Jump to content

Kokande 302:a


rolj

Recommended Posts

Hej! Har en Mustang -68:a med en 302:a som "plötsligt" har börjat koka. Det hela började efter att en mindre noggrann person kopplade 7:an och 8:ans tändhattar fel (den gick så i ca 4 mil, därefter rättades felet till och tändningen ställdes med stroboskoplampa) dessutom bytte jag till en fyrportare med adapter till mitt insug för tvåportare (har återvänt till Autolite tvåportare) Jag har köpt ny kylare (3-raders) nya slangar överallt, ny tempgivare, ny termostat (har även provat utan) vattenpumpen är kontrollerad och felfri, plockade bort topparna och rengjorde alla kanaler i blocket, insuget och topparna, dit med nya packningar, kokar ändå, kollade med provare på kylaren och det kom in avgaser i kylsystemet. Köpte ett par beg toppar som ska vara sjysta enl tidigare ägaren (vilken jag tror på) nya toppackningar och dit med topparna, kokar ändå (kollar med provare igen = avgaser i kylsystemet) Kompressionen ligger på 10-9-9-9-9-9-8-8. Vad göra, någon som har nån idé:confused:

Link to comment
Share on other sites

Hej. Sådant här är inte roligt, att det började spöka efter att tändkablar suttit fel är troligen bara slumpen som ställt till det. Tyvärr tror jag att det kan vara spricka i block, troligen i en cylinder. Det finns en möjlighet då det varit omkastad tändföljd att kompression kan ju ha gjort något som jag inte kan förklara. Eftersom att du bytt toppar så verkar det Osannolikt att det är toppar som spökar, för att det skall komma avgasrök i kylsystem så är det oftast topp packning eller liknade som pajat. Tyvärr tror jag att du kanske har något problem med block, hoppas fler ger dig förslag som kan hjälpa att hitta en enklare lösning.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en V8 i en båt (okänt märke Cheva) och efter vinterförvaring vid första provturen (15 minuter färd) så gick larmet. Varm motor.

Slutet kylsystem och kylvatten överallt i motorrummet.

Det var en spricka mellan tändstift och en ventil, svårt att se.

Kompression gick ut i kylvattnet, tryckte ut vattnet med påföljd att den gick varm.

Motorn fungerade utan problem ända tills båten togs upp inför vintern. Tydligen kan det hänge saker och ting när man minst anar det.

Hoppas att du hittar felet någon annan stans än att en topp är defekt.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet från ett liknande fel.

Lennart

Link to comment
Share on other sites

Hej har samma problem, jag har t.om Bytt block som vi har totalrenoverat, ny kamdrivning, nya toppar, dragit alla bultar föreskrivt moment (kollat med "olika skaft). Ändå kokar den. Det enda som vi inte har bytt är insugsröret. Det är monterat ett edelbrok med en 4p förgasare. Skall nu kolla om det är avgaser i kylvattnet. jag är förtvivlad. En dum fråga bara, skall topplocksbultarna ha brickor? fanns inga på gamla motor och inga följde med topplocksbultsatsen som vi köpte. se även mitt inlägg Ford som kokar (wadde)

Link to comment
Share on other sites

Hej Rolj. Skall få detta testat den 7/8 2013 av en kompis på bilteknik i gävle. Har ställt kamvinkeln och tändning. Fördelaren var konv.till brytarlöst men var felmonterat så kamvinkeln(dwell) gick ej att ställa rätt, och iochmed detta hög förtändning när vacum var anslutet. efter at ha fixat detta (dwell 26gr) gick motorn 40 min på tomgang utan att koka!! Har ej provat på väg ännu. M.v.h Wadde.

Link to comment
Share on other sites

Hej rolj. Jodå det var avgaser i kylsystemet, den blå vätskan blev grön. Vi har ju ett annat nyrenoverat block och köpt nya toppar i gjutjärn från VP- autoparts d.v.s ny motor och ändå... Skall nu sätta tryck på en cyl. i taget och kolla om det kommer bubblor i kylaren, om inte då vet jag inte. Enda som inte är bytt är insuget, men det verkar långsökt. M.v.h Wadde.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Efter lång tid är "obduktionen" färdig på min kokande 302:a och det visade sig att andra cylindern på vänster sida framifrån sett har korrosions angrepp och det är porer i detta, antingen finns det en spricka eller om det är porerna som vidgar sig när motorn blir varm det vete tusan. Min teori är att det på något vis kommit in fukt, bilen har varit avställd och stått still länge innan den kom ut på vägarna igen (2010) Hur som helst så har jag fått ett svar på eländet och ny motor är beställd.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hoppas att du nu har hittat felet som har gett dig huvudbry en längre tid.

