Svedis Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Lite Mustangdeppa. Förutom ny snö och slask ute.Många har på träffar samt i forum tipsat att ta MHRF-försäkringen. Så i vintras var det dags. Min bil är i hyfsat skick dvs alla plåtar bytta, motorn har tagits ur och även motorrummet har renoverats. Dokumentation och bilder finns på jobbet under 2 år. Försäkringsvärdet hos Bilsport & mc sattes hyfsat högt.Besiktning av klubbens representant och jag påpekade en 25-örings bubbla på ena bakskärmskanten (finns 25-öring?). Denna har varit så i flera år, men den vill jag fixa när det blir råd med hellackning. (Fortfarande lacken kvar alltså)Försäkringen avslogs och jag erbjöds ”rullande renoverings”- försäkring under 2 år (dubbla priset). Förvånad tog jag kontakt med bolaget (dom var mycket trevliga och hjälpsamma, ingen kritik där).Dom sa, att alla 40 år gamla bilar som är försäkrade där, är rostfria och ingen rost finnes på dessa! Inte ens en bubbla Ojdå, man ligger efter. Dom ska vidare nu styra upp och kontrollera befintliga försäkringar då många bilar varit mycket risiga och ej ärligt redovisade vid tecknandet.Jag påpekade att jag skickat foton på renoveringens alla steg, men dom ansåg att den lilla lackbubblan visade på annat. Efter hellackning var jag välkommen tillbaka. ”Måste jag lacka för 40000:- för att få försäkringen”? Jupp! Jag påpekade för klubbens besiktningsman att när han skrivit ”rullande renovering” hade försäkringsbolaget gått på detta (dock står det att den är i fint skick). Svaret blev att det är tuffare regler idag. Men är inte alla 40 år gamla bilar en rullande renovering? Jag trodde att en entusiastbil i bra kondition (noll rost i bärande, renoverad framvagn, alla balkar och innerplåtar rena och målade, fronten riven och återuppbyggd med friskt stål osv) fick teckna denna försäkring, men det krävs visst mer. Jag har kollat på andra bilar som försäkrats i MHRF, och nog finns en liten fläck här och där?Från hemsidan står ”Fordonet ska vara i gott bevarat skick eller renoverat till ursprungsskick”. Detta tycker jag att jag uppfyller. Eller har jag missat något när det gäller försäkringen?Suck!! (och snö så hojen fick stå idag oxå dvs dubbeldepression) /Svedis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roine Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Har du pratat med Anders Nilsson - Vår försäkringsansvarige. Har du inte gjort det, bör du göra det snarast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 Nja, det är ju hårdare regler vad jag förstår (rostfri) som gäller? Så det som står i villkoren tolkas väl annorlunda i år. (Anders läser väl detta?) Jag kan ju inte påstå att någon gör fel, utan mer att min bil inte når upp till dagens nivå för MHRF-försäkring. Dessutom är det vår bes.man som skriver rullande renovering med en lackblåsa. Och då accepteras inte bilen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Jag beundrar att du kan vara så saklig och ödmjuk i din beskrivning av situationen. Själv hade jag blivit skitförbannad. Om de säger att din bil är i "gott skick" men kräver att den ska vara i "gott bevarat skick" och därför inte godkänner den hoppas jag verkligen att du vänder dig till något annat bolag. Låter helt sjukt! Hör av dig om hur det går och lycka till.Mvh. MatsCMC 2089 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Jag har haft bilar MHRF försäkrade men har tröttnat på att inte få använda min bil som jag vill. Bara "nöjesmoment" och inte ta bilen till jobbet eller affären för att handla.Tog en vanlig helförsäkring via Länsförsäkringar med 1000 mil om året och 3000:- i självrisk, kostade 1900:-/helår och jag får använda min bil precis som jag vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 Klart man är ödmjuk! Jag ska med intresse se alla felfria 40 år gamla bilar till sommaren.Bifogar föräkringsbilder. Lackblåsan har sett ut så i 3 år. Klart spackel och lite rödfärg skulle fixa till det, men att blåsan blåser mig på bra försäkring tycker jag är tråkigt. Men man ler ju fortfarande. /Svedis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Det verkar som ett