Jump to content

Varning för oseriös bilhandlare!


MathiasW

Recommended Posts

Det finns ju bilhandlare. Vissa mycket duktiga, andra mindre bra. Sedan finns det förmedlare. Vissa arbetar som mäklare. Men en mäklare tar inte köpesumman i förskott. Och vilken bilhandlare tar betalt innan du kan hämta bilen? En handpenning för att säkerställa överenskommelse samt skada för säljaren om köparen hoppar av är ok.

Att ta hela summan för att kunna köpa ditt objekt beror på att du själv inte har råd eller törs ta risken. Denna typ av "försäljning" borde vara straffbar, då förmedlaren har hela summan( inköp + vinst) medan köparen har hela risken. Drömbilen för många gör att det inte är lätt att se fallgroparna för alla. Så någon form av auktorisering skulle vara önskvärd. :--

Fast en intressant artikel. Kanske inte en säljare i min smak!!

http://na.se/nyheter/hallsberg/1.473297

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns ju bilhandlare. Vissa mycket duktiga, andra mindre bra. Sedan finns det förmedlare. Vissa arbetar som mäklare. Men en mäklare tar inte köpesumman i förskott. Och vilken bilhandlare tar betalt innan du kan hämta bilen? En handpenning för att säkerställa överenskommelse samt skada för säljaren om köparen hoppar av är ok.

Att ta hela summan för att kunna köpa ditt objekt beror på att du själv inte har råd eller törs ta risken. Denna typ av "försäljning"

borde vara straffbar, då förmedlaren har hela summan( inköp + vinst) medan köparen har hela risken. Drömbilen för många gör att det inte är lätt att se fallgroparna för alla. Så någon form av auktorisering skulle vara önskvärd. :--

Fast en intressant artikel. Kanske inte en säljare i min smak!!

http://na.se/nyheter/hallsberg/1.473297

Tja, eller så löser du det själv ännu enklare genom att helt enkelt undvika de som kräver förskott. Det var det jag skrev i mitt första inlägg om sunt förnuft. :)

Och den länkade artikeln påvisar att auktorisation inte hjälper, MDA Classic car var alltså godkända av vägverket (numera transportstyrelsen), inte vart dom mer seriösa för det.

Hejhej

Link to comment
Share on other sites

Som jag sade tidigare vill man inte komma åt skiten så vill man inte.

Problemet är att sunt förnuft är mycket ovanligare än dom flesta

verkar förstå, men det har skojarna inset och är en buse bara len i käften och svadan sprutar på

och ett par ( kompisar) som intygar att dom är nöjda kunder

och att servicen är super. :twisted:

Ja då sitter 50-60% av Svennson i fällan. :(

( oavset branch)

Det är därför lurendrejarna frodas som ogräs. :twisted:

Ce la vie.

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Halloj alla!

Det verkar som det kommer ordna upp sig. Jag kommer visserligen missa både Karlskoga i helgen och antagligen även Västerås :´(

Men jag fick ett jättetrevligt mail från GBG där han ber om ursäkt för allt strul och en utförlig beskrivning vad de har gjort med bilen och vad som finns kvar att göra.

Jag antar att de kommer se över rutinerna så ingen mer blir drabbad av extremt långa väntetider och det känns faktiskt som jag fått ett nytt förtroende för GBG.

Har även bekanta som kollat upp firman lite närmre nu och de hittar inget utöver det normala då det gäller strul med krediter och sådant.

Verkar i slutändan bara som jag haft väldigt, väldigt otur.

Link to comment
Share on other sites

Halloj alla!

Det verkar som det kommer ordna upp sig. Jag kommer visserligen missa både Karlskoga i helgen och antagligen även Västerås :´(

Men jag fick ett jättetrevligt mail från GBG där han ber om ursäkt för allt strul och en utförlig beskrivning vad de har gjort med bilen och vad som finns kvar att göra.

Jag antar att de kommer se över rutinerna så ingen mer blir drabbad av extremt långa väntetider och det känns faktiskt som jag fått ett nytt förtroende för GBG.

Har även bekanta som kollat upp firman lite närmre nu och de hittar inget utöver det normala då det gäller strul med krediter och sådant.

Verkar i slutändan bara som jag haft väldigt, väldigt otur.

Jag utgår från att det du skriver i det första inlägget fortfarande är korrekt. Även den bästa kan göra missar, men mycket av det du skriver är inte seriöst, och det verkar vara lite mer än bara en miss eller två.