Jag vet hur svårt de kan vara att finna ett nytt felfenomen som var det första i sitt slag för mig personligen.

Se tidigare in lägg.

Jag provtryckte kylsystemet vid kall motor från ena till andra dagen utan någon tryckförlust och utgick ifrån att allt var sjyst även efter två nya topplockspackningar.

Med hökögon så upptäcktes denna spricka som var boven i dramat vid tredje bytet av packning och nya toppar.

Lycka till.

Till alla på forumet.

God Jul o Gott nytt År

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som svar till wadde:

Hej! Detta låter intressant. Vi har en 289 -67 som går varm. Den har aldrig kokat för oss, vi brukar stanna när det känns nära. Vi har verifierat att tempmätaren stämmer med en IR-termometer och det gör den. Motorn är fabriksrenoverad och har gått kanske max 100 mil sedan dess. Den är helt standard förrutom Holley 4-port och eftermarknadsfördelare som jag ej kan modellen på. Vi har provat rätt mycket kan man säga. Det sitter en 2-radig kylare och en högprestandafläkt i bilen. Det enda som inte är bytt i kylsystemet sedan bilen byggdes klart för några år sedan är vattenpumpen. Dock tror vi inte det är något fel på den. Jag själv är mest insatt i lite nyare bilar med elektriska styrsystem så det här med fördelare med brytare och vakumförställning är lite nytt. Jag har dock läst på en hel del och kan det nog nu. Min fundering är som så att anledningen till att den varm kanske har med tändningen att göra.Närmare bestämt för låg förställningen utom vid fullt mekaniskt utslag. Denna fördelaren har ingen vakumförställning. I vår rephandbok till bilen står det att en standard 289 med 4-portare ska ha en total tändförställning på 44grader från fördelaravancering+ 6 grader initialförställning vid 2000rpm obelastad. Då utgörs förställningen av 22 grader från vakum och 22grader från centrifugalavanceringen. Det är ju inte den fördelaren som sitter på i närheten av att kunna lämna. Kan det göra så stor skillnad i värmeutvecklingen att kylsystemet inte klarar av att kyla det? Du har en original fördelare på din om jag förstod det rätt. Vad är din förställning med vakumslangen kopplad vid 2000rpm?

Har ni andra några erfarenheter av detta. Hur mycket mer värme kan utvecklas av ca 20 graders för låg förställning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kör aldrig en bil utan vakumförställning. Det är som gjort att skada toppar och koka.

När du kör en maskin med för lite tändning så måste den ha en fetare blandning för att gå bra. En maskin med lite tändning kräver såldes mer gaspådrag för att generera samma effekt. Då drar du mera luft genom förgasaren och mer bränsle tillsätts.

Men bränslet förbränns inte till fullo och brinner fortfarande när avgasventilen öppnas. Det blir varmt i avgasporten och dina styrningar på avgassidan slits snabbare.

80% av topparnas kylning är runt avgasporten och med dess ökade temperatur så finns det ingen kylare i världen som kan rädda.

SÅ gatbilar körs alltid med vakumförställning. Denna funktion känner nämligen av lasten på motorn och anpassar tändläget efter detta... har du inte det så anpassas bara tändningen efter varvtal vilket endast är intressant och rätt på fullgas.

Jag skulle tippa att fördelaren på din 289 ska ge 10-12 grader extra tändning på 2000rpm. Och med det samt korrekt bestyckning av förgasaren skiljer det ca 250 grader avgastemp.

Link to comment
Share on other sites

Tack Brillko för ditt svar!

Om det är som du säger så har säkert orsaken till överhettningsproblemet med tändförställningen att göra. Det kan ta ett tag för mig att prova detta för bilen är nu inställd och vi har ingen original Autolite fördelare men så fort jag har fått i nya grejor så lägger jag in en uppdatering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en 302

Gå varm och förlorar vätska c:a 3 liter/ tank

Vet ej hur myckt det ska vara i kylaren då den fungerar som expansionskärl. Kanske trycker ut 2 l.

Har ny kylare

Termostaten är på 80 grader

Ny tempmätare (visar nu 5mm från första markeringen vid max grader)

Tändningen är ställd

Har elfläkt som är ansluten ned till och startar runt 65 grader( tremostatgivaren )

Mer ir så är graderna i mellan 60 till 70 grader ut ur kylaren och in 80 grader

Vattenpumpen kan vara upp till 95 grader.

Kan vattenpumpens blad vara slitna?

Har inget vatten i oljan eller i avgaserna.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En fråga, finns det någon antydan på marken, vart det läcker, alltså fläck på marken.

