Jump to content

Fundering, Ny eller Gammal Mustang.


Lars Oscarsson cmc383

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har ingen personlig erfarenhet av bemötandet om man åker nyare Mustang men kan skriva under på att en gammal Mustang ALLTID blir uppmärksammad (vilket är kul vid de flesta tillfällen).

Även min "gamla rishög" får positiva kommentarer för det mesta 8)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

För att prata lite bemötande då. Jag har ju bara ägt min 05:a och 99% av alla kommentarer är positiva. Ford har ju verkligen lyckats med designen för det kommer fram "gamlingar" ;) som åkte Mustang när dom var unga, på 60-70 talet. Dom känner mycket väl igen vad det är för bil och blir nostalgiska. :D

Jag och tjejen har en viss fetish för att äta glass på sommaren, vi åker alltid till samma ställe mitt i Uppsala. Där kan vi parkera Mustangen så vi ser den från där vi sitter och alltid är det någon som tar kort eller bara står och tittar på den.

Den sista procenten kanske någon undrar över? Jo, det finns ju en lag som heter jantelagen i Sverige. Det betyder att man som "ungjävel" inte ska ha råd med en Mustang. Det spelar ingen roll att denna Mustang kostar som en Volvo. Har du en Volvo för 400 000kr är det inte en jävel som säger något, men en Mustang för 250 000kr, då får man höra!

Link to comment
Share on other sites

För att prata lite bemötande då. Jag har ju bara ägt min 05:a och 99% av alla kommentarer är positiva. Ford har ju verkligen lyckats med designen för det kommer fram "gamlingar" ;) som åkte Mustang när dom var unga, på 60-70 talet. Dom känner mycket väl igen vad det är för bil och blir nostalgiska. :D

Jag och tjejen har en viss fetish för att äta glass på sommaren, vi åker alltid till samma ställe mitt i Uppsala. Där kan vi parkera Mustangen så vi ser den från där vi sitter och alltid är det någon som tar kort eller bara står och tittar på den.

Den sista procenten kanske någon undrar över? Jo, det finns ju en lag som heter jantelagen i Sverige. Det betyder att man som "ungjävel" inte ska ha råd med en Mustang. Det spelar ingen roll att denna Mustang kostar som en Volvo. Har du en Volvo för 400 000kr är det inte en jävel som säger något, men en Mustang för 250 000kr, då får man höra!

köp en Corvette så får du veta vad innebörden av jantelagen verkligen är... :evil:

men att en Volvo eller dylikt kostar som du säger bryr sig ingen om de är ju bara en vanlig bil... blä... gläds åt dem som vill skaffa något roligt även om det skulle vara något som man själv inte har råd med tycker jag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån av er yngre ägare av nyare Mustang som har fått höra frågan: Har du snott bilen? eller: Så du är ute och kör pappas bil?

Pappas bil skrek någon åt oss när jag låg bakom Linde i Gävle. Så jag vet inte vem han skrek åt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så det är åtminstone par st som har hört frågorna. Jag är inte förvånad. :D Själv har jag inte fått dem men däremot fått frågan: Hur har du råd med sån ny bil? Den frågan kom från en snut när han synade min nästan splitternya 850...

Link to comment
Share on other sites

Det enda polisen har sagt till mig är... "oj, det där gick lite väl fort det där"

...det finns två stycken du inte vill höra dom orden ifrån,det är polisen och ,ja,ni förstår kanske.. :shock::--[/quote:109ozs3t]

Ha ha..tur att det finns blå piller för att råda bot på den andra...

Link to comment
Share on other sites

Det där med Mustang ägande och ålder kan vara ett gissel....

Folk blir väldigt brydda ibland när dom ser en 27 åring bakom ratten på en 67á Mustang..... Tydligen ska man vara 50+ i mångas ögon :shock:

Många kan rent utav tappa hakan när man berättar att det är min bil och inte pappas :--

Är det sånt som kallas fördomar i jante Sverige :?:

Sen har många en fundering gemensamt = den där bilen kan inte vart billig, hmmmm......

