EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
Hej alla, en liten fråga va är det för gänga på startmotorn stora + kabel har en 351 w 70a.tack
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har tydligen glappkontakt i viss elfunktioner. Det funkade som det ska och sen dog elen. Sen kom det tillbaks. Så gick det några gånger och nu är det heldött. Backljusen funkar inte. Lampan i växelväljaren funkar inte. Blinkers fram och bak funkar inte. Stereon funkar inte. Allt annat funkar men har inte provat fläkt och vindrutetorkare. Är det nån säkring som glappar i dosan eller jordfel nånstans? Jag vet inte.... men är det jordfel, var sitter jordkablarna? Har -67 med C4-låda.
-
- 13 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej alla Är det någon som vet ifall huvudstrålkastarna fram på en Mach 1 -72:a är utav samma modell som till Amazon mm? Mvh Esa
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon här som köpt en komplett elhärva till sitt efi projekt? Har en -67:a med denna motor och div elfel och koder... Har plockat ut härvan och det ser inget vidare ut... Hade tänkt ge upp efi:n ett tag och köra förgasare istället, men funderar även på att börja om från början och köpa denna: http://rjminjectiontech.com/ Någon som har erfarenhet av dessa eller liknande? Mvh Gustav
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har fått problem med tändningen. Det är en ganska ny MSD Billet med magnetisk trigger som verkar strula. Jag har bra gnista på alla cylindrar utom på 7ans cylinder som bara sporadiskt får en gnista då och då. Trots byte av tändkabel och tändstift så är det samma problem. Kan det vara den magnetiska givaren som redan är dålig? Lite konstigt att det bara är samma cylinder isåfall. Någon som har haft liknande problem och kan ge tips?
-
- 22 svar
- 3,3k visningar
-
-
På min bil är tändspolen placerad på motorn och där blir väldigt varmt. Den nya tändspolen som var original svart/gul höll i 1 timma sen var den död givetvis stod det (made in china). Tålde den inte varmen från motorn Den gamla fungerar perfekt, men ville ha original. kanske skulle reklamera den
-
- 22 svar
- 5,6k visningar
-
-
Vad kan rekommenderas för fabrikat gällande brytarlöst tändsystem? -Endast uppgradera med ignitor och behålla originalfördelaren -MSD komplett elektronisk fördelare -Pertronix elektroniska fördelare Andra alternativ och erfarenheter? Hall-givare eller finns annat bättre? (Pertronix kör med Hall-givare). Krävs andra tändkablar, tändstift, databoxar, tändspolar med flamethrower etc.. (vet knappt vad jag skriver om men tror att flamethrower innebär en fet ströminpuls med extrema explosioner i cylindrarna, å andra sidan anger Pertronix att deras, troligen prisvärda fördelare redan har flamethrower inbyggt så originaltändspolen är det enda som behövs, utred gärna så vi får bo…
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
hej jag är ny här och har köpt mig en mustang -66 för 4månader sen. nu undra jag hur man ställer in tändningen på den det sitter brytarlös och msd system. hur ska man gå tillväga ,ska den vara på tomgång eller? när man ställer in tändningen. är tacksam för svar. /micke
-
- 6 svar
- 6,2k visningar
-
-
Är det någon som varit med om detta Bilen gick inte så bra fick hyra en biltrailer och dra hem Mussen Tur att det var natt och ingen sågnått......tror jag.
-
- 15 svar
- 3,6k visningar
-
-
Sitter och letar efter ett elschema för -73. Försöker byta ut kablarna till strålkastarna... Knipsade av kablarna efter kontakten bakom knappen. Visar sig att det är lättare sagt än gjort blir inte klok på kopplingarna. Kanske enklare att köpa en ny kabelhärva och byta alla kablar på en gång? Någon med ett elschema? Får man samtliga kablar vid köp av en härva? Pris?