Det kanske låter lite tokigt, vanligt att det kommer kylvätska ur dränering från

kylaren, övertryck pga varm motor.

Det är vanligt att man idag härmar gamla typen av slutet system med expansionskärl

man låter övertrycket gå ut i kärlet när motorn är varm, när motorn svalnar går vattnet

tillbaka i systemet.

Det är då givetvis inte tre liter, snarare en halv, kanske en liter som arbetar fram och

tillbaka i systemet.

En annan sak som är vanligt är att kylaren trycker ut den vätska som är överflödig

i kylsystemet, fyll aldrig mer än att kylelementet i kylaren har vätska ca 1cm över

elementet, kolla ner i påfyllningshålet så ser du det är för att vattnet skall få plats

att expandera.

Orsaker till att motorn spyr ut vätska är många, vanligt om det är gamla grejor

är att det kan påverkas av felställd tändning som gör att motorn blir varmare

än normalt.

Nu babblar jag som vanligt, det kommer säkert fler förslag på eventuella fel.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En fråga, finns det någon antydan på marken, vart det läcker, alltså fläck på marken.

Det kanske låter lite tokigt, vanligt att det kommer kylvätska ur dränering från

kylaren, övertryck pga varm motor.

Det är vanligt att man idag härmar gamla typen av slutet system med expansionskärl

man låter övertrycket gå ut i kärlet när motorn är varm, när motorn svalnar går vattnet

tillbaka i systemet.

Det är då givetvis inte tre liter, snarare en halv, kanske en liter som arbetar fram och

tillbaka i systemet.

En annan sak som är vanligt är att kylaren trycker ut den vätska som är överflödig

i kylsystemet, fyll aldrig mer än att kylelementet i kylaren har vätska ca 1cm över

elementet, kolla ner i påfyllningshålet så ser du det är för att vattnet skall få plats

att expandera.

Orsaker till att motorn spyr ut vätska är många, vanligt om det är gamla grejor

är att det kan påverkas av felställd tändning som gör att motorn blir varmare

än normalt.

Nu babblar jag som vanligt, det kommer säkert fler förslag på eventuella fel.;)

Många problem har blivit lösta med både babbel och bubbel ej att förakta Lars ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Jag har nog en liter som gick över till expansionskärlet . Men allt sugs inte tillbaka.

Körde med elfläkten i 2 mil 60 grader in i kylaren 45 grader ut. Motorbolocket runt 80 grader . (Vattenpumpen)

Slog av fläkten och litade på givaren till elfläkten. Körde 2 mil den slog aldrig på. Iofs 7 grader ute.

Stannade hade då hade 70 grader ut ur kylaren och 85 in. Vid 75 grader slog elfläkten igång hade då 95 grader på blocket.(Vattenpumpen)

Kan det vara för varmt så det dunstar i expansionskärlet? = kylaren.

Link to comment
Share on other sites

På min -66:a läckte värmepaketet, då försvann det en del vatten sakta men säkert...

På -66:an satt värmepaketet på passagerar sidan under instumentpanelen mot torpedväggen, sitter kanske på samma ställe på din -68?? kolla så det inte läcker?

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

På min -66:a läckte värmepaketet, då försvann det en del vatten sakta men säkert...

På -66:an satt värmepaketet på passagerar sidan under instumentpanelen mot torpedväggen, sitter kanske på samma ställe på din -68?? kolla så det inte läcker?

mvh Johan

Jag har rivit ut mattan och kollat rost etc såg inget då.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Värmen som du beskriver är inte övervarmt och bör inte vara anledning

till att vatten försvinner:roll:.

Värmepaket som läcker är oftast något man missar, inte förr än det immar

igen på rutor eller luktar sött och lite unket så börjar man leta.

Jag vet inte om du har tätslutande kylarlock eller det vanliga, om du vill

att det skall fungera så är det egentligen ett tätslutande lock och

expansionskärl, jag själv tycker inte man skall utsätta ett gammalt

system med övertryck.

Du kan alltså använda dit vanliga original kylarlock och ansluta ett

kärl som samlar upp spill från kylardräneringen, detta funkar

nära nog lika bra:).

Det där med värmepaket, montering och likhet är näst intill samma,

skillnaden är liten, ett råd är att ha en slangbit med samma dimension

som är till värmepaket i bagaget , slangklammor i båda ändar.

slangbiten skall vara så lång att det skall gå att göra ett U utan att

det blir veck eller platt i böjen.

Ända räddningen om olyckan att värmepaket brister eller börjar läcka

när man är ute och åker.;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...