Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har problem med kylningen på min Mustang -65. Bilen överhettar efter att jag har kört ca 15-20 minuter, även om jag kör landsvägskörning i ca 80km/h. Har gjort följande på bilen. Kylarrens och spolat motorn 2 ggr (det kom mycket klegg och rost), bytt kylare (3 radig), bytt termostat 71*, bytt termostathus, bytt kylarslangar, provtryckt kylarlocket (16 lbs). Sitter ett eftermonterat expansionskärl i bilen. mätt upp med avgasprovare i expansionskärlet och det visade på noll avgaser där. Jag har inte bytt vattenpump men tror att det blir nästa steg då den gamla verkar vara lite så där.

Det märkliga är att även fast bilen kör landsvägskörning i 80 så överhettar den och att det tar ca 15-20 minuter. Det kommer lite luftbubblor i expansionskärlet i samma veva (därför har jag mätt med avgassond). Bubblorna kommer kanske av att det kokar?

Någon som har några tipp och teorier vad det kan vara för fel och hels av allt lösningar på problemet

Vill passa på för att varna för att göra affärer med "Zigges Garage" Han annonserar då och då på Blocket. Gjorde en affär med honom i mitten på juli och har fortfarande inte fått delarna som tydligen försvann med DHL eller pengarna tillbaka, har skickat otaliga mail och ringt och fått dåliga svar och div bortförklaringar av han, vi får väl se hur det går den saken

Med vänlig hälsning Stefan

Hej

Du beskriver att du mäter med avgasprovare/avgassond i kylarvattnet........

Du har alltså en CO2 gastestare med indikeringsvätska (som monteras på kylaren där kylarlocket sitter) ?

Vätskan är blå men blir grön om du har CO2 i kylarvattnet dvs en trolig läcka där avgaser går in i kylvattnet (toppackning eller spricka)

mvh Lars

Hej!

Sonden trycktes inte ner i kylarvattnet utan hölls strax ovanför denna i expansionskärlet och gav 0 i utslag på CO2, samma sond som bilprovningen använder, det borde ju fungera eller har jag fel.

Misstänker att det är till och börja med fel vattenpump verkar vara mycket grövre än original, läste om att om den har för stor kapasitet kan den "kavitera" och till slut blir det så mycket luft på undersidan av pumpbladen så vattenflödet hindras markant, kan också vara så att bladen i den är sönderrostade, men jag testar med att byta den och spola motorn ordentligt ren från pumpens inlopp. Hjälper inte detta så kan det kanske vara så att det ändå är topp-packningarna.

Jag funderade på att köpa lite saker från 'Zigges Garage' för ett halvår sedan men kollade runt lite innan och såg att många hade skrivit historier på internet liknande din om honom. På grund av det avstod jag från köpet. Tråkigt att det ska behöva vara så :(

Du använder alltså en vanlig CO mätare (som mäter CO och inte CO2).......jag är tveksam till att en CO mätare

skall kunna användas för att indikera en läckande topp/avgaser i kylaren

CO2 mätning i kylaren med indikeringsvätska används som beprövad metod av verkstäder för att kolla topplocksläckage

Jag åkte till en kylarverkstad med min Mercedes och gjorde denna enkla test (kostade 200 kr)

Visade sig att jag fick indikering på CO2 (indikeringsvätskan växlade färg snabbt)) gaser i kylaren. "Bara"

sen att byta toppackningen/plana toppen och bilen blev kry igen

Gällande din vattenpumps misstanke ........ har bilen fungerat ok förut med denna pump ?

Skippa det hemgjorda expansionskärlet - om du inte will att den ska puffa ut kylarvätska då den stängs av räcker ett kärl/burk som inte är trycksatt. ...och byt kylarlock...det är vad jag skulle prova

Tackar för svaren. Kommer dock att börja med att byta vattenpump, tror att det blir lättare att spola ur motorn då. Clas vad menar du med att Skippa det hemgjorda expansionskärlet, av vilken anledning tror du att det skulle bli bättre då? Har funderat på detta pga att det inte är tidsenligt

Hej ser inte att någon sagt något om topplockspackningar, har det gjorts något med dessa tidigare, i sådant fall kan det vara

dessa som hamnat fel allternativ att någon gått sönder. Felvända topplockspackningar kan fungera ett tag men till slut

så visar det sig som överhettning, ett tipps bara, kanske dags att dyka djupare i problemet.:eh:

Expansionskärl skall inte vara nödvändigt, fyll upp kyllaren strax ovan element, kör och låt motorn bestämma hur mycket

som skall vara kvar, det finns gott om utrymme ovanför element i kylaren för expansion;).

Håller med Oscarsson här, bytte för två säsonger sedan till en original treraderskylare (den gamla var på upphällningen) och har sedan dess aldrig haft problem med överhettning. Kan stå stilla på tomgång i timtal.

Satte in en stålfjäder i nedre kylarslangen och ingen skillnad. Tror absolut att lösningen är kylarens, ta bort vattenpump, spola ur i dessa stora kanaler, samt byt vattenpump

Att man kan se bubblor i kylaren (eller i ditt fall exp kärlet) är inget bra tecken.