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tänkte uppgradera till brytarlöst. Hade först tänkt mig Pertronix Ignitor 2 till min original fördelare men eftersom min fördelare är kass tänkte jag köpa en helt ny. Detta är en djungel och jag fattar inte vilka som jag kan använda som dom är och vilka man måste ha ytterligare en tändmodul (box) till. Har kollat på bl.a dessa. Snälla, har ni något tips. Mvh. Mats http://www.performancedistributors.com/ ... aspark.htm http://www.performancedistributors.com/forddui.htm http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
-
- 8 svar
- 3,9k visningar
-
-
Har haft strul med elen ett tag nu.... märkte i går att batteriet kokar! jag har ett bytt laddningsrelä och en ny generator ! har en laddning som ligger konstant på 14.3.-14.4 jordkabeln till generatorn blir jäkligtvarm! verkar som det går bakström i kablarna! Lysena lyser svagt även fast lysena är avstängda! Tar jag bort jorden från generatorn så slocknar lysena! Tycker att detta är jäkligt skumt!
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Monterade Ignitor II nu i helgen. Mätade för skojs skull volten i kabeln från tändningslåset till spolen 12,5 V !!! Har kört med brytare i 4 år utan problem. Hade för mig att det skulle vara ca 6-8 V när man kör med brytare. Vet inte om det gjorde så stor skillnad på motorns gång då den inte gått mer än ca 2 timmar.
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
Håller på att installera brytarlös tändning och tändspole från Pertronix. På monteringsanvisningen står det att resistorn skall avlägsnas vid montering av högeffekttändspole. Den lär ju sitta på en rosa kabel under instrumentbrädan. Bilen är en -64½. Jag har ett elschema från en -66:a. Är det rätt schema ? På schemat visas den rosa kabeln. Mellan tändningslås och den rosa kabeln, samt mellan rosa kabeln och tändspolen, så är kabeln röd/grön. Det är ju så förb-nat trångt så man kan ju inte komma åt att hitta den rosa kabeln. Finns det något bra sätt att komma åt tändningslåset, så att man kan koppla förbi resistorn ?. Finns den på -64½ ? Om resistorn inte avlägsnas, vad hä…
-
- 14 svar
- 4,8k visningar
-
-
Med mitt stora ego och jag-kan-själv-mentalitet har jag nu påbörjat ett arbete som jag inte vet om jag kan slutföra... Har ryckt ut varenda kontakt och råkade i min iver knippsa av kablarna bakom lampspaken. Har tillbringat gela dagen fram tills nu med att granska ett elschema, men det var inte det lättaste. Kan jag återanvända befintliga kontakter? Hur får jag loss rundstift? Våld...? Sen är det en miljard olika färger på kablarna, hur får man tag på dessa. Eller är det enda alternativet att byta till andra och göra anteckningar om färgval? All hjälp mottages tacksamt.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
undra ifall någon kan förklar vilken säkring som går till vad? Sitter 5 glassäkringar men vet inte vart dom går till!
-
- 10 svar
- 3,3k visningar
-
-
Båda halvljusen har slutat funka för mig Helljus funkar och bakljusen lyser samt parkeringsljusen! Kan det va fotomkopplaren som har kastat in handuken? Rev ner kabelstammen och fann att den svart-röda kabeln va av på 5 ställen På 2 ställen så stack det ut 2 stumpar med koppar tråd ! Vart går den igentligen?
