Jump to content

Recommended Posts

Det är ju en 65-66 Fastback jag vill ha, helt klart. V8:a, automat.

Sen vill man kanske helst ha en i en speciellt färg med en speciell färg på inredningen.

MEN, det enda som egentligen finns för under 250000kr på blocket är från GBG performance på bilar som finns på typ ebay.

Så min fråga är, är dom, med handen på hjärtat, VERKLIGEN värda det?

Köper folk verkligen dessa bilar för dessa summor?

Så min fråga är, är dom, med handen på hjärtat, VERKLIGEN värda det?

Köper folk verkligen dessa bilar för dessa summor?

En bil är värd vad en köpare är beredd att betala, gammal sanning...

Nästa sanning: renoveringsobjekt är åt he..te för dyra..

Summa summarum, har man köpt ett överprisat renoveringsobjekt och inte tagit några genvägar för att få en riktigt bra bil så är slutsumman säkert över 250'.

Samtidigt kan man fundera på hur folk finansierar sina bilar. Jag tror många liksom mig själv har börjat sin bana för många år sedan och jobbat sig upp genom åren. Min första hundkoja kostade 1500:- och såldes för 7000:-, Triumphen köptes för 7' och såldes för över det 10-dubbla. osv,osv. Till slut står den där, mustangen med ett värde på 200-300'. Jag tror inte många går till banken med mössan i hand och ber om att få låna 300' till en leksak.

Jag tror det rätt många byten av bilar i de högre prisklasserna, mindre faktiska pengar.

Ja g tror Janne ligger rätt i sin tanke där. Sedan så funderar jag då på. Står det så på försäkrings värderingen. Att den är värd så mycket som begärs? Är så fallet. Då är det inte konstigt att dom begär dessa priser. Men sedan är det upp till köparen.

Berra

Blev såld en 66 Fastback i Norge for några månader sen. Priset var 285000,-. Bilen var totalrenoverad og helt kanonfin. Om den var verd det? Tydligen for køparen.

John

Man får ju också tänka på att ägarna lagt ner både tid, pengar och kanske t.om familj. Så man vill ju liksom inte ringa och skambuda heller.

Klart man försöker få så mycket som möjligt, men 250tusen är ju en hel del pengar för, precis som du säger Janne, en leksak.

Bakke, fast Norge, det kan jag förstå. Lär ju finnas betydligt fler som har möjlighet att lägga dom pengarna för en bil, dessutom kostar väl en ny Mustang en hel förmögenhet?

Vad tror ni då? Kommer priserna att sjunka? Hur ser det ut på hösten? är dom billigare då?

Eller ska man bara inse att fastbacken inte är för mig och leta efter en HT istället?

Jag förstår din tvekan att lägga såpass mycket pengar på en 45 år gammal bil. Men tittar du rent finansiellt på en sådan affär är nog chansen större att du får igen pengarna på en sådan bil än om du lägger det i t.ex. en 05-08 Mustang eller annan nyare bil. Sen köper man ju inte bil för att man skall sälja den, såvida man inte är bilhandlare.

Du skriver själv att det är modellen du verkligen vill ha och att backa ut sin "drömbil" ur garaget en tidig sommarmorgon är värt precis vart enda öre! Uppriktigt sagt, du vet inte hur länge du lever.

Gick en i Trelleborg för 380` (Fastback Shelby GT retro) liknande den som Mats har i sin avatar.

Bilen var helt "ny".

Inköpt för 60´ skulle säljas som repobjekt, gick inte.

Köptes grejor för 150-200`+ en massa jobb.

Kom en finne med flyg o köpte den.

Jag förstår din tvekan att lägga såpass mycket pengar på en 45 år gammal bil. Men tittar du rent finansiellt på en sådan affär är nog chansen större att du får igen pengarna på en sådan bil än om du lägger det i t.ex. en 05-08 Mustang eller annan nyare bil. Sen köper man ju inte bil för att man skall sälja den, såvida man inte är bilhandlare.

Du skriver själv att det är modellen du verkligen vill ha och att backa ut sin "drömbil" ur garaget en tidig sommarmorgon är värt precis vart enda öre! Uppriktigt sagt, du vet inte hur länge du lever.

Jo jag hade det i åtanke när jag först ville ha en 05 eller nyare, vill jag sälja någongång så vill man ju ha tillbaks en del av pengarna iaf, en klassiker behäller ju sitt värde, kanske t.om ökar i värde på sikt.

En bil är värd vad en köpare är beredd att betala, gammal sanning...

Nästa sanning: renoveringsobjekt är åt he..te för dyra..

Summa summarum, har man köpt ett överprisat renoveringsobjekt och inte tagit några genvägar för att få en riktigt bra bil så är slutsumman säkert över 250'.

Samtidigt kan man fundera på hur folk finansierar sina bilar. Jag tror många liksom mig själv har börjat sin bana för många år sedan och jobbat sig upp genom åren. Min första hundkoja kostade 1500:- och såldes för 7000:-, Triumphen köptes för 7' och såldes för över det 10-dubbla. osv,osv. Till slut står den där, mustangen med ett värde på 200-300'. Jag tror inte många går till banken med mössan i hand och ber om att få låna 300' till en leksak.

