Jump to content

Recommended Posts

Jag lämnade precis ett meddelande till ford Sverige på deras hemsida.

Nu när det blivit dom, det kan väl inte vara så att vi inte är skyddade i Sverige??!! Är det bara amerikanska medborgare som skyddas av lagen?

Jag skall få mina airbags utbytta gratis. Mailade Ford Sverige som hänvisade mig till en auktoriserad verkstad. När jag först ringde verkstaden så sa d att de inte kunde göra något men efter att ha haft kontakt med Fords specialist så har de nu beställt nya delar till mig.
 

Jag har gått via: Stockholm Bil på Flygfältsgatan 10, 12830 Stockholm (telefon 0851005160). 

Om ni går via dem så har de nu iaf koll på processen och kanske kan det gå lite snabbare.

(redigerad)
Quote

 

Hej igen Daniel,

 

Precis, detta kan du dock nämna för valfri auktoriserad verkstad (som du hittar på http://www.ford.se/sbe/dealerlocator) så skall dom kunna hjälpa till.

Detta är ingenting du skall behöva stå för själv, nej.

 

 

Med Vänlig Hälsning,

 

Peter Eliasson

Team Leader, Customer Relation Centre

Ford Motor Company AB

Box 4023, 169 04 Solna

Phone: +46 317 071 010

Email: fordkund@ford.com

Visit us at http://www.ford.se and http://www.facebook.com/fordsverige

Registration No. 556023-0053

 

 

From: Daniel Vinberg [mailto:Daniel.Vinberg@medrave.com]
Sent: den 3 mars 2017 13:17
To: Fordkund, Sverige (.)
Cc: 'skarpnack@lagerstedtsfamiljen.se'
Subject: RE: 2-395002814

 

Hej,

 

Jag kontaktade Stockholm Bil, de svarade att de inte kunde hantera detta. Jag kanske borde nämnt för dem att de kunde kontakta er tekniska specialist men hade inta mailet framför mig just då.

Eftersom detta är en recall av ett potentiellt dödligt fel så är detta något som jag personligen inte kommer behöva stå för kostnadsmässigt hoppas jag?

 

Med vänliga hälsningar

Daniel Vinberg

 

 

 

From: Fordkund, Sverige (.) [mailto:fordkund@ford.com]
Sent: Friday, March 3, 2017 11:33
To: Daniel Vinberg <
Daniel.Vinberg@medrave.com
>
Subject: RE: 2-395002814

 

Hej Daniel,

 

Tack för ditt mail. Du går tillväga som så att du kontaktar en lämplig auktoriserad Ford-verkstad, förslagsvis Stockholm Bil på Flygfältsgatan 10, 12830 Stockholm (telefon 0851005160)  som har hanterat dessa bilar förr. De kommer i sin tur kontakta vår tekniska specialist som hjälper till med beställning osv.

 

Önskar dig en fortsatt bra dag.

 

Med Vänlig Hälsning,

 

Peter Eliasson

Team Leader, Customer Relation Centre

Ford Motor Company AB

Box 4023, 169 04 Solna

Phone: +46 317 071 010

Email: fordkund@ford.com

Visit us at http://www.ford.se and http://www.facebook.com/fordsverige

Registration No. 556023-0053

 

 

-----Original Message-----
From: Profile, E (E.)
Sent: den 1 mars 2017 14:52
To: Fordkund, Sverige (.)
Subject: 2-395002814

 

Customer Request generated through Online Contact Form:

 

Meddelande: Hej,

 

Min bil omfattas av krockkuddes skandalen som Takata erkänt i amerikansk domstol. Denna tydligen livsfarliga krockkudde skall bytas ut.

 

Jag har en importerad Ford Mustang 2005, vad gör jag?

 

Ger du ditt samtycke till att Ford Motor Company använder den information du lämnat för ytterligare kontakter?: Nej

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Hej,

Nu är cirkusen igång. Jag mailade Ford Sverige som sagt och dom hänvisade till min lokala verkstad. Visade sig att verkstaden inte hade nån aning om hur dom skulle hjälpa mig.

Har nu mailat tillbaks till ford för ytterligare hjälp. Vill gärna slippa åka till Stockholm för att få airbagen utbytt.

/Ricky

Nu ringde Ford Sverige upp mig för att gå igenom lite detaljer. Dom verkar angelägna om att hjälpa mig med detta. Riktigt bra av dom! Nu känns det hoppfullt inför våren igen:)

/Ricky

Min GT 2007 fanns med när jag tryckte in mitt VIN nr, dock har min haft en minde incident 2007 så då byttes airbagen då den löst ut, såg det på bilderna från försäkringsbolaget, men hur vet jag att de inte monterat in en felaktig igen? Hoppas verkligen alla drabbade får de bytta. Super nöjd min min GT sen 5 år


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som sagt när man ringer sin lokala auktoriserade verkstad så ska man säga till dem att Ford sagt att verkstaden ska kontakta Fords specialist för instruktioner och för att beställa delar.

Jag mailade   fordkund@ford.com  och gav mitt chassienummer och regnr, de gav förslag på närmaste verkstad och kommer sköta kontakten och ge verkstaden instruktioner hur de skall gå tillväga. Supersmidigt ändå får man säga! Får se nu bara hur lång tid det tar. 

"Det har inkommit en del förfrågningar redan så vi kommer börja titta på dom redan nu och ta kontakt med aktuella verkstäder.

Men eftersom allt hanteras manuellt och kampanjen rör importerade bilar som vi inte kan hantera fullt ut i alla system då det inte tillhör vår marknad så tar processen något längre."

