Jump to content

Recommended Posts

Klurar lite på hur man ska försäkra en Mustang.

Det finns ju speciella försäkringar för äldre bilar, men jag vill åka till jobbet i den, jag vill kunna ta den till affären och KAN inte parkera i låst garage jämt. Hur gör man då?

Vill kunna använda bilen på mesta möjliga sätt under sommaren...

Hej!

Då tror jag bara det finns ett enda bolag som har veteranbilsförsäkring som går att ha. Trygghansa. http://www.trygghansa.se

Själv så kollade jag runt med alla bolag och jag kunde inte heller leva upp till kraven som låst garage jämt, Max 4 bilar i samma garage, larmat...osv. Observera dock att max 500 mil per år gäller på veteranfordon.

Men skulle du hitta något annat bolag som går att ha så vore det intressant att jämnföra.

Hej du varför kollar ni inte länken till www.mhrf.se eller ringer mig

som är försäkringsansvarig mhrf har fria mil och vad gäller köra till och från jobbet gäller det att man inte får köra varje dag men självklart ta den då och då för att göra arbets kamraterna avundsjuka

men om ni vill ha info ring gärna mig mitt tel nr hittar ni i klubbtidningen

mvh

Andrew

Jag valde en vanlig försäkring istället för en entusiastförsäkring. Det blev t.o.m. det billigaste alternativet :)

2185:- helförsäkring/helår - över vintern garageförsäkring för 300:- per år.

Ring runt är mitt förslag.. Då jag haft sporthoj i flera år så är jag van att ringa runt till samtliga bolag varje år :roll:

Andrew; Jag har sänt mail till dig via den adress som finns på kontaktsidan här.

Tackar för svaren.

Ska ringa lite olika då.

TryggHansa, Länsförsäkringar, Skandia, Folksam, If...

Finns det fler som kan vara av intresse?

Kolla med Bilsport i Växjö

Försäkrade min -66 cab för 1550:- helår

Då får man köra tusen mil om året

Skall stå i låst garage på hemorten, max 8 bilar annars vill dom kolla garaget.

På fritiden får du använda den som du vill.

Hej

Jag har också Bilsport i Växjö, 960:-/helår HT-66:a.

Krav garage mindre än 9 bilars, brandsläckare, dold brytare huvudström, fälglås på dyra fälgar, låst garage på hemorten, max 1000 mil, tillkommer mer krav om bilens värde överstiger 160 000:-.

Bilsport 0470-201 25. prata med Rikard Andersson.

Mvh Tommy i Växjö. 8)

  • 7 months later...
Hej

Jag har också Bilsport i Växjö, 960:-/helår HT-66:a.

Krav garage mindre än 9 bilars, brandsläckare, dold brytare huvudström, fälglås på dyra fälgar, låst garage på hemorten, max 1000 mil, tillkommer mer krav om bilens värde överstiger 160 000:-.

Bilsport 0470-201 25. prata med Rikard Andersson.

Drar igång denna tråden igen... :oops:

Jag är "tvungen" att mer eller mindre använda mussen som bruksbil nu i sommar, vi har en bil till i familjen men den lär tjejen använda nu när hon ska börja jobba igen...

Så det lutar åt att ta en helförsäkring hos ett vanligt bolag. Klubbens försäkring är väl ej avsedd för bilar som brukas dagligen till jobb/affär/dagis osv?

Är det "begränsad användning" på Bilsports försäkring?

Hej!

Jaha... Jag ser att detta heta ämne blossat upp igen....

Jag ringde runt och kollade med flera bolag. Det slutade med en helårsförsäkring (helförsäkrad) hos Trygg Hansa.

För runt 1900:-/året får jag köra 1500 mil och den är försäkrad till ett värde av 250´000:-

Inga krav som t.ex strömbrytare, skumsläckare mm. ställdes!

Det nappade iaf. jag på...!

mvh

- Johan -

  • 4 weeks later...