Klart den var väl inte gratis men ser det mer som en investering än en utgift! Sen är ju bilen min hobby också, vad kostar inte hockey utrustningar m.m..?

Faktum är att bruksbilen min, en Volvo V70 2,4D-06 var dyrare i inköp än Mussen. Oftare dyrare att köpa grejor åt också för den delen + den sjunker i värde....

Men det är ingen som är brydd att man tuffar runt i en sån "ny" bil direkt :roll: Mäkligt :!:

Link to comment
Share on other sites

Kul med jantelagen... Varit med om det när jag körde -94 GT:n, "Pappas bil eller?" och liknande. Smått störande att man inte får köra nåt man har råd med, eller? Eller måste varje "grabb" mellan 18-29 år köra en 240, 740 eller 940 och leka låtsasraggare hos sibylla?

Dock är det lite mindre med 06:an, det är mer som tidigare har sagt att dyker upp gubbs som frågar en hel dröse med frågor. Sedan har vi de som småpratar när man står och tankar, och när de kommer på att Mussen oftast drar mindre soppa och varit billigare i inköp också än vad dessa herrars bilar så blir de ganska tysta :--

Link to comment
Share on other sites

Det där med Mustang ägande och ålder kan vara ett gissel....

Folk blir väldigt brydda ibland när dom ser en 27 åring bakom ratten på en 67á Mustang..... Tydligen ska man vara 50+ i mångas ögon :shock:

Många kan rent utav tappa hakan när man berättar att det är min bil och inte pappas :--

Är det sånt som kallas fördomar i jante Sverige :?:

Sen har många en fundering gemensamt = den där bilen kan inte vart billig, hmmmm......

Klart den var väl inte gratis men ser det mer som en investering än en utgift! Sen är ju bilen min hobby också, vad kostar inte hockey utrustningar m.m..?

Faktum är att bruksbilen min, en Volvo V70 2,4D-06 var dyrare i inköp än Mussen. Oftare dyrare att köpa grejor åt också för den delen + den sjunker i värde....

Men det är ingen som är brydd att man tuffar runt i en sån "ny" bil direkt :roll: Mäkligt :!:

Det känner jag igen. Många verkar vara intresserade av priset på Mustanger men har inte frågat om bilen är till salu eller dyl..

Link to comment
Share on other sites

Kul med jantelagen... Varit med om det när jag körde -94 GT:n, "Pappas bil eller?" och liknande. Smått störande att man inte får köra nåt man har råd med, eller? Eller måste varje "grabb" mellan 18-29 år köra en 240, 740 eller 940 och leka låtsasraggare hos sibylla?

Dock är det lite mindre med 06:an, det är mer som tidigare har sagt att dyker upp gubbs som frågar en hel dröse med frågor. Sedan har vi de som småpratar när man står och tankar, och när de kommer på att Mussen oftast drar mindre soppa och varit billigare i inköp också än vad dessa herrars bilar så blir de ganska tysta :--

Jag har varit 240 ägare, *volvo-raggare* och hängt vid sibylla. :D

Vad för frågor har du fått av gubbarna?

Link to comment
Share on other sites

Kul med jantelagen... Varit med om det när jag körde -94 GT:n, "Pappas bil eller?" och liknande. Smått störande att man inte får köra nåt man har råd med, eller? Eller måste varje "grabb" mellan 18-29 år köra en 240, 740 eller 940 och leka låtsasraggare hos sibylla?

Dock är det lite mindre med 06:an, det är mer som tidigare har sagt att dyker upp gubbs som frågar en hel dröse med frågor. Sedan har vi de som småpratar när man står och tankar, och när de kommer på att Mussen oftast drar mindre soppa och varit billigare i inköp också än vad dessa herrars bilar så blir de ganska tysta :--

Jag har varit 240 ägare, *volvo-raggare* och hängt vid sibylla. :D

Vad för frågor har du fått av gubbarna?

Ja det är tyvärr många som hänger med volvo spisar runt om kring, men jag tyckte det var värt att satsa på en bil med stor motor direkt. Istället för att låtsas ha en ;)

Ja du, soppaförbrukning brukar vara fråga nr Uno, sedan brukar det följa med frågor pris på bilen, försäkringspremie m.m.

