Jump to content

Recommended Posts

Jag kör med apels 2.5 rakt igenom dämpare mullrar gott. Men jag får väldigt resonansljud i bilen vid farter över 70. Ca 2200 varv och mer. Ska pröva att förbättra upphängningen i ett första steg sitter rätt stumt nu endast de som ser ut som puckar mellan karossen. Annars flowmasters delta 50 i tankarna.

• Svar 60
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Jag kör med apels 2.5 rakt igenom dämpare mullrar gott. Men jag får väldigt resonansljud i bilen vid farter över 70. Ca 2200 varv och mer. Ska pröva att förbättra upphängningen i ett första steg sitter rätt stumt nu endast de som ser ut som puckar mellan karossen. Annars flowmasters delta 50 i tankarna.

Hade också hårda gummipuckar som fästen, gjorde mätningar på hur mycket avgassystemet "växte" på längden när det blev varmt, det blev 8 mm längre! Efter det bytte jag till andra fästen..

avgasfäste 030.jpg[/attachment:3ak5jlbp]

Igår beställde jag mina nya dämpare och det blev inte simons utan 2 stycken Flowtech Afterburner. Lyssnade på youtube och blev helt såld på dessa :--

Mycket gott ljud och speciellt mullret på tomgång :!: Ska bli skoj att starta upp bilen till våren och lyssna.....

Afterburner på youtube:

MVH Schröder

Ja intressant ska det bli :D

Beställde dom via Hansen men googlar du lite så finns det fler firmor som har dom i Sverige.....

Går på ca tusen lappen styck, give or take.

Hur som helst gav de ifrån sig ett fint ljud på Mussen på youtube :lol: "se mitt förra inlägg"

MVH Schröder

• 11 months later...
Måste man ha H eller X?....

Funkar det inte att köra med raka rör med dämpare :roll:

Ja.

Jo, men det låter som en fiskebåt och du går miste om lite motoreffekt ( X och H låter avgaserna från ena sidan "hjälpa "andra sidan )

Hej.

Sparat en bild som jag lånat på nätet, så här skulle

jag ha gjort med avgas, jag gjorde en annan variant

där jag skippade rören bakåt 8) .

Min variant gav ett ganska häftigt ljud men det blev

rökigt i garaget :crazy: , har återgått till rakt bakåt igen. ;)

En uppdatering av "mitt" system... :P

post-20-144839112667_thumb.jpgDSCN2366.JPG[/attachment:11re82pj]

Så här blev röret till slut. Här är främre delen anpassad till de Hedman shorty headers som senare hamnade på motorn. Svarvade "bulkopplingar" mot headersbulan istället för den pressade plåtskiten som alltid följer med till headerset.

Även i andra ändan ut mot dämparna tillverkades egna "kulkopplingar" för att kunna justera upp allting precis som jag ville ha det och även föra att enkelt kunna möta upp bakåt.

post-20-144839108627_thumb.jpgDSCN2383.JPG[/attachment:11re82pj]

Därefter en Simons 2" lång oval dämpare. Strax efter bakaxeln - alltså krök snett uppåt/utåt från bilen och krök över axel , sen sitter en ny likadan kulkoppling innan slutröret tar vid. Alla rör efter X-pipan/busrören är 2", allt framför är 2,5".

Detaljbild på "kopplingen" för den som önskar..

DSCN2384.JPG[/attachment:11re82pj]

Efter att har kört detta "hembygge" nu i några år så är jag allt annat än missnöjd. Hade en misstanke i början att det skulle bli ett motstånd då rören efter X/busrören går vidare utan någon som helst gynnsam lösning avséende flödet bakåt. Jag märker dock mer ork i motorn än tidigare, mindre bränsleförbrukning om jag nu kör vettigt. Gött ljud även i slutrören där bak.

Men det som var en riktigt fet bonus med hela grejen, all form av resonans oavsett varvtal, hastighet eller väl själv - är helt borta. Bilen är tyst invändigt och riktigt skön att åka långt med... Tidigare 2" dubbelsystem utan nån crossover och två dämpare under baksätet var rätt ljudlig i kupén och mycket resonansbröl nästan alltid vid samma hastighet där man körde mest.

Min enkla slutsats är då att dessa buspipor på ca 1 meter av 2,5" på varje håll bildar nån form av effektiv dödare av resonans så länge locken är på. Sitter ett lock ute i änden vid "finare" körning givetvis.