Har nu fixat mig en helförsäkring max 1000mil för 194:-/månad. De hade god koll på vad det var för bil och jag skall visa upp bilen hos dem. Vi diskuterade värdet på bilen, hur den används, skicket och hur den förvarades och kom synnerligen bra övernens.

Det förra bolaget ville ha 524:- månad för likadan försäkring.

  • 1 year later...

Måste då bara säga att jag är toknöjd med min försäkring som ligger på 390kr/månaden för en vanlig helförsäkring hos Folksam.

Vintertid kostar den 25kr/månad som garageförsäkring.. Kanonbilligt för att vara på en person som är 23 år.

kan ju jämföra med min Mitsubishi Galant -95 som kostar ca 440kr/månad för en halvförsäkring.

Jag har vanlig försäkring hos länsförsäkringar. Mest för att jag inte orkat ta tag i det och kolla vad det finns för alternativ :lol: Jag vill också kunna använda bilen till och från jobbet och även på kundbesök och liknande.

Jag betalar 6.000kr / år :shock: Bor i city så är det tokdyrt oavsett vad man har för bil.

Hej.

Att det går att försäkra i olika bolag till en vettig kostnad

är nog OK, men har bilen rätt värde om det skulle hända

något, d.v.s. får du rätt ersättning. :roll:

Vad jag vet så är det MHRF eller Bilsport MC, som kommer

att ersätta dig till det värdet som du har, du måste ju alltid

försäkra din vagn till rätt penningvärde annars är blir det

inte roligt om olyckan är framme. ;)

Enligt länsförsäkringar så ska ersättning utgå på samma sätt som för deras entusiats försäkring. Bilen värderas av sakkunnig person mm. Enda skillnaden är att jag kan bruka bilen som en vanlig bil. Länsförsäkringars entusiastbilsförsäkring kostar mindre men har å andra sidan inskränkningar i hur bilen får användas mm.

Detta sa personerna jag talade med innan och när jag tecknade försäkringen, jag har inte läst det finstilta dock :roll: Man får väl vara glad om man får 50.000 om bilen brinner upp :lol: Mer kan väl aldrig en nästan 40 år gammal bil vara värd? ;)

Jag tänkte faktiskt ta tag i den biten nu när bilen är klar (nästan iallafall) och få en värdering mm.

Enligt länsförsäkringar så ska ersättning utgå på samma sätt som för deras entusiats försäkring. Bilen värderas av sakkunnig person mm. Enda skillnaden är att jag kan bruka bilen som en vanlig bil. Länsförsäkringars entusiastbilsförsäkring kostar mindre men har å andra sidan inskränkningar i hur bilen får användas mm.

Typ så sa de till mig på länet med!

Min Mustang är inte i något toppskick så därför använder jag den mesta möjliga (när den väl är ihop och inte står i delar i garaget) på sommaren. Man kan säga att den går som bruksbil. Hade jag haft en kaross som var nylackad och inte halv taskigt garagelackad och med nån liten buckla i en skärm och skavd lack på en dörr hade det vart något helt annat. Nu vågar man ju verkligen använda bilen! :P

Att ni som har bilar i mint condition inte resonerar likadant har jag mao full förståelse för.

Hej Peter.

Kom till mig nästa onsdag på Mc Donald om vädret och

du tillåter så skall jag gärna göra en besiktning på

din förba--at snygga Mach1a, jag är besiktningsdugligt

godkänd för MHRF entusiastförsäkring. ;)

Mr Turbo.

Mustangen är byggd av idioter för att användas av idioter :) .

Om någon Mustang är för fin att användas så är inställningen

till hobbyn helt fel :( .

Vi måste alla förstå att förr eller senare hamnar vi 6 fot under

backen.

Tänk dig själv sittandes på ålderdomshemmet i en gungstol

och berätta för andra bilintresserade att du haft en Mustang

som du aldrig har kört med :shock: för den var alldeles för

fin, då är det nog något som du har missat. :cry:

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att inte åka med

den bil jag gjort iordning.