Köper varje ord. Den som börjat i slutet av '70- talet eller i början av '80-talet har lyckats "byta upp" sej en del. Man kunde köpa bilar för skrattretande pengar då det "begav sej".

Är själv i samma situation, var ute i rätt tid, INNAN allt blev överprisat, nu skulle jag inte köpa samma bilar igen.

Bilen är en penningslukare och ända tills den säljs räknar jag den som värdelös. Då bil och pengar byter ägare realiseras vinsten eller förlusten, så enkelt är det.

Sen kan man överväga hur mycket man vill satsa på en hobby, tar man kostnaden eller vill man bara leta spekulationsvinst.

Golfklubbor och därtillhörande kalsonger av rätt märke kostar också- somliga väljer golf, andra leker med hobbybilar, den tredje dricker för mycket brännvin. Det är fråga om prioriteringar, man kan inte få allt om man inte är född med guldsked i munnen.

Visst handlar det om prioriteringar, jag spelar varken golf eller lägger pengar på en massa brännvin, även fast jag gärna gör som säkert alla andra härinne, grillar en köttbit och tar några öl.

det stora intresset är ju bilar, och det är ju en sån jag vill ha. Gjorde en bra affär för 1½ år sedan (skog) som skulle kunna ge mig vad jag vill ha, men jag vill inte göra en dålig affär, och heller inte spendera för mycket. I garaget växer det ganska dåligt nämligen.

Mina bilaffärer har ju alltid slutat med förlust, min 92 LX 5.0 jag sålde i våras kostade jag på långt över 60tusen och det var ju en ren förlust.

har ingen lust att göra en sån grej igen, utan ska jag köpa en så vill jag veta att pengarna inte är bortkastade.

Har du en dröm om en fastback köp en fastback, köp ingen ht.

Oavsett vilken modell man har kostar delarna lika mycket, en vattenpump till en ht är lika dyr som en till en fb.

Marknaden ( läskigt ord, som en stor gasformig opålitlig penningkraft ) har en prisbild idag, i morgon vet vi inget om, men historiskt sett har det inte varit några större dippar, snarast en ständigt stigande kurva.

Lägg ut några köpesannonser så du slipper slåss med flera köpare och kanske får ett bättre utbud än vad som finns på blocket.

Tids nog kommer du att hitta din drömbil.

Lycka till.

Min kommentar var inte menad mot någon specifik.

Det har berättats mej att just 65-66-67 Fastbacks i gott skick är på stigande överallt. Svårare att få tag på jämfört med t.ex. HT. Cabben kan vara väldigt rostig, HT:n har inte samma sportiga utseende (enl. många), kvarstår alltså fastback i gott skick. Det finns ofta minst lika många köpare som säljare av just fb:n, så jag har svårt att se en stor svacka i priset här.

Bara min personliga åsikt- inget att fästa sej vid då man "investerar".

Köpte min 'Cuda och Roadrunner då dessa var totalt ur mode (70-80-talet) för småpengar jämfört med idag, men inte hade jag en tanke att det skulle vara som investering. Jag köpte dessa för att jag gillade bilarna.

Tokigt- tja, med facit på hand var det kanske inte så dumt.

Fastback 65:an väcker intresse och uppmärksamhet var man än rullar, ibland t.o.m för mycket, kan kännas lite olustigt med samma frågor om och om igen angående bilen.

:D Jag håller med Janne till 100%. Vill du ha en fastback och har ekonomin till det -köp en! Jag har gått i samma tankar tidigare men väntade ut min drömbil och ångrar det aldrig. I bland är det så mycket tid, pengar, svett, tårar,blod och motgångar men när man fått den precis som man vill ha den, med rätt färg, fälgar, höjd, ljud mm. kan man stå där som en barnunge och bara stirra och tänka att DEN ÄR JU SÅ JÄDRA SNYGG!!!!!! :D

Angående priser är det verligen jättesvårt. Letade i sverige förut men de fina kostade 300 000 och det hade ju inte jag så en import blev ett måste.

Antingen kan du vänta ut en fin svensk som du själv kan undersöka eller så köper du tex. den här för 138 700(före prutning)

http://phoenix.craigslist.org/wvl/cto/1318646545.html

samt ber att få den besiktigad av någon i närheten som även kan skeppa den, tex. Bo målefors.(Målefors International) Han kollade 2 åt mig men ville inte att jag skulle köpa de genom honom då han hittade fel på dem bl.a gamla krockskador. Lycka till!

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Jag köpte min fastback 1984 för 50000 och blev klassad som idiot.

Min kusin köpte en ny volvo 245 glt för 86500!

det är ungefär 2/3 av volvons pris

En ny V 70 kostar väl 300000?

Jag kan nog få tillbaka pengarna på min bil

DET får man inte på Volvon!

Men det BÄSTA är att behålla skogen

Men inte lika kul

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...