Jump to content

GT Automat eller Manuel


Se06740

Recommended Posts

Hej. Med risk att detta redan diskuterats här.

Jag ska beställa min GT V8 Cab imorgon men kan inte bestämma mig för automat eller Manuel. Min kunnige kompis säger att då motorn är stark så kan man skada växeln.

Jag undrar dock 2 saker. Är kör glädjen så mycket förlorad med automat samt vilket har bättre andra hands värde. Tack.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Med risk att detta redan diskuterats här.

Jag ska beställa min GT V8 Cab imorgon men kan inte bestämma mig för automat eller Manuel. Min kunnige kompis säger att då motorn är stark så kan man skada växeln.

Jag undrar dock 2 saker. Är kör glädjen så mycket förlorad med automat samt vilket har bättre andra hands värde. Tack.

Vi har nu haft vår -15 i drygt en vecka, och ångrar absolut inte att vi tog en automat, leka med paddlarna eller slököra i automat välj själv.

Link to comment
Share on other sites

Hej, automatlådan ger lite lägre bränsleförbrukning än manuell. På youtube finns det många tester där de flesta tycker att manuell är

det rätta valet för att få rätt körglädje. Jag kör manuell och den är riktigt tätstegat, väldigt bra. Sedan är det nog mest tycke och smak vad man vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Mustang 2011 fick en bättre automat (6R80)än manuell låda (MT82).

Automaten 6R80 är riktigt bra, tyvärr är för första gången manuella lådan sämre än automaten.

Om du läser på forum så är det många som är missnöjda med den manuella MT82. 2015 vhar samma lådor som 2011 - 2014.

http://www.svtperformance.com/forums/forumdisplay.php?354-2011-2014-Mustangs

Även om jag gillar växla själv så skulle jag i detta läge välja en automat.

Link to comment
Share on other sites

Har kört min 2015 GT automat i drygt 100 mil nu. Är otroligt nöjd med automaten. När man slökör i stan är det skönt att köra den i Normalläget och låta låda göra jobbet och när man vill kunna välja växel själv så är det bara att ställa om till Sport+ och växla med rattpaddlarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde min med aut för jag tycker en cab ska ha det, perfekt när man cruisar och ändå tillräckligt rapp för aktiv körning.

Hade jag köpt en fastback hade jag valt manuell.

Summerat, cabbe 90 % aut, FB 50-50 mellan aut och man., rätt eller fel får var och en avgöra.

Link to comment
Share on other sites

Som dom flesta skriver, det är helt å hållet efter tycke och smak. Ska du cruisa mycket och vara snabb vid rödljus, köp automat, gillar du att "köra" och ha egen kontroll så köp manuell. Att växla en automat manuellt är INTE att växla själv, det är bara att tala om för lådan att nu vill jag att du växlar :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Lyfter denna gamla tråd. Funderar lite runt automaten ändå (2015-2017) eftersom utbudet är större... min fundering är vad det är för automat och hur den upplevs i vardagen. 

Tex så är Mercedes automat idag överlägsna den manuella, även bmw. VW och DSG är smidigare i många avseenden men växlar lite ”fult” ibland tycker jag. En Volvo från 2005 är ju i kategorin gasa först, om ett tag kommer effekten och mkt försvinner på vägen...

den 10-stegade är ju snabbare tveklöst, men den äldre 6-stegade? 

Link to comment
Share on other sites

Beror på hur du skall använda bilen

Går inte komma ifrån att det är otroligt roligt iblnd att få röra runt i grutan med en manuell slev
Men är otroligt tacksam för att jag bytt till automat när man står i kö eller kör cruising

Man behöver helt enkelt en av varje 😎

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har en GT - 18 med  10 vxl automat. Skulle aldrig byta bort den mot en manuel.

vid lugn landsvägskörning så drar den 0,8 l/mil. Skall in på Bil-Månsson i morgon för första service och tog E4:an ner från Jönköping, svängde av vid Ljungby mot Halmstad. Motorvägskörning  i runt 120 km/h gick på 0,9. Framme i Halmstad så stod mätaren på 0,79 l/mil. Vid kick-down skjuter den på som själve f..n. Automat alla dagar i veckan!

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag beställde automat 10-spd men bytte till manuell innan leverans.
Tyckte helt enkelt att den 10 växlade automaten var för brutal och inte speciellt förfinad.
De tidigare 6-växlade lådorna känns mer bekväma, men de hade ju såklart längre växlar också

Kanske bortskämd med ZF-lådorna i tidigare BMW men den 10-växlade automaten i Mustangen var inte "bekväm" för mig att frakta runt på familjen, men riktigt brutal acceleration!

Tycker den manuella lådan är riktig go, men den behöver lite tid mellan växlingarna så man kan inte bara pang mata i, pang mata i - jag får iaf inte det att funka de gånger jag testat.
Kopplingen är lite speciell på något sätt... eller så är det hjälpfjädern som gör upplevelsen lite speciell

Snålhet, landsväg landsvägskörning förra året 75 - 95km/h - 8mil = 0,66l/mil förra året så det är en fantastiskt snål V8 om man vill... 

 

Link to comment
Share on other sites

Automat är självklart bäst vid cruzing, men den manuella lådan fungerar bättre på cruzing än man kan tro. I med ettan och försiktigt upp med kopplingen utan att gasa så drar den iväg I ca 3km/h med 500 rpm på motorn. Perfekt cruzing fart. Är det varmt så kan man få fimpa AC:n, för har den svårt att klara kylan så höjer den motorvarvet till 800 - 1000 rpm och då går det en aning fort för cruzing.

