MrTurbo_1645 July 2, 2010 Report July 2, 2010 Min bakaxel behöver verkligen en omgång, tänkte ta det i vinter. Det är en "vanlig" original 8" och jag funderar på om man skallpassa på och fixa tvåhjulsdrift när man ändå har isär.Finns väl lite olika sorter och modeller kan jag tro, vad rekommenderar ni? (slip , lock, märke osv) Citera
MrTurbo_1645 July 4, 2010 Author Report July 4, 2010 Ingen?Om jag frestar med en länk då:https://www.mustangsunlimited.com/itemd ... y=EMUSTANG(höger klicka öppna ny..)Bra eller anus? Citera
Bobbe cmc 2103 July 5, 2010 Report July 5, 2010 Ingen?Om jag frestar med en länk då:https://www.mustangsunlimited.com/itemd ... y=EMUSTANG(höger klicka öppna ny..)Bra eller anus?*This item may cause a slight ratcheting sound during hard turns, which will become more quite as it breaks in.Finns ju andra typer, t.ex denna:http://www.summitracing.com/parts/STR-R542059/ Citera
MrTurbo_1645 July 5, 2010 Author Report July 5, 2010 *This item may cause a slight ratcheting sound during hard turns, which will become more quite as it breaks in.Såg det med, ljud stör mig inte mycket. Vad är fördelarna med slip förutom att de låter mindre ljudet? Citera
Bobbe cmc 2103 July 5, 2010 Report July 5, 2010 Här finns en massa fakta om detta:http://www.offroaders.com/tech/limited- ... ntials.htmÄr egentligen till vad och hur bilen används som räknas....Själv skall jag montera denna:http://www.summitracing.com/parts/DTL-187SL17B/ Citera
THOMAS July 5, 2010 Report July 5, 2010 Naturligtvis ska var och en välja själv vad man vill ha !Men jag rekommenderar inte detroit locker för enbart gatan.Har själv en sådan på min 71 Mach 1, har kört sparsamt i ca 4 år med den.Men nu åker den ur.Sätter tillbaka min traction lock.Tycker personligen att detroiten låter för mycket samt att bilen blir lite "bångstyrig" vid låga farter.Men detta är min personliga åsikt.// Thomas Citera
MrTurbo_1645 July 5, 2010 Author Report July 5, 2010 Tack, bra svar!Bilen används ju rätt blandat, allt från lugn cruising till rödljusrace, donuts och "sportig" körning på kurviga vägar. Det är mest tillförlitligheten jag vill åt, om det låter gör inget så länge det inte är ett tecken på att det går sönderså att säga. Skall tåla hårt brukande alltså. Limided Slip slits de på ett annat sätt än en locker diff?TOMAS: misstänker det är en 9" med 31splines du skall plocka ur den ur så jag kan inte använda den? Citera
DanielG July 16, 2010 Report July 16, 2010 För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet.För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt.Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan.Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan.Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i oljaLocker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng.Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK. Citera
MrTurbo_1645 July 17, 2010 Author Report July 17, 2010 För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet.För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt.Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan.Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan.Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i oljaLocker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng.Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK.Tack! Citera
JanneJ July 17, 2010 Report July 17, 2010 Jag har kört bana ihop med grabbarna med hår på bröstet som kör Mustang och Falcon med detroit locker. De kör med ställ i VARJE kurva när diffen går in och låser upp, manligt... Tveksamt om man skulle orka med det till vardags på gatan.Funderar själv på en lamelldiff i min 9" som vinterprojekt. Citera
Draken April 26, 2015 Report April 26, 2015 Hakar på tråden..Ska slänga i en något vässad 351W i mussen och C4 lådan är ivägskickad på preppning..Måste ju fixa bakaxeln också..Är inne på Currie Lamelldiff men vilken ska man ha?Har 8" Citera
Thomas302BOSS April 26, 2015 Report April 26, 2015 Hade Detroitlocker med 4:1/1 i utväxling min Boss 302:a. Det blev bara för mycket race för mig.Ville ha lite mer gatvänligt så det blev 3:5/1 och lamelldiff. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.