Jump to content

div. frågor -65 cab


elak007

Recommended Posts

Hej! min sambo är numera ägare till en -65:a cab, eftersom ingen av oss har kört en sådan bil förut

så har jag lite frågor...

är det normalt att det hugger till ganska rejält när man lägger i backen på vx-lådan (aut) i viss mån även när man lägger i drive ?

Den känns lite "sladdrig" i bakvagnen är det troligt att det behövs en översyn med byte av div. bussningar eller är det bara "normalt" ?

Jag vet att det är en gammal bil men man vill ju veta ungefär hur dom ska kännas i väghållningen....blir väl att hissa upp den i vinter

och kolla igenom den. Men svara gärna på frågorna iaf, jag blir väl inte dummare för det ;)

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej! min sambo är numera ägare till en -65:a cab, eftersom ingen av oss har kört en sådan bil förut

så har jag lite frågor...

är det normalt att det hugger till ganska rejält när man lägger i backen på vx-lådan (aut) i viss mån även när man lägger i drive ?

Den känns lite "sladdrig" i bakvagnen är det troligt att det behövs en översyn med byte av div. bussningar eller är det bara "normalt" ?

Jag vet att det är en gammal bil men man vill ju veta ungefär hur dom ska kännas i väghållningen....blir väl att hissa upp den i vinter

och kolla igenom den. Men svara gärna på frågorna iaf, jag blir väl inte dummare för det ;)

Mvh Peter

Kolla oljenivån i lådan först och sedan kan du titta på växellådsfästet som sitter mellan balken och lådan i bakkant, oljeläckage och tidens tand brukar göra dem lite degiga.

Sladdrighet finns i mer eller mindre omfattning. Det kan vara en så enkel sak som däcken eller så är det fjädrar och/eller bussningar. Är bilen hängig bak är det lika bra att köpa nya fjädrar, kostar ca 2000:- för ett par inklusive den främre bussningen. De bakre bussningarna kan du med fördel ersätta med polybussningar även på en renodlad gatbil.

Väghållningen kan inte jämföras med en modern bil, speciellt inte en cab. Det går att fixa till om man vill, läs lite i min tråd på 69-70 avdelningen: "Janne J cmc303 convertible 1970 projekt" där finns en hel del om väghållning någonstans i mitten av tråden.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 68 ht,har inte börjat med väghållningen än.Men om man sammanfattar vägegenskaperna så kan man säja ungerfär så här,om man ligger i 80 och vägen böjer lite svagt så tänker man "nu går det undan"

Link to comment
Share on other sites

är det normalt att det hugger till ganska rejält när man lägger i backen på vx-lådan (aut) i viss mån även när man lägger i drive ?

När motorn är kall och går på choke (högt varvtal) så är det normalt att det hugger till rejält. Vid varm motor och normal tomgång så ska det inte bli något större ryck, normalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare sagts så kolla gummit!!

motorfästen och växelådsfästen först,bakaxeluppehängning knutar etc..

Oljenivå i växellådan,(eventuellt service av låden med filterbyte o justering)

Men känn först hur oljan luktar,jämför med frisk Folja ...

Fast när den är chokad så ligger ju tomgången över stallspeed så det hugger givetvis hårdare utan att det behöver vara något direkt fel..

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 68 ht,har inte börjat med väghållningen än.Men om man sammanfattar vägegenskaperna så kan man säja ungerfär så här,om man ligger i 80 och vägen böjer lite svagt så tänker man "nu går det undan"

Hahaha! :lolno:

Så sant som det är sagt!

Min bil var hemskt vinglig i början.

det behövdes minst 2 vägbanor när man var uppe i över 70km/h.

Jag upptäckte att alla stag och bultar satt löst i framvagnen.

Jag skruvade fast dom och gjorde en framvagnsinställning sen blev det mycket bättre.

Det är ju ingen gokart precis! :D men det blev en stor skillnad!

MVH

Matz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Instämmer med tidigare att den är ju +40 så vingligt kan det bli. Köpte själv en Cab 65a i våras

och har åkt 68Ht i över 20år så jag tog tjuren vid hornen direkt och bytte alla bussningar till

polyuretan samt krängningshämmare stag fram och bladfjäderpaket bak med polybussningar.

Har bilder om du vill ha. Går perfekt inget skrammel eller oljud i chassiet.

Skall bara ställa framvagnen sedan skall den gå mätarn ut .. :D

Lycka till Dan

Link to comment
Share on other sites

Att lådan hugger på backen är ett Ford fel som man endast kan mildra.

Av någon anledning är oljetrycket på backen högre och det bidrar till att kopplingen slår i hårt.

Sänk tomgångsvarvtalet till vad din motor ska ha så minskar oljetrycket i lådan.

Dessutom justera automatlådans främre och bakre band på lådan.

För stort glapp i dessa band kan bidra till lådan hugger.

Hur du spänner kan du läsa om här

http://forum.mustangclubsweden.org/viewtopic.php?f=4&t=9654&hilit=+band+C4

Får man till allt så kan man nästan eliminera "hugget"

Link to comment
Share on other sites

Spänna åt banden. (detta gäller ej för C3,C5 & C6)

Främmre band.

Lossa stora låsmuttern och skruva in den fyrkantiga skruven med momentnyckel inställd på 13.5Nm

Backa sedan skruven exakt 1 3/4 varv

Skruva åt stora låsmuttern

Bakre band.

Lossa stora låsmuttern och skruva in den fyrkantiga skruven med momentnyckel inställd på 13.5Nm

Backa sedan skruven exakt 3 varv

Skruva åt stora låsmuttern

Hej Per!

Vad gäller för en C6:a?

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller för en C6:a?

Mvh.

pools

Jag är osäker på om det skiljer mellan olika årsmodeller för C6. Här är iallafall ett utdrag ur shopmanual för 1972 &

C6 Intermediate Band Adjustment:

- Remove and discard the locknut

- Install a new locknut and tighten the adjustingscrew to 10 ft-lbs torque ca 13.45Nm

- Back the adjusting screw exactly 1 1/2 turns.

- Hold the adjusting screw from turning and torque the locknut to specification.

(Band Adj. Screw Locknut to Case 35-45 ft-lbs torque ca 47-61Nm)

Det här med att sätta dit en ny låsmutter kanske nån kan svara på om man verkligen behöver göra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...