Jump to content

Pertronix Ignitor slutade delvis fungera - vilka ställen att ansluta stabil 12 V ???


Recommended Posts

Hej

Skulle misstänka att det inte är första gången de fått frågan. Hade nog provat de han föreslår innan du gör någon större förändring då det förefaller som ett hyggligt enkelt ingrepp.

/Hans

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Har edelbrock insug, sitter en anslutning på kanalen till 8:ans cyl. där hade jag en vakum anslutning med flera anslutiningar på, fick inte anslutingar som jag inte använde täta så plocka bort å satte plugg där å tog vakum på andra sidan med en annan nipel.

Efter som bilen gick på alla cylindar efter det, så antar jag att felet var det... funkar ju nu iaf.. gick hela PowerMeet i V-ås.. Ignitor 2 fungera oxå..

Men som många skriver så kan de tydligen bara sluta fungera....

/ Johan

Kapar tråden lite snabbt, har det nån betydelse vilket motstånd spolen har? Ex flamethrower 1,5 eller biltemas 3,5, vad blir skillnaden/konsekvenserna? Vet att för lågt motstånd inte är nyttigt och man kan bränna ignitor (om jag inte missat nått). Sen är det väl bara 2 o 3 som är känsligare? I mina instruktioner läste jag inget om tändspole utan det stod bara att alla som är tillverkade för brytare skulle funka?

Kapar tråden lite snabbt, har det nån betydelse vilket motstånd spolen har? Ex flamethrower 1,5 eller biltemas 3,5, vad blir skillnaden/konsekvenserna? Vet att för lågt motstånd inte är nyttigt och man kan bränna ignitor (om jag inte missat nått). Sen är det väl bara 2 o 3 som är känsligare? I mina instruktioner läste jag inget om tändspole utan det stod bara att alla som är tillverkade för brytare skulle funka?

Ju lägre motstånd desto högre effekt.

Ok, mätte den gamla 70-tals spolen till 2,5, köpte bara en snik på biltema då det inte fanns nån hemma hos lokala V8 shoppen när jag kopplade om till 12v förra veckan, men då är det hu lugnt att åka på den tills vidare? :)

Ok, mätte den gamla 70-tals spolen till 2,5, köpte bara en snik på biltema då det inte fanns nån hemma hos lokala V8 shoppen när jag kopplade om till 12v förra veckan, men då är det hu lugnt att åka på den tills vidare? :)

Njae...Biltemaspolen har förmodligen inte tillräckligt med kräm för att förse en V8 med bra gnista vid högre varvtal

Jaha, gör om gör rätt...

Var ju bara ett panikköp då gamla spolen var tvungen att ha förkopplingsmotstånd. Har dock inte kört mer än 3km sen bytet då vädrets makter är i mot oss i år så har inte hunnit varva så mkt än ;)

Ska beställa en flamethrower spole på måndag, eller finns det andra alternativ?

Ska beställa en flamethrower spole på måndag, eller finns det andra alternativ?

Det gamla vanliga jargongen...."Man får vad man betalar"....gäller återigen.

Allt med loggan "Pertronix" har jag tappat förtroendet sedan länge för.

MSD spole har jag i åratal kört och de håller kvalitet och ger energi!!

Faktiskt allt de gör är bra! Har fortfarande en MSD 6A tändbox som gett svetslåga sedan 1996 and still going strong.

Med tanke på din utrustningslista i övrigt så känns ditt original tändsystem lite larvigt och för att få fram energin till asfalten bör du nog byta typ allt!

Hej COCS!

Jag har haft två Pertronics skit-ignitors! Sök på äldre inlägg! Jag tycker som

andra här, släng skiten! Satsa på ett annat system, eller gör som jag, gå

tillbaka till brytare och kondensator. Det funkar hur bra som helst. Om du inte

ska rejsa, så duger det vilken dag som helst!

Jag menar allvar!

Mvh.

P-O

Eller oxå gör man så här (som steg 1), skaffar en 6al box och spole och låter ignitorn sitta på plats tills vidare...

Ett budget alternativ så klart men är ju inget fel på grejorna, hittade boxar/spolar till rätt kurs här hemma i Svedala.

Hej

HURRA!

Jag löste delvis / nästan problemet sent igårkväll, men har inte kunnat skriva förrän nu. Det stämmer det som Magnus skriver i ovanst. postning = samma svar som jag fick av Pertronix = lägga en distans under magnetringen.

Detta har hänt: Pertronix skrev att ovansidan av magnetringen skall ligga på samma nivå som ovansidan av Ignitorn. Detta står dock ej i bruksanvisningen (vad jag sett). Jag mätte och min magnetring låg 2,5 mm under. Så jag tog en passande oljebeständig O-ring på ca 2,5 mm och trädde på rotoraxeln (så den därefter hamnade under magnetringen). Vred på nyckeln och motorn startade direkt och går nu ganska bra, men...

När jag tog fram stroboskoplampan och kollade varje tändkabel en efter en, så får jag ojämn gnista på cylinder 1 & 3 & 5 och det är samma cylindrar som inte gick alls innan jag höjde magnetringen. Så nu har jag i varje fall gnista till dom nästan konstant, men med avbrott då och då och så skall det ju inte vara.

Så nu funderar jag på om jag skall höja magnetringen ytterligare, hmm...

Tilläggas skall att; om jag nu vill höja magnetringen ytterligare, så måste jag fila av plastrotorns bottendel motsvarande, för annars höjs även rotorn uppåt och det går ju ej. Det kan dock vara ganska dumt att fila av rotorn, därför att i en framtid när en annan ägare skall byta rotor, så ser han inte att rotorn är moddad (avslipad) och när han då sätter i en ny rotor - som ju då är för lång och startar, så kommer han att vispa sönder hela fördelarlocket och kanske annat tar skada också, så jag är inte så pigg på det :-(

Hej COCS!

