Jump to content

Topplista

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2024-06-05 i Inlägg

  1. Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på framsidan nu. 4. Påfyllning av kylarvätska. 5. Oljebyte med filter. 6. Nya tändstift och montera tändkablar. 7. På med Hipo-grenrören och H-pipa. Så det är lite kvar, men under veckan som kommer blir det nog uppstart. Och då får man hålla några tummar för att det är tätt. Sen blir det inpassning av skärmar, byte av en fönsterhiss och hjulinställning.
  2. om någon kanske vill se ett av mina mitt före bygge denna bil lever numera i tyskland detta är faktisk en bil jag ängrar att jag sålde en capri mk1 perana tribute med 8.8 bakaxel, tremex låda o 5.0 v8 ford motor, drivlinan tagit ur en foxbody 11 tum fälgar fram 13 tum bak. 15 tum bbs rs splitfälgar michelin semi slicks
  3. Blev ju rätt perfekt tycker jag med hjulen. Finns plats att fjädra ner också. Som sagt, förvänta er inte för mycket av lacken. Det är utfört av en långhårig dåre bland mygg, knott, löv, vind, damm och annat fanskap. 😉 Fy faaaaaan va tråkigt det är att maskera och göra underarbete. Jag funderade på en stor kolfibervinge, men det passar dåligt på en sån här bil. Då kom jag på att BMW M3 E30 EVO hade en ball vinge med en extra vingflärp på. Så jag köpte en sån vingflärp och byggde om originalvingen. Vad tycker ni om detta? Jag tycker det blev 80:tals stenhårt. 🙂 Men det är ju inte klart ännu på bilderna, så det får väl märkas när allt sitter ihop sen. Fortfarande en hel del kvar, men jag gillar stuket på vingen.
  4. Hej, Nu är den äntligen "klar". Var ute på Big power meet idag och fick lite härlig feedback också så känns extra kul. Sista som kom på plats var mittkonsolen som och växelspakensknoppen. Allt egentillverkat. Mittkonsolen var Superkul del av projektet där man fick jobba i en rad olika material. Basen är gjord i trä, lite dolda 3Dprintade delar, aluminium, rostfritt, gjuten epoxy, konstläder osv. Det öppna främre facket har dold trådlös laddning, mittfacket döljer uttag å voltmätare å sen uttag för ev. Laddning i baksätet. Som en uppdatering på denna länk om ni vill se lite förebilder. Hojta om ni är intresserade av fler bilder eller om vi ses ute på nån träff så kom fram. Ska försöka komma iväg på de mesta kring Stockholmsområdet resten av sommaren iallafall. 😀
  5. Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning. Däremot har någon tidigare pillat i fördelaren då en låsbricka saknades för vaccumklockan. Satte dit en ny vaccuumslang, kontrollmätte brytarna och startade bilen provade 10 graders förtändning och det blev lite för mycket över 3000 varv gick ner på 6 grader och nu inga missar. Justerade luftskruvarna tills tomgången blev jämn och fin. Ligger på ca 650 varv. Kontrollerade vaccuum igen och det ligger stabilt på 18 hg som det ska. Provtur i nästan trettio grader. Först lugn körning och sedan plågade jag bilen riktigt med fullgas acceleration och jämnhög fart. Den drar riktigt fint upp till 150 km/h, sen kunde jag inte dra på mer det tog slut på väg. Ingen misständning idag! Passade på att testa mina oassisterade bromsar och de nyper riktigt bra, och bilen bromsar duktigt och rakt. Och bilen verkar gilla 3:55 i utväxling. Men jag kommer att behöva en ny orginalfördelare vad det lider och en skojig varvräknare Men nu verkar det som det lirar. Ska testa lite mer imorgon efter jag har tankat. Och ett mycket stort tack till er alla som kommit med förslag, det har känts bra.
