Jump to content

VIN#chassienummer


Lasse cmc 625

Recommended Posts

I min nyimporterade 66:a fanns inget instansat nummer i vänster innerskärm, antagligen utbytt tidigare, fast det inte ser så ut. Nu undrar jag om jag måste ha det inför regbesiktning ? Det sitter rätt plåt i dörren vad jag kan förstå.

Om jag måste "slå i" nytt nummer, vet någon storleken i mm på siffrorna och bokstäverna ? Särskilt typsnitt ?

Link to comment
Share on other sites

Kika för all del på HÖGER innerskärm med, kan tänkas att det finns ett där med..? På min -67:a så har jag TVÅ på vänster innerskärm, plus ett på höger.. Så det kan ju vara värt en titt?

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Chassienumret på höger innerskärm sitter dolt under skärminfästningen och du måste lätta på skärmen för att kunna se. Det sitter vanligen bakom stötdämpartornet. Om du hittar detta nummer kan du göra motsvarande urtag ur skärmen som på förarsidan.

Om du inte hittar numret så måste du nog se till att stansa in ett nytt.

Det är ett speciellt typsnitt (vet inte vilket), men om du kollar in olika Mustangers chassienummer och kanske gör ett blyertzavtryck (du vet, lägger ett papper över och "färglägger" med en trubbig penna), så kan du låta tillverka egna stansar.

Ford hade dessutom en stjärna stansad på var sida om numret.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det skall vara ett chassi nr instansat på andra sidan

gjordes samtidigt med det som skulle vara synligt.

Men om man har renoverat din bil med att t.e.x.

bytt båda sidor skärminfästningar så finns det risk

att nummret inte finns på andra sidan heller. :shock:

Jag kan berätta för dig att jag renoverade en 65a

bytte båda skärminfästningskanter jag stansade inte

in något nr åkte och besiktade, besikningsmannen

påpekade att det skulle stå ett chassinr på skärminfästningen

men godkände MUSTANGEN då det fanns ett chassinummer

på id brickan dörrens gavel, detta var 1986 så det

har väll hänt en del sedan dess i bilprovnings djungeln. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så att de bytt innerskärmarna på båda sidorna framför stötdämpartornen. Men jag väntar med att lyfta hö-skärmen och slår in ett nytt nummer på vä-sidan för säkerhet skull.

Kul att veta att det skall finnas ett på hö-sidan också.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Läste i nya Wheels om import för privat bruk och

där står det skrivet om b.l.a. chassi nr. :?

Citerar direkt ur reportage.

Reglerna här hemma ger frihet fram till 1968 mellan skylt

och instansad identifieringsmärkning (chassinr).

Från 1969 krävs en stansad eller pressad märkning

direkt i ram eller bärande del med minst fem mm

höga tecken.

Från åsmodell 1982 skall tecknen vara minst sju mm. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det kan vara ide att stansa in INNAN man åker på regbesiktning..

Jag hade inget (glömde det innan besiktning första gången jag reggade en bil) och höll på att få stora problem då han först inte ville godkänna bilen alls men efter övertalning till slut gick med på att jag kunde åka hem och stansa in det.... som tur var.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakka med Biltilsynet som de heter her i Norge,og de godkjenner ikke en bil med feil eller manglende chassinummer.Som de sa til meg; da kan jo bilen være stjålet?! når "bil" og papirer ikke stemmer overens.Door-tagen holder ikke......den kan man jo bare poppe på etter at man har kjøpt seg en ny i USA :roll:

Men hur gjør man?hvor kjøper man riktig pregeverktyg?Må jo se originalt ut og da skal vel siffer/bokstaver være 5 mm.Dessuten skal det vel være en stjerne eller to..........Så får man vel slå inn bokstaver/siffer/stjerne helt presist og helst før man sveiser inn ny innerskjerm?

Link to comment
Share on other sites

Jag har besiktat flera Mustanger och samtliga har saknat chassinr på utbytta innerskärmar. Dörrbrickan var de bara intreserade av.

Men har man tillfälle att stansa in ett nytt på skärmkanten är det nog bra att göra det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du har rett !

Men er litt redd for at de kan være enda strengere her i Norge.Men......jeg får gjøre det beste ut av det..........forsøke å få slått inn et nytt nummer + stjerne.......så likt originalen som mulig.

MEN........hvor finner jeg stjerna? :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Trodde alla tom -67 hade på vänster skärm, därav utstansningen i skärmen.

Läst någonstans, att efter strejken hösten -67, var det snabbare att stansa på höger sida då man redan stansat VIN innaför vindrutan och slapp gå runt bilen. Dock fanns det mycket skärmar, så innan utstansningen även gjordes på höger skärmkant, var VINnummret dolt under kanten!

:--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej,

Har fått några bilder på min kommande pärla från -68. Ser ut som om alu. skylten vid dörrlåset på vänster sida saknas, för där finns bara två hål.

Kan detta bli problem vid reg. besiktningen?

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Dörrplåten skall inte vara nått problem, den försvinner lätt under 40 år, dörren kan vara bytt etc. Hittar du inget chasinummer vilket du borde göra så är antagligen just den delen utbytt vid rostlagnig etc.

Leta under skärmen vä, alt höger sida på stötdämpar tornet,, kan krävas lite skrapning då många lager färg kan ligga på och siffrorna ofta sitter grunt.

Om jag skulle stansa in chassinummret på en egen bil skulle jag välja rambalken i bagaget där är det skyddat, men syns inte.

Enda kravet är att det skall vara på en bärande del av fordonet, besmannen skriver sedan in var på fordonet chassinummret finns vid reggningen.

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för era svar.

Man e ju lite stirrig :shock: innan man fått lägga händerna på plåten.

Detta är min första Mustang och min första "egna" import.

Har letat på forumet efter någon som tagit bilen genom tullen utan hjälp av speditör, men inte hittat något.

Är det någon som gjort detta?

Tänkte åka ned till Götet och hämta bilen själv (på lastbil) och har snackat med en besiktningsman från GBG´s handelskammare och det verkar inte vara så svårt.

Era erfarenheter om detta mottages tacksamt!!

:D

/BP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...