Jump to content

Recommended Posts

Ser ut som en 302, kanske en 351W. Rätt risigt motorutrymme, lustig dragning på bränsleslangarna, dubbla filter dessutom - problem med skit i tanken kanske. Ingen servopump = manuell styrning, ser ingen bromsservo heller, kan ha fel där dock.

Rost kan finnas överallt, med tanke på att motorrummet har varit offer för någon hempulare så förutsätt att resten av bilen också varit det. Kolla efter uppspacklade skärmkanter och trösklar.

Är det skivbromsar fram? Kan det vara en ombyggd 6:a? kolla vin-numret.

Lycka till

Janne

Vad det ser ut som på dom andra kortet så sitter det trummor fram. Innebär det 6:a orginal?

Inte nödvändigtvis, vin-numret som sitter längst ner innanför vindrutan på förarsidan ger en del ledtrådar.

Är den reggad i sverige?

Har du fler bilder så lägg gärna upp dem.

Här finns några tips på vad du skall titta efter när det gäller rost:

Och! Ta med en stark magnet för att kolla att det är plåt där det skall vara plåt och inte spackel.

Inte för att vara petig men "Sportsroof" heter modellen.;)

69-70 Tyckte Ford att så skulle dom heta.

Men det är ju det minsta bekymret! :)

Se den bilen som ett renoveringsobjekt!!!

Utan styrservo och bromsservo så är det en riktigt lågbudget Musse. Ingen höjdare att köra!

Skicket ser rätt miserabelt ut och räkna kallt med att du måste vara beredd på skruva med allt!

På 69-70 spelar det nästan ingen roll om det suttit 6a eller V8 för det är i princip samma prylar

Att jag skrev nästan beror på att Ford hade två 6or.

Lilla 200cui 6an hade mycket speciella delar och man kan snabbt se det genom att dessa bilar hade 4-bultade fälgar

Nu är det 5-bultat på bilden så då är det samma delar på oavsett om det suttit 6a eller V8 smallblock

Men man vet ju aldrig hur mycket som är skruvat! Kolla VIN numret ändå!

Eftersom den inte är regbesiktat så kan det bli problem om man har otur.

I mina ögon "walk away"! Skramla ihop en större hög med pengar och köp en bättre

Det lär du ändå behöva på "den där"

Tycker mig se att det står 390 4V på luftfiltret men det är en klen tröst.

Många drömmare som begär fantasipriser för objekt i det där skicket. Man får aldrig glömma att dessa bilar är grisdyra att reparera. De flesta börjar titta på nödvändiga saker som bromsar, motorservice eller enklare slitagedelar och tycker att delar för detta ligger på en rimlig nivå. Men börjar man titta på att lackera, renovera motor eller byta inredning så flyger pengarna iväg, fort!

Spar pengarna och köp en färdig eller så hittar du ett objekt för betydligt lägre pengar och börjar renovera och lägger ut pengarna under längre tid.

Tack så mycket för hjälpen uppskattas verkligen.

Jo min första tankte var också att det var ett walk away bil.

Men nu när jag ändå ska ner till Göteborg tänkte jag att kan lika gärna kolla och kolla lite med priset.

Lägger upp lite mer bilder så får ni se hur det ser ut.. Dörrar är buckligt os.v

bl692.jpg

Uploaded with ImageShack.us

bl691.jpg

Uploaded with ImageShack.us

nyabilderkamera263.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Olika stolar på de bägge bilderna

Originalstolarna sitter i på bilden där dörrarna är stängda

Nedersta bilden är de stolar som ingår i convinience group och Mach 1

Ej rätt Mach 1 stolar vad jag kan se

Nej bläää sunkig bil!

Kommer se värre ut än på bild

Hmmm kanske inte ens ska bry sig om att åka och titta. Är ju något lurt när han har bytt stolar helt plötsligt samt att bilen har varit ute för några månader sedan med samma säljare...

Jag köpte mig en -69 HT förra våren och var naiv nog att tro att det skulle kunna bli en sjysst bil för en vettig peng. Och när man börjat riva i bilen för att fixa något litet så blir det bara mer och mer, det vet alla som har renoverat bil.