  6. Gick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna. Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning 20250529_150115.mp4
  7. 2 points
  8. Hej, många av oss använder säkert en del Mustang- och Fordrelaterade grupper på Facebook. Tyvärr börjar den plattformen kantra lite, med alla skojare som ska kränga prylar. Den här vändan har jag fått svar från tio skurkar som har allt och det var nog sista gången jag lägger på de grupperna. Nu har vi ett forum som kanske vore den bästa plattformen för köp och sälj, men jag saknar att kunna svara på en annons. Jag åker ju VW också och i den världen har vi Boxerville som är en utmärkt plats för köp och sälj när det gäller VW-relaterade prylar, utan att det blir en massa galenskaper. Så det vore ju fint att få till det här också.
  9. inatt har sally sovit ute pallar inte skruva på o av hjulen hela tiden skärmerna slipade o spacklade än en gång. det var inte så mycket på höger skärm men vänster var det en dal vid skarven mellan breddare o skärmen. på höger skärm har jag fått små små hål i spacklen, som nål stick. inte överallt men på ca 5 x 10 cm, jag ska slipa bort detta vete fan va det är, jag var jätte noga med silikon remover´n ska prova skruva ner lite på lufttrycket kör med 2 bar ska prova med 1,5 istället nu ska detta slipas sen är jag nöjd med bakskärmarna lägger nock en tunn slipgrund bara för att skydda fram till bilen ska lackas bara det ville slutta blåsa så jävligt, annars får jag hänga upp pressening i verkstan
  10. tackar o bugar vänstra sida börjar ta sej färdig svetsat, mirakel vann, zinkspray, spacklad o tectylat breddaren sitter nu vart den ska. den ska skruvas mer nu behöver jag limma den, men klurar på va jag ska använda för lim dom andra jag har byggt har jag plåt breddad så inget lim någon som har förslag. goggler man får man fram allt från tuggummi till kaross lim så fort jag har ett lim kan jag göra vänstra sidan klar
  11. Vi i klubben får väl bli bättre på att marknadsföra forumet. Som det är nu finns ingen forumansvarig utan det har trillat på mig som webmaster. Tycker det är bra att frågan väcks, ska lägga in en blänkare på hemsidan samt ta upp frågan på planeringsmötet för klubben som är nästa helg i samband med årsmötet.
  12. Ska i ärlighetens namn erkänna att det forum jag var med och startade upp för STCS lider av samma symptom. Från att ha varit galet aktivt till en nu mycket sansad nivå. FB-gruppen jag drog igång har dock 50k+ medlemmar. 🫣 Det har mao inget med föreningen eller skötsel av forum att göra. Hittat ett amerikanskt forum som är bra, men det e ju alltid trevligare att hålla det internationellt. Funderar i vart fall på att gå med i klubben igen och väntar på svar för att få tillbaka mitt gamla medlemsnummer. 🙂
  13. Du får nog precisera vad du är intresserad av, gissar att det finns en uppsjö av Gen 1 grupper på fb men dom följer inte jag. Däremot följer jag ett antal, f.a Amerikanska som kör bana och tävlar med Gen 5 & 6, samt ett antal S197 av olika kvalitet och flera Modular 3V motor trådar. Skulle tro att det finns strikt original matching numbers och alla taggar å dekaler nyprintade renoveringstrådar samt diverse lite friare gen 1 grupper och ett antal motor grupper, renoveringsgrupper och trimnings grupper för 289/302 m.m. Sen finns ju sannolikt det du söker redan diskuterat, dissikerat och problemlöst någonstans här på forumet. Du måste bara engagera dig lite och söka, inte slänga ut en fråga bara och tro att andra ska söka åt dig och servera på silverfat 😃
  14. Sådär! Allt bortplockat och det nya framdukat. Det enda som kommer att återanvändas är spindlarna och krängningshämmaren. Sen kunde jag inte låta bli att polera lite på fästena för krängningshämmaren och även om det inte syns, så skänker det en inre tillfredsställelse.
