NackaBosse July 19, 2013 Report July 19, 2013 Jag har hittills kört på 95 oktan, men tycker mig märka nu att bilen knackar lite på gaspådrag vid högsta växeln. Har soppan blivit sämre? Tankar på Preem och jag tänkte prova med 98 oktan i stället. Körde till den Preem-mack nära mig som jag vet haft 98 oktan, men nej, där fanns bara 95 numera. Shell hade för några år sedan nåt de kallade för V-Power. Finns den kvar? Vad tankar ni i våra gamla järnspisar? Finns ju tillsatser från typ RedLine, som skall vara oktanhöjande. Hjälper det? Citera
Snorre70 July 19, 2013 Report July 19, 2013 Ja tror nog att det bara är Shell som har det kvar tyvärr, det fanns i Uppsala förra tankningen i alla fall, men om den heter V pover än törs jag inte svära på! Citera
Månsson July 19, 2013 Report July 19, 2013 HejKör normalt alltid på 98 men min motor är lite ändrad mot original :-). De milen man kör spelar det ingen roll vad det kostar extra. Jag tror definitivt inte att du behöver något oktanhöjande medel utan endast blytillsats om du ej fixat ventilerna så de klarar att köras på oblyad bensin.Du kanske ska kolla om tändningen står rätt? /Hans Citera
CMC-49 July 20, 2013 Report July 20, 2013 Japp justera tändningen så den inte Knattrar knackar vid gaspådrag Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 20, 2013 Report July 20, 2013 Hej Bosse. Tanka upp Shell V-Power en gång var fjärde gång du tankar, kör inte omkring med knack. Citera
pools July 20, 2013 Report July 20, 2013 Hej Bosse!Det är viktigt att du har blyersättningsmedel i tanken också! Annars kan ventilernata skada. Med det i tanken kan du köra på 95. Du kommer inte att känna nån skillnadmellan 98 och 95.Mvh.P-O Citera
Tomas Stein CMC 1966 July 20, 2013 Report July 20, 2013 Jag kör på V Power hela tiden men då är min aningens trimmad men det är nog så att ju högre oktan desto bättre// Tomas Citera
PAL July 20, 2013 Report July 20, 2013 Kör enbart med -95 och blyersättning och ( än så länge *skratt* ) har det inte vållat några problem alls.Sent from my balkong Citera
Anders Lindström July 20, 2013 Report July 20, 2013 Kanske e85? (jaja...jag höll ändå emot rätt länge... )Sent from my cornfield Citera
Anders Lindström July 20, 2013 Report July 20, 2013 "Any thing that makes the power pop! "(kanske med sour cream krydda?)sent from my garage Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 20, 2013 Report July 20, 2013 Hej. Det här med fjärde eller tredje gång är för mig ett bra sätt att spara lite ören och motor. Det jag menar är att köra så nära tomt som det är möjligt och därefter tanka fullt Power bränsle. Efter en sådan upptankning är det för mig ganska vanligt att man småtankar som inför en närortsträff eller liknade. Det blir oftast (för mig) 20-30 liter och den utspädningen är iofs en sänkning av oktan, men av gynsamt slag till nästa beräknade Power påfyllning. OBS så gör jag, är viktigt att poängtera:think:. Citera
PAL July 20, 2013 Report July 20, 2013 Så är det. Vi har rätt mycket teorier var och även och även jag presenterar enbart det som visat funka för min del. Att blaska i lite blyersättning varje gång jag tankar är något t o m jag kommer ihåg, så problemet är minimaltSent from beside my Saturday beer Citera
Anders Lindström July 20, 2013 Report July 20, 2013 Låter sunt resonerat Lars sent from my mach 1 (medger att jag ofta sitter i bilen trots att den inte är riktigt igång än... ) Citera
PAL July 20, 2013 Report July 20, 2013 Torrkörning är bland det bästa man kan göra Sent from my balkony with a view of my mach1 who hasn't rolled in to the garage because she is wating to be washed after W&W Citera
