Jump to content

Monte Carlostag


Kent cmc 1162

Recommended Posts

Var iväg och fick ett exportstag och ett monte carlostag i helgen. Att sätta i exportstaget var ingen match men.... Mote Carlostaget fanns det int en keps i h---etet att få passa, utrymmet var ca 10 mm får litet där det skulle sitta, jag förstår ju nu att en bil som är 42 år att inte måtten är lika som när den var ny. Nu till frågan, jag förstår att jag måste använda portopower men var skall jad bända isär? framändan, över där staget skall sitta, fjädertornen eller fram eller kanske balkarna?

Tacksam för svar

cmc 1162 Kent Jonsson

Link to comment
Share on other sites

Var iväg och fick ett exportstag och ett monte carlostag i helgen. Att sätta i exportstaget var ingen match men.... Mote Carlostaget fanns det int en keps i h---etet att få passa, utrymmet var ca 10 mm får litet där det skulle sitta, jag förstår ju nu att en bil som är 42 år att inte måtten är lika som när den var ny. Nu till frågan, jag förstår att jag måste använda portopower men var skall jad bända isär? framändan, över där staget skall sitta, fjädertornen eller fram eller kanske balkarna?

Tacksam för svar

cmc 1162 Kent Jonsson

Om bilen stämmer i övrigt, huvspringor, front mm så skulle jag akta mig för att trycka isär bilen 10mm. Vad är det som säger att monte carlo staget har "rätt" mått, det är väl en reprogrej :?

Jag hade kortat monte carlo staget.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kolla måtten på monte carlo staget med ett som sitter på en annan bil. Om fjäderbenen lutar inåt (ett vanlig problem) borde ju

exportstaget vara svårt att få dit eller åtminstone skulle de tre bultarna på

varje sida inte passa in i respektive slot. Kompisen med en cab fick trycka isär sina fjäderben mer än 10 mm för att få ett monte carlo stag att

passa men som sagt kolla längden först.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Mitt stag passade perfekt men i bruksanvisningen stod följande ungefär:

Om bilen ej haft stag innan så lyft den med domkraften i den vänstra balken framför/innanför vänster framhjul så ökar avståndet mellan tornen.

Provade och mätte och den flexar klart ut om man lyfter där

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Väcker liv i en gammal tråd i stället för att starta en ny på samma ämne.

Monterade idag ett justerarbart MonteCarlo Stag från Total Control Products. Fick flytta ned spänningsregulatorn och startreläet för att få plats med fästet till staget på passagerarsidan.:)

post-5833-144839475162_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Väcker liv i en gammal tråd i stället för att starta en ny på samma ämne.

Monterade idag ett justerarbart MonteCarlo Stag från Total Control Products. Fick flytta ned spänningsregulatorn och startreläet för att få plats med fästet till staget på passagerarsidan.:)

[ATTACH=CONFIG]30819[/ATTACH]

Det blev bra det där Bosse :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blev OK. Egentligen skall det sitta framför startreläet, men då sitter AC-kompressorn i vägen, så jag löste det så här i stället. Nu hamnade det mitt över fördelarlocket. Har inte kollat om det är tillräckligt utrymme för att kunna lyfta locket, men det gör man ju inte speciellt ofta.:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...