Jag har lagt ut 12 000 på bara karossdelar till min bil

ca 15´000 på motorn (då blev den bara budget renoverad)

12´000 på FMX lådan (helt nytt innehåll)

12´000 på ny inredning (bräda, mattor, säten, innertak, lister, bälten)

ca 10´000 på smått och gått blandat runt om på bilen.

Så med inköp av bil och delar är jag över 100´000 hittills och då är den inte lackad ännu, och jag har ca 50´000 kvar innan den är körklar.

Så för att ge dig en rekommendation, såvida du inte är dödssugen på att skruva oändligt många timmar så leta då istället upp en bil i bra skick från början, det blir kanske t.om billigare i slutändan.

MEN, om du nu skulle åka och titta på denna bilen, så kan jag ge dig lite tips om vad du ska titta efter.

Rost:

Dörrar, nederkant framförallt i hörnen.

Främre hjulhus in mot fotplåtarna vid torpedväggen, ofta rost som döljs med massa underredsmassa.

Reservhjulsbaljor bak, kika även runt bakljus.

Skärmkanter både fram och bak.

Golvet, främst under förarplatsen.

Motor:

Oljeläckage, under främre remskiva, mellan låda och motor

Vattenläck, kylet är en svag punkt, runt topparna, kolla efter frostpluggar, vattenpumpen.

Grenrör, syna efter mörka sotfläckar som kan avslöja sprickor.

Ta upp oljestickan och bränn oljan med en tändare, och det sprakar lite så finns det vatten i oljan, kan även bero på kondens om motorn stått länge.

Lukta på vattnet i expansionskärlet, skall inte lukta olja eller bensin. Inte heller ha några missfärgningar som kan bero på oljan.

Går bilen att köra?

Lyssna efter missljud i motorn, växlar lådan fint, missljud från bakaxel eller hjullager?

Det är lite vad jag kan komma på nu. Välkommen att höra av dig med frågor.

Lycka till med köpet.

Tackar för info!

Mitt intersse för denna bil försvann med senaste mailet.

6:a orginal. ej in reggad i sverige. Så det är alldeles för dyrt pris för ett sådant objekt.

Jo vist man kan lägga till pengar och få en i bättre bruksskick. men det är just det suget är just på skruvandet.

Har helrenoverat bil för ett gäng årsedan och nu har suget kommit tillbaka men det är bara att leta vidare..

  • 3 weeks later...

Tror gör man i kyrkan.:rolleyes: Den ser väl fin ut, åk o. titta o. provkör det är ju du som ska ha bilen.

Är du inte så kunnig så ta med dig nån som kan, finns även folk här på forumet som gärna åker med o. tittar.

Lycka till!:thumbup:

Hej David.

Den blå i Hässleholm ser helrätt ut. (har själv varit lite sugen på den) :-)

Ska du åka och kolla på den röda i Karlshamn så hänger jag på om du vill för det är en gammal klasskompis till mej som säljer den, så är det några problem med den så får vi säkert reda på det.

Mvh. Magnus

En ganska enkel åtgärd är att med en magnet gå över kaross och underrede för att avslöja om det är spackel där det skall vara plåt.

Tackar för tipset.

Ska åka ner och titta på den blå mach1 imorgon.

Men tänkte höra lite med er.

Han har vinande ljud ifån bakaxel och skall tydligen sitta en Easton? 3:90 diffad klump i. Hittar ingen med namnet easton? Viner vet jag kan det kan behövas en justering. Men det kan vara svårt att bli av med ljudet.

Sedan får han inte ur nyckeln i tändingslåset. Sitte det rattlås på dessa modeller eller vad kan det vara? Aldrig hört problemet föut.

Om den blå är lika fin som den ser ut på bilderna är det helt klart den billigaste som sålts i det skicket på flera år. Skulle inte tveka ens om jag blev tvungen att inhandla en ny bakaxelklump. När jag kollade på mängder av dessa bilar fram till och med 2007 fick man rena objekt för 160-180. Bilarna är helt klart billigare i dag men den blå sticker ändå ut som ett möjligt fynd förutsatt att allt annat är okey.

Mvh. Mats

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...