Var kul när det var en som stod o tanka sin 850 kombi när jag svängde in och börja tanka, "Dricker mycket soppa de där?" "Nä då, 0,8 som lägst på landsväg med snitt fart på 90kmh och många grova omkörningar, men i stan håller man strax över litern.", "Verkligen? är ju mindre än volvon min." Sedan säger man ju självklart att man kan tacka Vridmomentet för det :D

Link to comment
Share on other sites

Kul med jantelagen... Varit med om det när jag körde -94 GT:n, "Pappas bil eller?" och liknande. Smått störande att man inte får köra nåt man har råd med, eller? Eller måste varje "grabb" mellan 18-29 år köra en 240, 740 eller 940 och leka låtsasraggare hos sibylla?

Dock är det lite mindre med 06:an, det är mer som tidigare har sagt att dyker upp gubbs som frågar en hel dröse med frågor. Sedan har vi de som småpratar när man står och tankar, och när de kommer på att Mussen oftast drar mindre soppa och varit billigare i inköp också än vad dessa herrars bilar så blir de ganska tysta :--

Jag har varit 240 ägare, *volvo-raggare* och hängt vid sibylla. :D

Vad för frågor har du fått av gubbarna?

Ja det är tyvärr många som hänger med volvo spisar runt om kring, men jag tyckte det var värt att satsa på en bil med stor motor direkt. Istället för att låtsas ha en ;)

Ja du, soppaförbrukning brukar vara fråga nr Uno, sedan brukar det följa med frågor pris på bilen, försäkringspremie m.m.

Var kul när det var en som stod o tanka sin 850 kombi när jag svängde in och börja tanka, "Dricker mycket soppa de där?" "Nä då, 0,8 som lägst på landsväg med snitt fart på 90kmh och många grova omkörningar, men i stan håller man strax över litern.", "Verkligen? är ju mindre än volvon min." Sedan säger man ju självklart att man kan tacka Vridmomentet för det :D

Det fick bli Volvo eftersom det blev inget med Mustangköp för min del. :( Var sugen på en röd HT -72 med 302 och 3-växlad manuell.

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa alla era synpunkter om körning med Mustang. Har haft turen att kunna ha en gammal (66 Fb) och en nyare (01 GT) under ett par år och det är bara hur brådis man har som kan vara en faktor som bestämmer vilken bil man tar. De har ju båda sin charm. Med 66an går långturer på sitt sätt och den rullar på i sin takt. Förhållandevis enkel att reparera på vägen och med matrikeln i handskfacket finns det säkert någon som kan ge en hjälpande hand. Enda problemet med 66an är att den har så dålig inre säkerhet och låsning. Dörrar och motorhuv kan anses vara som öppna för alla att ta för sig men jag kanske är lite överkänslig på den punkten. En helg i Västerås med ett par dagars semester i Sthlm är en affär för 01an. Snabb, bekväm och bensinsnål. Går som ett urverk men en bil i tidens anda där all teknik kräver en hel verkstad om något strejkar. Kvittar vilken man gillar, bara man kör Mustang.

För övrigt anser jag att alla Mustanger är klassiska så fort de rullat av bandet.

Link to comment
Share on other sites

Tord!

Välkommen till en ny värld! :thumbup::wave::wave:

Det var på tiden, att någon från styrelsen (förutom Nenne då)

hittar hit! :clap: Det är faktisk något jag kommer att ta upp på

årsmötet. Att inte fler från styrelsen är med på forumet. Men

vi tar det då. Vi ses Tord! :wave:

Titta under tråden "HJÄLP! Uppdatera din profil, gör forumet levande!"

hur man lägger upp en "avatar"

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu är ju inte forumet helt okänt för mig. Är mycket ofta inne och tittar och framför allt på regionsidorna. Det kräver tid att vara på hugget på forumet så jag lägger därför tid på ett annat Forum - Mustang Forum. Men det kan bli mer tid med båda framöver får jag hoppas. Vi ses i Bromma!

Tord cmc1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...