Än så länge är det tyvärr lite för lite motor/kam för att köra med öppna rör men det funkar utmärkt det också, X-et gör ett bra jobb som slår sönder ljudet fint och man kan köra många mil utan att bli för lomhörd. Å en småblock med bra komp, lite lagom kam osv kan låta rätt kaxigt med öppna rör...

Nu blir jag säkert stryp av originalrenoverarna... Men att ha två lagom grova rör ut på varje sida har genererat en o annan fråga och positiv kommentar de här säsongerna.

Lycka till med ditt system, finns ju många lösningar och detta var bara en... Bra eller dåligt är ju upp till var o en men funkat fint för mig.

Jag har testat några olika system på min med. Första jag byggde var i 2,5" , H-pipa, saab ljuddämpare (främre till 9-3 SS Aero) över bak axel och ut bak.

Tyckte detta lät töntigt lite så en snabb räd i garaget en kväll ihop med polaren så vart det sidepipes istället som i sin tur brölar för mycket. ^^

Nu siktar jag på ett dubbelt 3" i rostfritt köpt från MagnaFlow. :D

(redigerad)

Magnaflow systemet tycker jag är nästintill perfekt!

Monterar själv ett sådant denna vinter

Dock sågar jag 3'' system helt vid fotknölarna! För stort, bröligt och avgaspulserna blir ojämna.

2.5'' är max och ger en skön gång så det valde jag.

Här hör man skillnaderna bra

2.25''

2.5''

3'' hitta jag ingen bra ljudinspelning på men det jag hört live var väldigt jobbigt.

Men det är ju smaksak!

Ändrade %s av %s (%s)

:thumbup:

Dock sågar jag 3'' system helt vid fotknölarna! För stort, bröligt och avgaspulserna blir ojämna.

3'' hitta jag ingen bra ljudinspelning på men det jag hört live var väldigt jobbigt.

Men det är ju smaksak!

Låter juh väldigt rart båda två.:P

2.25''

2.5''

Men det är ju smaksak!

Jag har Magnaflows 3" Rostfria med X-pipa. Samt Hooker Headers i min 67'a.

Jag tycker det mullrar fint tills man ger gas.. då ryter den väldans najs tycker jag.

Problemet är resonansen vid vissa varvtal, men jag funderar på att antingen sätta dit ett par slimmade slutdämpare eller byta slutrör till de med "böj" på slutet så avgaserna går neråt istället för bakåt.

Jag har lagt en film på youtube på hur det låter:

• 1 month later...

Ge inte upp i förskott!

Det blir helt annat ljud när du fått dit H-pipan

Dessutom när du väl fått ut bilen utomhus och "kört in" systemet så kommer ljudet bli bättre.

Det behövs lite sot och avlagringar i rören för allt ska bli tätt! :D

Lycka till!

Såhär blev mitt system, har dock ej haft glädjen att lyssna än :(

Det är byggt utav 2,5" rör, egentillverkad x-pipa och flowtech afterburner dämpare, allt är lackat mörkgrått.

Fin bil med gott ljud du har Samus, tror visst ni var ute och körde utanför Bilbolaget lastvagnars gamla lokaler i Bollnäs...

MVH Schröder

post-4360-144839151334_thumb.jpg

Såhär blev mitt system, har dock ej haft glädjen att lyssna än :(

Det är byggt utav 2,5" rör, egentillverkad x-pipa och flowtech afterburner dämpare, allt är lackat mörkgrått.

MVH Schröder

De där systemet ska ju inte du ha på din Musse. Utan de skall jag ha på min. Så skicka genast upp de till jag nu :D:);) ;) ;)

Vist är de så ? ;)

Man kanske skulle sluta som mek på Volvo LV och starta en firma med rörkrökeri som huvud syssla :)

Rätt nöjd med mitt system så jag behåller nog det tror jag ;)

Hoppas bara att det låter lika bra som det ser ut...

Lite rädd för att X-pipan skall krossa allt härligt v8 ljud men få väl bygga ett till med H-pipa i sånt fall då :?

Mvh Schröder

Hej

Jag har 3" raptor på min 66:a med 289:a , skulle med facit i hand satsat på 2,5" Flowmaster super 44. Ska dock bygga på med en H pipa, hoppas det blir lite mindre raggarbilsljud.

Thomas