Månsson July 14, 2012 Report July 14, 2012 HejSkulle misstänka att det inte är första gången de fått frågan. Hade nog provat de han föreslår innan du gör någon större förändring då det förefaller som ett hyggligt enkelt ingrepp./Hans Citera
Johan HT-66 July 14, 2012 Report July 14, 2012 Har edelbrock insug, sitter en anslutning på kanalen till 8:ans cyl. där hade jag en vakum anslutning med flera anslutiningar på, fick inte anslutingar som jag inte använde täta så plocka bort å satte plugg där å tog vakum på andra sidan med en annan nipel.Efter som bilen gick på alla cylindar efter det, så antar jag att felet var det... funkar ju nu iaf.. gick hela PowerMeet i V-ås.. Ignitor 2 fungera oxå.. Men som många skriver så kan de tydligen bara sluta fungera..../ Johan Citera
Macke July 14, 2012 Report July 14, 2012 Kapar tråden lite snabbt, har det nån betydelse vilket motstånd spolen har? Ex flamethrower 1,5 eller biltemas 3,5, vad blir skillnaden/konsekvenserna? Vet att för lågt motstånd inte är nyttigt och man kan bränna ignitor (om jag inte missat nått). Sen är det väl bara 2 o 3 som är känsligare? I mina instruktioner läste jag inget om tändspole utan det stod bara att alla som är tillverkade för brytare skulle funka? Citera
JanneJ July 14, 2012 Report July 14, 2012 Kapar tråden lite snabbt, har det nån betydelse vilket motstånd spolen har? Ex flamethrower 1,5 eller biltemas 3,5, vad blir skillnaden/konsekvenserna? Vet att för lågt motstånd inte är nyttigt och man kan bränna ignitor (om jag inte missat nått). Sen är det väl bara 2 o 3 som är känsligare? I mina instruktioner läste jag inget om tändspole utan det stod bara att alla som är tillverkade för brytare skulle funka?Ju lägre motstånd desto högre effekt. Citera
Macke July 14, 2012 Report July 14, 2012 Ok, mätte den gamla 70-tals spolen till 2,5, köpte bara en snik på biltema då det inte fanns nån hemma hos lokala V8 shoppen när jag kopplade om till 12v förra veckan, men då är det hu lugnt att åka på den tills vidare? Citera
JanneJ July 14, 2012 Report July 14, 2012 Ok, mätte den gamla 70-tals spolen till 2,5, köpte bara en snik på biltema då det inte fanns nån hemma hos lokala V8 shoppen när jag kopplade om till 12v förra veckan, men då är det hu lugnt att åka på den tills vidare? Njae...Biltemaspolen har förmodligen inte tillräckligt med kräm för att förse en V8 med bra gnista vid högre varvtal Citera
Macke July 14, 2012 Report July 14, 2012 Jaha, gör om gör rätt... Var ju bara ett panikköp då gamla spolen var tvungen att ha förkopplingsmotstånd. Har dock inte kört mer än 3km sen bytet då vädrets makter är i mot oss i år så har inte hunnit varva så mkt än Ska beställa en flamethrower spole på måndag, eller finns det andra alternativ? Citera
Per Berglund July 14, 2012 Report July 14, 2012 Ska beställa en flamethrower spole på måndag, eller finns det andra alternativ?Det gamla vanliga jargongen...."Man får vad man betalar"....gäller återigen.Allt med loggan "Pertronix" har jag tappat förtroendet sedan länge för.MSD spole har jag i åratal kört och de håller kvalitet och ger energi!!Faktiskt allt de gör är bra! Har fortfarande en MSD 6A tändbox som gett svetslåga sedan 1996 and still going strong.Med tanke på din utrustningslista i övrigt så känns ditt original tändsystem lite larvigt och för att få fram energin till asfalten bör du nog byta typ allt! Citera
Macke July 14, 2012 Report July 14, 2012 Det har du rätt i...Står på att göra listan, var just och kikade lite på summits hemsida så vi får se vart det barkar iväg. Har även kikat lite på ebay, på procomp 6al med varvstopp msd spole osv, är det bara skräp eller? Finns ju även en streetfire serie, http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=380450280833&index=24&nav=SEARCH&nid=52792542471 , vilken djungel! Citera
Per Berglund July 14, 2012 Report July 14, 2012 Lite knas kapa tråden för mycket.... För gatbruk behöver ska det inte vara överdrivet så lagom är bäst Citera
