Jump to content

Recommended Posts

Som topic säger, vad har ni för planer med bilarna i vinter?

Själv så står jag inför ett dilemma.

har 2 bilar, en 244 Turbo från 1982 som är helt orginal med 16800mil på mätaren, den ska göras färdig i vinter, underredsbehandlas, plocka ner allt under och få det lackat (svart, alltså färgen svart)

bil nummer 2, min älskade mustang 92:a..

Dessa har delat garage under ett par månader, i mitt garage i dalarna, och där får det plats med:

2 bilar för förvaring

eller

1 bil att meka med...

och jag VILL meka med BÅDA!

Mustangen ska få ny utväxling, nya headers, avgassystem, fälgar, underredet ska målas och så vidare...

Så jag hade planer på:

Sälja mustangen nu, göra färdigt 244an och sälja den till våren..

vad göra?

Och vad ska ni göra i vinter?

:)

Jag har en hel del planer, sen får jag se hur mycket som kan genomföras.

1. Byta en plåt på innerskärmen i motorutrymmet.

2. Lacka om motorutrymmet.

3. Fixa ny grill á la egen design.

4. Byta generator, sätta i ett nytt batteri bak samt dra om allt grövre kablage.

5. Byta till grövre krängningshämmare, hårdare fjädrar och nya styrleder.

6. Fixa lite nya delar till inredningen. Bla. bälte till förarsidan.

7. Nytt växelreglage (race) till lådan.

8. Försöka hitta en diffad 9" bakaxel typ 3:00 eller 3:50.

Sen är det nog vår igen och då ska jag försöka delta i race hos KDR mfl. :D

Fälgar och väghållning ligger närmast till hands. Funderar på Saleen eller SSR fälgar samt väghållningskit från Saleen eller Steeda. Dock behövs det lite uppgraderingar i huset också, så vi får väl se vad det blir av det.

Vet inte vad jag skall göra i vinter, skall vara ärlig och säga

att det mesta är gjort på båda Mustangerna. :?

Byta skarplister på Mach1an laga ett par hål i golv förarplats

och byta vindrutan sedan får hälsan avgöra (ryggopererad

och väntar på att evetuellt opereras mer i rygg)

Kanske bättre att renovera sig själv i alla fall, men

Mustang är bra mycket roligare. :wink:

Tänkte lyfta ur motor och låda för att komma åt och lacka motorrum.Ska försöka göra riktigt snyggt.Sen blir det ett nytt dubbelt avgas och nya gasdämpare runt om.Sen är det väl nästan sommar igen.

Vet inte vad jag skall göra i vinter, skall vara ärlig och säga

att det mesta är gjort på båda Mustangerna. :?

Byta skarplister på Mach1an laga ett par hål i golv förarplats

och byta vindrutan sedan får hälsan avgöra (ryggopererad

och väntar på att evetuellt opereras mer i rygg)

Kanske bättre att renovera sig själv i alla fall, men

Mustang är bra mycket roligare. :wink:

Då tycker jag att du ska "renovera" ryggen först...

Min jobbarkompis kom tillbaka idag efter 6 månaders sjukskrivning pga diskbråck....Han skulle dock vara sjukskriven ända till nästa år men han klarade inte av att va hemma längre....

Vid 12 tiden i förmiddags fick jag bära in honom i bilen igen....

Ryggen small direkt och han bara satte sig ner på gatan och kunde inte röra på sig.. :?

Så jag undrar om han överhuvud taget kommer tillbaka till jobbet igen...

Så jag tror att det är bättre att "renovera" ryggen än bilen... :wink:

Hej Daniel(dacke).

Tack för omtanken, tråkigt med din vän. :(

Svårt att låta bli i alla fall.

Jag har stelopererat och gått sjukskriven snart

tre år jag är på jobbet nästan varje dag ett par

timmar för att träffa arbetskamrater och för att

vårda hjärnan.

Troligen är det snart dags för mer skruvar i ryggen

efter som det inte är riktigt bra ännu. :cry:

Men som jag skrev tidigare det är mycket roligare

MUSTANG och vet i fan om inte den fungerar lika bra

som läkemedel fast värken går inte att ta bort. :wink:

Ny lack som visserligen ska på väldigt snart,annars är det mer effekt som står på önskelistan i vinter.Sen ska väl ljudanläggningen i, har leggat i källaren och väntat 1 år på rätt bil :lol:

Men listan kan ju göras hur lång som helst ,bara pengarna skulle finnas :wink:

Rev av vinylen på taket och jag kan säga att det var ingen rolig syn(rost) :cry::evil:

Tjena!

Själv har jag fått 69:an på hjul och ska snart börja passa in karossen :lol: ..

Har nyligen köppt kåk som jag håller på att renovera så mussen får nog lida lite granna..

Men har som mål att lacka motorrummet, invändligt av karossen samt alla baksidor. Så förhoppningsvis är mussen färdig för att åka till lakeraren till våren..Köppte för övrigt lacken i förra veckan..Calypsocorall

Ska ligga lågt ett tag!

Var tanken iallfall men det är kanske tillåtet att ändra sig. :oops:

Ska försöka att stenhårt hålla lågbudget iallfall.

1) Ur med motor och låda för 511'e gången.

2) Endast genomgång motor av slitaget och uppfräshning (måla).

3) I med en annan FMX igen med nytt TransGo kit och EDGE turbin som redan väntar.

