Jump to content

Recommended Posts

Hej alla! 

Det har nyligen hänt något med styrningen på min 67 Fastback. Problemet är att styrningen glappar. Jag kan vrida på ratten åtminstone ett halvt varv åt vardera håll utan att något händer. Bilen är inte körbar (funkar att köra i garaget/kvarteret då jag svänger mycket, men inte på raksträckor).  

Jag har därför ett par frågor som jag vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med: 

1. Finns det någon som har en aning om vad felet är? 

2. Finns det tips på bra verkstad i närheten av Stockholm? Jag har haft bilen i ett par år utan större bekymmer så jag har ingen upparbetad kontakt med verkstad ännu.

Tacksam för alla tips och rekommendationer! 

Tommy  

Hej, kolla om du har en hardy skiva innan styrsnäckan, ja vet inte hur tidigt i årsmodellerna den kom men ja har för mej 67-68 nånting...

är den trasig så förstår jag ditt problem, bilen blir okörbar.

kolla exempelbilden, där ser du hardyskivan på rattstången innan  styrsnäckan.

 

F9E522A4-E909-4018-B3FC-4F27340A2580.jpeg

Be nån vrida på ratten när du kollar hardyskivan (om du har en, annars är det en rak stång hela vägen)

Det ska röra sej lika på bägge sidor om skivan.

Där kan jag inte hjälpa till med tips jag bor för långt ifrån. Men hoppas du får hjälp att rätta till felet.

ser att Rolands mustang har skiva till 67.

byta den fixar en verkstad om du inte skruvar själv.

//Mattias

6BE35053-1328-4759-999E-F348C9208F45.jpeg

Förutom Hardyskivan så bör du innan/samtidigt som firman kollar den se över både snäckväxel men om bilen har servo så är servostyrenheten ett stort problem på denna bilmodell.
Är det endast Hardy skivan som är dålig så har du en väldig  tur! 😉

 

Servo systemet Mustang 65-1970 är en sorglig sak med stora glapp redan när dom lämnade monteringsbandet
Garanterat nu ännu värre och särskilt om styrväxeln är utsliten så skulle jag tipsa om att passa på byta till ett system med mer tillförlitlighet och framförallt bättre styrkänsla

Du kan se mer om det här det är många som byter till detta när det gamla börjar ge upp!
Blir mycket trevligare köra bilen!

 

Stort tack!

Jag har läst lite om Borgeson och är absolut beredd att överväga det om det ger en bättre styrkänsla. Gäller att hitta en bra verkstad som kan hjälpa till med det. Jag skruvar tyvärr inte mycket själv. 

Bilen har inte servo idag. 

Tommy 

 

3 timmar sedan, Tommy79 said:

Stort tack!

Jag har läst lite om Borgeson och är absolut beredd att överväga det om det ger en bättre styrkänsla. Gäller att hitta en bra verkstad som kan hjälpa till med det. Jag skruvar tyvärr inte mycket själv. 

Bilen har inte servo idag. 

Tommy 

 

Utan servo så har styrningen mindre glapp.
Det kan fortfarande vara glapp i styrväxeln och det blir det gärna men manuell styrning....Det nöter mer helt enkelt

Borgeson ger ett lyft när du går från manuell

Kan tyvärr inte ge tips på bra verkstad i STHLM men i Eskilstuna finns ett par stycken som är vana med US bilar 

(redigerad)

Har för mig jag läst att ändringen kom -67 så därför kan sena -67or och 68or ha hardyskiva (69or vet jag inget om).
Jag har på min -67 också. Betyder iof inte att det är original som du antyder.

Att fixa glapp i styrningen kan vara enkelt. Hardyskivan är enkel att fixa, justeringen i styrsnäckan är enkel att fixa (finns bra instruktioner på tex youtube). Men om det är kontrollventilen rekommenderar jag lite vana att meka. Har du ingen kunskap om bilar, ingen vana att meka är det inte fel att hitta en verkstad med en mekaniker du känner förtroende för. Du kommer behöva meka en del på en så gammal bil. Ju bättre relation med verkstan ju bättre jobb och priser.