Bra dock att det verkar lösa sig till slut, och du ska nog vara glad att dom inte gått i konken på vägen. :)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

pic.php?mode=med&pic_id=227

Då har man äntligen fått bilen. Det tog 1 år och 6 dagar att få hem den, så det var den träffsäsongen det :P

Det är inte den vackraste, fränaste eller snabbaste mussen. Men den är min! :)

Trots att det tog sådan lång tid är inte alla de saker som importören lovade skulle vara fixade just det.. "fixade".

Hastighetsmätaren funkar ej. Något kugg i lådan som hoppat ur. Damasker till handbromsspak och växellåde spaken saknas å lite annat småjox.

Sedan var det även några transportskador som han missat när han hämtade bilen vid hamnen, och beskedet var att det var kört att anmäla dem då detta måste göras direkt när de hämtar bilen vid hamnen.

Måste även nämna att bilen inte ens var tvättad när jag hämtade den. Oljefläckar och damm överallt. Det jäkligaste var oljefläckar på den vita delen av skinnklädseln, men några timmar med Europamöblers skinntvätt blev det fin fint.

Växellådan vill gbg dock fixa, men jag är tveksam om jag vill köra de 26 milen till Kungälv igen och låta dem pilla med bilen. Vem vet hur lång tid det kommer ta innan jag ser bilen nästa gång?

Skulle ha gjort detta inlägg tidigare, men har precis flyttat och inte haft tillgång till internet på ett tag... sorry

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Men, se till att kräva full ersättning för alla fel, skador, förseningar etc, skriftligen. Om (när) dom inte ersätter - anmäln till ARN.

Därifrån är det ett kort steg till tingsrätten, om det behövs, advokat behövs inte förrän den dag det verkligen blir domstolsförhandling, om det går ända dit.

Skulle tro att det kan röra sig om en avsevärd summa pengar, med tanke på förseningen, skadorna och felen som det gäller. Å till sist handlar det ju om att inte acceptera denna typ av agerande!

Lycka till, både med bilen och ev. ersättning!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

har länge funderat på bil från gbg performance men nu blir jag misstänksam. jag vill inte vänta över 1 år på bilen och när den väl är här så vill jag ha den fräsch och oskadad!...jag har iaf skickat ett mail till dom nu med en hel drös frågor om bilen och frakttiden, försäkringar osv

Link to comment
Share on other sites

har länge funderat på bil från gbg performance men nu blir jag misstänksam. jag vill inte vänta över 1 år på bilen och när den väl är här så vill jag ha den fräsch och oskadad!...jag har iaf skickat ett mail till dom nu med en hel drös frågor om bilen och frakttiden, försäkringar osv

Om de inte svarar på ditt mail, kommer med bortförklaringar eller skriver nåt som är för bra att vara sant, då vet du att de är oseriösa. Gå på magkänslan. Håll oss underrättade.

Link to comment
Share on other sites

När jag började titta efter en Shelby 1977 åkte jag över till Los Angeles

för att köpa en bil privat. Hyrde sedan via telefon en skeppningsmäklare

som var helt värdelös. Mycket snack men ingen verkstad. Han ringde inte som lovat och eftersom hemresan närmade sig blev jag ganska nervös. Till slut ringde jag upp och sparkade honom. Han blev sur och ville ha betalt varvid jag svarade för vad, du har ju inte gjort något.

Slutade med att jag körde ner Shelby 67:an själv till Terminal Island, körde själv in bilen i en container ($900 och dollarn stod i 4.36) och skeppningsfirman var hur bra som helst.

Ca 4 veckor senare ringde de från Göteborg att bilen kunde hämtas.

Betalade sosse en djävla massa i skatt och körde hem till Stockholm.

Kanske man skulle börja leta bilar till folk här i Texas och se till att de blir skickade till

Sverige via Houston. Bara en tanke.

Bosse

Link to comment
Share on other sites

När jag började titta efter en Shelby 1977 åkte jag över till Los Angeles

för att köpa en bil privat. Hyrde sedan via telefon en skeppningsmäklare

som var helt värdelös. Mycket snack men ingen verkstad. Han ringde inte som lovat och eftersom hemresan närmade sig blev jag ganska nervös. Till slut ringde jag upp och sparkade honom. Han blev sur och ville ha betalt varvid jag svarade för vad, du har ju inte gjort något.

