till päronen 25 mil enkel resa, utflykter med flickor, ta med sig motorsågen ut i skogen, kunna köras med grova skor.

Den kommer antagligen att stå flera dagar på raken på gatan utanför huset. Därför är det ju fint om den inte drar tjuvström, rostar eller att dörrarna fryser ihop eller handbromsen hänger sig.

Jag har liksom bara fått för mig att en Mustang ska klara detta, eller är jag helt ute o cyklar?

Jag har kikat på Posse 911 men den verkar vara för mycket för balettfröknar och moccasinsnubbar.

Är det inte lite onödigt att ha Mustangen på vintern?

Den lär knappast ha några bra vägegenskaper i snö och slask. Lär nog gå ungefär lika jävligt som en gammal Volvo.

Du förstör bilen något kopiöst i och med saltet, biltvättarna (ja en biltvätt sliter) och alla jäkla stenskott.

Du kommer känna ett tvång att tvätta bilen sjukligt ofta, fast det kanske du redan är van med?

Bilen kommer sjunka väldigt mycket mer i värde mot de andra som sköts om som de bilar de faktiskt är.

För pengarna det kostar att rostskydda Mustangen (som ju kommer helt utan rostskydd) har du råd att köpa en bättre begagnad bil. Lägger du lika mycket till har du dessutom en hyffsat bra och modern bil.

Detta är min åsikt men då är jag så pass snål att jag aldrig kör bilar värda mer än 20 000kr på vintern. Jag är också så pass lat att jag inte orkar tvätta på vinterhalvåret. Min vinterbil har jag tvättat en gång i vinter och det var bara för jag fick tvätta gratis.

Jag var väldigt glad att jag körde en skitbil då jag fick en dusch grus av en lastbil. Det är riktigt läskigt att köra på en nygrusad landsväg!

Fast det är klart, ska du ha den stående på gatan året om så spelar det väl ingen roll. Den lär bli förstörd oavsett. Kommer nog en avundsjuk idiot som nycklar den ska du se. Dessa bilar sticker konstigt nog folk i ögonen.

Svårt att svara på när du inte säger vad du egentligen vill ha :?

Vardagsbil till och från jobbet, till stormarknaden, vinter sommar och samtidigt race bil :? Kanske lite svår kombination. Samtidigt hur mycket är du villig att lägga :?:

Skulle jag välja en att rejsa med blir det en coupé med manuell låda. Som vintebil en coupé. Som sommarbil en cab. Som enda bil en coupé och som 2:a bil en cab.

Jag har en GT Cab -01 automat absolut ingen race bil karossen felxar som :twisted: men mycket skön att åka i på sommaren nedcabbad :lol::lol:

Som sagt svårt att råda andra :roll:

hejhej!

Nejnejnej!! Jag ska inte ha den som banbil!! Jag har redan en banbil - en Ford Escort -76 med stel axel o bladfjädrar som garanterar vida spår!! :D

Men såklart hade det varit kul att köra på banträffar. Banträffar är nog ett mer korrekt ord som beskriver vad jag tänkt syssla med på Knutan.

Jag har en taxifirma o kör massa massa bil varje dag och min Musse skall enbart användas för: Burnout, Powerslides, Handla på ICA, köpa grejer till min lgh, åka till päronen 25 mil enkel resa, utflykter med flickor, ta med sig motorsågen ut i skogen, kunna köras med grova skor.

Den kommer antagligen att stå flera dagar på raken på gatan utanför huset. Därför är det ju fint om den inte drar tjuvström, rostar eller att dörrarna fryser ihop eller handbromsen hänger sig.

Jag har liksom bara fått för mig att en Mustang ska klara detta, eller är jag helt ute o cyklar?

Jag har kikat på Posse 911 men den verkar vara för mycket för balettfröknar och moccasinsnubbar.

Klart du ska köpa en Mustang... varför inte uppfylla sina drömmar?

Kör hårt!

Klart som fan att man skall kunna åka året runt!