Personligen hade jag gjort en CO2 test i kylarvattnet först innan jag gått vidare..... men det är jag det

Tackar för svaren. Kommer dock att börja med att byta vattenpump, tror att det blir lättare att spola ur motorn då. Clas vad menar du med att Skippa det hemgjorda expansionskärlet, av vilken anledning tror du att det skulle bli bättre då? Har funderat på detta pga att det inte är tidsenligt

JAg menar att om du har ett riktigt expansionskärl så är det kärlets lock trycksatt och transporten av vätska sker hela tien fram och tillbaka mella kylare och kärl. På Mustangen finns ju ett trycksatt kylarlock redan och är det fel tryck på det så kan du få effekten att bilen faktiskt kokar och expansionskärlet gör ingen nytta. Mustangerna trycker ofta ut lite vatten efter att man stänger av motorn och då räcker en "burk" som tar emot detta vatten om man inte vill ha en pöl under bilen.

Ok Har beställt en ny vattenpump och kommer byta den, kvarstår problemet är det nog så att toppackningarna har gått. Nåja Zigges Garage har nu betalat tillbaka pengarna tog bara 2 månader och en hel del påtryckningar och hot. Jag rekommenderar således inte denna firma

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Hej. Jag har under många år haft problem med överhettning på min cab . Nu har jag fått hem en ny kylare från US radiator det är en 3 raders och en stor skillnad mot mina andra 3 raders jag har 2st gamla. På deras hemsida finns spec på kanal dimensioner mm och den håller vad de lovar. Jag har letat runt här men inte hittat någon som har US radiators så jag tog min från NPD. Inte billigt men med tanke på resultatet är det ok . Jag fick även byta min fläkt koppling då orginalet blev för lång . Min motor är rätt trimmad så den kräver bra kyl. En orginal motor har säkert inte dessa problem. Jag har även gjort ett filter av ett mässingsnät som jag satt i inloppet till kylaren. Filtret skall ta lite små partiklar som kommer från våra gamla gjutjärnsblock och som man inte vill ha i kylaren. Skönt med ett kylsystem man kan lita på

Hej har nog gjort allt man kan göra nu, bytt kylare 3-raders, vattenpump, topplockspackningar mm, bilen kokar inte men när mätaren är i mitten öppnar termostaten, sedan stiger mätaren till maxläget, kan ju vara fel på mätaren...

Hej har nog gjort allt man kan göra nu, bytt kylare 3-raders, vattenpump, topplockspackningar mm, bilen kokar inte men när mätaren är i mitten öppnar termostaten, sedan stiger mätaren till maxläget, kan ju vara fel på mätaren...

Köp dig en IR-mätare så får du stenkoll eller ett kylar lock med temp mätare i

Kan vara så att jag fått ordning på överhettningsproblemet nu. Ofta, som i mitt fall tror man det värsta, typ att det är spricka i blocket eller så. Dock så verkar det ha varit så enkelt som att det låg en massa rostflagor/mm i motorn. Bilen har ju rullar i 50 år och då huvuddelen av tiden i New Mexico, det har förmodligen varit lite si och så med riktig kylarvätska (men rostskydd i). När jag tömde kylsystemet var det en genomskinlig grumlig/rostbrun vätska som rann ut och det var inte glykol i varje fall. Givetvis spolades kylsystemet då ur flera gånger med olika rengöringsmedel, mm. Sedan byttes toppackningarna, toppar och blocket synades, mm, vattenpumpen byttes, den nya kylaren som följde med bilen monterades. Termostaten byttes, tändningen justerades. mm. Men jag hade fortfarande problem med att motorn överhettade vid tomgång och över huvud taget. Då det fortfarande syntes små flagor i kylaren, fanns det bara en sak att göra, nämligen att ta till ett gammalt "Raggarknep". Bort med kylaren, koppla in en vattenslang i nedre kylslagen, plugga alla andra anslutningar (bypas, värmepaket), tog bort termostaten, kopplade in ett rör till övre kylarslangen som jag ledde ut framför motorn. Sen kopplade jag på full kräm på vattnet, startade motorn och varvade upp då och då. Snacka om att det kom ut rostflagor. ändrade sedan flödet (dvs vatten slangen in genom övre kylslagen. Höll på så där i ett par timmar och fick säker ut en deciliter rostflagor. Sen monterades allt tillbaka och fylldes på med kylvätska, bilen startade och gick på tomgång i ca 30min utan att temp mätaren nämnvärt steg över det normala. Det känns som att det fungerar nu.

Det var förmodligen denna rost som var orsaken till mina överhettningsproblem. :cool:

  • 2 years later...

Jaha då var problemet ur världen, berodde på rost i motorn, som vid gaspådrag virvlade upp och sögs opp och täppte till kylaren. Passade på att köpa ett kylarvatten filter till en smalblock, har inte haft några som helst problem med  överhettning sedan denna åtgärd

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...