pools July 14, 2012 Report July 14, 2012 Hej COCS!Jag har haft två Pertronics skit-ignitors! Sök på äldre inlägg! Jag tycker somandra här, släng skiten! Satsa på ett annat system, eller gör som jag, gåtillbaka till brytare och kondensator. Det funkar hur bra som helst. Om du inteska rejsa, så duger det vilken dag som helst!Jag menar allvar!Mvh.P-O Citera
Macke July 14, 2012 Report July 14, 2012 Eller oxå gör man så här (som steg 1), skaffar en 6al box och spole och låter ignitorn sitta på plats tills vidare... Ett budget alternativ så klart men är ju inget fel på grejorna, hittade boxar/spolar till rätt kurs här hemma i Svedala. Citera
Mmmange July 15, 2012 Report July 15, 2012 Kolla inlägg #29!jag hade samma bekymmer tills jag kom på detta.(samma svar som du fick från Pertronix)Och för mig var det lösningen...nu funkar bilen kanon efter jag la en bricka under.http://mustangclubsweden.org/showthread.php/11944-67-HT-CMC2466-quot-Jag-skulle-bara-quot?p=94870&viewfull=1#post94870 Citera
COCS July 15, 2012 Author Report July 15, 2012 HejHURRA!Jag löste delvis / nästan problemet sent igårkväll, men har inte kunnat skriva förrän nu. Det stämmer det som Magnus skriver i ovanst. postning = samma svar som jag fick av Pertronix = lägga en distans under magnetringen.Detta har hänt: Pertronix skrev att ovansidan av magnetringen skall ligga på samma nivå som ovansidan av Ignitorn. Detta står dock ej i bruksanvisningen (vad jag sett). Jag mätte och min magnetring låg 2,5 mm under. Så jag tog en passande oljebeständig O-ring på ca 2,5 mm och trädde på rotoraxeln (så den därefter hamnade under magnetringen). Vred på nyckeln och motorn startade direkt och går nu ganska bra, men...När jag tog fram stroboskoplampan och kollade varje tändkabel en efter en, så får jag ojämn gnista på cylinder 1 & 3 & 5 och det är samma cylindrar som inte gick alls innan jag höjde magnetringen. Så nu har jag i varje fall gnista till dom nästan konstant, men med avbrott då och då och så skall det ju inte vara.Så nu funderar jag på om jag skall höja magnetringen ytterligare, hmm...Tilläggas skall att; om jag nu vill höja magnetringen ytterligare, så måste jag fila av plastrotorns bottendel motsvarande, för annars höjs även rotorn uppåt och det går ju ej. Det kan dock vara ganska dumt att fila av rotorn, därför att i en framtid när en annan ägare skall byta rotor, så ser han inte att rotorn är moddad (avslipad) och när han då sätter i en ny rotor - som ju då är för lång och startar, så kommer han att vispa sönder hela fördelarlocket och kanske annat tar skada också, så jag är inte så pigg på det :-( Citera
pools July 15, 2012 Report July 15, 2012 Hej COCS!Man ska inte behöva slipa av nånting, eller lägga några distansbrickor. Det skafunka ändå. Om du inte har tändning på vissa cylindrar beror det på att Ignitorninte gör sitt jobb. Den funkar helt enkelt inte som den ska. Jag hade precissamma problem. Jag bytte tillbaka till brytare och kondensator. Nu går motornsom den ska. Vill du nödvändigtvis ha brytarlöst tändsystem, välj nåt annat änPertronix Ignitor! Fråga inte varför jag vet!Mvh.P-O Citera
CMC-49 July 15, 2012 Report July 15, 2012 Ja varför lägga energi på sådant attans skräp som passar hemma i soptunnan,,, Citera
Mmmange July 15, 2012 Report July 15, 2012 Mjaaaa...nog är det så. Men det kostar ju en slant att köpa MSD eller nåt sånt.Jag kör som sagt met Pertonix och det funkar faktiskt ganska bra. EFTER jag lagt en bricka så jag fick den gula pricken i rätt nivå.Och då hade jag den lilla plastbiten som följde med som mall till att ställa in avståndet...så efter MYCKET strul funkar det bra.För både höjd och avstånd är mycket viktigt för att det ska funka! Men när jag en dag hittar en näve pengar i plånboken byter jag nog oxå till nått bättre... Typ MSD. Citera