Ändrade %s av %s (%s)
On 2019-10-25 at 15:53, Per Berglund said:

Utan servo så har styrningen mindre glapp.
Det kan fortfarande vara glapp i styrväxeln och det blir det gärna men manuell styrning....Det nöter mer helt enkelt

Borgeson ger ett lyft när du går från manuell

Kan tyvärr inte ge tips på bra verkstad i STHLM men i Eskilstuna finns ett par stycken som är vana med US bilar 

Tack! Jag jobbar i Eskilstuna så tips på verkstäder där tas också tacksamt emot.

1 hour ago, Tommy79 said:

Tack! Jag jobbar i Eskilstuna så tips på verkstäder där tas också tacksamt emot.

Åk ut till Seidl i Borsökna dom är vana vid allt från 50-talare och nyare
De är jänke entusiaster själva så de är vana med bilar byggda av Järn!

016-424356

  • 5 weeks later...

Hej igen och tack för alla tips! 

Jag har varit i kontakt med några verkstäder i närheten av Stockholm som kan vara behjälpliga med att reparera felet med styrningen. Jag har dock inte hittat någon som har erfarenhet av att konvertera till Borgeson. Finns det någon här som gjort det och vill dela med sig av vem som gjorde det (om ni inte gjorde det själva förstås)? 

Jag har också fått rekommendation att sätta in en elservo och att detta ska fungera bra. Finns det några erfarenheter eller synpunkter kring detta?

(redigerad)

Rätt vanligt att byta till Borgesson
De tidiga 64-68är svårare....Här en som gör det nu

 

Elservo är betydligt bättre och du tar ju bort en massa skit i motorutrymmet

Skulle tippa på det är ungefär samma "bök" i arbete
Elservo är inga konstigheter det är ju standard sedan länge i en massa olika bilar

Kostnadsmässigt är det rätt mycket dyrare men stod jag och valde utan tänka på priset så är Elservo självklart

Inget mer kladd, lätt och precis servo och så blir det renare under huven.

Finns färdigt kitt men för just 67 finns 2st olika beroende på år
Här är ett

https://epasperformance.com/collections/mustang/products/1967-early-version-ford-mustang

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2612/2646/files/Mustang_64-67_ID_2019.pdf?308

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
24 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said:

Tillkommer nog en till kostnad med elservo , byte till en 100 amp generator (minst) + kanske uppgradera remhjulen till multiribbrem .

Helt klart ny generator!
Skulle välja 150A så man har marginal för annat

Multirem skulle jag totalt avråda från. 
Bara en massa bekymmer få det att passa, kvalitet och när man fått till det så är det istället problem få tag på rem om den går sönder
Mycket enklare och minst 10.000kr billigare sätta dubbel V-Rem pulley på generatorn
Singel går inte på +100A generator

Ändrade %s av %s (%s)

elservo vore bra men man vill ju inte bara ha lättare styrning utan även minska bumpsteer, korrigera ackermann geometrin och få färre rattvarv...

det får man ju inte om man behåller originalstyrväxeln...

16 timmar sedan, svanted said:

elservo vore bra men man vill ju inte bara ha lättare styrning utan även minska bumpsteer, korrigera ackermann geometrin och få färre rattvarv...

det får man ju inte om man behåller originalstyrväxeln...

Det spelar ju ingen roll vilken servo du sätter dit bumpsteer problemet är kvar oavsett.
Bumpsteer  är inget den normala användaren märker av utan endast de som verkligen provocerar.  Ärligt talat så drömmer  de flesta bara om detta att man slänger sig in i kurvor som värsta STCC föraren om men ingen gör det i verkligheten.
Mer sannolikt rullar de flesta rakt fram på Sveavägen! 🙂

Vill man leva i en perfekt värld är det isåfall större ingrepp man måste göra.

Men jag håller ändå med ska man göra något är det bättre att gräva lite djupare!!   Bilen är för fasiken ett halvt sekel gammal så självklart är det mesta ruttet och dåligt funktion jämfört vad man är vad vid.

(redigerad)

Har du känt av bumpsteer så som bilen är nu? I så fall måste du ha fel på hjulinställningen eller har någon ändrat geometrin.
Bumpsteer är riktigt obehagligt men det krävs rejäla ojämnheter. Jag har aldrig upplevt det med mustangen, men däremot på en beach buggy. Och den gungade till rejält när man körde över en ojmnhet. Riktigt obehagligt. Men mustangen har inte tillstymmelse till obehag.