Backade just in i garaget med min manuella 05:a cab

Några minus kruttorr väg sommar sulor har åkt i 5 timmar med taket nere värmen är grym så det är inga problem om du inte skall åka fort.

Efter en grundlig tvätt på lyften i OK så blev det avställning iaf då jag skall dra till södern ett tag...

Anti spinn funkar ruggigt bra

Med taket uppe o uppvevade rutor så märker du inte att du åker cab förrän du är uppe i ca 130+ då börjar det höras brus men inget farligt det är ju flera skickt i cabben så kan du välja så köp en cabb det är dubbelt så mycke bil.

Manuell är att föredra tycker iaf jag har haft massor med olika bilar och vill man att det rör på sig så skall det vara manuell, vill du bara glida så köp dej en riktig cruser då på 6x2.10 meter de e inte så fel de me.

Ps kolla en annan tråd om aut på forumet.

Jag har kikat på Posse 911 men den verkar vara för mycket för balettfröknar och moccasinsnubbar.

Du har stavat fel! De heter Ponsse, och jag håller med om att det är för balettfröknar och moccasinsnubbar :D:D

Tack för alla era inlägg! :)

Jag ska ge mig ut i bilköpardjungeln o se vad jag får fatt på!

Men en redig rostskyddsbehandling skadar alltså inte.

Jag tvättar heller aldrig bilen i maskin, jag tycker det är dyrt och sen blir det inte så bra heller.

Det är ett par killar i stan som kör Mustang. Främst militärer, de har gjort tjänst i USA och tagit med sig kärrorna hem! Så enligt polaren som jobbar på marinen så står det ett antal Mussar inne på basen! :)

Kom fö en vit cab med blå ränder rullande förbi en morgon i värsta snöstormen. Såg fett ut!! :D

Jag tvättar heller aldrig bilen i maskin, jag tycker det är dyrt och sen blir det inte så bra heller.

Handtvätt sliter nästan lika mycket det. Förutom att det brukar vara saltvatten i automattvättarna då.

Jag tycker personligen att det är helt ok att ha en Mustang som bruksbil om man nu har möjlighet. (Jag skulle gärna vilja byta ut våran vinterbil till en Mustang...)

Du har ju ett större utbud då det finns några Mustanger som använts som "bruksbilar" till salu, dvs inte helt "mint condition" och som gått lite längre än de "garagemustanger" som många av oss har. Priserna blir då riktigt låga i jämförelse med vad som begärs för "entusiastbilarna".

Att tänka på med en "vintermustang" är väl

Det är garanterat mer uppseendeväckande att köra en Mustang på vintern än på sommaren :-)

Vinterdäck, så smala som möjligt så kommer bilen gå hyffsat på vinterväglag eller så bra som en rwd bil nu kan gå i vinterväglag.

Rostskydd (som sagts tidigare så är bilen helt avsaknad av rostskydd vid leverans)

Lackkonservering, lacken på Mustangerna är riktigt känslig (framförallt motorhuven) så en lackförsegling kanske står emot vägsalt och vägsprut lite bättre än en obehandlad.

Stänkskydd fram och bak av samma anledning som ovan.

Markfrigången, bilen är ganska låg och fastnar lätt i snövallar etc

Svårparkerat, långa dörrar gör det svårt att komma i och ur vid fickparkering.

Daily driver, har du familj så är det bökigt att lasta i och ur barn från baksätet vilket kan bli en stressfaktor på morgonen utanför dagis/skola....

Andrahandsvärdet sjunker i förhållande till "entusiastbilarna", då det finns ett stort utbud av Mustanger till salu så väljer man nog inte en vinterkörd Musse det första man gör.

Så slutsatsen blir väl:

Köp en Mustang som bruksbil att slita på OCH en Mustang som som entusiastbil att vårda ömt :D:D

Lycka till!

Jag tycker personligen att det är helt ok att ha en Mustang som bruksbil om man nu har möjlighet. (Jag skulle gärna vilja byta ut våran vinterbil till en Mustang...)