Per Berglund July 15, 2012 Report July 15, 2012 (redigerad) Man ska inte behöva slipa av nånting, eller lägga några distansbrickor. Det skafunka ändå. Om du inte har tändning på vissa cylindrar beror det på att Ignitorninte gör sitt jobb. Den funkar helt enkelt inte som den ska. Jag hade precissamma problem. Jag bytte tillbaka till brytare och kondensator. Nu går motornsom den ska. Helt rätt!Faktiskt väl inställda brytare är bra på originalmotorNågot 90% gör när man justerar brytarspetsar är att försöka justera dom enbart med bladmåttAnvänder man stroblampa som har kamvinkelmätare får man en grymt bra inställning på brytarspetsarna och man får samtidigt bra information om fördelarens kondition.Men Jag har märkt att Ford motorer är extra känsliga om kamvinkeln inte är rätt så därför räcker inte enbart bladmåttFord själva använde detta och specar kamvinkeln för alla motorer.Syns bra här ca 3:20min hur kamvikeln mäts för de som inte vet Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mmmange July 15, 2012 Report July 15, 2012 Helt rätt!Faktiskt väl inställda brytare är bra på originalmotorNågot 90% gör när man justerar brytarspetsar är att försöka justera dom enbart med bladmåttAnvänder man stroblampa som har kamvinkelmätare får man en grymt bra inställning på brytarspetsarna och man får samtidigt bra information om fördelarens kondition.Men Jag har märkt att Ford motorer är extra känsliga om kamvinkeln inte är rätt så därför räcker inte enbart bladmåttFord själva använde detta och specar kamvinkeln för alla motorer.Syns bra här Jo, jag tror oxå på det...när det gäller orginalmotorer. Men om man som jag har lite andra grejer då?Funkar det med orginal brytare då? Hmmm.. Jag vet inte vad gränsen går för att använda orginalbrytare v.s. Pertronix v.s MSD. Citera
Per Berglund July 15, 2012 Report July 15, 2012 Men om man som jag har lite andra grejer då?Funkar det med orginal brytare då? Hmmm.. Jag vet inte vad gränsen går för att använda orginalbrytare v.s. Pertronix v.s MSD. Problemet när man börjar skicka på med mera Ampere är just Fords lilla diameter på fördelarlockMed MSD är risken väldigt stor att den stora gnistan hoppar över till en tändkabeln intill den som var tänkt.Korständning alltså.Ford själva ökade diametern 1977 när man gick över till elektronisk tändning (Duraspark)Lite roligt är att MSD kopierade nästan exakt Duraspark locketFaktiskt kan man om man vill på sin gamla fördelare montera Durapark lock och därmed slipa risken för korständningDessutom får man de bättre tändkablarna som sitter bättrehttp://home.earthlink.net/~rcfaulconer/duraspark/eec.htm Citera
COCS July 15, 2012 Author Report July 15, 2012 Tack för alla svar och roligt att flera följer denna tråd.Jag köpte bilen med elektronisk tändning, så det är därför den sitter i. Jag tycker att jag borde få ordning på den förr eller senare, men snart ger jag upp.Har idag mailat Pertronix igen och beskrivit utvecklingen av mitt problem och s.a.s. klagat och bett dom tala om ifall dom har en uppdaterad version att skicka mig.Jag får nog annars ta beslut på att byta tillbaks till hederliga brytarspetsar som man vet funkar.Lite trist att modern elektronik som utlovar 'bättre prestanda' slutar med en massa problem...Mvh CS Citera
NackaBosse July 16, 2012 Report July 16, 2012 Jag har Ignitor 1 och har sett på varvräknaren på min bil att visaren inte är riktigt stabil. Inget jag märkt på motorns sköna sång men misstänkte misständning. Tog mig för att kolla under fördelarlocket och det visade sig att min magnetring och ignitorn inte låg på samma höjd. Klämde dit en O-ring av lämplig storlek under magnetringen, så de kom i samma nivå. Har än så länge bara kört från gårdsplanen in i garaget, men är spänd på resultatet.Tack för tipset. Citera
COCS July 16, 2012 Author Report July 16, 2012 Här är 5 st. bilder på 'skönheten'. Hoppas det blir ordning på tändnigen snart. Just nu får jag nöja mig med att titta på...Mvh Christian Citera
Månsson July 17, 2012 Report July 17, 2012 Snygg bil, hoppas att det löser sig med tändningen./Hans Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.