Du behöver med största sannolikhet inte oroa dig om du inte har problemet redan nu. I så fall bör du åtgärda det först för som Per säger varken löser eller skapar servon bumpsteer. Det är förhållandet mellan styrstag och länkarmar eller möjligen en snedställd hjulinställning.

Här är länk till en bra beskrivning av BUMPSTEER

Ändrade %s av %s (%s)
12 timmar sedan, Thomas19 said:

Har du känt av bumpsteer så som bilen är nu?

Trådrubriken kan ge en ledtråd 😉  Gammal glappig Musse med balongdäck är väl allmänt vingligt och oprecist i styrrespons och uppförande.

Det är ingen rocketscience  att se om det finns risk för bumpsteer eller på ren svenska  en vägojämnhet skapar en fjädringsrörelse som styr bilen åt höger eller vänster.  Åt vilket håll beror på om styrstaget sitter bakom eller framför spindelleden och läget på staget i normalt åkläge.

Det är inte mer komplicerat än att fjädringsrörelsen påverkar vinkeln på styrstaget från racket som då resulterar i en ut eller inåt rörelse på styrspindel/oönskad styrning av det hjulet. Om det styr åt höger eller vänster beror på vinkeln staget har i neutralt åkläge (bilen står på alla fyra hjulen) och om styrstaget sitter framför eller bakom spindeln.  Om vi tar ett exempel Mustang S197  (05-14), höger framhjul. Om staget är aningens lägre i ytteränden vilket är vanlig fabriksinställning på en S197 som har staget framför spindelns vridpunkt  kommer en ihopfjädrande rörelse på fjädringen resultera i att stagets yttre led (P-ändan) flyttas uppåt och då trycker ut (eftersom staget når längre ut ju mindre vinkeln blir) framkanten och då styr det hjulet åt höger. Om fjärdingsrörelsen är större så att staget passerar horisontalläget kommer det resultera i att hjulet byter riktning och styr åt vänster.  En normalsänkt S197 bil ( 99% byter bara till kortare fjädrar) har fått en förändring av normalläget på staget till nära eller passerat horisontellt läge och att ytterligare fjärdringsrörelse (ett bump eller krängning) kommer resultera i bara vänsterstyrning som blir mer ju mer hjulet fjädrar uppåt. Rakt fram blir det litet fladder fram och åter i  hjulet (höger i detta exempel) som påverkas vid en ojämnhet på original S197 medans en sänkt  (icke kompenserad) får renodlad och mer högerstyrning.  Sedan får man tänka sig lång kurva med gupp o.s.v. m.m.

Hårdare krängningshämmare kan både minska effekten och förstärka effekten beroende på om det är en krängning som orsakar fjärdingsrörelsen eller en ojämnhet. Viss del av kraften förs över till andra sidan och komprimerar även den fjädern och styr även det hjulet men det kan även minskar effekten av en ojämnhet som bara påverkar ena hjulet eftersom rörelsen på ett hjul hämmas och tas upp av andra sidan.

En mjuk original bussad  Musse som körs som folk gör mest kommer knappast märka något alls då precis allt är mjukt och flexande och bilen inte pressas på det sättet medans en uppstyvad (hårda bussningar överallt) bananpassad bil med breda bra framdäck som är styv och reagerar på minsta vink kommer naturligt få större verkan av en ogynnsam vinkel på styrarmen. 

🙂

 

 

(redigerad)
5 timmar sedan, Mustangmike said:

Trådrubriken kan ge en ledtråd 😉  Gammal glappig Musse med balongdäck är väl allmänt vingligt och oprecist i styrrespons och uppförande.

 

 

 

Men visst är det skillnad på bumpsteer och glapp 🙄 och om han tar upp bumpsteer som en anledning till sin beslutsångest vet jag inte om han har det eller är rädd att få det. Men det var en utförlig förklaring du gav. Dock väl fördjupad. Svår att förstå om man inte riktigt vet vad bumpsteer innebär. Därmed inte sagt att Tommy79 inte vet det.
(Jag tycker det är ganska enkelt , men att läsa när någon annan som förstår det bättre än jag förklarar, gör det svårt att hänga med i texten)
Han kanske inte har bumpsteer utan just som du säger ballongdäck och galppig styrning. Väl så obehagligt! Men botas inte på samma sätt!

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...