Slutade med att jag körde ner Shelby 67:an själv till Terminal Island, körde själv in bilen i en container ($900 och dollarn stod i 4.36) och skeppningsfirman var hur bra som helst.

Ca 4 veckor senare ringde de från Göteborg att bilen kunde hämtas.

Betalade sosse en djävla massa i skatt och körde hem till Stockholm.

Kanske man skulle börja leta bilar till folk här i Texas och se till att de blir skickade till

Sverige via Houston. Bara en tanke.

Bosse

Bara en tanke? Det låter som en jättebra idé faktiskt. Jag skulle göra nåt liknande om jag var bosatt i där för alla vill inte köpa bil i Sverige om de inte är nöjd med utbudet här jämnfört med USA.

Link to comment
Share on other sites

När jag började titta efter en Shelby 1977 åkte jag över till Los Angeles

för att köpa en bil privat. Hyrde sedan via telefon en skeppningsmäklare

som var helt värdelös. Mycket snack men ingen verkstad. Han ringde inte som lovat och eftersom hemresan närmade sig blev jag ganska nervös. Till slut ringde jag upp och sparkade honom. Han blev sur och ville ha betalt varvid jag svarade för vad, du har ju inte gjort något.

Slutade med att jag körde ner Shelby 67:an själv till Terminal Island, körde själv in bilen i en container ($900 och dollarn stod i 4.36) och skeppningsfirman var hur bra som helst.

Ca 4 veckor senare ringde de från Göteborg att bilen kunde hämtas.

Betalade sosse en djävla massa i skatt och körde hem till Stockholm.

Kanske man skulle börja leta bilar till folk här i Texas och se till att de blir skickade till

Sverige via Houston. Bara en tanke.

Bosse

älskar detta snacket! en man som vet hur en slipsten ska dras och inte räds att vara lika kaxig o tuff tillbaka mot oseriöst trams folk!

hatten av för min namne...bosse!

Link to comment
Share on other sites

Way to go...

Har letat bil åt hustrun ett tag, men har bara råkat på snorkiga och stöddiga bilförsäljare då vi försökt handla bil... :thumbdown:

Tänkte att nu får det vara nog... Köpte bilen i Tyskland förra veckan...

Så var den saken ur världen, köper väl nästa från samma ställe också, antar jag. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Way to go...

Har letat bil åt hustrun ett tag, men har bara råkat på snorkiga och stöddiga bilförsäljare då vi försökt handla bil... :thumbdown:

Tänkte att nu får det vara nog... Köpte bilen i Tyskland förra veckan...

Så var den saken ur världen, köper väl nästa från samma ställe också, antar jag. :thumbup:

Min känsla säger att du inte bor i Sverige? Men jag kan ha fel :lol: Du kunde ha hälsat på oss så hade du slupit snorkiga bilsäljare :--

Link to comment
Share on other sites

Du kunde ha hälsat på oss så hade du slupit snorkiga bilsäljare :--

Hehee, ja säkert. Man skall ju inte dra alla över en kam. Skrev aningen tillspetsat...

Tittade på bilar i Tyskland, Sverige och Finland. Bemötandet var sakligast i Tyskland, blev tagen "på allvar" där.

Dom hade en fin bil, så det blev affär.

Märkligt hur vår lokala bilhandlare anser att dom kan tacka nej till några hundra tusenlappar (SEK). Antagligen är deras driftsbidrag så jä*la högt, att dom inte behöver oss som kund..

Sorry trådkapningen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det är fascinerande hur man kan bli bemött när man går in till en bilhandlare.

Var hos Hedin Bil i Borås för några år sedan för att titta på en Audi, intresset från säljarna var totalt iskallt trots att jag gick runt bilen i fråga och tittade noga, inte ett hej en gång. Det slutade med att jag stack i huvudet i kontoret hos en säljare och tackade för hjälpen och gick ut.

För 2 månader sedan gick jag in hos Porschecenter i Borås, förvisso klädd i arbetsbyxor men möttes av total nonchalans, inte ett hej, ingenting. Hur f-n kan de veta om jag är en potentiell kund eller inte, måste man ha bratfrissa och rosa pike' för att accepteras kanske ( jag är skallig och avskyr rosa kläder på vuxna karlar ).

Ja, bilhandlare är ett släkte...

Link to comment
Share on other sites

Janne, du vet vilken modell jag var ute efter.

Hittade den i närheten av Magdeburg.

Blev en premium utrustad 2009-modell.

