Jump to content

Hjälp montera Hooker headers på -65:a


BEP

Recommended Posts

Har ängnat eftermiddag och kväll åt att försöka montera mina Hooker super competition på min 65:a men det tar i på bägge sidor och det behövs som jag kan se minst 1 cm till för att få frigång.Behöver tips om jag skall lyfta ur motorn igen och kapa i sidorna eller "buckla" till dom nya headersen.Eller finns det något jag missat, mottager gärna tips då humöret är i botten just nu. :cry::cry::cry:

Link to comment
Share on other sites

Första saken att kolla är att avståndet mellan fjädertornen är korrekt.

Om bilen inte varit försedd med riktig "export brace" från början så brukar det finnas en del att göra där.

Jag kommer inte ihåg om du hade det på din bil när jag stod och tittade ( dreglade ;) ) på den.....

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Hade problem med mina hooker s.c till min 66:a.

För att få dom på plats var jag tvungen att lyfta bilen ordentligt högt, demont. start motor, ta bort vent. kåpor, tändstift och lyfta motorn c:a 5-10cm.Tryckte även motorn lite i sidled för att allt skulle glida på plats.

Har c:a 2 mm i spel på varje sida mellan headers/torn.Schimsade upp vänster sidans motorstöd c:a 2mm och fick då lite bättre utrymme.

Om jag inte missminner mej helt så ska det vara 40" c-c i avstånd mellan

stötdämpartornen.

/Edeson

Link to comment
Share on other sites

Jag blev tvungen att lyfta upp motorn lite med motorlyften. För att montera mina headers. Som är samma som dina. Sedan sänka ner. Där efter så blir det inte mycket till utrymme mellan torn och headers. Men det slår inte i. Jag bytte även till TCPs motorfästen. Vilket visade sig vara bra. Orginal fick jag byta varje år. Annars som blev det bankande i tornen. Nu slipper jag det.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Trodde inte man kunde bli mer deppad men det är omöjligt att få i dessa headers i min bil.Har lyft ur motorn och även stukat till fjädertornen något men det är 2cm som saknas så antagligen har dom där yankarna skickat fel. :evil::evil::evil:

Har tcp fästen så det går att justera något men ej så mycket.Kanske läge för någon att ge ett bud på ett par nya något repade keramiska super competition som bör passa smäck från 67 och uppåt.

Lägger med en bild på eländet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina Super Competitions passade bra i motorrummet (inte med mycket marginal, men de passade). Problemet var att de hängde alldeles för lågt. De slog i marken hela tiden, så till slut kapade jag isär dom och byggde mina egna Tri Y headers. Slutprodukten förbättrade nog inte motoreffekten, men den passar i alla fall bra, med 10 cm mer markfrigång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Undra sa flundra ifall det kan finnas två typer av brackets (mellan kudde och torn?)

Jag hade precis samma problem på passagerarsidan med mina tri y fast jag hade de tidigare höga fästena. De behövde 2 extra centimeter. Testade att shimsa motorfästena men det pte föga. Det slutade med att jag slitsade ut och sadlade in ett halvt rör i tornet vilket fugerade klockrent.

Nu har jag nya Prothane fästen och då finns det gott om utrymme!

/Matte

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla tips det är riktigt roligt med ett forum där man snabbt får svar och goda idéer.Som det är nu så lutar det åt att jag testar med att försöka vidga motorrummet den bit som saknas, vill inte ge mig riktigt än och jag har svetsat in mycket förstärkningar både på fjädertornen och brandvägg så det är kanske så att det blev för mycket och man kanske skulle ha mätt upp nogrannare innan.

Motorfästena är TCP som jag höjt 2mm för att få plats med kuggstångsstyrning.

Skulle jag kasta in handduken helt så är headersen Hooker Super Competition Coated nr.HOK-6111HKR så det är ingen kattskit men tyvärr passar dom nog inte 351W däremot kanske något för Dr Frelin jag återkommer i ämnet.

Tack igen för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

302an 0ch 289an funkar det på. och i en 68a musse passar dom. det är bättre plats i en 68a än i en 65a. Det ända jag inte vågar svara på. Är om det skulle fungera till orginal kopplings mekanismen som sitter i motorrummet. Jag kör med hydraliskt. Och då funkar det klockrent. Jag har inget i vägen som stör. Som sagt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ju mest troligt konvertera till hydralisk koppling när jag byter till T5-lådan så det är inget hinder för mig... krävs det hydralisk så får det bli så! :)

Bara för BEP att höra av sig om det blir aktuellt att skeppa dom vidare, även om jag för din skull hoppas att du får dit dom. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmm,

Jag har ett par justerbara motorfästen på hyllan skulle igentligen montera dom för att mina headers ligger lite nära styrsnäckan. Nu blir det en annan lösning så kan tänka mig sälja dom vidare.

Med dessa flyttar du motorn upp/ner fram/bak eller åt sidorna,

Sprillans nya i kartong här är en artikel från Mustangmonthly hur dom monteras:

http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.html

Finns på Ron Morris:

http://www.ronmorrisperformance.com/miv ... de=Hot_New

Men som sagt kan sälja mina! Sålda

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...