Min första Mustang var en 65HT.

Den genomgick två olika stadier ett där det var custom

och det andra stadiet blev ORIGINAL.

Detta hände under loppet av 15år och den stod aldrig i

garaget och samlade damm, det var en s.k. rullande

15års renovering. 8)

Skämt åsido, det är klart alla får givetvis bestämma

hur dom vill göra med sin klenod, men köras med

dom ska det, annars står dom och går sönder. ;)

Enligt länsförsäkringar så ska ersättning utgå på samma sätt som för deras entusiats försäkring. Bilen värderas av sakkunnig person mm. Enda skillnaden är att jag kan bruka bilen som en vanlig bil. Länsförsäkringars entusiastbilsförsäkring kostar mindre men har å andra sidan inskränkningar i hur bilen får användas mm.

Detta sa personerna jag talade med innan och när jag tecknade försäkringen, jag har inte läst det finstilta dock :roll: Man får väl vara glad om man får 50.000 om bilen brinner upp :lol: Mer kan väl aldrig en nästan 40 år gammal bil vara värd? ;)

Jag tänkte faktiskt ta tag i den biten nu när bilen är klar (nästan iallafall) och få en värdering mm.

Varför värdera bilen, för kul skull eller?

Vid lösen så värderas fordonet av bolaget till marknadsvärde vilket enkelt kan förklaras vad försäljningspriset är både hos handlare och på privatmarknaden, man räknar också med att det går att pruta någon tusenlapp och tar därför inte ett annonspris rakt av. Genomsnittet av axplocken ger ett cirkavärde som sedan erbjuds kund.

Kommer inte kunden och bolaget överens så kan kunden kräva en opartisk värdering där Svenska Handelskammaren (en värderingsman) värderar bilen. Det brukar gå till så att om bilen värderas högre än bolagets framtagna värde så bekostas hela värderingen av bolaget och om det blir ett lägre pris så får kunden betala en del av värderingskostnaden.

Sådana bilar som vi har är jäkligt kniviga för bolagen att värdera, bara kolla runt, det finns inga som är riktigt lika. Alla har olika utrustningsnivåer, motorval, det finns Californiabilar (rostfria), upplagade bilar, helrenoverade bilar, bilar som är vässade enligt konstens alla regler o.s.v.

Din värdering kommer inte vara värd så mycket, när skadan väl sker så kan den ha flera år på nacken och det skulle bara vara att slänga pengarna i sjön att göra en värdering varje år när du ändå kan begära en om du inte kommer överens.

Förövrigt kan ni kolla min länk och räkna fram ett pris, där finns inga

av de begränsningar som entusiastförsäkringen har. Dock finns det maxbelopp på eftermonterad utrustning (fälgar mm) De begränsningarna finns på alla bolag men beloppen varierar.

Mv. Mattias

Jag har en fråga till försäkringsexperten.... Vad där det genomsnittliga försäljningsvärdet på en 1969 Mustang Mach 1 428 SCJ 4:30 nuförtiden. Vad säger din statistik? DU som är i branschen! Bilen är i bra skick och med nästan uteslutande originaldelar. Ge mig bara ett snitt på alla försäljningar 2006 så är jag nöjd!

Försäkringsexpert var det? Är absolut ingen expert, men jobbar dagligt med just bilförsäkring.

Kan tyvärr inte ge dig några siffror. Det kanske inte gick fram men varje värdering, speciellt när det gäller sådana här bilar är unik i sig.

Mycket beroende på att ägare till så kallat entusiastbilar gärna pysslar med dem och ständigt förbättrar.

Kan inte säga att det är många Mussar som löses varje år, inte ens när jag jobbade på Trygg så såg jag någon lösen på en Musse och då har dom ändå sammanlagt nästan 500.000 bil i sitt bestånd.

Det bästa är att kolla begmarknaden på blocket och usabil.nu för att försöka få en uppfattning.

