Bullen-68Ht January 14, 2010 Report January 14, 2010 Jag kör med apels 2.5 rakt igenom dämpare mullrar gott. Men jag får väldigt resonansljud i bilen vid farter över 70. Ca 2200 varv och mer. Ska pröva att förbättra upphängningen i ett första steg sitter rätt stumt nu endast de som ser ut som puckar mellan karossen. Annars flowmasters delta 50 i tankarna. Citera
JanneJ January 14, 2010 Report January 14, 2010 Jag kör med apels 2.5 rakt igenom dämpare mullrar gott. Men jag får väldigt resonansljud i bilen vid farter över 70. Ca 2200 varv och mer. Ska pröva att förbättra upphängningen i ett första steg sitter rätt stumt nu endast de som ser ut som puckar mellan karossen. Annars flowmasters delta 50 i tankarna.Hade också hårda gummipuckar som fästen, gjorde mätningar på hur mycket avgassystemet "växte" på längden när det blev varmt, det blev 8 mm längre! Efter det bytte jag till andra fästen..avgasfäste 030.jpg[/attachment:3ak5jlbp] Citera
JanneJ January 14, 2010 Report January 14, 2010 Var köpte du de fästena?mvh, MatsJag köpte dem hos den lokala AD-handlaren men vilken bil de kommer från har jag ingen koll på Citera
Schröder January 15, 2010 Author Report January 15, 2010 Igår beställde jag mina nya dämpare och det blev inte simons utan 2 stycken Flowtech Afterburner. Lyssnade på youtube och blev helt såld på dessa Mycket gott ljud och speciellt mullret på tomgång Ska bli skoj att starta upp bilen till våren och lyssna.....Afterburner på youtube: MVH Schröder Citera
bj0rne January 15, 2010 Report January 15, 2010 Det lät intressant, var beställde du dom?/Björn Citera
Schröder January 15, 2010 Author Report January 15, 2010 Ja intressant ska det bli Beställde dom via Hansen men googlar du lite så finns det fler firmor som har dom i Sverige.....Går på ca tusen lappen styck, give or take.Hur som helst gav de ifrån sig ett fint ljud på Mussen på youtube "se mitt förra inlägg"MVH Schröder Citera
Draken January 6, 2011 Report January 6, 2011 Måste man ha H eller X?....Funkar det inte att köra med raka rör med dämpare Citera
JanneJ January 6, 2011 Report January 6, 2011 Måste man ha H eller X?....Funkar det inte att köra med raka rör med dämpare Ja.Jo, men det låter som en fiskebåt och du går miste om lite motoreffekt ( X och H låter avgaserna från ena sidan "hjälpa "andra sidan ) Citera
xstang January 6, 2011 Report January 6, 2011 Här är några klipp på en 65a med 302, edelbrock top end performance package(2091? ), JBA 1650SJS headers, 2,5" rör med H-pipa och Dynomax dämpare.Ett väldigt mjukt och tamt muller på tomgång, vid gaspådrag vaknar lejonet till liv. http://www.youtube.com/watch?v=LXk_MVV7V0ghttp://www.youtube.com/watch?v=Y5SgdTXxkZwGrymt!! Citera
1096 January 6, 2011 Report January 6, 2011 Hej.Sparat en bild som jag lånat på nätet, så här skullejag ha gjort med avgas, jag gjorde en annan variantdär jag skippade rören bakåt .Min variant gav ett ganska häftigt ljud men det blevrökigt i garaget , har återgått till rakt bakåt igen. En uppdatering av "mitt" system... DSCN2366.JPG[/attachment:11re82pj]Så här blev röret till slut. Här är främre delen anpassad till de Hedman shorty headers som senare hamnade på motorn. Svarvade "bulkopplingar" mot headersbulan istället för den pressade plåtskiten som alltid följer med till headerset.