Man ska inte behöva slipa av nånting, eller lägga några distansbrickor. Det ska

funka ändå. Om du inte har tändning på vissa cylindrar beror det på att Ignitorn

inte gör sitt jobb. Den funkar helt enkelt inte som den ska. Jag hade precis

samma problem. Jag bytte tillbaka till brytare och kondensator. Nu går motorn

som den ska. Vill du nödvändigtvis ha brytarlöst tändsystem, välj nåt annat än

Pertronix Ignitor! Fråga inte varför jag vet!;)

Mvh.

P-O

Mjaaaa...nog är det så. Men det kostar ju en slant att köpa MSD eller nåt sånt.

Jag kör som sagt met Pertonix och det funkar faktiskt ganska bra. EFTER jag lagt en bricka så jag fick den gula pricken i rätt nivå.

Och då hade jag den lilla plastbiten som följde med som mall till att ställa in avståndet...så efter MYCKET strul funkar det bra.

För både höjd och avstånd är mycket viktigt för att det ska funka! ;)

Men när jag en dag hittar en näve pengar i plånboken byter jag nog oxå till nått bättre... Typ MSD. :)

(redigerad)
Man ska inte behöva slipa av nånting, eller lägga några distansbrickor. Det ska

funka ändå. Om du inte har tändning på vissa cylindrar beror det på att Ignitorn

inte gör sitt jobb. Den funkar helt enkelt inte som den ska. Jag hade precis

samma problem. Jag bytte tillbaka till brytare och kondensator. Nu går motorn

som den ska.

Helt rätt!

Faktiskt väl inställda brytare är bra på originalmotor

Något 90% gör när man justerar brytarspetsar är att försöka justera dom enbart med bladmått

Använder man stroblampa som har kamvinkelmätare får man en grymt bra inställning på brytarspetsarna och man får samtidigt bra information om fördelarens kondition.

Men Jag har märkt att Ford motorer är extra känsliga om kamvinkeln inte är rätt så därför räcker inte enbart bladmått

Ford själva använde detta och specar kamvinkeln för alla motorer.

Syns bra här ca 3:20min hur kamvikeln mäts för de som inte vet

Ändrade %s av %s (%s)
Helt rätt!

Faktiskt väl inställda brytare är bra på originalmotor

Något 90% gör när man justerar brytarspetsar är att försöka justera dom enbart med bladmått

Använder man stroblampa som har kamvinkelmätare får man en grymt bra inställning på brytarspetsarna och man får samtidigt bra information om fördelarens kondition.

Men Jag har märkt att Ford motorer är extra känsliga om kamvinkeln inte är rätt så därför räcker inte enbart bladmått

Ford själva använde detta och specar kamvinkeln för alla motorer.

Syns bra här

Jo, jag tror oxå på det...när det gäller orginalmotorer. Men om man som jag har lite andra grejer då?

Funkar det med orginal brytare då?

Hmmm.. Jag vet inte vad gränsen går för att använda orginalbrytare v.s. Pertronix v.s MSD. ;)

Men om man som jag har lite andra grejer då?

Funkar det med orginal brytare då?

Hmmm.. Jag vet inte vad gränsen går för att använda orginalbrytare v.s. Pertronix v.s MSD. ;)

Problemet när man börjar skicka på med mera Ampere är just Fords lilla diameter på fördelarlock

Med MSD är risken väldigt stor att den stora gnistan hoppar över till en tändkabeln intill den som var tänkt.

Korständning alltså.

Ford själva ökade diametern 1977 när man gick över till elektronisk tändning (Duraspark)

Lite roligt är att MSD kopierade nästan exakt Duraspark locket

Faktiskt kan man om man vill på sin gamla fördelare montera Durapark lock och därmed slipa risken för korständning

Dessutom får man de bättre tändkablarna som sitter bättre

http://home.earthlink.net/~rcfaulconer/duraspark/eec.htm

Tack för alla svar och roligt att flera följer denna tråd.

Jag köpte bilen med elektronisk tändning, så det är därför den sitter i. Jag tycker att jag borde få ordning på den förr eller senare, men snart ger jag upp.

Har idag mailat Pertronix igen och beskrivit utvecklingen av mitt problem och s.a.s. klagat och bett dom tala om ifall dom har en uppdaterad version att skicka mig.

Jag får nog annars ta beslut på att byta tillbaks till hederliga brytarspetsar som man vet funkar.

Lite trist att modern elektronik som utlovar 'bättre prestanda' slutar med en massa problem...

Mvh CS

Jag har Ignitor 1 och har sett på varvräknaren på min bil att visaren inte är riktigt stabil. Inget jag märkt på motorns sköna sång men misstänkte misständning. Tog mig för att kolla under fördelarlocket och det visade sig att min magnetring och ignitorn inte låg på samma höjd. Klämde dit en O-ring av lämplig storlek under magnetringen, så de kom i samma nivå. Har än så länge bara kört från gårdsplanen in i garaget, men är spänd på resultatet.

Tack för tipset.

Här är 5 st. bilder på 'skönheten'. Hoppas det blir ordning på tändnigen snart. Just nu får jag nöja mig med att titta på...

Mvh Christian

post-5540-144839206352_thumb.jpg

post-5540-144839206359_thumb.jpg

post-5540-144839206367_thumb.jpg

post-5540-144839206375_thumb.jpg

post-5540-14483920638_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...