NackaBosse Posted May 20, 2011 Report Share Posted May 20, 2011 Är nybliven ägare till en 70:a cab med en 302 2v V8. AC:n fungerar ej och ser ut att vara original, med separat kylare framför vanliga kylaren. I vårt klimat ser jag inte vitsen med en AC i en cab. Är det ett svårt jobb att demontera den inkl. kylare, slangar, drivremmar m.m.?Den fyller ju ingen funktion där den sitter nu utan bra snurrar med motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted May 20, 2011 Report Share Posted May 20, 2011 Är nybliven ägare till en 70:a cab med en 302 2v V8. AC:n fungerar ej och ser ut att vara original, med separat kylare framför vanliga kylaren. I vårt klimat ser jag inte vitsen med en AC i en cab. Är det ett svårt jobb att demontera den inkl. kylare, slangar, drivremmar m.m.?Den fyller ju ingen funktion där den sitter nu utan bra snurrar med motorn.Jag hade personligen lagt lite krut på att laga den.Det blir svettigt värre med cabben uppe, speciellt om den är svart.Min bil hade AC i original och någon har plockat bort den, bestämmer du dig för att plocka bort grejorna är jag spekulant på delarna.HälsningarJanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted May 20, 2011 Author Report Share Posted May 20, 2011 Jo, cabben är svart, men svettigt? Då kör man väl nedcabbat?Men svaret på frågan då? Är det komplicerat att ta bort den?Bestämmer jag mig för att ta bort den så får du gärna överta delarna mot hyfsad ersättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl CMC1601 Posted May 21, 2011 Report Share Posted May 21, 2011 HejFår hålla med Janne, plocka inte bort acn. Kan/vill du inte laga den så ta bort remmen till kompressorn och kabeln till magnetkopplingen och låt det vara så.Finns allt för många "raggarlagningar" av ac på amerikanska bilar. Att ha kvar orginaltillbehören höjer värdet på bilen vid ev. försäljning.Det är vad jag tycker iallafall.Mvh Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted May 21, 2011 Report Share Posted May 21, 2011 Hej!Jag antar att om man ska montera lös allt med AC:n, så betyder det att man måste släppaut all kylmedia. Och då är det miljöfarligt utsläpp. Jag är ingen miljöfreek, jag kör ju Mustang, men tänk på att det är giftigt det du (läcka) släpper ut.Så var försiktig. Behåll grejerna, är mitt råd.Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted May 22, 2011 Author Report Share Posted May 22, 2011 Tack för råd och tips. Jag hade också funderingar kring det här med kylmediet. (freon?) Alltså, bäst att låta den sitta kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rottis Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 tja! jag har en verkstad där vi sysslar med ac, och det tar max fem min att tömma din ac på r134a på ett lagligt sätt. freon försvann för många år sedan så det finns knappas kvar i ditt gamla system. så åk du till närmaste verkstad o be dem tömma systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg Posted May 27, 2011 Report Share Posted May 27, 2011 Hej Bosse!Har själv en -66 cab och uppskattar AC som guld värd.Jag tycker att du ska fundera lite innan du kastar ut AC:n för den har dock ett värde kanske för nästa ägare, även om du inte vill lägga ner några pengar på det.Det är inte alltid man vill åka en längre sträcka med caben nere även om det är en fin sommardag. Det är då jag uppskattar AC;en som bäst.Fick byta axeltätning på min kompresson och efter det fungerar den igen. Axeltätning finns på Celer i Hammarby.Har du något kylmedel kvar i systemet?Skicka ett PM el. E-mail om du har det.Lennart CMC 1507 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted May 27, 2011 Author Report Share Posted May 27, 2011 Hur kollar jag det? Är ingen expert på AC. Det sitter dubbla kylare i fronten. Är den ena för AC:n?Bosse CMC 2739 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Att jag frågar beror på att då är det lättare att söka efter läckaget med exempel D-TEK som regerar på gas lukt. Därav frågan och utan att behöva fylla på någon gas.Du har ett PMLennart CMC 1507 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Hej!Jag antar att om man ska montera lös allt med AC:n, så betyder det att man måste släppaut all kylmedia. Och då är det miljöfarligt utsläpp. Jag är ingen miljöfreek, jag kör ju Mustang, men tänk på att det är giftigt det du (läcka) släpper ut.Så var försiktig. Behåll grejerna, är mitt råd.Mvh.P-OGiftigt är det väl inte,däremot kan man få kylskador om man är oförsiktig..Däremot påstås det att gasen bryter ner Ozonskiktet,så därför ska man inte släppa ut den i Sverige..I Usa verkar man inte vara lika noga...När det blev ny miljövänligare gas blev ju helt logiskt regelsystemen extremt rigida..men tycker faktiskt att du både ska behålla acn,och skippa den..orginalkompressorn är en best som väger mycket och sällan är helt tät..Ta bort den och lägg den på hyllan ,och försök att få tag på en modern japskompressor i stället,vilket kylfirmorna borde kunna hjälpa till med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted June 10, 2011 Author Report Share Posted June 10, 2011 Med din benägna hjälp Lennart, samt med den kontakt du hade har jag nu fått igång AC:n. Den visade sig vara original och krävde påfyllning av köldmedia, den idag icke tillåtna sorten. (Usch, fy!) Kompressorn går tungt men det kanske beror på att den inte fått jobba på ett tag. Kanske 10-15 år, vad vet jag. Däremot behöver kilremmen bytas, vilket kommer att ske med det snaraste.Tack alla för tips och råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.