Även i andra ändan ut mot dämparna tillverkades egna "kulkopplingar" för att kunna justera upp allting precis som jag ville ha det och även föra att enkelt kunna möta upp bakåt.DSCN2383.JPG[/attachment:11re82pj]Därefter en Simons 2" lång oval dämpare. Strax efter bakaxeln - alltså krök snett uppåt/utåt från bilen och krök över axel , sen sitter en ny likadan kulkoppling innan slutröret tar vid. Alla rör efter X-pipan/busrören är 2", allt framför är 2,5".Detaljbild på "kopplingen" för den som önskar..DSCN2384.JPG[/attachment:11re82pj]Efter att har kört detta "hembygge" nu i några år så är jag allt annat än missnöjd. Hade en misstanke i början att det skulle bli ett motstånd då rören efter X/busrören går vidare utan någon som helst gynnsam lösning avséende flödet bakåt. Jag märker dock mer ork i motorn än tidigare, mindre bränsleförbrukning om jag nu kör vettigt. Gött ljud även i slutrören där bak. Men det som var en riktigt fet bonus med hela grejen, all form av resonans oavsett varvtal, hastighet eller väl själv - är helt borta. Bilen är tyst invändigt och riktigt skön att åka långt med... Tidigare 2" dubbelsystem utan nån crossover och två dämpare under baksätet var rätt ljudlig i kupén och mycket resonansbröl nästan alltid vid samma hastighet där man körde mest.Min enkla slutsats är då att dessa buspipor på ca 1 meter av 2,5" på varje håll bildar nån form av effektiv dödare av resonans så länge locken är på. Sitter ett lock ute i änden vid "finare" körning givetvis. Än så länge är det tyvärr lite för lite motor/kam för att köra med öppna rör men det funkar utmärkt det också, X-et gör ett bra jobb som slår sönder ljudet fint och man kan köra många mil utan att bli för lomhörd. Å en småblock med bra komp, lite lagom kam osv kan låta rätt kaxigt med öppna rör... Nu blir jag säkert stryp av originalrenoverarna... Men att ha två lagom grova rör ut på varje sida har genererat en o annan fråga och positiv kommentar de här säsongerna.Lycka till med ditt system, finns ju många lösningar och detta var bara en... Bra eller dåligt är ju upp till var o en men funkat fint för mig. Citera
MrTurbo_1645 January 12, 2011 Report January 12, 2011 Jag har testat några olika system på min med. Första jag byggde var i 2,5" , H-pipa, saab ljuddämpare (främre till 9-3 SS Aero) över bak axel och ut bak.Tyckte detta lät töntigt lite så en snabb räd i garaget en kväll ihop med polaren så vart det sidepipes istället som i sin tur brölar för mycket. ^^Nu siktar jag på ett dubbelt 3" i rostfritt köpt från MagnaFlow. Citera
Per Berglund January 12, 2011 Report January 12, 2011 (redigerad) Magnaflow systemet tycker jag är nästintill perfekt!Monterar själv ett sådant denna vinterDock sågar jag 3'' system helt vid fotknölarna! För stort, bröligt och avgaspulserna blir ojämna.2.5'' är max och ger en skön gång så det valde jag.Här hör man skillnaderna bra2.25'' 2.5'' 3'' hitta jag ingen bra ljudinspelning på men det jag hört live var väldigt jobbigt.Men det är ju smaksak! Ändrade %s av %s (%s) Citera
mhdin January 12, 2011 Report January 12, 2011 Magnaflow systemet tycker jag är nästintill perfekt!Monterar själv ett sådant denna vinterDock sågar jag 3'' system helt vid fotknölarna! För stort, bröligt och avgaspulserna blir ojämna.2.5'' är max och ger en skön gång så det valde jag.Här hör man skillnaderna bra3'' hitta jag ingen bra ljudinspelning på men det jag hört live var väldigt jobbigt.Men det är ju smaksak!Låter juh väldigt rart båda två. Citera