  15. för att få ihop ungefär vilka fälg bredder o et jag vil ha, har jag fått köpa 2 olika fälg fabrikat. o dom har ju självklart inte samma färg 🥴 org american racing är grå barzetta är mera blå/grå ok va göra 🤔 jo varför inte sno lite från en ford gt40 o så fick det bli framfälgarna är klara, det en jävla massa att maskera när man ska lacka fälgar klara o avmaskerade 😍 nu det bara fortsätta med bak fälgarna
  16. Du gillar modellen och färgen, väldigt viktigt. Känns det rätt köp Har du råd, tänk dig in i plånkan när du skrivit på och föreställ dig hur det känns om sex månader, känns det bra bra, köp. Sparka lite på däcken, bra stuns, köp. Njut. 🙂
  17. nu det snart jul, då får man ha glögg o pepparkakor med sej i verkstan 🧑‍🎄 nu är jag nöjd med sänkningen, ska bara valsa skärmkanterna med det blev lite kapning av fram fjädern, det var redan en 1" sänknings fjäder hoppas det fungerar, annars köper jag coil over så nu fortsätter jag med nascar avgaset 😎
  18. När gav du din styrväxel lite kärlek? Kanske är det dags att fylla den med lite smörja. Ett lagom pyssel en stund på eftermiddagen. http://www.stangerssite.com/lubrication.html
  19. då var det färdig spacklad o slipad för denna gång nu ska den få en runda sånt här rostskydd imorn när den har torkat ska jag prov montera den. hoppas den passar, o sen lämnar jag detta projekt tills lackeringen börjar. då ska den sprutspacklas osv undrar om vp parts ska ha black friday iår,jag har frågat men fick inget svar om inte får jag nock beställa hos summit racing
  20. Hämtade en -72 Mustang cab i onsdags utanför Eksjö. Jätteroligt då jag hade en -66-a 1971 och den satte sina spår. Nu är jag tillbaka i rätt stol känns det som. Tyvärr gick inte bilen så bra när vi åkte hem och har väl hittat ett par grejor som är fixat men jag är inte riktigt nöjd ännu, bilen känns lite orkeslös på tomgång när jag lägger i R eller driven så kan den dö. Jag får kolla runt här här finns ju alla ni som gjort det förut och generöst delar med er, det uppskattas mycket. Önskar er alla en skön bilsommar o kanske vi ses där ute. Kör snyggt.
  21. 2 points
    Här kommer resultatet på problemet: Batteriet flyttat till motorrum, startrelä bytt,de gamla kabelskorna som satt på startmotor samt startrelä är korrekt pressade med riktig presstång! Jorden återmonterad där den skall ,också den med nypressad kabelsko! så när jag nu startar så snurrar startmotor igång riktigt bra,om jag stänger av den o startar igen så startar den snällt!