Konstigt att inte bilhandlare hemma var intresserad att sälja en sån till oss mot kontanta pengar.

Jag har för vana att utföra, inte fördriva tiden med att snacka strunt.

Kommer att ta en sväng till lokala bilhandlaren nån dag, bara för att visa upp bilen...Kanske man blir tagen på allvar nästa gång.

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tänk vilken äfärside det är få betalt utan "risker". GBG performance har jag ingen erfarenhet av. Men MDA var jag på väg att köpa en mustang av, riktigt fin och sänkt pris. Min tro var att bilen fanns i sverige, Fick ett kontrakt på mail som skulle gälla när pengarna satts på deras konto :problem: Kändes inte som min grej, frågade om jag kunde få ett pris på bilen hemma i sverige körklar, jag var berädd att betala ett högre pris då. Fick då ett mail att det var försent bilen var "såld". Gissa vilken bil man sedan hittar ute på annons :?: mycket riktigt samma bil, samma företag. Så gick det som det gjorde för dem KK. synd om alla som blev blåsta.

MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

Det är fascinerande hur man kan bli bemött när man går in till en bilhandlare.

Var hos Hedin Bil i Borås för några år sedan för att titta på en Audi, intresset från säljarna var totalt iskallt trots att jag gick runt bilen i fråga och tittade noga, inte ett hej en gång. Det slutade med att jag stack i huvudet i kontoret hos en säljare och tackade för hjälpen och gick ut.

För 2 månader sedan gick jag in hos Porschecenter i Borås, förvisso klädd i arbetsbyxor men möttes av total nonchalans, inte ett hej, ingenting. Hur f-n kan de veta om jag är en potentiell kund eller inte, måste man ha bratfrissa och rosa pike' för att accepteras kanske ( jag är skallig och avskyr rosa kläder på vuxna karlar ).

Ja, bilhandlare är ett släkte...

Japp håller med 100% det är ytterst sällan bilhandlare visar intresse för privatkunder.

De värsta jag handlat med är VW och Bilia

Även när man kommer som företagare har Bilia visat NOLL intresse! :thumbdown:

När man väl får kontakt med en engagerad firma så håller man sig till det...Det personliga bemötandet och kunskap är mer värt än vad prislappen på bilen har.

Något jag noterat är att nästan alla säljare jag stött på hos bilfirmor som säljer Japanska bilar är väldigt engagerade.

De Toyota firmor jag varit till blir man servad inom 5min....Tror japsen drillar sina säljare bättre än andra ?!?!?!?

Link to comment
Share on other sites

Vad ni än tänker så KÖP ALDRIG nån mustang eller annan jänk från Ulricehamn/Blitsberg..... Tja Vad säger man om Hedin bil det är våra bästa kunder :--:--:-- Dom har en kundmottagare som har en spjutspets kompentens att be folk gå nån annanstans. Och det gillar vi :D Toveks bil har lyckats att få Sveriges sämsta verkstad några gånger t.o.m enligt rykten. Jag betivlar inte detta för en sekund.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta hör riktigt hemma här. Men ändå så var det en gång jag kom till Ford i Barkaby för att köpa reservdelar. Då såg jag en Ka som dom gjort om till akvarium. Eftersom det är en av dom absolut fulaste bilar som någonsin tillverkats så komenterde jag denna sak som stod där. Att det var det den dög till. Försäljaren hörde detta på reservdelar. Så jag fick inte handla utan att jag fick böna be om detta.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Då såg jag en Ka som dom gjort om till akvarium. Eftersom det är en av dom absolut fulaste bilar som någonsin tillverkats så komenterde jag denna sak som stod där. Att det var det den dög till. Försäljaren hörde detta på reservdelar. Så jag fick inte handla utan att jag fick böna be om detta.

Berra

Du hade ju helt rätt i att den hörde hemma i akvariet! :clap:

Link to comment
Share on other sites

Då såg jag en Ka som dom gjort om till akvarium. Eftersom det är en av dom absolut fulaste bilar som någonsin tillverkats så komenterde jag denna sak som stod där. Att det var det den dög till. Försäljaren hörde detta på reservdelar. Så jag fick inte handla utan att jag fick böna be om detta.

Berra

Du hade ju helt rätt i att den hörde hemma i akvariet! :clap:[/quote:1we6v1u0]

Jag har kört en Ford Ka!

Den var lika slö som den är ful :shock:

Undrar om den designern fortfarande har jobb....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...