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har ett problem med min 351W. Av någon märklig anledning bara dör motorn vid olika tillfällen. Jag kan köra normalt med mjuka gaspådrag, och även hårt med lite buskörning. Båda med samma resultat. Utan förvarning så bara dör motorn. Vissa gånger när man tror sig ha hittat ett mönster och man tror att den självklart kommer dö, så går den klockrent. Den varken hostar eller misständer innan. Bara tvärdör. Direkt efter stopp så är det inga problem och starta igen. Den går igång direkt och går perfekt på tomgång. Någon som tror sig veta. /Anders Mustang Mach 1 -70
-
- 9 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hade ur och dubbelkollade gapet på stiften igår. Det underliga var hur stiften såg ut. Stift 1-3 var mörkt gyllenbruna Stift 4 var jätteljust (Konstigt att bara 1 stift går snålt? Stift 5-7 var mörkt gyllenbruna Stift 8 var en smaskig beläggning på & massa gött gojs i stiftet... Härligt, en ventil som inte beter sig som den ska tänker jag.. Eller? Sen är stiften oljiga. Inte inuti utan precis utanför. Läckande ventilkåpor? Kan tillägga att stiften kanske gått 30-40 mil sammanlagt.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Låter som rubriken... den startar inte alltid. Det klickar från startreläet vissa gånger men startar som vanligt annars. Har knackat på reläet när problemet upptäcktes första gången men felet är kvar liksom. Det går att stänga av motorn med nyckeln så det kan inte vara reläet eller vad tror ni? (reläet köptes 2 år sen) Troligen dålig jord, batteriavskiljaren eller nåt. Kanske spaken var inte i p-läge ordentligt för kunna starta vilket det är viktigt för startspärren. Nyligen hade jag loss kablarna från batteriet och när jag skulle sätta tillbaks dem, råkade jag vika batteriavskiljaren så jag vek tillbaka den. Efter ha lusläst samtliga inlägg om startrelä, startproblem etc…
-
- 10 svar
- 2,4k visningar
-
-
Igår på stinsen träffen kom det ett litet sommarrengn jag rusar ut och cabbar upp och kör upp bakrutorna, men när jag trycker på knapparna för framrutorna händer inget, inte med knapparna på förardörren och inte med knappen på pass,dörren. Kollar säkringarna när jag kommer hem, alla är hela både inne i kupen och i maskinrummet. Det ända jag gjort i bilen är att jag kopplat ur innerbackspegelen då den lördags på väg till Norrtälje lossnade ifrån rutan. All hjälp och tipps motages med tacksamhet. Fan, ska ju åka på semester om en vecka i Mustangen då måste man ju kunna hissa upp rutorna. Tack på förhand. MVH lasse.
-
- 16 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag har lite problem med min Mustang -67. Det är så att när bilen står en längre tid (ex när den står över natten) så är det något som drar ur strömmen ur batteriet. När man åkt runt för att ladda upp batteriet så är det fortfarande inte tillräckligt med kräm för att få igång den (det räcker med att man låter den vara avstängd i 5 min). Mätte spänningen som gick ut från generatorn och den låg på 13,8 V och ändå är det som att batteriet inte laddas. Någon som har någon lösning eller tips om detta? Tacksam för svar.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan, har en -66 vars eldragning verkar vara gjort av någon som inte vetat vad han syslat med, kablar är skarvade med andra i olika färger och under instrumentpanelen har hela härvan smält ihop till ett stycke etc. Funderade på att köpa färdiga kabelhävor och undrar om nån har någon erfarenhet av Painless Wiring eller ska man gå på orginal kablar typ som dessa. Båda sorterna verkar ha sina för och nackdelar, nån som har erfarenhet av att byta dessa och kan ge lite tips? Tackar på förhand.
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Tar upp den här gammla tråden jag undrar hur bra det funkar med en spänningregulator från conrads misstänker att min orginal pajat får inga utslag på varken bensin eller tempmätaren på min 66a utom när jag jordar dom då går dom upp i topp tycker det verkar långsökt att bägge givarna har pajat oljetrycket mätaren går upp till hälften och där står den sedan ingen ändring vid varmare motor. Hälsningar Christer
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Håller på byta min strömfördelare han är varit med från när bilen föddes. Säkert renoverat minst en gång .Frågan är vad måste tänka före köpet . Vad är fördelarna med sån fördelare. ( priset kan inte vara fördel) Har 351C 2v 1973 mach1, vill glida lungt. Kommer det massa jobb runt omgring. Tänd spolar m.m.
-
- 2 svar
- 2,1k visningar
-