  22. Historien börjar den 27/7 1966 när A66649 rullar ut från Ostermans bil på Vanadisvägen 2-4 i Stockholm. Femtioett år senare har den hamnat i Uppsala. Egentligen skulle det varit mina föräldrars 1965 Honey Gold Coupe' som skulle fått komma hem igen, men det är en annan historia och en framtida möjlighet. Bilen är en A-kodad, med C4, vanlig enkel standardinredning, Rally-Pac och konsol. Skicket är inte perfekt, men gott bruksskick, med lite rost i dörrarna och på en bakskärm. Jag har några tankar kring vad detta ska bli för bil. Men jag kommer använda denna sommar till att tänka igenom målbilden och vägen dit. Jag kommer att ha samma inställning att försöka bara använda sådant som ligger i närheten av 1966. Givetvis blir det säkert Det kommer inte att bli någon nerplockning i molekyler, utan enbart reparationer längs vägen. Den kommer att vara en bruksbil som ska användas! Efter den alldeles nyss gjorda renoveringen av växellådan växlar bilen smidigt utan slirande och tveksamheter och fungerande kick-down. Ett väl genomfört arbete. Nu får vi hoppas att det flyter på några år. Och apropå högt motorvarv i landsvägsfart, ja så var det 1966. Den kommer att behålla automatlådan. Närmast på tur är att uppgradera till en Edelbrock 1404 med manuell choke byta till silverlackade 14x6 Magnumfälgar med 205/70-14 med svart sida riva ur den moderna stereon och sätta dit en Z-kodad Blaupunkt Frankfurt och ta bort kickpanelerna med en massa moderna högtalare hitta rätt rattar till radion in med en Moto-Lita eller en deluxeratt göra en moderat sänkning fram och bak. Bilen ska vara vågrät. Sedan är det att ordna plåtarbetena, lackera allt utom taket, för där ska ett svart vinyltak hamna, samt byta framruta. Kommer att låta tillverka listen som ska klämma åt vinyltaket Jag kommer att försöka uppdatera under resan, t ex imorgon när de nylackade fälgarna har fått nya däck och blir monterade. Allt gott Christer
  23. 1 point
    är det inte denna lilla skruven sitter grillen stumt ? om den rör sig ändras ju bilden på ljuset också
  24. plötsligt händer det, skärmbredderna är hittade o levererade passar kanske inte jätte bra 😄 det finns inte breddare till fram i denna serien i sverige, då blir det handla i usa o det går inte med dom fraktpriser så det fick bli 2 bak breddare o lite vinkelslip o jävla anama efter att ha kapat lite i dom, blev det straks bättre det ska karvas en del i fram skärmarna med nu nu börjar det närma sej, det fortfarande lite trim jobb kvar innan dom är klara men innan jag börjar karva i skärmarna, tänkte jag lägga en förstärkning. det blir inte så mycket kvar av hjulhuset nu ska vi svetsa.. nähä gasen är slut. får hämta imorn. så kan jag passa på köpa nybakade bullar oxå 🥐
  25. Nybliven ägare till en Mustang GT/CS (vet inte så mycket vad som skiljer den mot den vanliga GT'n). Jag har alltid drömt om att äga en Mustang, förvisso gäller väl drömmen egentligen en -67:a eftersom det är året då jag föddes. Det vore lite coolt att ha en bil i samma ålder som en själv. Tyvärr är inte den ekonomiska räckvidden tillräcklig, så just nu nöjer jag mig med denna från 2007. 40 år yngre... Jag har varit medlem här på forumet längre än så, men har inte varit aktiv eftersom jag inte haft någon bil att tjöta om :) Bor i Vallentuna, norr om Stockholm, och kommer väl mysa runt på småvägarna upp mot Norrtälje i första hand. Kanske glida in på nån träff nu när man faktiskt har en bil som passar in. Jag kommer säkert ställa massor med frågor i forumet eftersom bilen jag har köpt har en del saker som behöver rättas till. Den är ju nära på tjugo år gammal, och på en del ställen märks det. Ha det gott! Mvh Bigs (Lasse)
  26. 1 point
