Jump to content

Lyfta ut motorn?


streetsaleen

Recommended Posts

usch då :( Ser inte alls roligt ut :cry::cry:. Lider med dig och hoppas det löser sig så fort som bara möjligt för dig.

Du får gärna åka med i min bil till träffarna i sommar när mustangabstinensen blir för stor (om jag nu får iordning på allt :roll: ).

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag lider verkligen med dig, för man blir så förtvivlad när det sker. jag har också på det hårda sättet lärt mig överladdningens krafter

visserligen med turbo men i alla fall. :twisted::twisted:

Men det är bara att ta tag i skiten och fixa det, för ingen annan kommer att göra det åt en. ( jag vet att det är lätt att säga, men..)

sånt är livet, skit händer. :lol::lol:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Säger som ErikC, 95 oktan??

Min GT får ju inget annat än V-Power... Har jag råd med Musse har jag råd med finsoppa anser jag.

Jo visst, men alla har inte "finsoppa" på mackarna. jag frågade företaget som jag fick tunen ifrån va jag skulle köra på för oktan men fick inget svar :evil:

Link to comment
Share on other sites

Säger som ErikC, 95 oktan??

Min GT får ju inget annat än V-Power... Har jag råd med Musse har jag råd med finsoppa anser jag.

Jo visst, men alla har inte "finsoppa" på mackarna. jag frågade företaget som jag fick tunen ifrån va jag skulle köra på för oktan men fick inget svar :evil:[/quote:3c7ex4gp]

Det var dåligt av företaget att inte meddela dig vilken soppa, men om du var osäker så skulle du ha kört på 98 iallafall, knappt nån gör tune's för 95 om du inte ber specifikt om det, iallafall när det är en Tune för överladdning.

Får man fråga var du köpte tune'en från?

Jag tror faktiskt en herr Andreas på No Fear har en 07 motor liggandes, han hade en kvar iallafall innan jag lämnade Sverige vet jag!

Jag tycker du ska maila honom och kolla upp det bums så du har din best rullandes a.s.a.p 8)

Link to comment
Share on other sites

Mitt djupaste deltagande, kan inte annat än bli bedrövad då jag ser dina bilder på förödelsen,andra kan måhända finna en tillfredställelse i eländet, men forumet är ju till för att vi tillsammans skall gjöra allt för att hjälpa varandra! ( även om endel har missat det)

Best regaard/ en som har sprängt onödigt många motorer till omgivningens stora lycka... "but i try"

Min erfarenhet är att strax före det gå åt helvete så ger rovan verkligen ALLT och leendet sitter kvar länge efter att det står klart att det är slut nu...

Eländet är bara en tid av lärdom

Link to comment
Share on other sites

Liten dum fråga kanske - men är det fortfarande inga knocksensorer på dessa motorer som ser till att hålla igen gnistan när det börjar banka?

Sen är det ju givet att ju finare soppa desto bättre men det måste ju ändå gå att få en lika säker tune på 95 oktan som på V-power, självklart mer kraft med V-power men lär nog spika på den soppan också om det vill sig illa....

Sen det där Du skriver om att det var uppsatt för 11psi men "laddade" bara 8psi... Tänk på att fenomenet "Boost" är ett mått på trycket innan cylindern eller hur jag ska uttrycka det.. eller "backpressure" - f*n det blev luddigt... men det jag vill säga är att det kan bli så att motorn flödar bättre än vad tunen är uppsatt för när du får ett lägre visat laddtryck... Har helt enkelt pumpat in mer luft i motorn än vad tunern räknat med att de skulle vara.... Som exempel kör jag min 5.0(302) uppsatt för 10 psi men laddar 7psi enligt mätaren, antar att jag med toppar och kam har en bättre fyllnadsgrad gentemot orginalgrejer helt enkelt... så det är därför - men det är mina obekräftade teorier, alltså ingen lag.

Vad har bredbandslambdan sagt?

Ursäkta om min nyfikenhet uppenbarat sig men orsaken är alltid spännande..

Link to comment
Share on other sites

Liten dum fråga kanske - men är det fortfarande inga knocksensorer på dessa motorer som ser till att hålla igen gnistan när det börjar banka?

Sen är det ju givet att ju finare soppa desto bättre men det måste ju ändå gå att få en lika säker tune på 95 oktan som på V-power, självklart mer kraft med V-power men lär nog spika på den soppan också om det vill sig illa....

Sen det där Du skriver om att det var uppsatt för 11psi men "laddade" bara 8psi... Tänk på att fenomenet "Boost" är ett mått på trycket innan cylindern eller hur jag ska uttrycka det.. eller "backpressure" - f*n det blev luddigt... men det jag vill säga är att det kan bli så att motorn flödar bättre än vad tunen är uppsatt för när du får ett lägre visat laddtryck... Har helt enkelt pumpat in mer luft i motorn än vad tunern räknat med att de skulle vara.... Som exempel kör jag min 5.0(302) uppsatt för 10 psi men laddar 7psi enligt mätaren, antar att jag med toppar och kam har en bättre fyllnadsgrad gentemot orginalgrejer helt enkelt... så det är därför - men det är mina obekräftade teorier, alltså ingen lag.

Vad har bredbandslambdan sagt?

Ursäkta om min nyfikenhet uppenbarat sig men orsaken är alltid spännande..

V-Power finns inte där jag bor vad jag vet, 98 oktan finns la knappt här heller.

Angånde det där med "knock" sensorerna så vet jag inte det.

Och jag har ingen bredbandslambda installerad

Link to comment
Share on other sites

Okej... nä det blir nog svårare med allt över 95 framöver... här i hålan ska visst Shell läggas ner så blir utan V-power med... Får väl åka till flygklubben och köpa lite Avgas 100LL på dunk...