Du har ju ett större utbud då det finns några Mustanger som använts som "bruksbilar" till salu, dvs inte helt "mint condition" och som gått lite längre än de "garagemustanger" som många av oss har. Priserna blir då riktigt låga i jämförelse med vad som begärs för "entusiastbilarna".

Att tänka på med en "vintermustang" är väl

Det är garanterat mer uppseendeväckande att köra en Mustang på vintern än på sommaren :-)

Vinterdäck, så smala som möjligt så kommer bilen gå hyffsat på vinterväglag eller så bra som en rwd bil nu kan gå i vinterväglag.

Rostskydd (som sagts tidigare så är bilen helt avsaknad av rostskydd vid leverans)

Lackkonservering, lacken på Mustangerna är riktigt känslig (framförallt motorhuven) så en lackförsegling kanske står emot vägsalt och vägsprut lite bättre än en obehandlad.

Stänkskydd fram och bak av samma anledning som ovan.

Markfrigången, bilen är ganska låg och fastnar lätt i snövallar etc

Svårparkerat, långa dörrar gör det svårt att komma i och ur vid fickparkering.

Daily driver, har du familj så är det bökigt att lasta i och ur barn från baksätet vilket kan bli en stressfaktor på morgonen utanför dagis/skola....

Andrahandsvärdet sjunker i förhållande till "entusiastbilarna", då det finns ett stort utbud av Mustanger till salu så väljer man nog inte en vinterkörd Musse det första man gör.

Så slutsatsen blir väl:

Köp en Mustang som bruksbil att slita på OCH en Mustang som som entusiastbil att vårda ömt :D:D

Lycka till!

Ja, jag tycker ju att Musse är betydligt "bruksigare" än många andra sportvagnar. Gott om plats är där med! :-)

Eftersom jag bor i Blekinge så är snö ett relativt okänt begrepp.

Priserna är ju även på de som är i mint cond relativt låga.

Jag ska kika på lite olika. :-)

Ska ha min 06 som brukis på sommarn, sen så står den i garage under vintern.

Man ska ju ha en gammal RWD bil under vintern som man kan slänga in i snövallar o liknande :--

Bilar är ju till för att användas :roll:

Själv kör jag en Mustang GT -05 året runt, funkar klockrent. Tips är bara dubbfria bra vinterdäck. Jag kör med 225 Bridgestone Blizzak Nordic och dom funkar klockrent. Bor i Norrland så här har vi hyfsat med snö =)

Men som tidigare postare skrivit så lackbehandla och underedsbehandla.

Sen är det alltid lika roligt och se alla blickar man får då man kör sin Musse på vintern. Men som sagt, vissa köper Volvo som bruksbil. Jag kör Musse.

Bilar är till för att köras.

kram

Respekt till dig som vill köra på vintern, skulle aldrig göra det själv. Likställer det med misshandel. Tänk att få åka omkring med smala vinterdäck på icke kromade fälgar...usch så smaklöst!

Håller inte med tidigare inlägg om att man inte ska rejsa med en cab. Fel...vill du göra det med stil åker du Knutstorp nedcabbat. ;)

  • 2 weeks later...
Klart som fan att man skall kunna åka året runt!

Backade just in i garaget med min manuella 05:a cab

Några minus kruttorr väg sommar sulor har åkt i 5 timmar med taket nere värmen är grym så det är inga problem om du inte skall åka fort.

Efter en grundlig tvätt på lyften i OK så blev det avställning iaf då jag skall dra till södern ett tag...

Anti spinn funkar ruggigt bra

Med taket uppe o uppvevade rutor så märker du inte att du åker cab förrän du är uppe i ca 130+ då börjar det höras brus men inget farligt det är ju flera skickt i cabben så kan du välja så köp en cabb det är dubbelt så mycke bil.

Manuell är att föredra tycker iaf jag har haft massor med olika bilar och vill man att det rör på sig så skall det vara manuell, vill du bara glida så köp dej en riktig cruser då på 6x2.10 meter de e inte så fel de me.

Ps kolla en annan tråd om aut på forumet.

Vet inte vad du har för Cab, men min drar det i över 50kmh, om jag inte använder min Windblocker.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...