4) Fixa knölig förrdörr och lacka.

Manuell växel låda och andra dyra drömmar som ligger i verkstan får vänta då flyttplaner hägrar här med. :(

Jag har samma mål som förra året och det är att få färdigt Mach 1:an. Förhoppningsvis så får jag ihop motorn under oktober, sedan är det bara att sänka ner den och montera ihop resten av bilen. Har inte velat montera skärmar odylikt innan motorn är på plats.

Om allt för en gångs skull går som det skall så blir det premiärvising på Elmia nästa påsk.

När Mach 1:an är färdig så står caben på tur för en genomgång.

Tjena!

Har lite prylar att syssla med:

1: Plocka isär det som är kvar av den, inför blästring

2: Laga alla gamla fusk lagningar.(byte av båda bakskärmarna och lykt plåten bak).

3: Lämna in bilen på lack

4: Byte av alla slit detaljer i framvagn och montera kräng hämmare bak och fram

5: Dra helt ny el.

6: Plocka i hop alla dessa delar jag har köpt hem till en motor :wink:

7: Renovera låda och bakaxel

8: Byta ut stolarna

9: Montera ihop hela bilen

10: Reg besiktiga

11: Njuta

det här innefattar kanske två vintrar... får se!

Renovera eller byta förgasare, serva motor o låda, samt kolla upp bilen i övrigt då jag köpt den nu i somras. Det blir ett nytt avgssystem, har inte bestämt mig om det blir dubbelt eller om jag skall ha som nu. Vad tycker Ni? Hus o barn tar ju sin tid så det får räcka för i vinter.

Har för avsikt att få lite säkerhet i min 66 HT.

Beställt nackskydd och 3-punkts rullbälten till framstolarna.

Söker även rätt prylar för att få 2-krets bromssytem men är

lite osäker på vad man skall montera. Stainless Steel Brake Corp. har visst bra prylar ?

Sedan hoppas jag hinna med att sätta i en renoverad konsoll, byta gummilister till både fram och bakruta samt ny vindruta, byta vinyltaket och även innertak och slutligen montera i en nybeställd stereo med cd-växlare. Som pricken på det hela blir det 14 x 7 Styled Steel wheels med BF Goodrich däck. Hoppas orken räcker för "sorken".

Det här var en bra länk för då märker man att man inte är ensam med projekt.

Jag lider själv av ett projekt (-67 GTA FB) som jag köpte via kort från USA för 3 år sen. Kan få vem som helst att ta till tårarna. Om jag säger att det är allt att göra så överdriver jag inte.

Att börja renovera en sån bil är nästan idiotiskt, men så ser man ibland en artikel som visar på någon som byggt en bil från ingenting, då blir man sporrad ( oftast kortvarigt), frågan är om det inte är enklare att bygga en bil från början med lite olika delar som är hela.

Min rekommendation till alla är att köp aldrig osett och köp så bra bil som möjligt. Min enda tröst är den där dansken som renoverar en Ht i ungefär samma skick. Finns länk på hemsidan under "garage".

Det värsta är att jag inte orkar fuska utan petar med varenda detalj.

Det positiva är att slutresultatet kan bli hur mycket custom som helst, och ändå se ut som en Mustang.

Eftersom det kostar en massa pengar så har jag en av mina andra två Mustanger till salu för att finansiera renovringen. Två bilar som jag haft i många år. Hur besviken blir man inte när det bara ringer skitsnackare hela tiden utan seriöst intresse.

Trevligt med en hemsida som visar lite äkta garage scener:-

Funderar på något liknande:- :roll:

Det är kul att dela med sig. Har oxå en hemsida som visar vad och hur jag gör med mina bilar. Dock inte något Mustangmekande ännu. Men en å annan Saab finns med. :roll:

Ang vintermek så brukar det vara så att när man väl kommit igång kommer våren för fort. När man i början av April har en bil i delar får man lätt lite panik... 8)

Ang vintermek så brukar det vara så att när man väl kommit igång kommer våren för fort. När man i början av April har en bil i delar får man lätt lite panik... 8)

Jo tack! Det där känner man ju igen...

Jag börjar redan oroa mig för att inte tiden ska räcka till i vinter, och jag som inte äns har börjat plocka ner bilen. :oops:

Det låte som alla har fuult upp i vinter. Jag och min far ska också få gjort lite småfix.

1. Pass.dörren ska få en ny dörrsida.

2. Ny golvmatta ska beställas och monteras.

3. Innertaket ska fixas till.

4. Sen skulle vi fått gjort en "rear seat devider" i trä.

De är väl #1 prioritet, men sen har jag egna planer... för framtiden 8)

Hej.

Började idag med att demontera vindrutan på Mach1an skall

montera en ny, så nu är man igång i alla fall.

Många kanske undrar varför man gör detta själv när det

finns glasmästre, jag har alltid gjort detta själv för att kunna

fixa dåld rost och för att få frisk lack även där det inte syns. :?

Eftersom att jag skriver en del i våran klubbtidning så tänkte

jag ta upp byte av vindruta 71-73 som reportage.

Kan som inledning säga att det är lite struligt men inte

omöjligt.

Har tidigare skrivit i MUSTAG FORUM 2 01 om rutbyte 64-68,

skilnaden är att fom 1969 limandes rutan direkt på karossen

mot tidigare år då den sitter i en gummilist.:wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...