 

Har fått svar från Ford Sverige nu och på deras inrådan har jag kontaktat Stockholms Bil (som Ford valt ut som "Specialist" på dessa ärenden i Storstockholm) och väntar nu svar på bokningen av åtgärd där.

 

 

Kontaktade Ford igår per mail och uppgav Vin numret på bilen. Enligt saftey recall sökning på ford.com har jag två st på min 2007 Mustang GT. Förarairbag och passagerarsidan. Svar idag från Ford om att jag kan kontakta min lokala Ford service här på Gotland och boka tid. De har redan varit i kontakt med varandra. Här på ön kommer vi inom CMC kolla upp vilka bilar som berörs inom klubben på Gotland.

Intresant att din bil har recall på bägge framkuddarna, dubbelkollade med min på på ford.com och endast förarsidan är drabbad på min. Innebär det att dom jobbat med flera olika leverantörer eller batchar av kuddar parallell och trackar vilken batch som hanmnar i vilken bil. 

 

 

Mailade Ford i förrgår, men inte ett ljud från dom än. Ni som fick svar, gick det fort?

 

Passagerarkudden är ett helt annat problem tror jag. Så här lyder texten:

 

  • Ford Recall Number: 08C02
  • Recall Description: FORD IS RECALLING 434,593 MY 2008 MUSTANG VEHICLES FOR FAILING TO COMPLY WITH ONE OF THE NECK INJURY REQUIREMENTS OF FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARD NO. 208, "OCCUPANT CRASH PROTECTION," FOR AN UNBELTED 5TH PERCENTILE FEMALE SITTING IN THE PASSENGER SEAT WHILE IT IS IN THE FULL FORWARD POSITION.
  • Risk to Safety: DURING AN AIR BAG DEPLOYMENT, IF A SMALL FEMALE IN THE FRONT PASSENGER SEAT IS NOT WEARING THE SAFETY BELT, AND HAS THE SEAT IN THE FULL FORWARD POSITION, THERE MAY BE AN INCREASED POTENTIAL FOR A NECK INJURY.
  • Remedy Program: DEALERS WILL REPROGRAM THE RESTRAINT CONTROL MODULE FREE OF CHARGE. THE RECALL BEGAN ON MARCH 3, 2008. OWNERS MAY CONTACT FORD AT 1-866-436-7332 OR THROUGH EMAIL TO WWW.OWNERCONNECTION.COM.

Hej har samma problem med min 2006 GT ,är det någon som vet vad dom byter till för fabrikat ,så det inte blir en likadan skit airbag, autoliv har tydligen en bra se tidigare i denna tråd, mvh Hans

15 timmar sedan, Hans R said:

Hej har samma problem med min 2006 GT ,är det någon som vet vad dom byter till för fabrikat ,så det inte blir en likadan skit airbag, autoliv har tydligen en bra se tidigare i denna tråd, mvh Hans

I  USA får dom Takata igen, men de nya ska tydligen vara annorlunda.

Så här skriver en ägare på Bullitt-forumet

 

"The propellant formulation is different so it doesn't break down like the current one" 

 

Det är ju lite olika svar från Ford Sverige beroende på vem som svarar.  Detta svar fick jag.

 

"Då bilen inte tillhör den europeiska marknaden kan inte våra återförsäljare utföra åtgärden utan Ford Sveriges inblandning

eftersom all hantering måste ske manuellt.

Så snart vi konstaterat att kampanjen som berör din bil är av en sort som vi kan hjälpa till med, d.v.s. inte bara rör

vissa delstater i USA eller bara gäller om man inte använder bälte (lag om bälte finns i Sverige) så vi kan på börja

processen mot åtgärd och kommer återkoppla till dig."

4 timmar sedan, IEFBR14 said:

I  USA får dom Takata igen, men de nya ska tydligen vara annorlunda.

Så här skriver en ägare på Bullitt-forumet

 

"The propellant formulation is different so it doesn't break down like the current one" 

 

Det är ju lite olika svar från Ford Sverige beroende på vem som svarar.  Detta svar fick jag.

 

"Då bilen inte tillhör den europeiska marknaden kan inte våra återförsäljare utföra åtgärden utan Ford Sveriges inblandning

eftersom all hantering måste ske manuellt.

Så snart vi konstaterat att kampanjen som berör din bil är av en sort som vi kan hjälpa till med, d.v.s. inte bara rör

vissa delstater i USA eller bara gäller om man inte använder bälte (lag om bälte finns i Sverige) så vi kan på börja

processen mot åtgärd och kommer återkoppla till dig."

Fick precis samma svar också. Lite märkligt att dom inte har samma rutiner för alla dessa ärenden!

Jag har också fått ett snabbt svar från Ford och  jag bokar tid så fort bilen ställs på.

Tack för din kontakt med Ford Kundservice.

Det framgår nu att er bil har en aktiv säkerhetskampanj som går att utföra i Sverige. Vi har nu varit i kontakt med din lokala Ford verkstad, Råbergs Bil på Verkstadsgatan 2 i Karlskrona och informerat dem.

När det blir aktuellt att bilen ställs på, så kan ni kontakta verkstadschef Dan Löfenberg tel 0455-33 66 08 så bokas bilen in för åtgärd.

 

Återkoppla gärna till oss när ni har en tid bokat så vi kan följa upp i ärendet. Tack på förhand.

 

Önskar er en bra dag!

 

 

Med vänliga hälsningar / Kind regards

 

Emma Strömberg

Customer Relation Centre Coordinator

Ford Motor Company AB

Box 4023, 169 04 Solna

 

Phone: +46 317071010

E-mail: fordkund@ford.com

www.ford.se

 

Registered Office Göteborg, Sweden

Registration No. 556023-0053

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...