Mmmange January 13, 2011 Report January 13, 2011 Magnaflow systemet tycker jag är nästintill perfekt!Monterar själv ett sådant denna vinterDock sågar jag 3'' system helt vid fotknölarna! För stort, bröligt och avgaspulserna blir ojämna.2.5'' är max och ger en skön gång så det valde jag.Här hör man skillnaderna bra2.25'' 2.5'' 3'' hitta jag ingen bra ljudinspelning på men det jag hört live var väldigt jobbigt.Men det är ju smaksak!Jag har Magnaflows 3" Rostfria med X-pipa. Samt Hooker Headers i min 67'a. Jag tycker det mullrar fint tills man ger gas.. då ryter den väldans najs tycker jag.Problemet är resonansen vid vissa varvtal, men jag funderar på att antingen sätta dit ett par slimmade slutdämpare eller byta slutrör till de med "böj" på slutet så avgaserna går neråt istället för bakåt. Jag har lagt en film på youtube på hur det låter: Citera
Per Berglund January 13, 2011 Report January 13, 2011 Bra inspelning!! Och nog hörs den! To much for my taste! Man börjar väll bli gubbe och håller för öronen för allt oväsen! *skrockar* Citera
xstang February 23, 2011 Report February 23, 2011 Passade på att ta ett klipp med mobilen i garaget en kväll: http://www.youtube.com/watch?v=u17skHpO3rcJag har inte hunnit montera h-delen ännu, men det verkar som att jag nog får ta och göra nåt åt resonansen.Och ja, det lät precis lika illa i verkligheten!! Citera
Per Berglund February 24, 2011 Report February 24, 2011 Ge inte upp i förskott!Det blir helt annat ljud när du fått dit H-pipanDessutom när du väl fått ut bilen utomhus och "kört in" systemet så kommer ljudet bli bättre.Det behövs lite sot och avlagringar i rören för allt ska bli tätt! Lycka till! Citera
samus February 26, 2011 Report February 26, 2011 Tjena schröder så här låter min gamla ford med en 289 hipo Mvh Micke Citera
Schröder February 28, 2011 Author Report February 28, 2011 Såhär blev mitt system, har dock ej haft glädjen att lyssna än Det är byggt utav 2,5" rör, egentillverkad x-pipa och flowtech afterburner dämpare, allt är lackat mörkgrått.Fin bil med gott ljud du har Samus, tror visst ni var ute och körde utanför Bilbolaget lastvagnars gamla lokaler i Bollnäs...MVH Schröder Citera
Jonasm February 28, 2011 Report February 28, 2011 Såhär blev mitt system, har dock ej haft glädjen att lyssna än Det är byggt utav 2,5" rör, egentillverkad x-pipa och flowtech afterburner dämpare, allt är lackat mörkgrått.MVH SchröderDe där systemet ska ju inte du ha på din Musse. Utan de skall jag ha på min. Så skicka genast upp de till jag nu ;) Vist är de så ? Citera
Schröder March 2, 2011 Author Report March 2, 2011 Man kanske skulle sluta som mek på Volvo LV och starta en firma med rörkrökeri som huvud syssla Rätt nöjd med mitt system så jag behåller nog det tror jag Hoppas bara att det låter lika bra som det ser ut... Lite rädd för att X-pipan skall krossa allt härligt v8 ljud men få väl bygga ett till med H-pipa i sånt fall då Mvh Schröder Citera
smen March 3, 2011 Report March 3, 2011 HejJag har 3" raptor på min 66:a med 289:a , skulle med facit i hand satsat på 2,5" Flowmaster super 44. Ska dock bygga på med en H pipa, hoppas det blir lite mindre raggarbilsljud.Thomas Citera
Jonasm March 4, 2011 Report March 4, 2011 Ha ha ja de kan du göra. OCH blir du inte nöjd med X-pipan så vet du vart du vänder dig först Citera
Schröder March 5, 2011 Author Report March 5, 2011 Ska komma ihåg det om det nu blir aktuellt med H-pipa istället Citera
Recommended Posts