    Kollar alltid runt varje år betalar just nu 278krmånaden på aktsam 2006 GT
  27. ställde det gammla hjulet sidan om det nya, det ger lite bättre uppfattning om hur mycket breddare den blir det ju nästan dubb så bredd nu fick jag sprutat på lite slipgrund, så nu det bara börja slipa o spackla igen. men det får värre nock för idag, innan grannarna kommer o slår ihjäl mej för all jävla oljud 😁 så imorgon fortsätter spackel o slip helvete breddningen syns bättre med färg på
  28. ja som jag alltid har sagt, det bättre att hålla sej till gen 1. det blir alldrig bra med kopior 🤣😂🥳
  29. Ett mycket intressant bygge,
  30. Bäst att inte visa frugan hur man kan pyssla ihop sin GTD Då blir det en rosa 😂
  31. Nu finns ett tillfälle att få köra din Mustang på bana tillsammans med andra Mustangvänner! På privat initiativ är hela Färila Raceway, Fönebasen, utanför Ljusdal, bokad helgen 14–15 juni, för de som vill deltaga! Banan ligger cirka 25 km (30 minuter) väster om Ljusdal, 35 mil norr om Stockholm. Mer information om anläggningen finner du om du söker efter Fönebasen på Facebook. Det finns plats för uppemot 20 bilar under helgen, med körning under både lördagen och söndagen, utan begränsningar, efter eget önskemål och nivå. Konbana, toppfart eller andra moment, allt är möjligt! Vi disponerar den gamla startbanan som mäter 2100 meter och med en bredd på 25 meter, en separat driftingdel, komplett verkstad, samlingssal och kök. Det finns även en lastbil för den som vill prova, med 1000 hästkrafter och ett vridmoment på hela 2600 Nm. Vi kan även låna en Volvo utan ABS och testa på en kurvig grusbana… Finns ett fortfarande ett fåtal antal platser lediga, så skynda dig att boka. Lite säkerhetsdetaljer; hjälm för både förare och eventuell passagerare är obligatoriskt. En bilsporthjälm eller MC/moped-hjälm, både öppen och integralhjälm är OK. Heltäckande klädsel av bomull, tillexempel vanliga jeans och långärmad tröja. Vi kommer att ha en gemensam säkerhetsgenomgång på plats innan vi påbörjar körningarna. Inga person- eller bilförsäkringar ingår. Hör gärna med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid bankörning. Vi bor med halvpension (frukost och middag), på Järvsöbaden och på JBP Hotell (4min promenad), med gemensam middag på Järvsöbaden. Dubbelrum kostar 2460 kronor per natt med halvpension. Enkelrum kostar 1230 kronor per natt med halvpension. Det finns även en fin SPA-anläggning på Järvsöbaden. https://www.jarvsobaden.se/ Frågor om evenemanget besvaras av Peter Sunmark på telefon 076-8006935, eller via mail peter.sunmark@telia.com. För att boka din plats (först till kvarn gäller!), kontakta Leif Holmqvist på telefon 070-7230829, eller via mail l.holmqvist@telia.com Passa på att ta tillfället i akt att köra på bana med likasinnade under en trevlig helg i Hälsingland. Observera att detta evenemang inte är ett evenemang ordnat av Classic Mustang Club Sweden utan är ett privat initiativ.
  32. Mussen har lite dålig camberkompensation ( blir bättre med shelbysänkningen ) och det är något man får ta med i beräkningarna när man gör hjulinställning. Just nu kör jag med 3.2° negativ camber och den kommer jag att öka, 6° caster och 0 Toe. Viktigt att toe är 0 när du kör, annars sliter du däck på innerkanterna. Har du tagit bort allt flexande gummi på reaktionsstaget och undre bärarmen kan du ställa 0 i toe statiskt. Camberkompensationen är lite av en utmaning, med tillräckligt mycket statisk camber och tillräckligt hårda fjädrar/krängningshämmare blir det bättre. På den här bilden från Falkenbergsbanan ser du hur mitt ytterhjul trots 3.2° camber nästan ser ut att gå mot positiv camber på grund av krängningen och den klena camberkompensationen.
