BEP August 12, 2009 Report August 12, 2009 Har ängnat eftermiddag och kväll åt att försöka montera mina Hooker super competition på min 65:a men det tar i på bägge sidor och det behövs som jag kan se minst 1 cm till för att få frigång.Behöver tips om jag skall lyfta ur motorn igen och kapa i sidorna eller "buckla" till dom nya headersen.Eller finns det något jag missat, mottager gärna tips då humöret är i botten just nu. Citera
bj0rne August 12, 2009 Report August 12, 2009 Första saken att kolla är att avståndet mellan fjädertornen är korrekt.Om bilen inte varit försedd med riktig "export brace" från början så brukar det finnas en del att göra där.Jag kommer inte ihåg om du hade det på din bil när jag stod och tittade ( dreglade ) på den...../Björn Citera
Jonasm August 13, 2009 Report August 13, 2009 Vad du en gör slå INGA byngler i headersen. För då fölorar du efekt mm.Ska headersen passa till din Musse ?? så du inte har fått fel.. Citera
Edeson August 13, 2009 Report August 13, 2009 Hade problem med mina hooker s.c till min 66:a.För att få dom på plats var jag tvungen att lyfta bilen ordentligt högt, demont. start motor, ta bort vent. kåpor, tändstift och lyfta motorn c:a 5-10cm.Tryckte även motorn lite i sidled för att allt skulle glida på plats.Har c:a 2 mm i spel på varje sida mellan headers/torn.Schimsade upp vänster sidans motorstöd c:a 2mm och fick då lite bättre utrymme.Om jag inte missminner mej helt så ska det vara 40" c-c i avstånd mellanstötdämpartornen./Edeson Citera
matteponken August 13, 2009 Report August 13, 2009 Vilka motorfästen har du?Har för mig att det inte går så bra med de tidiga så kallade gjutjärnsfästena utan du ska ha de lite senare som kom 66 och framåt. Citera
CMC 1061 Berra August 13, 2009 Report August 13, 2009 Jag blev tvungen att lyfta upp motorn lite med motorlyften. För att montera mina headers. Som är samma som dina. Sedan sänka ner. Där efter så blir det inte mycket till utrymme mellan torn och headers. Men det slår inte i. Jag bytte även till TCPs motorfästen. Vilket visade sig vara bra. Orginal fick jag byta varje år. Annars som blev det bankande i tornen. Nu slipper jag det. Berra Citera
BEP August 13, 2009 Author Report August 13, 2009 Trodde inte man kunde bli mer deppad men det är omöjligt att få i dessa headers i min bil.Har lyft ur motorn och även stukat till fjädertornen något men det är 2cm som saknas så antagligen har dom där yankarna skickat fel. Har tcp fästen så det går att justera något men ej så mycket.Kanske läge för någon att ge ett bud på ett par nya något repade keramiska super competition som bör passa smäck från 67 och uppåt. Lägger med en bild på eländet. Citera
Arjan August 26, 2009 Report August 26, 2009 Mina Super Competitions passade bra i motorrummet (inte med mycket marginal, men de passade). Problemet var att de hängde alldeles för lågt. De slog i marken hela tiden, så till slut kapade jag isär dom och byggde mina egna Tri Y headers. Slutprodukten förbättrade nog inte motoreffekten, men den passar i alla fall bra, med 10 cm mer markfrigång. Citera
Arreflod. September 9, 2009 Report September 9, 2009 Undra sa flundra ifall det kan finnas två typer av brackets (mellan kudde och torn?)Jag hade precis samma problem på passagerarsidan med mina tri y fast jag hade de tidigare höga fästena. De behövde 2 extra centimeter. Testade att shimsa motorfästena men det pte föga. Det slutade med att jag slitsade ut och sadlade in ett halvt rör i tornet vilket fugerade klockrent.Nu har jag nya Prothane fästen och då finns det gott om utrymme!/Matte Citera
MrTurbo_1645 September 9, 2009 Report September 9, 2009 Vill inte verka "gamig" men passar de en 67a med 351w eller är de endast till 289/302? Citera
CMC 1061 Berra September 10, 2009 Report September 10, 2009 Skule inte tro att dom passar. eftersom 351 är en tum högre i blocket. När jag köpte mina så var det specifikt för 351W. Du kan kolla på summit. Dom finns där i deras register.Berra Citera
Dr Frelin September 10, 2009 Report September 10, 2009 Min 68:a med 302 då? Hade ju tänkt köpa ett par Hookers! Citera
BEP September 10, 2009 Author Report September 10, 2009 Tackar för alla tips det är riktigt roligt med ett forum där man snabbt får svar och goda idéer.Som det är nu så lutar det åt att jag testar med att försöka vidga motorrummet den bit som saknas, vill inte ge mig riktigt än och jag har svetsat in mycket förstärkningar både på fjädertornen och brandvägg så det är kanske så att det blev för mycket och man kanske skulle ha mätt upp nogrannare innan.Motorfästena är TCP som jag höjt 2mm för att få plats med kuggstångsstyrning.Skulle jag kasta in handduken helt så är headersen Hooker Super Competition Coated nr.HOK-6111HKR så det är ingen kattskit men tyvärr passar dom nog inte 351W däremot kanske något för Dr Frelin jag återkommer i ämnet.Tack igen för alla svar. Citera
CMC 1061 Berra September 10, 2009 Report September 10, 2009 302an 0ch 289an funkar det på. och i en 68a musse passar dom. det är bättre plats i en 68a än i en 65a. Det ända jag inte vågar svara på. Är om det skulle fungera till orginal kopplings mekanismen som sitter i motorrummet. Jag kör med hydraliskt. Och då funkar det klockrent. Jag har inget i vägen som stör. Som sagt. Berra Citera
Dr Frelin September 11, 2009 Report September 11, 2009 Jag ska ju mest troligt konvertera till hydralisk koppling när jag byter till T5-lådan så det är inget hinder för mig... krävs det hydralisk så får det bli så! Bara för BEP att höra av sig om det blir aktuellt att skeppa dom vidare, även om jag för din skull hoppas att du får dit dom. Citera
Terner September 13, 2009 Report September 13, 2009 Hmm,Jag har ett par justerbara motorfästen på hyllan skulle igentligen montera dom för att mina headers ligger lite nära styrsnäckan. Nu blir det en annan lösning så kan tänka mig sälja dom vidare.Med dessa flyttar du motorn upp/ner fram/bak eller åt sidorna,Sprillans nya i kartong här är en artikel från Mustangmonthly hur dom monteras:http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.htmlFinns på Ron Morris:http://www.ronmorrisperformance.com/miv ... de=Hot_NewMen som sagt kan sälja mina! Sålda/Terner Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.