skämt!! Förstår heller inte afärsidén om man inte vill försäkra fina bilar. Mvh. Mats CMC 2089 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Tog en vanlig helförsäkring via Länsförsäkringar med 1000 mil om året och 3000:- i självrisk, kostade 1900:-/helår och jag får använda min bil precis som jag vill.Precis så tycker jag också. Ägaren före mig försökte med MHRF men lyckades inte för bilen hade några "knottror" i kromet på listerna bak ovanför luckan mot cabben. Sedan var inte bilen i helt orginalskick. Customiserad till eliminatorliknande och andra fälgar och däck.Det är mycket enklare och behöver inte vara dyrt att ta ett annat försäkringsbolag. Holmia har varit bäst för mig.Ofta beror det på vem man pratar med. Länsförsäkringar skulle ha 6000kr. om året för 5 år sedan. Sedan skulle de besiktiga och därefter kanske jag kunde få entusiastförsäkring på den. Om de inte skulle godkännt den hade jag fått betala 6000kr för helår.Du Janne lyckades tydligen bättre med Länsförsäkringar. Eller så har de nu förstått att alla går till Holmia/Trygg Hansa annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Det här med Mhrf är tydligen väldigt varierande..Tyvärr vetofta besiktningsmännen inte så mycket om den biltypdom besiktar,så då är det lätt att slå ner på småsaker på bilar som finns i relativt stora upplagor.Men är det en bil som besiktningsmannen inte har koll på kan stora avvikelser godkännas.Jag har ju Hobbybilsförsäkring på min öppna leksak av plast,(klubbförsäkring)och därigenom är det nog lättare att få på en bil till genom Länsförsäkringar.Men på våran Mustang så har vi vanlig försäkring .Jag tecknade en vanlig i länet året den skulle sättas i gång ,och året efteråt regade sig min dotter på bilen och tecknade en genom Folksam av en kompis till mig.det intressanta var att hennes försäkring blev billigare än min .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Vill oxå använda min bil,även till jobbet,tog en försäkrning på Trygg hansa som kostar mej ca 2600 per år o då är bilen värderar mycket bra.Tycker att alla dessa "special"försäkringar bara är till bekymmer förr eller senare,har provat olika genom åren så man har lite erfarenhet iallafall.Dessutom så blir den ju avställd sk "garageförsäkring" under vintern så 2600 är ju för ett helår,betalar kanske bara ca 1800 för vinteravställning + sommarkörning.Kolla upp med alla bolag,det lönar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Hej.Vad jag förstår så är MHRF försäkring för entusiastfordon somär original, du får även ha tidstypiska förändringar som andra fälgar mm, det står i deras regler vad som gäller.Jag vet också att det finns massor av entusistbilar som idaghar MHRF försäkring och som egentligen inte borde ha det efter de regler som finns idag.Det där med att det är okunighet bland besikningsmän kan ni som tror detta glömma, vi besiknings gubbar har fått hårda tillsägningar och regler, stora travar papper att läsa igenom och lära för att bedömningen skall bli rätt.Ni måste förstå att det inte är specielt roligt som besiktningsman att tala om vad som är rätt och fel under besikning, många har satsat mycket pengar på att köpa ett entusiastfordon som dom vill ha och drömt om, det är för många svårt att förstå varför det skulle vara något som är fel och gör att det inte går att försäkra i MHRF.Ha också tankarna att försäkringsbolaget i detta fall MHRF oftast ger en försäkring, trots att den har t.e.x rostskada, det är fortfarande DU som ägare som har ansvaret på din sida att uppfylla försäkringskravet om du vill ha försäkringen.Under en tid disskuterade MHRF att kontackta ägare av försäkrade fordon för att åka ut och kontrollera att försäkringens krav följs, vi har inte fått veta om så gjorts eller skall göras.Så kom ihåg en sak att det är fortfarande inte vi som besiktar som har slutordet, utan det är MHRF som har 100% rätt att bestämma utfall.Det är också så att bilder på entusatsfordon idaggår ganska bra att granska, att ljuga som besikningsmanför MHRF är rena dårskapen, detta gäller även som ägare som söker MHRF försäkring.Jag tror inte heller att många förstår