  33. Välkommen, .......men såna här inlägg kräver en bild på Mussen 😉
  34. @mustangmike, nämen det låter lite förenklat. Det jag såg med mina egna ögon 1997/98 när jag bodde i Metro-Detroit (äsch....) det var väldigt många begagnade US-bilar i otroligt dåligt skick även efter färre än 10 år. Må så vara att plåten var lite tjockare under en viss tid, med tjockleken gör ingen skillnad. Då vet rosten bara vart den ska. Däremot har en lång livstid aldrig spelat nån roll i USA. Senast med 3 år säljs den nya bilen vidare och med 5 års åldern, när tredje ägaren tar över, då pratar vi om folk som ofta inte har rad med underhållskostnader. Med 10 år är en bil sliten och så går den till nån fattig som kör den så länge den rent mekaniskt funkar. Så var det och är det i USA. Värdet sjunker fortare än här. Och än idag finns det många counties eller delstater utan besiktningsplikt. Då upptäcks inte så många svåra rostskador, lätt att tycka att bilarna har eller hade en bättre kvalitet. Men så är inte fallet. Det som orsakade den stora rostkatastrofen i Europa under 70talet, jo, det var en ohälsosamt blandning av dålig korrosionsskydd, ett tilltagande antal bilägare utan kunskap, otroligt dålig plåt med föroreningar inom legeringen (koppar, svavel...) och sen har vissa tillverkare försökt att minska vikten genom att designa och beräkna karosseriet med CAD för att kunna minska plåt-tjockleken tills man nådde en gräns. Det stämmer alltså, det du skrev, men det var bara en del-orsak. Och då fanns det bilmodeller som inte ens klarade den första besiktningen efter 3 år (så är det i Tyskland) - Golf Mk1 till exempel. Fast som sagt, nån nämnvärd korrosionsskydd fanns inte i USA heller. Bara ingen brydde sig, och det var ju inte så kritiskt så länge chassin höll 🙂
  35. 1 point
  36. Vi bytte från Cab till Coupe igen Skulle vi göra om så skulle de bli en cab Finns inget underbarare att åka ner cabbat en varm sommardag Buller är minimal skillnad med taket uppe Om du köper cab se till att det är med en vindavisare / Windblocker, ett måste! Känn efter att lådan växlar som den ska, finns bulletin på detta från Ford. Ska inte hugga i växlarna vid körning samt den skall hitta växlarna direkt (mest märkbart på 2018-2019) Ford tar ej detta på garanati i Europa fast de ska det, gäller inte här är deras kommentar 🤬 Så vi bytte bil istället till en 2024:a Coupe
  37. jag kommer bygga efter teorin.. går det inte fort nock trimma mer 🤣🥳
  38. ja så var lugnet slut sally tjater som fan på en brazilian but lift 🥴 så det ska hon få. jag har jagat jorden runt 2 gångar efter sån här spoiler till 66an till 67-68 hänger dom på träden men till slut hittade jag en i el paso texas usa som har dessa den var inte så dyr, men FRAKTEN oja oja dom är sjuka i huvedet dom som sätter frakt priser runt 5000 kr i frakt jag hade ju förväntat mej att dom hade gjutit in bultar att fästa den med, men som vanligt får man ett halvfabrikat av jänkarna. så det får jag ta tag i, men det alldeles för kallt att hålla på o plasta nu. köpte nya bakdäck oxå. nu tänkar nock någon...hmmm är inte dom lite bredda för att passa en 66a 😎 uppföljning kommer dom närmaste månaderna när nya grejor triller in 🥳
  39. här står sally halv naken med sin lillebror ute i solen dom skulle byta plats så lillebror kom upp på lyften. alltid lika spännande att köra automat utan bromsar, varje liten droppa broms vätska hade lämnat skeppet. o kladdat ner hjulet rejält, så det blev en tvätt alla lösa delar, tar en jä--- plats nascar avgaset blev enlig mej jäkligt kaxigt, o jag som tänkte sätta cut outs på den det behövs min själ inte, hur gotigt ljud som helst nu gör jag inte så mycket mer innan våren så jag kan stå ute o slipa, vill inte damma ner allt i verkstan. o inte plocka ner mer heller, för då glömmer jag bara hur det satt ihop 🙂 så sov gott min vän, så syns vi om 3-4 md