Mv. Mattias

Och hur många Ford mustang 428 SCJ finns det på blocket och usabil då? Hur många fanns det där förra året? Svenska Försäkringsbolag MÅSTE gå ifrån "gulatidningen-mentaliteten" och kolla hur läget är på den interationella marknaden. Nada.com har rätt ok koll men dock med 3 månaders eftersläpning. Jag kanske inte kan sälja bilen i sverige för 50 kronor men om den kan säljas i USA för 100kr, är det inte bilens värde då? En container kostar inte mycket. Varför skulle värdet vara vad någon betalar i sverige? Är inte globalisering något som eftersträvas? Jag vet att jag inte kommer få en rättvis värdering på bilen och jag skiter fullständigt idet. Jag köpte den inte för att bevaka värden utan för att få uppleva och njuta av en fet bil utan kompromisser som kan konsumera mer gummi än vad man själv gjorde i 20 års åldern. Vill nått satans försäkringsbolag skinna mig på pengar så kan jag iallafall glädja mig åt att dom har förmodligen aldrig klistrats bak i comfortweawen med bensinångor i näsan och med ett apflabb på läppen.

/Peter

Hej.

Det är väll inget fel om man tar en MHRF försäkring o fixar dokumet

till bilen, som foton och ett besikningprotokoll från besikningsman

i tex Classic Mustang Club Sweden. :roll:

Man skall heller inte behöva anlita någon utomstående

värderingsman t.e.x. från Svenska Handelskammaren,

då det redan finns ett godkännande från MHRF av

veteranförsäkringen. :roll:;)

Man måste också komma ihåg allt ansvar ligger på försäkrings-

tagaren, med att uppdatera sin försäkring, då också kanske

förändra värde. ;)

En helt anna sak är att av ett vanligt försäkringbolag får du t.e.x.

inte tillåter att du ordna med att fixa skador själv utan du måste

blint lyda ditt försäkringbolagets rekomendationer. :(

Lägger mig i nu.Varför är det ingen som går in på www.mhrf.se och läser det som står där.Där kommer ni att läsa att det är marknads värdet som gäller ,vill man ha en förklaring så blir den att vid en total lösen tittar man på vad en sådan bil blivit såld för det senaste året,hittar man ingen sådan bil eller i det skicket så går man på ursprungsland.Det vi fyller i på ansökan är vad vi trora att vi kan sälja bilen för i sverige.Om man värderar bilen hos svenska handelskammaren så får man ett värde som är godkant,vi i mustang klubben får inte värdera en bil det har vi inte godkännande för,men vårat ord väger väldigt tungt. Vid en totalskada så blandas jag in av både kund och mhrf,men turligt nog har vi inte haft en totalskada under dom 10-15 år jag varit försäkrings ansvarig.Om någon har frågor antingen gå in på www.mhrf.se eller RING mig så hjälper jag er.Om någon undrar om försäkringen är bra,kan ni fråga Roine J som fick sin bil bärgad från skåne till sthlm för 300kr,eller under tecknad som fick min bil bärgad från Rättvik.Finns massor med andra som vid små skador fått en bra service.Undrar varför alla stirrar sig blind på priset min kostar ca 500:-.Hoppas jag inte punkterat hela tråden. Ring mig hem mitt telnr står i klubb tidningen för alla som är medlemmar.Vad gäller alla andra försäkringar som moderna eller bilsport så är dom jättebra men vi har inget avtal med dom så det är fel att använda dom. Vi betalar ganska mycket pengar för att vara med i mhrf och det enda sättet att få tillbaks endel av dom är att fler försäkrar sina bilar där.Om någon undrar vad mhrf står för så är det motor hisoriska förbundet sveriges största bil klubb somm hjälper oss att bibehålla våran hobby fördelaktigt.Hoppas jag rett ut en del frågor.Sen ett bra tips dokumentera era bilar ordentligt idag är det så lätt med digital kamera.

Mvh Andrew

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...