Link to comment
Share on other sites

Ja cruising är inget användningsområde jag tänkt på, men visst, stadskörning blir det ju. Men en 10 stegs blir inte heller aktuell då jag inte kommer köpa så ny, utan i så fall den sk select shift med 6 steg. Vad jag inte vill ha är känslan av omodern gammal automat, är den modern o ganska jämförbar med de tyska i känslan så kan det vara ett alternativ. Men beter den sig som en cvt eller gammal trailblazer så är det inte aktuellt. Nån med erfarenhet ? 

Link to comment
Share on other sites

Automatlådan I 2015 - 2017 är en 6-växlad momentomvandlar låda med lock up. Det är inte en dubbelkopplingslåda som många tyska prestandabilar har idag. Den 10-växlade är mer lik en dubbelkopplingslåda då den kan fullgasväxla.

Det bästa är att provköra eller åka med I en bil med 6-växlad automat så vet du hur den känns. Momentomvandlaren gör att när du gasar så går motorn direkt upp I varv och håller sig på det varvtalet utom vid växlingarna då den kort går ned I varv.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Automatlådan I 2015 - 2017 är en 6-växlad momentomvandlar låda med lock up. Det är inte en dubbelkopplingslåda som många tyska prestandabilar har idag. Den 10-växlade är mer lik en dubbelkopplingslåda då den kan fullgasväxla.

Det bästa är att provköra eller åka med I en bil med 6-växlad automat så vet du hur den känns. Momentomvandlaren gör att när du gasar så går motorn direkt upp I varv och håller sig på det varvtalet utom vid växlingarna då den kort går ned I varv.

Visst är dubbelkopplingslådor snabbare och bättre men nog tusan kan gamla automatlådor fullgasväxla med väldigt korta avbrott. Det beror på mjukvaran och hur den justerats.  Uppväxling upplevs inte som avbrott och mina svarta streck blir obrutna iallafall med vanliga gen5 lådan och Bamatune. Det som händer är att det smäller i avgasrören när tändningen klipps och oförbränd soppa antänds i rören 🙂

Link to comment
Share on other sites

Tack för input... ja jag förstår att det är svårt att jämföra. Problemet med att pröva en med automat, eller åka med vilket hade räckt långt, är att de modeller handlarna har är 2019.... finns heller inget utbud beg i min närhet, Norrköping med omnejd. Dessutom vill jag inte be någon handlare om att pröva en bil jag kanske inte vill köpa. Alla senaste bilar har jag köpt utan att pröva innan, men då har jag varit med klar med förväntningarna med. Här vet jag inte riktigt 🙂 

det jag är rädd för är att lådan ska upplevas på samma sätt som en gammal momentomvandlare i en 15 år gammal Volvo... BMWs sexstegade lådor de använde innan de med 8 kom är ju en fortfarande en riktigt bra låda som känns bra. Min pappas förra gamla xc70 från 2005 hade en bra låda, men den kändes ju inte bra... ja det är svårt som sagt. Satt o lyssna på CJ ponyparts som jämför 10stegade med manuella, han verkar mena på att det som skiljer är att den 10 stegade har som överväxlar på de lägre växlarna så den kan ligga på lägre varv även i lägre farter eller hur jag ska beskriva 

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, fredrikwt said:

Tack för input... ja jag förstår att det är svårt att jämföra. Problemet med att pröva en med automat, eller åka med vilket hade räckt långt, är att de modeller handlarna har är 2019.... finns heller inget utbud beg i min närhet, Norrköping med omnejd. Dessutom vill jag inte be någon handlare om att pröva en bil jag kanske inte vill köpa. Alla senaste bilar har jag köpt utan att pröva innan, men då har jag varit med klar med förväntningarna med. Här vet jag inte riktigt 🙂 

det jag är rädd för är att lådan ska upplevas på samma sätt som en gammal momentomvandlare i en 15 år gammal Volvo... BMWs sexstegade lådor de använde innan de med 8 kom är ju en fortfarande en riktigt bra låda som känns bra. Min pappas förra gamla xc70 från 2005 hade en bra låda, men den kändes ju inte bra... ja det är svårt som sagt. Satt o lyssna på CJ ponyparts som jämför 10stegade med manuella, han verkar mena på att det som skiljer är att den 10 stegade har som överväxlar på de lägre växlarna så den kan ligga på lägre varv även i lägre farter eller hur jag ska beskriva  

Hitta en bil som du skulle vilja köpa och förklara att du är osäker på lådan. Är du sedan nöjd så är det bara att slå till.  Känndes inte lådan OK så  är det bara att berätta det och gå vidare till något annat (kanske en manuell Mustang).

Dyk upp på någon CMC träff I närheten och prata med någon som har automat. Med lite tur får du kanske hänga med någon på en provtur. På Motorentusiasternas bilträffar på torsdagar vid Flygvapenmuseum I Malmslätt brukar det vara gott om Mustanger, även när det inte är Mustangtema. Om det inte kommer någon automat Mustang kan du alltid kolla in museets J26 P51D Mustang, det ikoniska jaktflygplanet från andra världskriget  som gav mustangen sitt namn. Eller alla andra 150-250+ coola bilar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...