  40. Det var ju lite kul att få lite uppskattning.
  41. Den har ju svarta stålfälgar idag och som det var på sextiotalets Mustanger, så steget är ju inte så långt. Alternativet Dark Argent kommer nog att krocka färgmässigt med taket
  42. Förgasaren kanske behöver en service. Ser inte ut att gå fett, tvärtom kan vara en död tillskotts ventil (powervalve t.e.x . ihoptorkat acpumps membran. Skulle kanske behöva en ultraljuds tvätt. Efter service är det lättare att justera tomgångs blandningen och tomgång hastighet m.m
  43. Vilar lite efter veckans starroperation på ena ögat och nästa vecka blir det andra ögat, så missade gårdagen körning på Arlanda Testtrack, vilket känns lite surt. Men det blir fler tillfällen. Ägnar tiden istället åt att leta gamla American Racing Torq Thrust, från 60-talet eller det begynnande 70-talet och med raka och spetsiga ekrar. Lite nördigt, men det får det väl vara. Men det verkar knepigt. Har skickat en fråga till en amerikansk sajt som har två 7x14. Tyvärr hade de inte några 14x6, 15x7 eller 15x6. Med lite tur så kan det bli affär. Fast det vore enklast om det fanns några gamla hjul hemmavid eller i någon del av vårt land. Till Chevrolet verkar det vara enklare. Om allt går som det ska nästa vecka borde jag kunna ut och åka lite. Om några veckor kan jag riva av framfjädring, länkarmar, mm och uppgradera med det som ligger framlagt på bänken i garaget. Ser fram emot det. Och det är ju rätt mycket sommar kvar.
  44. Det ska inte vara lätt! Fick rätt spacer, 2,25", men bultarna var till 3,20", dvs samma spacer som jag har. Och fästena till fläktkåpan var till 2 raders istället för treraders. Missöde hos butiken, blev i alla fall krediterad för detta. Bultarna hittade jag nya i Uppsala, men fläktkåpan får vänta tills jag får hem fästen från Virginia Classic Mustangs med lite annat godis. Men nu är allt klart med kylarbytet. Så var det dags att fylla på kylarvätska. Givetvis med en klassisk kanna. Glömde naturligtvis nycklarna hemma, så det blev ingen uppstart. Kylarvätskan som jag tömde ut var klar och fin utan en massa avlagringar och klägg.
  45. Hittade dock inte att jag var med här. Så 20 år för sent då... Har varit betalande medlem i klubben några omgångar, vart på träffar osv men det föll mig inte direkt i smaken, tror ingen saknar mig heller. 😇 Efter en tids dvala är dock Mustangen på vägarna igen. (Jo, samma shitbox nu som då) 🙂 Ford Mustang HT -67. Nu med 349cui stroker men fortfarande C4 låda. Den gamla garagelacken är kvar med men en hel massa högtalare har tillkommit. 🤪
  46. 1 point
    Brytarlöst är en missuppfattning att det löser problemet men det är ju helt tvärtom särskilt när man kör original. Bra injusterade brytare är det tryggaste du kan ha och strular det är det bara pilla/fila lite så kommer man alltid igång….Supertryggt veta att man kan göra något och man kan ju ha lite extra reservdelar i handskfacket. Är tändningen ostadig så är det oftast inte brytarnas fel utan annat. Brytarlöst kanonbekvämt om det är pålitligt och på trimmade maskiner det är det inget snack om!….. Exemplet med Pertronix är bland det sämre ihop med HEI fördelare som är ännu värre enligt min egen åsikt…..Ett litet överslag sedan sitter du där med skägget i brevlådan och brunnen krets..😅 Betänk att du har en gammal sliten fördelare…..Sätta dit en Pertronix modul på en 50år gammal fördelare är oftast som att sätta dit ett plåster på ett öppet sår som egentligen bör sys. Även om de tål mer glapp så är ju ändå isåfall fördelaren på fallrepet..I min värld ska allt vara inom tolerans. Du kan förvisso köpa en ny komplett Pertronix fördelare men min erfarenhet är att man inom ett halvår måste byta både lock, rotor för det är så dålig kvalitet….Been there! Vanliga original brytare av kvalitet på en veteranbil som rullar ett par 100 mil är bättre bara fördelaren är okej rent mekaniskt .