Jump to content

Borttagning av ej fungerande AC


NackaBosse

Recommended Posts

Är nybliven ägare till en 70:a cab med en 302 2v V8. AC:n fungerar ej och ser ut att vara original, med separat kylare framför vanliga kylaren. I vårt klimat ser jag inte vitsen med en AC i en cab. Är det ett svårt jobb att demontera den inkl. kylare, slangar, drivremmar m.m.?

Den fyller ju ingen funktion där den sitter nu utan bra snurrar med motorn.

Link to comment
Share on other sites

Är nybliven ägare till en 70:a cab med en 302 2v V8. AC:n fungerar ej och ser ut att vara original, med separat kylare framför vanliga kylaren. I vårt klimat ser jag inte vitsen med en AC i en cab. Är det ett svårt jobb att demontera den inkl. kylare, slangar, drivremmar m.m.?

Den fyller ju ingen funktion där den sitter nu utan bra snurrar med motorn.

Jag hade personligen lagt lite krut på att laga den.

Det blir svettigt värre med cabben uppe, speciellt om den är svart.

Min bil hade AC i original och någon har plockat bort den, bestämmer du dig för att plocka bort grejorna är jag spekulant på delarna.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo, cabben är svart, men svettigt? Då kör man väl nedcabbat?

Men svaret på frågan då? Är det komplicerat att ta bort den?

Bestämmer jag mig för att ta bort den så får du gärna överta delarna mot hyfsad ersättning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Får hålla med Janne, plocka inte bort acn. Kan/vill du inte laga den så ta bort remmen till kompressorn och kabeln till magnetkopplingen och låt det vara så.

Finns allt för många "raggarlagningar" av ac på amerikanska bilar. Att ha kvar orginaltillbehören höjer värdet på bilen vid ev. försäljning.

Det är vad jag tycker iallafall.

Mvh Håkan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag antar att om man ska montera lös allt med AC:n, så betyder det att man måste släppa

ut all kylmedia. Och då är det miljöfarligt utsläpp. ;)

Jag är ingen miljöfreek, jag kör ju Mustang,:D men tänk på att det är giftigt det du (läcka) släpper ut.

Så var försiktig. Behåll grejerna, är mitt råd.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

tja! jag har en verkstad där vi sysslar med ac, och det tar max fem min att tömma din ac på r134a på ett lagligt sätt. freon försvann för många år sedan så det finns knappas kvar i ditt gamla system. så åk du till närmaste verkstad o be dem tömma systemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse!

Har själv en -66 cab och uppskattar AC som guld värd.

Jag tycker att du ska fundera lite innan du kastar ut AC:n för den har dock ett värde kanske för nästa ägare, även om du inte vill lägga ner några pengar på det.

Det är inte alltid man vill åka en längre sträcka med caben nere även om det är en fin sommardag. Det är då jag uppskattar AC;en som bäst.

Fick byta axeltätning på min kompresson och efter det fungerar den igen. Axeltätning finns på Celer i Hammarby.

Har du något kylmedel kvar i systemet?

Skicka ett PM el. E-mail om du har det.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag antar att om man ska montera lös allt med AC:n, så betyder det att man måste släppa

ut all kylmedia. Och då är det miljöfarligt utsläpp. ;)

Jag är ingen miljöfreek, jag kör ju Mustang,:D men tänk på att det är giftigt det du (läcka) släpper ut.

Så var försiktig. Behåll grejerna, är mitt råd.

Mvh.

P-O

Giftigt är det väl inte,däremot kan man få kylskador om man är oförsiktig..

Däremot påstås det att gasen bryter ner Ozonskiktet,så därför ska man inte släppa ut den i Sverige..

I Usa verkar man inte vara lika noga...

När det blev ny miljövänligare gas blev ju helt logiskt regelsystemen extremt rigida..

men tycker faktiskt att du både ska behålla acn,och skippa den..

orginalkompressorn är en best som väger mycket och sällan är helt tät..

Ta bort den och lägg den på hyllan ,och försök att få tag på en modern japskompressor i stället,vilket kylfirmorna borde kunna hjälpa till med..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med din benägna hjälp Lennart, samt med den kontakt du hade har jag nu fått igång AC:n. Den visade sig vara original och krävde påfyllning av köldmedia, den idag icke tillåtna sorten. (Usch, fy!) Kompressorn går tungt men det kanske beror på att den inte fått jobba på ett tag. Kanske 10-15 år, vad vet jag. Däremot behöver kilremmen bytas, vilket kommer att ske med det snaraste.

Tack alla för tips och råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...