Kent cmc 1162 September 9, 2009 Report September 9, 2009 Var iväg och fick ett exportstag och ett monte carlostag i helgen. Att sätta i exportstaget var ingen match men.... Mote Carlostaget fanns det int en keps i h---etet att få passa, utrymmet var ca 10 mm får litet där det skulle sitta, jag förstår ju nu att en bil som är 42 år att inte måtten är lika som när den var ny. Nu till frågan, jag förstår att jag måste använda portopower men var skall jad bända isär? framändan, över där staget skall sitta, fjädertornen eller fram eller kanske balkarna?Tacksam för svarcmc 1162 Kent Jonsson Citera
mats g johansson September 9, 2009 Report September 9, 2009 HejHar du tittat på den här tråden?http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... carlo+stagLycka tillMats Citera
JanneJ September 9, 2009 Report September 9, 2009 Var iväg och fick ett exportstag och ett monte carlostag i helgen. Att sätta i exportstaget var ingen match men.... Mote Carlostaget fanns det int en keps i h---etet att få passa, utrymmet var ca 10 mm får litet där det skulle sitta, jag förstår ju nu att en bil som är 42 år att inte måtten är lika som när den var ny. Nu till frågan, jag förstår att jag måste använda portopower men var skall jad bända isär? framändan, över där staget skall sitta, fjädertornen eller fram eller kanske balkarna?Tacksam för svarcmc 1162 Kent JonssonOm bilen stämmer i övrigt, huvspringor, front mm så skulle jag akta mig för att trycka isär bilen 10mm. Vad är det som säger att monte carlo staget har "rätt" mått, det är väl en reprogrej Jag hade kortat monte carlo staget. Citera
bosewallius September 9, 2009 Report September 9, 2009 Jag skulle kolla måtten på monte carlo staget med ett som sitter på en annan bil. Om fjäderbenen lutar inåt (ett vanlig problem) borde juexportstaget vara svårt att få dit eller åtminstone skulle de tre bultarna påvarje sida inte passa in i respektive slot. Kompisen med en cab fick trycka isär sina fjäderben mer än 10 mm för att få ett monte carlo stag attpassa men som sagt kolla längden först.Mvh Bosse Citera
Stefan cmc 1169 September 10, 2009 Report September 10, 2009 Hej Satte dit ett på min -66:a cab lite trångt men med domkraften under o lyfte framändan så passa det fint, skilde kanske 5mm från början. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 10, 2009 Report September 10, 2009 Hej.Det är precis som föregående talarei ämnet, hissa upp bilen, gör att tornen viker ut en aning och det är9 gånger av 10 som stången passar. Citera
Kent cmc 1162 September 11, 2009 Author Report September 11, 2009 Tack för alla förslag. Att få dit exportstaget var en konst för det passade precis nästan, man fick massera lite. Vad jag funderar över är vilket mått skall staget ha? det är ett svängt ett. Kent cmc 1162 Citera
Equus September 11, 2009 Report September 11, 2009 Hej Stefan!Har din bil blivit bättre med exportstaget? I så fall på vilket sätt?m v hEquus Citera
Stefan cmc 1169 September 14, 2009 Report September 14, 2009 Kan inte svara på det än.Har inte mer än precis kört in motorn o tagit några korta turer hemma i byn, har körförbud sen ett år tillbaka. Tiden springer ifrån en men nu börjar det bli klart. Citera
Terner September 18, 2009 Report September 18, 2009 Mitt stag passade perfekt men i bruksanvisningen stod följande ungefär:Om bilen ej haft stag innan så lyft den med domkraften i den vänstra balken framför/innanför vänster framhjul så ökar avståndet mellan tornen.Provade och mätte och den flexar klart ut om man lyfter där/Terner Citera
mnilsson September 21, 2009 Report September 21, 2009 Man kan dra ihop exportstaget med ett spännband oxå...om det inte är så mkt som fattas. Det gjorde jag när jag provmonterade mitt.//Mats Citera
NackaBosse June 5, 2014 Report June 5, 2014 Väcker liv i en gammal tråd i stället för att starta en ny på samma ämne.Monterade idag ett justerarbart MonteCarlo Stag från Total Control Products. Fick flytta ned spänningsregulatorn och startreläet för att få plats med fästet till staget på passagerarsidan. Citera
Anders Lindström June 5, 2014 Report June 5, 2014 Väcker liv i en gammal tråd i stället för att starta en ny på samma ämne.Monterade idag ett justerarbart MonteCarlo Stag från Total Control Products. Fick flytta ned spänningsregulatorn och startreläet för att få plats med fästet till staget på passagerarsidan.[ATTACH=CONFIG]30819[/ATTACH]Det blev bra det där Bosse Citera
NackaBosse June 5, 2014 Report June 5, 2014 Ja, det blev OK. Egentligen skall det sitta framför startreläet, men då sitter AC-kompressorn i vägen, så jag löste det så här i stället. Nu hamnade det mitt över fördelarlocket. Har inte kollat om det är tillräckligt utrymme för att kunna lyfta locket, men det gör man ju inte speciellt ofta. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 5, 2014 Report June 5, 2014 Hej.Bättre att använda ett sådant som jag monterat, lättare att komma åt:problem: Citera
Recommended Posts