vilken otroligt högersättning MHRFs försäkring ger om allt är rätt, regler är regler som är till för att följas, så även försäkrings-reglerna, så har vi besikningsgubbar fått lära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 När jag pratar om att mhrf besiktningsmän ofta inte vet vad som är orginal rör det inte mustanger utan En annan ford driven antikvitet nämligen Detomaso Pantera ,där bekanta låtit mhrf besikta och försäkra sin bil och fick hela tiden frågor om vad som är "orginal" eller inte.Nu är ju problemet att ingen vet vad som är orginal på en Pantera,finns bara vissa försiktiga någorlunda säkra chassinummer styrda förändringar,men det stämmer inte heller,så man kan med rätta säga att Mustangägare kan tycka att besiktningsmännen är petiga.men enklast är att hobbybilsförsäkra,och då får man ju en roligare bil också,eller en vanlig försäkring,fast då ska man vara hård och kolla runt.men med förhöjde självrisk så blir premien vettig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Mitt liv är i alla fall alldeles för kort för att försöka komma med i denna fantastiska försäkringsklubb!!Deras affärsidé måste ju också vara ganska talanglös. Det blir ju billigare om man är många som betalar när någon "råkat illa ut".Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Tog en vanlig helförsäkring via Länsförsäkringar med 1000 mil om året och 3000:- i självrisk, kostade 1900:-/helår och jag får använda min bil precis som jag vill.Så kör jag med, helt perfekt. Inga luddiga regler å skit. Bara tuta å köra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Mitt liv är i alla fall alldeles för kort för att försöka komma med i denna fantastiska försäkringsklubb!!Deras affärsidé måste ju också vara ganska talanglös. Det blir ju billigare om man är många som betalar när någon "råkat illa ut".Mvh. MatsJo mhrf försäkringen uppmuntrar ju inte direkt till användning Samtidigt om man har en matching nummmer bil så kan det ju vara en ide kanske,fick själv lite ågren idag när jag bekräftade att min pantera är matching number..Hade jeg vetat det när jag började renoveringen kanske jag resonerat lite annars,och gått striktare mot orginal,men som sagt man lever bara en gång och då ska man bygga och använda sin bil som man själv vill... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
65 rangoon red Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 Om du har en "vanlig" helförsäkring med Länsförsäkringar, glöm inte att läsa kapitel 7, avsnitt 713 i försäkringsvilkoren713 Bil och motorcykel av årsmodell 1964 och äldreFör personbil och lättlastbil av årsmodell 1964 och äldre ärersättningen från kaskoförsäkringen maximerad till 150 000kronor och för motorcykel till 75 000 kronor om inte annatavtalats med Länsförsäkringar.För årsmodell 1965 och nyare sägs inget, men man ska nog inte räkna med att få ut mycket mer än 150000. Och en mustang är ju som vi alla vet en ovärderlig klenod.Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 Skall beta av alla bolag när bilen är färdigställd,kan ta nått år eller två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 Om du har en "vanlig" helförsäkring med Länsförsäkringar, glöm inte att läsa kapitel 7, avsnitt 713 i försäkringsvilkoren713 Bil och motorcykel av årsmodell 1964 och äldreFör personbil och lättlastbil av årsmodell 1964 och äldre ärersättningen från kaskoförsäkringen maximerad till 150 000kronor och för motorcykel till 75 000 kronor om inte annatavtalats med Länsförsäkringar.För årsmodell 1965 och nyare sägs inget, men man ska nog inte räkna med att få ut mycket mer än 150000. Och en mustang är ju som vi alla vet en ovärderlig klenod.UlfNu är ju min en -67 så min faller ju inte under de reglerna och MYCKET få mustanger gör det. Så "man kan nog räkna med" att få ut den ersättning som är skälig för en bil som är nyare än -64 annars hade de satt den gränsen högre. Men att säga att en bil är ovärderlig är ju inte helt rätt. ALLT går att köpa för pengar... Jag skulle nog sälja min mustang för 150k , finns fler att köpa. Skulle nog bli en FB då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.