Link to comment
Share on other sites

Okej... nä det blir nog svårare med allt över 95 framöver... här i hålan ska visst Shell läggas ner så blir utan V-power med... Får väl åka till flygklubben och köpa lite Avgas 100LL på dunk...

Ja det är förjävligt att det knappt finns 98 oktan

Link to comment
Share on other sites

Men, jag har visserligen inte kört med kompressorer

men en del med turbo och prövat både Nordic, BSR och Maptune

programvara.

alla dessa är mappade för 98 och uppåt men om man kör på

95 oktan så är det ända som händer att man tappar effekt.

Visserligen har ju SAAB haft knacksensor sedan stenåldern.

Just nu kör jag Maptune och laddar 1.5 bar och pikar 1.7 bar när jag är riktigt elak

och jag kör på 95 oktan och det funkar skitbra.

Det troliga är att din programvara är dålig.

Detta gäller turbo är inte säker att så är fallet med kompressor men

det borde väl inte vara någon större skillnad.

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Trist med ras!!

Anledningen är garanterat tvivelaktig tune + att du kört på 95 oktan.

Lösningen på ditt problem finns här: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=17143

Jo jag kan nog hålla med om att en Email tune inte e det bästa :--

Har nog hittat ett shortblock till salu för en hyfsat billig slant

Lyfte bort vevaxeln o o tog bort kolvarna i eftermiddags, o det såg ut som om någon slängt in en handgranat i blocket.[/quote:2bjc9flv]

Lägg ett bud på min motor så får vi se om det låter bra.

Du kommer behöva byta oljepump och gå igenom topparna. Rätt stor risk att ventilerna har fått stryk, du måste få båda topparna provtryckta. Annars kan det bli jobbigt framöver. Är något knas med topparna så kan det rinna iväg.

Link to comment
Share on other sites

Grabbar... Det är ju lagkrav på att mackarna ska ha miljöbränsle så nog borde ni få en E85 pump i närheten någon gång. Den soppan har ju 102 oktan, iaf sommarhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Grabbar... Det är ju lagkrav på att mackarna ska ha miljöbränsle så nog borde ni få en E85 pump i närheten någon gång. Den soppan har ju 102 oktan, iaf sommarhalvåret.

Tänkte på samma sak, men etanolen har ju å andra sidan lägre eneriinnehåll så det går nog inte att "gena" genom att spilla i lite etanol i bensinen.

Link to comment
Share on other sites

Trist med ras!!

Anledningen är garanterat tvivelaktig tune + att du kört på 95 oktan.

Lösningen på ditt problem finns här: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=17143

Jo jag kan nog hålla med om att en Email tune inte e det bästa :--

Har nog hittat ett shortblock till salu för en hyfsat billig slant

Lyfte bort vevaxeln o o tog bort kolvarna i eftermiddags, o det såg ut som om någon slängt in en handgranat i blocket.[/quote:2hs0cwu1]

Lägg ett bud på min motor så får vi se om det låter bra.

Du kommer behöva byta oljepump och gå igenom topparna. Rätt stor risk att ventilerna har fått stryk, du måste få båda topparna provtryckta. Annars kan det bli jobbigt framöver. Är något knas med topparna så kan det rinna iväg.[/quote:2hs0cwu1]

Njaa jag vet inte än om jag ska köra på orginal grejjor. har tittat lite annat.

Varför byta oljepumpen?

Topparna ska jag titta lite mer på i helgen.[/quote:2hs0cwu1]

Man byter alltid oljepump om man haft ett ras som ditt. Risken är överhängande att du annars tar med dig skit över till det nya och kontaminerar det innan du hinner säga flaska. Dessutom, vad är en oljepump i kostnad om man hivar in andra nya prylar för en shitload av pengar, inte minst när man riskerar sänka alltihopa pga snålhet/dumhet...

Link to comment
Share on other sites

Grabbar... Det är ju lagkrav på att mackarna ska ha miljöbränsle så nog borde ni få en E85 pump i närheten någon gång. Den soppan har ju 102 oktan, iaf sommarhalvåret.

Tänkte på samma sak, men etanolen har ju å andra sidan lägre eneriinnehåll så det går nog inte att "gena" genom att spilla i lite etanol i bensinen.[/quote:3l374o6w]

Om man ser rent ekonomiskt så är det ju inte särskillt lönande att åka på E85 till vardags... det är ju ändå relativt sällan man verkligen behöver de där extra oktanen för vanlig gatåka... Det kanske vore mer intressant att istället köra med vatten/metanol-insprut vid behov... och på så sätt få en betydligt mer kontrollerad smäll i cylindern... Kräver ju lite mer pyssel men vadå... är ju beprövat sedan länge där man vill ha en kontrollerad förbränning på överladdade motorer... långt tidigare än Mustangen kom på fötter...

Link to comment
Share on other sites

Om du specar upp kostnaderna för dessa alternativ lär det se ut som följande:

1:

Nytt shortblock 40 000kr

Ny oljepump 1500kr

Topplockspackningar + bultar 2000kr

Genomgång och eventuella lagningar av topparna: 2000-6000kr

Övrigt material 1000kr

Summa: 46 500 - 50 500kr

Detta är räknat på att du själv monterar i motorn.

Det mesta måste tas från USA samt monteras ihop och sen tillbaka i bilen. Lär ta minst 6-7 veckor.

2:

300mil gammal longblock 49 500kr

Svetsning av a/c pumpsfäste 500kr

Summa: 50 000kr

Bara att hämta motorn och skicka i bilen. Gjort på 2 dagar. Sen ut och brumma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...