Jump to content

Featured Replies

comment_94359

Min bakaxel behöver verkligen en omgång, tänkte ta det i vinter. Det är en "vanlig" original 8" och jag funderar på om man skall

passa på och fixa tvåhjulsdrift när man ändå har isär.

Finns väl lite olika sorter och modeller kan jag tro, vad rekommenderar ni? (slip , lock, märke osv)

comment_94417

Naturligtvis ska var och en välja själv vad man vill ha !

Men jag rekommenderar inte detroit locker för enbart gatan.

Har själv en sådan på min 71 Mach 1, har kört sparsamt i ca 4 år med den.

Men nu åker den ur.Sätter tillbaka min traction lock.

Tycker personligen att detroiten låter för mycket samt att bilen blir lite "bångstyrig" vid låga farter.

Men detta är min personliga åsikt.

// Thomas

  • Author
comment_94425

Tack, bra svar!

Bilen används ju rätt blandat, allt från lugn cruising till rödljusrace, donuts och "sportig" körning på kurviga vägar.

Det är mest tillförlitligheten jag vill åt, om det låter gör inget så länge det inte är ett tecken på att det går sönder

så att säga. Skall tåla hårt brukande alltså.

Limided Slip slits de på ett annat sätt än en locker diff?

TOMAS: misstänker det är en 9" med 31splines du skall plocka ur den ur så jag kan inte använda den?

  • 2 weeks later...
comment_94793

För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet.

För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt.

Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan.

Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan.

Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i olja

Locker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng.

Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK.

  • Author
comment_94844
För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet.

För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt.

Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan.

Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan.

Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i olja

Locker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng.

Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK.

Tack! :--

comment_94847

Jag har kört bana ihop med grabbarna med hår på bröstet som kör Mustang och Falcon med detroit locker.

De kör med ställ i VARJE kurva när diffen går in och låser upp, manligt... 8)

Tveksamt om man skulle orka med det till vardags på gatan.

Funderar själv på en lamelldiff i min 9" som vinterprojekt.

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...