☝🏻 Jag har kört brytarlöst i olika former sedan 20år och tryggast förutom brytarlöst Ford är MSD och Edelbrock Max fire som båda kommer direkt från Fords utveckling. Max fire har komponenter som 1000.000 Fordar med TFI har så prylarna är superbeprövade ! MSD prylar kommer direkt från 70-talets Ford Duraspark brytarlöst som du kan släppa en atombomb på och den tuffar vidare.💪🏻 Mycket annat brytarlöst kommer direkt från TEMU Kina hyllorna och utvecklats/testats i miniatyr jämfört med Ford så jag avskyr allt sådant men det är jag det! Det kommer alltid någon som sedan säger ”min Pertronix eller HEI funkar klockrent i alla år”……Ja men så är det oftast!……Eller kanske! Tror du det är nått bus med fördelaren efter du kollat alla tips ovan så är mitt råd att rycka ur fördelaren och antingen köpa ny likadan eller bara gå igenom den vilket är lätt för den som vill….Jag gillar David på Hagertys videos för han just går igenom alla små knep och det som är viktigt…..Kul bara att titta! OBS en annan orsak till tvekande tändning är en slapp kamkedja! Förgasar flottörer och nål till den också en orsak till tvekan. Kan vara sjukt svårt hitta rätt diagnos om man inte riktigt vet var man ska börja så bara checka av en sak i taget.
  47. Hej på er! Är ny ägare sedan i mitten av mars till min första Musse, en 1965 Mustang HT, 289 2V automat som importerades 2008 från USA. Drivlinan byttes ut i USA från original L6 tlll den befintliga V8:an. Färgen är Springtime yellow. Jag håller till i nordöstra Skåne. Har så länge jag kan minnas alltid drömt om att äga en Mustang fast primärt en Fastback 67-68:a men hellre äga en Mustang än ingen... Mycket nytt att lära sig jämfört med en modern bil.
  48. Hej. Allt skall göras från undersidan, segmentet skall centreras, det är inte ovanligt att just detta händer efter att antal års lit i spaken. Det du gör är att hissa upp bilen, ställ in pallbockar som säkerhet, så att du kan ligga under och skruva, allternativ är givetvis att ha bilen på en lyft. Armarna som sitter under spaken är förbundna med länkar eller stag som kommer från lådan, varge stag har en (två) uppgifter. Ett stag sköter växlingslägen 1-2 nästa sköter 3-4 och slutligen ett ensammet stag för bakväxel. Lossa stagen på armarna från växelspakens segment, tag inte den muttrar o brickor, lossa bara så att du kan flytta segmentfingrar framåt bakåt. Ställ växelspaken i friläge, lossa muttrar så att du kan justera länkar, vicka på utgående axel från lådan för varje växel så att du hittar mitten även här friläge alltså. Nu tar vi en titt på segmentet igen under spaken, här finns ett hål borrat genom alla segmentfingrar och det är i det här hålet du gör centrering. Använd en borr som har 6mm använd bara delen på borren som är avsedd att sätta fast i borrmanskin, alltså bryt borren då den annars är för lång för att få plats att sticka genom segmentfingrarna, alla segmenten skall vara låsta samtidigt med borren genom segment innan du drar åt alla lossade muttrar som du tidigare lossat. Ha koll hela tiden att att grejorna sitter i neutralt läge så att ingen del hamnat i växeläge, skruva åt och upp i bilen och prova, det kan hända att du får göra lite finjobb efteråt men troligen är ditt problem löst nu, lycka till. Ja det är herr snurrig igen som skrivit, är något oklart fär du stöta på igen.