bosewallius July 21, 2013 Report July 21, 2013 Vid besök i Sverige i juni träffade jag en av Ford bröderna Karlsson på Shellmacken i Mora. Har alltid tankat V-powermen han sade att Statoils 98 oktan skall vara bättre numera eftersom Shells nuvarande V-Power inte är vad den brukade vara.Vid nästa tankning provade jag och bilen (Shelby 289 HP med 11:1 pop-up kolvar) gick bättre än med V-power.Mvh Bosse Sewallius CMC 342 Citera
mhdin July 21, 2013 Report July 21, 2013 Vid besök i Sverige i juni träffade jag en av Ford bröderna Karlsson på Shellmacken i Mora. Har alltid tankat V-powermen han sade att Statoils 98 oktan skall vara bättre numera eftersom Shells nuvarande V-Power inte är vad den brukade vara.Vid nästa tankning provade jag och bilen (Shelby 289 HP med 11:1 pop-up kolvar) gick bättre än med V-power.Mvh Bosse Sewallius CMC 342Har upplevt samma sak, fast jag kör på OKQ8:as 98 oktan, bilen går bättre faktiskt. Citera
NackaBosse July 21, 2013 Author Report July 21, 2013 OK, jag skall prova Statoil's eller OKQ8's 98 oktan näst gång jag tankar. Och självklart använder jag alltid blyersättning. Citera
NackaBosse September 19, 2013 Author Report September 19, 2013 Har nu tankat två gånger c:a 40 liter varje gång med OKQ8:as 98 oktan. Tycker också bilen går bättre. Kanske önsketänkande? Citera
Andrew September 19, 2013 Report September 19, 2013 Tankar alltid 98 på Preem finns på dom flesta, Tänk på att hög tändning frigör hkr.... Citera
MustangDriver September 19, 2013 Report September 19, 2013 Tankar alltid 95 oktan + blyersättning Bilen går perfekt utan några som helst spikningstendenser Citera
bensto September 20, 2013 Report September 20, 2013 Kör med 98-oktan och med blytillsats från Statoil. Har kört med detta sedan jag fick hit bilen från stora landet i väster 2011.Motorn är en total renoverad och lätt trimmad 302 cui (gjordes 2012). Lite vassare kam, aluminiuminsug, Holley 4-port 570 cfm, MSD tändsystem, kolvar med högre kompression.Renovering och trimning är gjord på Amerikanska Motorimporten i Arlöv, uppborrning och honing gjord på MMR i Malmö. Bilen var i ett kanoskick när den kom hit, allt utom motorn som var ett utslitet vrak från 1970. Går riktigt fint har inte ens tänkt tanken att fylla i 95-oktan, då alla jag pratat med sagt att jag skall tanka 98 med blytillsats. Citera
Mas73 October 2, 2013 Report October 2, 2013 Hade samma fundering när jag stod med nyckeln i handen och skulle åka hem efter inköpet. Nu föll det sig, att det var inte så mycket att fundera på, för det bara fanns ett handtag på pumpen. Så det var bara att tanka och hoppas att man klara sig hem.Efter en natts sömn, lite eftertanke och en hel del sökande, både här på forumet och på andra ställen, så fick det hela vara för min del. Jag kommer att tanka det som finns, visst kommer jag att föredra 98 men står jag med tom tank och har bara 95 att tanka så blir det helt enkelt bara det, jag kommer inte att slå i en skvätt för att jaga runt på en annan mack som har 98.Inte heller kommer jag palta med blyersättning, oktanbooster, etc. Helt enkelt för jag kan inte se nyttan av det när min nyttjandegrad av motorn inte kommer i närheten där de kanske fungerar. Det finns en länk i en annan tråd, postad av Equus, till en snabbutredning i frågan till MHRF:s förbundsstämma:http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdfInte för att trampa på massa tår, men personligen så känns alla dessa tillsatser som 1800-tals kvacksalveri, där "effekten" av medlen förs vidare via pratet på stan än opartiska motortester och där innehållsförteckningarna är grumligare än vattnet i Mälaren. De få hundratalet mil om åren får för min del gå på "ren" bensin. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.